• Welkom op dit gezellige luchtbuksforum voor Nederland en België.

Dit onafhankelijke forum is opgezet door liefhebbers in het schieten met luchtdruk. Ons forum biedt een veilig platform voor zowel de serieuze wedstrijdschutter als de hobbymatige individuele tuinschutter en alles wat daar tussen zit . Mede om die reden houden wij het forum laagdrempelig en hebben we gezelligheid hoog in het vaandel staan.

Ook als nieuwkomer in de luchtdruksport is het zeker het overwegen waard om lid te worden van dit forum.
    Binnen het forum is veel kennis en ervaring waar u als lid gebruik van kunt maken. U kunt het forum gebruiken als kennisbank, vraagbaak en/of gewoon als een informele sociale ontmoetingsplaats van mensen met een gezamenlijke hobby, het luchtbuks schieten en alles wat daarmee samenhangt.

Natuurlijk is het ook belangrijk om zelf een actieve rol op het forum te spelen. U haalt dan het meeste uit het forum en u zult ontdekken hoe leuk het is om uw kennis, ervaringen, foto’s, wetenswaardigheden, leuke gebeurtenissen te delen en “last but not least” nieuwe contacten op te doen.
    Zoals eerder aangegeven. Ervaring of nieuwkomer, het maakt niet uit! De leden van het forum maken het forum zoals het is: een dynamische omgeving die zich constant ontwikkelt en vernieuwt en een extra plezierige dimensie/toevoeging aan uw hobby kan bieden.

Schroom niet, doe mee en maak een account aan en u zult ontdekken met hoeveel passie vele van uw mede-hobbyisten omgaan met de hobby en/of sport en welke mogelijkheden het forum u verder kan bieden.

Algemeen Informatief 12 V PCP compressor

Mdm

Forum Expert
OB Collectief
Omdat er hier weinig info/nieuws over is, zal ik mijn ervaring met een
simpele 'Alie Express' made in China 12v PCP compressor even delen.

Er zijn zeker betere, snellere en goedkopere etc.
Mij gaat het om de buksen even snel tussendoor op te vullen zonder problemen en 'stellages' in stand te zetten
of na de Garage te gaan etc.

Dus even rondgekeken na 'portable kleine' en simpele compressors.
De Altaros Booster (grote werkplaats compressor nodig) de Shoebox (duur en stopt ermee) en de Yong Heng vallen dus weg.

Op 12v gebied is intussen veel te koop, duur en goedkoop, goede en slechte ervaringen op internet ermee.
Meestal worden ze na wat productie tijd wel beter en zijn er tzt. ook reparatie onderdelen te krijgen.

Enfin, uiteindelijk maar voor een Tuxing TXET062 met autostop gekozen (is ook onder andere namen te verkrijgen, met als duurste de Nomad2)

Nog een extra filter en wat reserve onderdelen erbij etc.
Communicatie (ook naderhand) en (gratis) verzenden was prima.
De handleiding was zoals verwacht waardeloos, belangrijke informatie ontbreekt.
Gelukkig is er die van de Nomad2 online, belangrijk om te lezen in dit geval.

Na wat geknutsel met de filters het geheel opgestart en daarna de eerste buksen gevuld
De koelfanen zij wel wat luidruchtig, de compressor zelf is amper te horen, prima te doen in de huiskamer.
Een snelheidsmonster is het niet, maar b.v. een Sam Yang .357 met dubbele buis is van compleet leeg na 210 bar
wel in 12-15 min. gevuld.
De temperatuur liep niet verder op dan 45 graden (buiten temp 30) terwijl er veel meer toegestaan is.
Ook de waterafscheiding in de compressor zelf is al goed.
Deze kleine compressors zijn niet geschikt om (duik) flessen te vullen, en als , dan in etappes. !!!!

Wordt vervolgt ivm met betrouwbaarheid...!!

