• Welkom op dit gezellige luchtbuksforum voor Nederland en België.

    Dit onafhankelijke forum is opgezet door liefhebbers in het schieten met luchtdruk. Ons forum biedt een veilig platform voor zowel de serieuze wedstrijdschutter als de hobbymatige individuele tuinschutter en alles wat daar tussen zit . Mede om die reden houden wij het forum laagdrempelig en hebben we gezelligheid hoog in het vaandel staan.

    Ook als nieuwkomer in de luchtdruksport is het zeker het overwegen waard om lid te worden van dit forum.
    Binnen het forum is veel kennis en ervaring waar u als lid gebruik van kunt maken. U kunt het forum gebruiken als kennisbank, vraagbaak en/of gewoon als een informele sociale ontmoetingsplaats van mensen met een gezamenlijke hobby, het luchtbuks schieten en alles wat daarmee samenhangt.

    Natuurlijk is het ook belangrijk om zelf een actieve rol op het forum te spelen. U haalt dan het meeste uit het forum en u zult ontdekken hoe leuk het is om uw kennis, ervaringen, foto’s, wetenswaardigheden, leuke gebeurtenissen te delen en “last but not least” nieuwe contacten op te doen.
    Zoals eerder aangegeven. Ervaring of nieuwkomer, het maakt niet uit! De leden van het forum maken het forum zoals het is: een dynamische omgeving die zich constant ontwikkelt en vernieuwt en een extra plezierige dimensie/toevoeging aan uw hobby kan bieden.

    Schroom niet, doe mee en maak een account aan en u zult ontdekken met hoeveel passie vele van uw mede-hobbyisten omgaan met de hobby en/of sport en welke mogelijkheden het forum u verder kan bieden.

    [Disclaimer] Als je geen account (meer) hebt op dit forum, dan kunnen jouw berichten niet worden verwijderd, maar ook niet (meer) herleid worden naar jou persoonlijk.


Regels & Veiligheid >80 Joule Buksen Naar Artikel 2, Categorie Iii Van De Wwm

Gebruikers die deze discussie onlangs hebben bekeken (Totaal:0)

Tensefountain1

Forum Expert 1
Net gespot bij de buren

Uit de brief:
In het kader van deze toezegging zijn er overleggen geweest met verschillende belanghebbenden, te weten de Koninklijke Nederlandse Schietsport Associatie, de Koninklijke Nederlandse Jagers Vereniging, de Stichting Vrije Recreatieve Luchtbuksen, de Nederlandse Vereniging voor Wapenhandel en de Vereniging van Nederlandse Luchtschutters. Ook is er onderzoek verricht door het Nederlands Forensisch Instituut (NFI) en is advies uitgebracht door de Werkgroep Advies Wet luchtbuksen en munitie. Beide documenten treft u als bijlage bij deze brief aan. Mede op basis hiervan kom ik tot het besluit om luchtdrukwapens met een schotkracht die de 80 joule te boven gaat, toe te voegen aan artikel 2, Categorie III van de Wwm. Daarmee worden zij op dezelfde wijze behandeld als vuurwapens en geldt er een vergunningplicht voor het bezit ervan. De situatie voor overige luchtdrukwapens blijft onveranderd. Ik werk mijn besluit hieronder verder uit.
...
Bij het vaststellen van een grens waarboven luchtdrukwapens voortaan verboden zijn, dient rekening te worden gehouden met verschillende gevolgen. Afhankelijk van de precieze uitwerking en de persoonlijke situatie, zullen de huidige bezitters van een Luchtbuks dat boven de grenswaarde uitkomt een verlof moeten aanvragen of anders afstand moeten doen van hun Luchtbuks.


Meer info hier:
https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/brieven_regering/detail?id=2016Z07600&did=2016D15697
 
Die dijkhoff denkt dat er maar enkelen tientallen geconfronteerd zullen worden met verlofplicht.... Uhmm? Ik schat enkele 10k?
 
10.000 lijkt me toch wel erg veel. Ik denk dat met een grens van 80 joule het inderdaad best kan meevallen hoeveel mensen daaroverheen gaan. Wel erg jammer want zat er zelf over te denken om van de zomer een Fx Boss te halen :(4
Maar het is nu nog een voorstel dus wie weet komt het er niet door :)2
 
haha, ben benieuwd hoe ze dit willen gaan reguleren. Zeker gezien dat alle BW's in nederland niet de capaciteit hebben.

Denk dat er heel wat tijd over een dergelijke wet heen zou gaan. Denk of hoop ik dat :mad:4

Ik zou de mijn best in willen leveren, tegen de kostprijzen die ik gehad heb. (y)

Gr.
Piet
 
Laatst bewerkt:
Opvallend nieuws... Ik ben eens benieuwd hoe de stemming gaat verlopen.
 
haha, ben benieuwd hoe ze dit willen gaan reguleren. Zeker gezien dat alle BW's in nederland niet de capaciteit hebben.

