• Welkom op dit gezellige luchtbuksforum voor Nederland en België.

Dit onafhankelijke forum is opgezet door liefhebbers in het schieten met luchtdruk. Ons forum biedt een veilig platform voor zowel de serieuze wedstrijdschutter als de hobbymatige individuele tuinschutter en alles wat daar tussen zit . Mede om die reden houden wij het forum laagdrempelig en hebben we gezelligheid hoog in het vaandel staan.

Ook als nieuwkomer in de luchtdruksport is het zeker het overwegen waard om lid te worden van dit forum.
    Binnen het forum is veel kennis en ervaring waar u als lid gebruik van kunt maken. U kunt het forum gebruiken als kennisbank, vraagbaak en/of gewoon als een informele sociale ontmoetingsplaats van mensen met een gezamenlijke hobby, het luchtbuks schieten en alles wat daarmee samenhangt.

Natuurlijk is het ook belangrijk om zelf een actieve rol op het forum te spelen. U haalt dan het meeste uit het forum en u zult ontdekken hoe leuk het is om uw kennis, ervaringen, foto’s, wetenswaardigheden, leuke gebeurtenissen te delen en “last but not least” nieuwe contacten op te doen.
    Zoals eerder aangegeven. Ervaring of nieuwkomer, het maakt niet uit! De leden van het forum maken het forum zoals het is: een dynamische omgeving die zich constant ontwikkelt en vernieuwt en een extra plezierige dimensie/toevoeging aan uw hobby kan bieden.

Schroom niet, doe mee en maak een account aan en u zult ontdekken met hoeveel passie vele van uw mede-hobbyisten omgaan met de hobby en/of sport en welke mogelijkheden het forum u verder kan bieden.

Techniek Alternative Power Kit Voor De Relum Tornado

Leden die dit recent bekeken hebben. (Totaal:0)

S@ntos

Über Plinkert van huis uit
Organisator
Elite member
Geachte forum leden,

Met het schaamrood op de kaken moet ik bekennen dat ik mijn bevindingen omtrent het immer willen verbeteren van buksen, wél op LB.net heb gezet maar vergeten ben deze info alhier te posten voor de liefhebber van reviseren..
Dus alsnog wil ik het volgende met u delen en kan ik hier ook het vervolg van mijn pogingen tot het goed laten schieten van deze Wehkampbuksen posten...u hebt dus het voordeel op Buksforum.
Gezien het feit dat er misschien nog mede Tornado bezitters op dit forum vertoeven én ikzelf dus graag verbeteringen aan mijn buksen aanbreng, schrijf ik hierbij mijn ervaringen met de "kant -en klaar"set die ik gekocht heb voor mijn Relum/ Umarex/ LG Tornado's via Protek Supplies.

Er zijn genoeg mensen die misschien hun Tornado ook nieuw leven in willen blazen en voor hen is dit topic dus bedoeld.
Is deze set een snelle en makkelijke oplossing?
Deze buks kent eigenlijk iedereen wel, fraaie onderspanner uit Hongarije onder vele namen verkocht.

Ik heb een LG14, Umarex LG15 en een Telly oud model Tornado die destijds bij binnenkomst allen geheel gereinigd, gesmeerd en waar nodig van nieuwe seals ed zijn voorzien.
Ook heb ik diverse niet originele onderdelen vervangen zodat de buksen weer zijn zoals ze horen te zijn.
IMG_0063.jpg IMG_2273a.jpg IMG_2215.JPG
In de LG14 zit momenteel een nieuwe HW97 veer op een aangepaste HW-geleider wat een mooie combi is.
Deze heb ik er zelf in gefabriekt daar de buks standaard zonder geleider komt met alle geluiden en kromme veer als bijkomstigheid...
Dankzij de poor mans tune( simpel stukje krimpkous) schiet het ding geluidloos en soepel.