Bijlagen

• Tuxing 1.JPG
    Tuxing 1.JPG
    135.5 KB · Weergaven: 5,264

Obthomas

Forum Expert 3
Forum Sponsor
OB Collectief
Blijkbaar pompen sommige chineesjes zelf sneller dan de meeste "topcompressors". Die yong heng compressors zijn blijkbaar zowat de snelste die je kan kopen.

Hatsan, air venturi,... Laten hun compressors zowieso ook maken in china dus koop liever ene van daar ipv die 200 euro meer te betalen voor een merknaam...

• Leuk
Waarderingen: Mdm

Dominique

Vaste Schutter
OB Collectief
...b.v. een Sam Yang .357 met dubbele buis is van compleet leeg na 210 bar
wel in 12-15 min. gevuld.
...

Dat lijkt me handig voor een jager in het bos maar om kaartjes te schieten is dat toch compleet zinloos om elke 3 schoten 5 minuten aan de pomp te gaan hangen?
Voor low power buksen zou het nog wel kunnen.

Blijkbaar pompen sommige chineesjes zelf sneller dan de meeste "topcompressors". Die yong heng compressors zijn blijkbaar zowat de snelste die je kan kopen.

Ik vraag me toch af waar je die info haalt... Die chinese pompjes hebben ten eerste een extreem laag rendement (verbruik t.o.v. luchtopbrengst) en ten tweede een behoorlijk lage luchtopbrengst. In de realiteit halen ze 25-50L per minuut als ze nieuw zijn, eens ze enkele uren gedraaid hebben gaat dat al naar beneden. Ik weet niet wat jij 'topcompressors' noemt maar diegene ik ken doen het toch opvallend beter, zowel op vlak van rendement als op vlak van luchtopbrengst.

naruch

Vaste Schutter 3
Forum Sponsor
OB Collectief
ik heb een yong heng compressor al meer dan een jaar, ondertussen meer dan 50 maal mijn fles van 7 l gevuld, moet wel zeggen ik laat de fles nooit onder de 190/200 bar komen, en vul dan tot 290 bar.

bijft goed op temperatuur, nog nooit te warm geweest, wel op de olie letten en op tijd vernieuwen.

gaat ongeveer van 190/200 bar naar 290 bar in 15 á 20 min.

ik ben tevreden met de young heng compressor, misschien heb ik geluk met deze, maar bij ieder product, ook bij merk buksen, zit wel eens een maandag ochtend product .

Dominique

Vaste Schutter
OB Collectief
ik heb een yong heng compressor al meer dan een jaar, ondertussen meer dan 50 maal mijn fles van 7 l gevuld, moet wel zeggen ik laat de fles nooit onder de 190/200 bar komen, en vul dan tot 290 bar.

bijft goed op temperatuur, nog nooit te warm geweest, wel op de olie letten en op tijd vernieuwen.

gaat ongeveer van 190/200 bar naar 290 bar in 15 á 20 min.

ik ben tevreden met de young heng compressor, misschien heb ik geluk met deze, maar bij ieder product, ook bij merk buksen, zit wel eens een maandag ochtend product .

100 bar in een 7L fles op 17.5 minuten is amper 40L per minuut en dat met een 2kw motor. (20L/kw)
Een bauer junior 2 doet bijvoorbeeld 100L per minuut met een 2.2Kw motor. (45L/kw) en vooral geen geknoei met emmers water/waterpompjes/... en die draait binnen 20 jaar nog.
Maar ieder zijn ding, als jij er blij mee ben je goedkoop gesteld!

naruch

Vaste Schutter 3
Forum Sponsor
OB Collectief
100 bar in een 7L fles op 17.5 minuten is amper 40L per minuut en dat met een 2kw motor. (20L/kw)
Een bauer junior 2 doet bijvoorbeeld 100L per minuut met een 2.2Kw motor. (45L/kw) en vooral geen geknoei met emmers water/waterpompjes/... en die draait binnen 20 jaar nog.

ik heb geen geknoei met water, staat op een vaste plaats in de kelder met een dichte 50 liter waterbak, stopt automatisch, op de gewenste druk.
en tja ik kan mij geen bauer veroorloven, of de fles nu gevuld is in 2 minuten of in 17 en een halve minuut, maak mij niet uit.