Dat zeg ik ook telkens ik weer te hard over de autosnelweg het land doorkruis...
10 keer gaat het goed, 1 keer valt de rekening in de bus.
Dan was er toch net eentje, die liever achter de camera zat dan achter een terrorist.

Als het wet wordt, maakt het niet uit hoe ze de controles gaan organiseren.
Als er toch eentje capaciteit heeft om te testen, kan je vanzelf inleveren aan mooie meerprijs. :whistle:
 
Wat ik al eerder schreef, koop maar gelijk een chrony als het doorgaat want Oom Agent heeft die vast niet en schatten hoe hard lijkt me juridisch niet verstandig, nog even los van onze bloeddruk omdat hij voor de zekerheid e.e.a. maar meeneemt.
Groeten, HJM
 
Wat ik al eerder schreef, koop maar gelijk een chrony als het doorgaat want Oom Agent heeft die vast niet en schatten hoe hard lijkt me juridisch niet verstandig, nog even los van onze bloeddruk omdat hij voor de zekerheid e.e.a. maar meeneemt.
Groeten, HJM
Vraag me af of ze wel akkoord gaan met een meting van je eigen chrony, daar kun je ook gewoon mee foetelen.
 
Die Walthers zitten toch wel boven de 80kg? Man, wat zijn die dingen zwaar! :Wink2::Bigsmile:
 
Kg, nee lang niet maar ounce wel 155 en onsjes weer niet dus ik kom er wel mee weg:rock:4
 
Met alle respect, maar aan de gemiddelde agent uitleggen hoe je van m/s naar Joule komt is ongeveer hetzelfde als proberen de relativiteitstheorie uit te leggen. De vraag is daarnaast of ze straks wel weten van die 80J limiet en als je zegt dat je Chrony km/u aangeeft (ipv m/s), denk ik dat 95% dat niet eens op zal vallen.
Ze zullen, afhankelijk van of ze jou geloofwaardig inschatten, besluiten een buks voor onderzoek mee te nemen of je te geloven en na de uitleg te vertrekken. Levert immers een hoop werk op als je zo'n buksje meeneemt voor onderzoek.
Ik heb vandaag nog een wijkagent uit Apeldoorn gesproken en helaas voor ons, zo bevestigde hij zelf, een behoorlijk aantal hebben er totaal geen kaas van gegeten.
 
De katapult is in Nederland verboden . Zelfs niet op een vergunning te hebben of om lokvoer voor vissen mee uit te zetten. Kruisbogen en compoundbogen waar je een olifant mee ondersteboven kan schieten ( een veelvoud van de hier genoemde 80 joules ) zijn dan weer aan geen enkele beperking gebonden. Onze luchtbuksen worden lukraak opgedeeld . RAAAAARRRR !
 
Even een dom vraagje, als je een krachtige buks uitsluitend met diabolo's gebruikt (onder 80 J.) en je komt b.v. in een controle, moeten
zij dan het geheel zo accepteren, of kunnen zij bij een test de zwaarste solids erinzetten om boven de grens van 80 Joule te komen ???

..puur theoretisch uiteraard...

Als ze een brommer controleren is dat zoals ie is, ze doen er ook geen racebrandstof in !!

.. en zonder andere te benadelen, vrije oude zwartkruitwapens gaan tot ver boven 1000 joule, maar daar is net als zware luchtbuksen geen redenen voor misbruik/criminaliteit etc. aangetoond.
Als zo'n wet daadwerkelijk komt (hoop het niet uiteraard) wordt het weer zo'n niet beheersbare
en uitvoerbare klucht, die of in het begin sterk gecontroleerd word, daarna vergeten , danwel weer vernietigt of in EU verband extreem aangescherpt wordt.

Michel
 
Laatst bewerkt:
Even een dom vraagje, als je een krachtige buks uitsluitend met diabolo's gebruikt (onder 80 J.) en je komt b.v. in een controle, moeten
zij dan het geheel zo accepteren, of kunnen zij bij een test de zwaarste solids erinzetten om boven de grens van 80 Joule te komen ???

De kracht blijft gelijk, ongeacht hoe zwaar de projectielen zijn !
 
Niet helemaal hé :) Met zwaardere projectielen kom je meestal op een hoger aantal joules uit. Geen verdubbeling of zo daarom, maar toch. Zelf vaak genoeg gezien wanneer ik m'n buksen over de chrony schoot!
 
Dus nu worden er honderden luchtschutters van dag op nacht gecriminaliseerd? Allemaal omdat een k@(#3+ vvder wat symbool politiek puntjes wil scoren?


Is er nog iets tegen te doen? Petitie? Staatsgreep?
 
er gaan er wel een paar in beslag genomen worden voor onderzoek ben ik bang dus ook al heb je geen 80J+ buks dan heb je er nog steeds last van als oom agent twijfelt.
 

Facebook Page

Terug
Bovenaan