In de LG15 zit een dito set maar dan met een oude HW97 veer en voor 5.5mm komt hij daarmee behoorlijk te kort.
In de Telly zit wel een geleider die met het eindblok uit één stuk gedraaid is.
De veer echter klapt als een wilde stier en het ding spant als een olifant.....reden om de aangeboden "alternative power kitjes" van Protek Supplies eens te gaan proberen.
( http://www.proteksupplies.co.uk/relum-general.html)
Helaas ontbreekt me een draaibank nog anders had ik alles zelf gedraaid maar de keer dat ik er naast 1 sta, doe ik liever een betere buks aanpassen om geen misbruik van dat privilege te maken door voor alle buksen er 1 te willen maken.

Maar goed, de sets zijn binnen en maar meteen de review..
De set voor het oude model bestaat uit een nieuwe einddop met een uitstulping waar de veergeleider op draait, een geleider en een veer en kost 24 pond .
DSCF5885.JPG
Voor de LG15 is de set gelijk maar zonder einddop. en kost 18 pond

De geleider valt wat tegen, een metalen ding die lossig in de veer past, jammer dat daar niet net ff meer aandacht aan is gegeven zodat hij wat strakker in de veer zou zitten.
DSCF5886.JPG DSCF5887.JPG
De veer telt 34 windingen en heeft een draaddikte van 2.8 mm.
Hierbij is hij beduidend korter dan de HW97 veer die met 37 windingen en een draaddikte van 3mm de baas is.
Ook is de diameter van de nieuwe veer kleiner, 18 mm ten opzichte van de 21mm van de HW97 veer.
De uiteinden van de nieuwe veer heb ik meteen na binnenkomst met de Dremel en korrel 400 even bij gewerkt zodat de haken er af zijn.
Toen de veer en geleider in de LG15 gezet en een eertse schot gedaan.
Opspannen gaat in ieder geval super makkelijk en zonder bijgeluiden maar het schot zelf is wat anders qua geluid helaas.
Dikke pwoing in mijn oren maar dat was te verwachten gezien dus het feit dat de veer erg ruim om de geleider heen zit.
Hij klappert lekker om de geleider heen en produceert een irritant aantal ongewenste decibellen...

Wel een mooi soepel schot maar de inslag hoor ik niet door de genoemde twang...bij controle is de pellet gelukkig wel door het blik heen gegaan dus dat is winst al heb ik er wel een Gamo Rocket in zitten.
Met een gewone pellet komt hij duidelijk purrie te kort voor 5.5mm...
Hmm, dat wordt weer aanpassen want hier kan ik niet mee leven.....misschien de geleider iets uitbuigen langs de vouwnaad zodat de veer er wat strakker om heen zit.
Deze buks gaat dus in de re-make, nog even bedenken wat de beste oplossing is...

Dan het kitje voor het oude model, gewoon met wat Ultimox er in gezet en alvast oordopjes klaar gelegd....en wat schetst mijn verbazing.....stukken minder twang bij het schot, weinig terugslag en mooie gaten in het blik.
Op de één of andere manier functioneert de set stukken beter in het oude model dan in het nieuwe...bijzonder maar prettig.
Spannen blijft wel wat zwaarder bij dit type gezien de spanarm verder naar voren het knikpunt heeft tov de nieuwere types...maar wel een heel verschil met de oude veer.
Het gehoopte resultaat dus maar ten dele gehaald en beide buksen uit elkaar gehaald en voor de grap maar een stukje krimpkous om de geleider heen gedaan waardoor de veer nu wat minder ruimte heeft om te klapperen.
Meteen weer in het oude model gezet...nou, dat is al een heel ander verhaal.
Soepel en geluidloos doet het setje nu zijn werk, weinig beweging en vooral geen getwang in mijn oor.
Voorop gesteld dat dit geen power buksen zijn door de afdichting bij de tap loader, valt het me niets tegen.
Vol verwachting de andere set nu in de LG14 gezet, eveneens met de poor man's tune en ook nu geeft het setje een heel ander beeld.
Daar waar het dus in de .22 ernstig ondermaats presteerde, doet hij het in de .177 iets beter.
Ook nu een mooi en soepel twangloos schot en qua kracht voldoende voor dit type buks al ben ik niet zwaar onder de indruk...