ik ben nog van uit de tijd, komt het vandaag niet, dan komt het morgen wel .
ik ben niet zo een "snelle" jongen, zoals vele jongen tegenwoordig, alles moet maar snel en duur zijn, dan zijn deze pas gelukkig, maar na mate je ouder wordt, gaat dit wel over en geniet je meer van het leven.

ik zeg pluk de dag, en geniet er van, zoals het je uitkomt. ( ps. dit is allemaal in het algemeen bedoeld)

naruch

Vaste Schutter 3
Forum Sponsor
OB Collectief
vergeten er bij te zetten, ik weet niet wat voor een compressor de duikschop gebruikt waar ik voorheen naar toe ging, maar daar moest ik altijd een uur wachten voor de fles was afgetopt, van 180 bar naar 300 bar, met reis tijd van een uur ( half uur heen en half uur terug ) was ik 2 uur onderweg, dan heb ik met 17 minuten helemaal geen probleem :giggle:4

Joek

Forum Expert 4
Forum Sponsor
OB Collectief
Alleen heeft niet iedereen de peso’s om even een Bauer aan te schaffen... ( en tweedehands moet je een beetje mazzel hebben er eentje te vinden )
Dan ben ik blij verhalen te horen als hier boven dat de goedkope compressors uit het verre oosten steeds beter worden en een serieus alternatief zijn geworden!
( zo kan de schutter met een iets kleiner budget ook genieten van de zelfstandigheid van een compressor )

ook niet iedereen kan in een Mercedes rijden... Daar ben ik ook blij met degelijke alternatieven uit het verre oosten! Misschien ben je minder snel van punt A naar B...? maar ook de auto’s uit het verre oosten brengen je wel naar punt B.

WimP1000

Vaste Schutter 1
Team Limburg
OB Collectief
vergeten er bij te zetten, ik weet niet wat voor een compressor de duikschop gebruikt waar ik voorheen naar toe ging, maar daar moest ik altijd een uur wachten voor de fles was afgetopt, van 180 bar naar 300 bar, met reis tijd van een uur ( half uur heen en half uur terug ) was ik 2 uur onderweg, dan heb ik met 17 minuten helemaal geen probleem :giggle:4
Als de man altijd bezweet terug kwam om de fles te overhandigen was het ws een handpomp.

Buksbert

Vaste Schutter 4
OB Collectief
Ik laat hem vullen bij een duikschool, 12 ltr 300 Bar, meestal in vijf minuten gepiept.

Dominique

Vaste Schutter
OB Collectief
ik heb geen geknoei met water, staat op een vaste plaats in de kelder met een dichte 50 liter waterbak, stopt automatisch, op de gewenste druk.
en tja ik kan mij geen bauer veroorloven, of de fles nu gevuld is in 2 minuten of in 17 en een halve minuut, maak mij niet uit.

ik ben nog van uit de tijd, komt het vandaag niet, dan komt het morgen wel .
ik ben niet zo een "snelle" jongen, zoals vele jongen tegenwoordig, alles moet maar snel en duur zijn, dan zijn deze pas gelukkig, maar na mate je ouder wordt, gaat dit wel over en geniet je meer van het leven.

ik zeg pluk de dag, en geniet er van, zoals het je uitkomt. ( ps. dit is allemaal in het algemeen bedoeld)

Het hangt er allemaal vanaf waarvoor je het nodig hebt. Mijn compressor geeft 320L per minuut en op de open luchtschietsport dag in Biddinghuizen bleef die op een gegeven moment gewoon aan staan toen we zelf even los gingen. We verbruiken ongeveer even veel dan wat de compressor kon leveren. Dat wil dus zeggen een 12L fles van 300 bar naar 240 bar in een dikke 2 minuten. Met jou compressor zou dat willen zeggen 2 minuten schieten en daarna 30 minuten wachten. Daar wordt niemand vrolijk van. Voor mij moet het niet persé snel en duur zijn, maar wel degelijk en betrouwbaar.

