• Welkom op dit gezellige luchtbuksforum voor Nederland en België.

Dit onafhankelijke forum is opgezet door liefhebbers in het schieten met luchtdruk. Ons forum biedt een veilig platform voor zowel de serieuze wedstrijdschutter als de hobbymatige individuele tuinschutter en alles wat daar tussen zit . Mede om die reden houden wij het forum laagdrempelig en hebben we gezelligheid hoog in het vaandel staan.

Ook als nieuwkomer in de luchtdruksport is het zeker het overwegen waard om lid te worden van dit forum.
    Binnen het forum is veel kennis en ervaring waar u als lid gebruik van kunt maken. U kunt het forum gebruiken als kennisbank, vraagbaak en/of gewoon als een informele sociale ontmoetingsplaats van mensen met een gezamenlijke hobby, het luchtbuks schieten en alles wat daarmee samenhangt.

Natuurlijk is het ook belangrijk om zelf een actieve rol op het forum te spelen. U haalt dan het meeste uit het forum en u zult ontdekken hoe leuk het is om uw kennis, ervaringen, foto’s, wetenswaardigheden, leuke gebeurtenissen te delen en “last but not least” nieuwe contacten op te doen.
    Zoals eerder aangegeven. Ervaring of nieuwkomer, het maakt niet uit! De leden van het forum maken het forum zoals het is: een dynamische omgeving die zich constant ontwikkelt en vernieuwt en een extra plezierige dimensie/toevoeging aan uw hobby kan bieden.

Schroom niet, doe mee en maak een account aan en u zult ontdekken met hoeveel passie vele van uw mede-hobbyisten omgaan met de hobby en/of sport en welke mogelijkheden het forum u verder kan bieden.

Luchtgeweer PCP Altaros M24 Extreme 600 yard luchtbuks

Jan Buks

♥♥♥ ♥♥♥♥
Administratie
Forum Sponsor
OB Collectief
tsja , ik denk dat de luchtbuksen branche dan hard bezig is zijn eigen glazen in te gooien , een luchtbuks met 600 joule .... ik denk niet dat je dat uit gelegd krijgt bij justitie ....

een 22LR is ongeveer 135 joule , en moet op een verlof tot voorhanden hebben , en dan mag je "vrij" een luchtbuks bezitten die een veelvoud van deze energie afgifte heeft ?

ik voorzie in de toekomst nog wel wat gerommel hierover , 1 voordeel hebben "wij" wel , er zijn er al zoveel in omloop dat het bezitten eigenlijk al niet meer te reguleren is ...
een .22 luchtbuks heeft geen 600 Joules.

Het gaat niet om de energie van de luchtbuks. Zo kan je met een luchtbuks van 606 Joules misschien 3 schoten doen, 1 om te richten, 2 om af te stellen, 3 raak of alweer met een pisboog naar onderen (bij wijze van spreken). Dan moet je je duikfles van je rug af halen, en vullen om nog 3 schoten te doen. Niet echt geschikt als wapen ;) Een vuurwapen koop je voor een stuk minder, er zijn gigantisch veel illegale kalasjnikov's in omloop hier in Nederland die je op de zwarte markt al kan kopen voor 500,-.

Het gaat dus niet echt om het aantal Joules, je auto heeft 15000 Joules of meer? Dus een wapen? Het gaat erom wat de handelingen zijn en waar deze het meest geschikt voor is.

Uiteraard kan je het iedere kant op draaien, je kan je auto ook een wapen noemen, als ik iemand wil overrijden met die kracht dan kan dat ook.

De vraag is, hoe willen wij de luchtbuks noemen, en er zijn echt mensen die vast willen houden aan de benaming wapen. Er is sowieso heel veel verdeeldheid, zo willen HFT groepen zich niet hard maken tegen extra regelgeving omdat ze veilig denken te zijn voor de overheid, omdat ze erkent worden door de KNSA...lol Dan is het HFT pcp schieten snel afgelopen, alleen kunnen ze zelf niet verzinnen waarom dat zou gebeuren.
Ik heb me hier al druk genoeg over gemaakt, en heb het laten varen, ik vind alles goed. ;)

Rick V8

Schutter 4
Forum Sponsor
Herbie, zelfs het ministerie van Justitie en veiligheid heeft ons destijds geadviseerd om het geen wapen te noemen. Wij hebben ze 5 jaar geleden ook kunnen overtuigen dat een luchtbuks niet als wapen geschikt is.