Tenslotte de home made HW97 veerset in de LG15 gedaan en ook nu schiet deze met voldoende kracht zijn pellets naar het doel.
Niet meer wachten op de inslag maar mooi strak na het schot hoor je de inslag.

Conclusie: zoek je voor een oud type Tornado nieuwe ingewanden dan zou dit een idee en/of kanshebber kunnen zijn.
De veer doet het in ieder geval goed en geeft een rustig schot af al zou ik er zeker een laagje om heen krimpen( geloof dat ik de 11mm krimpkous heb) aangezien dat de prestaties zeker ten goede komt.

Zoek je voor de nieuwere LG types iets anders dan zou ik een HW97 veer bestellen en die met een aangepaste HW geleider( je moet de voetjes wat afslijpen om pas te maken in de einddop van de LG) en deze set niet nemen.
Aan de ene kant doet hij het in de LG14 nu heel netjes na een 100 schoten al overweeg ik toch weer een HW97 veer te bestellen...geeft net ff meer puf aan je LG.
Aan de andere kant schiet het ding wel erg rielekst nu en is het een fijne ontspannen plinkert geworden waar je even rustig plezier kunt maken en blikjes mee kunt door boren.

Voor de LG15 versies zou ik deze set ver links laten liggen omdat hij gewoon te zwak is om überhaupt indruk te maken.....mocht je iemand met een draaibank weten of er 1 hebben, lekker je Tornado voorzien van delrin geleiders die pas zijn op de veer!

Maar goed, ik heb ze er nu een maandje inzitten en ik heb ze bij gap @Erwin1965 over chrony heen getrokken......jezus, gaf niet echt een prettige uitslag...90m/s on .22 en 110m/s in .177(n).
Ik had al een vermoeden waarom de waarden zo laag waren en thuis bleek het zo, door de vele schoten is de krimpkous gaan stropen en de veren zaten er klem om en konden niet meer geheel ontspannen bij een schot.
Nu heb ik ergens een topic gezien van iemand die bij de Action selfiesticks had gekocht en met de metalen uitschuifstok geleiders had bekleed....
Na 2 van die dingen gehaald te hebben, eerst de HW geleider van de .22 er mee gedaan en verdomd, die huls blijft er goed op zitten en alle kwalijke bijgeluiden zijn weg en heb ik weer een christelijke inslag!
Bij de kitjes van Protek paste geen van de hulzen en heb ik omgekeerde logica toegepast.
Gewoon ff uitmeten hoever de geleider uit mag zetten en de dichtst bij zijnde maat huls er in gerost en afgeslepen.
IMG_0205.JPG IMG_0207.JPG (foto's worden helaas op hun kant geupload)
Hierdoor gaat de geleider iets uitstaan en wordt dus dikkerder(y)
De veren zitten er strak maar niet te strak om heen en in combinatie met dunne metalen ringen onder de geleider en in de zuiger om draaiende veerbewegingen te beperken, zijn ook de beide .177 in soepele, geluidloze en prettig schietende buksen verandert.
Vreemd genoeg doet de kit het nog steeds stukken beter in het oude model dan in het nieuwe en overweeg ik nog steeds een HW97 veer.....
Op de app Chronolite de snelheden gecheckt, misscien niet zo secuur gemeten als op een chrony maar ik kan er redelijk mee werken..oefening baart kunst.
De LG15 doet nu rond de 140m/s en de LG14 rond de 150m/s...de oude Tornado ligt met 157m/s op kop.
Alle gemeten met JSB Exact Express omdat die pellets met hun zachte rokjes de meeste lucht achter de pellet houden en vrij licht zijn..

Zodoende dat ik uiteindelijk toch nog heel aardig mee te kan plinken.
Limonade blikjes en van die limonade siroop flessen gaan er gewoon aan dus missie uiteindelijk geslaagd.
Ach, krachtpatsers zijn het niet maar daar zijn ze ook niet voor.....en het blijven gewoon bloedmooie jeugdherinneringen!

Ongelezen Berichten