Ofwel had die een hele grote buffer die hij te laag liet komen ofwel een hele slechte compressor. Duikwinkels hebben vaan compressoren die tussen de 200 en 600 liter per minuut leveren. Als je echter een buffer hebt van 400L die je tot 200 bar laat zakken dan moet hij dud 407L van 200 naar 300 bar pompen en dat duurt even.
Alleen heeft niet iedereen de peso’s om even een Bauer aan te schaffen... ( en tweedehands moet je een beetje mazzel hebben er eentje te vinden )
Dan ben ik blij verhalen te horen als hier boven dat de goedkope compressors uit het verre oosten steeds beter worden en een serieus alternatief zijn geworden!
( zo kan de schutter met een iets kleiner budget ook genieten van de zelfstandigheid van een compressor )

ook niet iedereen kan in een Mercedes rijden... Daar ben ik ook blij met degelijke alternatieven uit het verre oosten! Misschien ben je minder snel van punt A naar B...? maar ook de auto’s uit het verre oosten brengen je wel naar punt B.

Het kan zeker handig zijn voor mensen met een lager budget. Echter moet je dan ook afwegen of je geen 5 oosterse versleten hebt tegen dat je 1 'Mercedes' versleten hebt of de oosterse je 2x zo veel kost per gereden kilometer.

Door goed uit te kijken kocht ik mijn compressor voor minder dan de prijs van 2 yong heng pompjes. Geduld en goed uitkijken is de boodschap!

hurbie

Schutter 4
OB Collectief
bedankt voor je topic , ik denk dat een hele boel mensen best wel iets aan een goedkope compressor hebben , ja natuurlijk werkt een professionele compressor beter ....maar niet iedereen heeft daar duizenden euro's voor over (of als je heel veel mazzel hebt net onder de €1000,- )

zit zelf ook met een schuin oog te kijken naar een alternatief om te vullen (de duikshop hier kan geen 300 bar flessen vullen (max is 235) , dus is dat voor mij nu ook geen optie om een 300 bar fles te kopen als ik daar uiteindelijk maar 35 bar mee win ...)

een betaalbare compressor zou dan een uitkomst zijn , en dat dat langzaam gaat geeft niets ..ik schiet geen tientallen pellets achter elkaar ....

Obthomas

Forum Expert 3
Forum Sponsor
OB Collectief
Dat lijkt me handig voor een jager in het bos maar om kaartjes te schieten is dat toch compleet zinloos om elke 3 schoten 5 minuten aan de pomp te gaan hangen?

Ik vraag me toch af waar je die info haalt... Die chinese pompjes hebben ten eerste een extreem laag rendement (verbruik t.o.v. luchtopbrengst) en ten tweede een behoorlijk lage luchtopbrengst. In de realiteit halen ze 25-50L per minuut als ze nieuw zijn, eens ze enkele uren gedraaid hebben gaat dat al naar beneden. Ik weet niet wat jij 'topcompressors' noemt maar diegene ik ken doen het toch opvallend beter, zowel op vlak van rendement als op vlak van luchtopbrengst.
Zijn video's te vinden waar de hill compressor, nomad,... Worden vergeleken met de yong heng. De yong heng pompte enorm veel sneller dan alle competitie. Jij hebt het waarschijnlijk over compressors van 5000 euro. Ik heb het over de goedkope tot middenklasse.

• Leuk
Waarderingen: Mdm

West

Forumnar & Artemist
Forum Sponsor
OB Collectief
bedankt voor je topic , ik denk dat een hele boel mensen best wel iets aan een goedkope compressor hebben , ja natuurlijk werkt een professionele compressor beter ....maar niet iedereen heeft daar duizenden euro's voor over (of als je heel veel mazzel hebt net onder de €1000,- )

zit zelf ook met een schuin oog te kijken naar een alternatief om te vullen (de duikshop hier kan geen 300 bar flessen vullen (max is 235) , dus is dat voor mij nu ook geen optie om een 300 bar fles te kopen als ik daar uiteindelijk maar 35 bar mee win ...)