Een kok noemt zijn mes ook geen wapen.. alleen in de handen van iemand die een ander ermee wilt verwonden is het een wapen, anders is het een koksmes. Alles draait om beeldvorming. Vanaf hoeveel Joules is het een wapen? Paintballers noemen het om die reden dus een marker, en geen wapen. (Hoeveel Joules is je auto, of een bowlingbal als je die op iemand zn kop gooit? ga zo maar door. Je luchtbuks mag niet eens op een bestaand wapen lijken, dus waarom is het dan een wapen? Omdat vroeger dingen zo genoemd werden, wil nog niet zeggen dat het terecht is, dus tijd voor verandering. Maar dat moeten we dan wel met zn allen willen. De fundatie is gelegd, nu nog doorzetten zonder terug te kijken. ;)

Lees dit maar eens door:

Die aparte afdeling is om mensen wijzer te maken, eigenlijk lees je daar dan ook dat het verboden is om te jagen met een luchtbuks. Tenzij je een uitzondering op de regel bent.

Beeldvorming is key. Hieronder nog een paar oude banners van 5 jaar geleden

Bekijk bijlage 30869Bekijk bijlage 30868Bekijk bijlage 30867Bekijk bijlage 30866Bekijk bijlage 30865
De overheid is nu eenmaal verplicht te handhaven als het uit de hand loopt.
Of als het er op lijkt helaas.
Dus laten wij zorgen dat dat het niet doet.

:cool:4

Picard

Vaste Schutter
Het is een redelijk grijs gebied aan het worden de ene fabrikant na de andere komt met een nog krachtigere PCP. Dat er ergens een grens getrokken gaat worden zal vast de vraag is wanneer
---

Vind het wel een erg mooi apparaat! Hoeveel BAR heeft de tank?

Jan Buks

♥♥♥ ♥♥♥♥
Administratie
Forum Sponsor
OB Collectief
Het is een redelijk grijs gebied aan het worden de ene fabrikant na de andere komt met een nog krachtigere PCP. Dat er ergens een grens getrokken gaat worden zal vast de vraag is wanneer
---

Vind het wel een erg mooi apparaat! Hoeveel BAR heeft de tank?
Ik denk niet dat er een drukbuis op zit. Ik vermoed dat er navulbare luchtpatronen ingaan. Dus eerst slug laden, dan het luchtpatroon erachter. Ik heb dat systeem al eens gezien, zal het eens opzoeken.

maxresdefault (1).jpg

Edit: ik vergis me, ik dacht dat het Altaros was, maar het is Robert Lane, bekijk onderstaande video maar eens:
Ik weet het niet, maar ik dacht dat het zo'n soort systeem zou zijn omdat ik de drukbuis niet kan ontdekken. Maar kan natuurlijk ook zijn dat deze luchtbuks alleen een Plenum heeft, en altijd op de fles aangesloten moet zijn. En waarom ook niet, de meeste lange afstandsbuksen staan op een tafeltje met een fles erlangs..

DannyB.

Forum Expert 1
Maar kan natuurlijk ook zijn dat deze luchtbuks alleen een Plenum heeft, en altijd op de fles aangesloten moet zijn. En waarom ook niet, de meeste lange afstandsbuksen staan op een tafeltje met een fles erlangs..
Dat vermoeden heb ik ook...
Ergens heb ik een stukje tekst gezien , volgens mij op de site van Altaros zelf , waar er een vermelding werd gemaakt dat er was geschoten met een interne EN externe regulator....

Kan dus best zijn dat er een heel klein drukbuisje met reg en plenum in de buks zit en je het ding praktisch gezien vanaf de fles zult schieten.

Die dubbele regs verklaart waarschijnlijk ook de extreem kleine spread , de reg die het plenum voorziet van lucht kun je van de optimale druk voorzien voor een perfecte werking.

nora

Losse Flodder
Beste luchtschutters, kom in België wonen. Hier mag je je ganse huis vol luchtwapens zetten, eender welk caliber, uitzicht of kracht! Wat mij betreft, allemaal welkom.

SuaneS

Forum Elite
Forum Sponsor
OB Collectief
Beste luchtschutters, kom in België wonen. Hier mag je je ganse huis vol luchtwapens zetten, eender welk caliber, uitzicht of kracht! Wat mij betreft, allemaal welkom.
Dat zei jullie premier ook een aantal jaar geleden. Kijk wat daar van terecht kwam dus pas op....:hi:4:mask:4. Als je maar wel even je demper vast lijmt want een losse mag dan weer niet. Goude handel die langere geweer koffers en foudralen

nora

Losse Flodder
Enkel de wet op vuurwapens is aangepast door de zaak Van Temse. Ik ben reeds 45 jaar sportschutter met een gevulde wapenkamer. Enkel volautomatische wapens en geluiddempers voor vuurwapens zijn verboden. Luchtwapens vrij vanaf 18jaar. Je zal niet veel sportschutters vinden die tegen deze wetgeving zal inkomen.

geetee

Team Limburg
Team Limburg
Forum Sponsor
OB Collectief
Ik zou me in de Ardennen rond Spa wel goed kunnen voelen tegen het bos aan, s'avonds met een kelk Leffe of chouffe op het houten terras, zou ik zelfs mijn frans voor oppoetsen! :giggle:4 :giggle:4

Ongelezen Berichten

Facebook Page

Bovenaan