een betaalbare compressor zou dan een uitkomst zijn , en dat dat langzaam gaat geeft niets ..ik schiet geen tientallen pellets achter elkaar ....
Als je toch overweegt een fles te kopen, kies dan voor die 300 bar fles, misschien vind je een duikshop die wel goed vult en die kan dat dan tot 330 bar! En da's een aanmerkelijke winst!

naruch

Vaste Schutter 3
Forum Sponsor
OB Collectief
mijn buksen hebben geen groot lucht verbruik, ik zou niet weten wat ik met een dure bauer moet.

maar als je een groot lucht verbruik hebt, dan is het inderdaad beter, om b.v. een bauer te kopen, maar voor de meeste van ons is dit niet echt nodig.

als voor mij de chinees voldoet, hoeft niemand denigrerend te zijn, dat hij of zij wel het geld heeft om b.v. een bauer te kopen.

geetee

Team Limburg
Team Limburg
Forum Sponsor
OB Collectief
Kheb een Bauer Purus bouwjaar 1972 gekocht in 2014 voor 280 Euro met brandstof motor, gezien de herrie kocht ik nog een electromotor van 165Euro , maar liefst 48 jaar oud en geen centje pijn :party:4 :party:4 !
Daarna omdat ik hem gunstig tegenkwam nog voor 750 Euro een Bauer Capitano erbij gekocht je hoeft um maar te hebben staan , insteken en vullen maar!
Een van ons had ook een Yong Heng , na de 4e fles was de krukas gebroken, waren dure 4 flesjes!
UIteraard bestaan er uitzonderingen maar ze zijn echt gemaakt voor de buks te vullen en niet flessen!
Maar een keer compressor gewend, altijd compressor!:giggle:4
Laat iedereen maar doen en kopen wat hij zelf wil maar een plunjer met 2800 rpm laten draaien lijkt me niet gezond.

hurbie

Schutter 4
OB Collectief
Laat iedereen maar doen en kopen wat hij zelf wil maar een plunjer met 2800 rpm laten draaien lijkt me niet gezond.

Haha , ik begrijp hieruit dat je ook geen auto rijdt .....daar zitten ook plunjers in die iets harder gaan als 2800 rpm .....

Mdm

Forum Expert
OB Collectief
Leuk altijd de voorspelbare reacties op dit thema.

..ja, Bauers zijn de beste dat weten we wel, zelf duik ik vaak hier maar huur liever een fles dan dat ik ze zelf vul..!! (doen hier maar tot 200 bar)+ heb voor een Bauer niet de ruimte over.
De Yong Hengs en aanverwanten zijn intussen redelijk goed geworden en plenty (goedkoop) revisie spul
ervoor te krijgen, maar heb daar niet zo'n zin in + luidruchtig en voor even een buks te vullen te omslachtig.
Zo'n klein 12v compressortje kan je gewoon in de kast zetten, is overal inzetbaar en veel makkelijker dan een handpomp, en ook niet vergelijkbaar met bovengenoemde, zeker qua capaciteit.

Dominique zei:
.........................................................................................................................................
..........................................................................................................................................

Je kan wel wat meer pellets of slugs doen op een vulling.
En wat is het alternatief, eerst de fles halen en dan vullen, is misschien een paar minuten sneller .......
En dan zit er maar nog b.v. 170 bar in....

Wat mij meer interesseert is hoe dit apparaat het in toekomst gaat doen.
Elke compressor heefd wel wat aandacht nodig, een reparatie of service van een Bauer is ook niet goedkoop.

Oane

Schutter 4
Forum Sponsor
Overigens heb ik met de Yong heng inmiddels ongeveer 20x de 7 liter fles opgepompt en vaak tussendoor de buksen en een kleinere fles ook regelmatig opgepompt en tot nu toe gaat dat nog prima. Als ik de kosten voor het vullen plus de 40 km rijden daar voor plus de tijd van het op en neer rijden door reken heb ik de pomp er inmiddels wel uit.

Ongelezen Berichten

Facebook Page

Bovenaan