• Welkom op dit gezellige luchtbuksforum voor Nederland en België.

    Dit onafhankelijke forum is opgezet door liefhebbers in het schieten met luchtdruk. Ons forum biedt een veilig platform voor zowel de serieuze wedstrijdschutter als de hobbymatige individuele tuinschutter en alles wat daar tussen zit . Mede om die reden houden wij het forum laagdrempelig en hebben we gezelligheid hoog in het vaandel staan.

    Ook als nieuwkomer in de luchtdruksport is het zeker het overwegen waard om lid te worden van dit forum.
    Binnen het forum is veel kennis en ervaring waar u als lid gebruik van kunt maken. U kunt het forum gebruiken als kennisbank, vraagbaak en/of gewoon als een informele sociale ontmoetingsplaats van mensen met een gezamenlijke hobby, het luchtbuks schieten en alles wat daarmee samenhangt.

    Natuurlijk is het ook belangrijk om zelf een actieve rol op het forum te spelen. U haalt dan het meeste uit het forum en u zult ontdekken hoe leuk het is om uw kennis, ervaringen, foto’s, wetenswaardigheden, leuke gebeurtenissen te delen en “last but not least” nieuwe contacten op te doen.
    Zoals eerder aangegeven. Ervaring of nieuwkomer, het maakt niet uit! De leden van het forum maken het forum zoals het is: een dynamische omgeving die zich constant ontwikkelt en vernieuwt en een extra plezierige dimensie/toevoeging aan uw hobby kan bieden.

    Schroom niet, doe mee en maak een account aan en u zult ontdekken met hoeveel passie vele van uw mede-hobbyisten omgaan met de hobby en/of sport en welke mogelijkheden het forum u verder kan bieden.

    [Disclaimer] Als je geen account (meer) hebt op dit forum, dan kunnen jouw berichten niet worden verwijderd, maar ook niet (meer) herleid worden naar jou persoonlijk.


Regels & Veiligheid Bepaald Een Schietclub Zelf Het Maximale Kaliber?

Gebruikers die deze discussie onlangs hebben bekeken (Totaal:0)

Als je een huisje met tuin (~>10 mtr) voor me weet verhuis ik morgen naar Limburg want hier in de randstad wordt het sowieso te druk en onbetaalbaar :sweating:4

Vorig jaar is "onze" schietlocatie (grote bollenschuur) gesloten door de gemeente.....onteigend ivm uitbreiding van het dorp.....dus is mijn tuintje incl kamer en keuken weer mijn (~9 mtr|) schietbaan geworden.
Schietverenigingen (vuur) hebben een naam op te houden, helemaal nu ze onder het regime van de KNSB vallen.
Dat trekken ze ook overdreven door naar het luchtschieten, waarschijnlijk omdat ze daar potentiële vuurschutters in zien of de vuurschutters geen verkeert beeld willen geven.
Op de schietverenigingen is dan ook niet anders te vinden dan een club kaart waarop geschoten kan worden, geen pannen, potten enz. die ze kunnen afknallen :rofl:4
Ook zijn ze niet happig op eigen munitie, haast alles gaat vanuit de club......je mag nog net je eigen lucht meenemen, maar ik denk dat dat ook wel snel afgelopen zal zijn als er meerdere PCP-schutters zouden komen :giggle:4
Ik wil verhuizen want ik vind mijn tuin van 27mtr te weinig.
Jez*** wat klinkt het decadent ineens, als ik dan lees dat je 9 mtr hebt incl je kamer en keuken :) Huisje in Venlo huren? Ps. ben je handig met verbouwen? lol

Ik had een goede schietclub gevonden in Linne aantal jaren terug, was er aspirant lid en dacht dat ik het helemaal voor elkaar had. Kon het ook goed vinden met de mensen daar (kan meestal wel met iedereen overweg). Op de dag dat ik vast lid zou worden kreeg ik een brief dat ik nooit meer welkom ben op die schietclub. Omdat ik op lb.net iemand met een dwarslaesie 25 euro wilde storten zodat hij zn door de nachtbroeder, gestolen buksen, kon laten terughalen door een familielid oid, voor de taxi. Dit werd uitgelegd alsof ik een criminele activiteit zou financieren (recht in eigen hand zou stimuleren).. Iemand op die club (en ik weet wie dat is) had dit aanhangig gemaakt daar.. Ws kon hij me niet uitstaan omdat ik iedere week met een andere pcp verscheen en daarom veel aandacht kreeg van mn mede schutters. (denk ik.. )

Echt heel jammer en raar, is de enige 100 mtr baan relatief dichtbij Venlo.. :(
 
Mijn schietbaan (balkon) was, toen we nog in de Bijlmermeer woonde, groter.....maar liefst 12x2 meter.
Alleen op 7 hoog wonen met kleine kinderen ging ons tegen staan, ze hadden totaal geen sociale contacten met andere kinderen......en dan de gedachten dat er één over de reling zou klauteren :sweating:4
Nog een tijdje bij mijn oude club in Bakkum vuur geschoten, maar ook die moest dicht van de gemeente omdat het in een zaal (25 mtr) van het plaatselijke buurthuis werd gedaan.
Daarna had een heftige "gebeurtenis" in de familie invloed op met mijn verlof, dat heb ik uit respect ingeleverd en alle vuurwapens (op mijn eerste luchtdrukbuks HW50 nikkel na) verkocht.
Toen mijn vrouw overleed moest ik wat om handen hebben en heb de oude HW50 weer van zolder gehaald.
Ik werd dus tuinschutter totdat iemand een zwager had met wat mooie grote schuren en ik mijn eerste PCP daarvoor kocht, maar dat was helaas van korte duur.
Vandaar dat ik noodgedwongen en letterlijk weer een huis, tuin en keuken schutter ben geworden :giggle:4

Verhuizen is niet alleen om te kunnen schieten, maar ook omdat ik een TIA heb gehad......de trappetjes in mijn huis (7 stuks, 8 etages, want het is een splitlevelwoning) worden me langzaam maar zeker teveel.
Als ik me wil verplaatsen van de ene naar de andere ruimte moet ik één of meerdere trappetje op of af.
Ideaal zou een koop woning zijn, heb ik nu ook, welke maar 1 verdieping had waar bv de hobby- en opslagkamer is en dat voor de rest beneden kan leven......maar dat is hier in de randstad een utopie :finger:4

In het noorden, oosten en zuiden zijn veel meer opties omdat het schieten daar veel meer leeft en men er de ruimte voor heeft.
Ik schiet ook bewust vanuit huis de tuin in omdat als ik met de buks naar buiten loop de grote kans heb dat de politie binnen 5 minuten voor mijn deur staat.......waar zijn ze als je ze echt nodig hebt :cool:4
 
Het is dus niet veel veranderd met vroeger op de verschillende clubs.
Denk toch dat er ook normale banen zijn waar luchters ook kunnen paffen.snap dat ook
Niet zo.heb mij nooit gestoord aan andere schutters,kalibers en wat dan ook.
Meestal met zwartkruit had ik toch in no time plaats en ruimte.hihihihi grinssss.
Normalerwijze is deze beslissing aanvechtbaar daar die schuld eerst bewezen zijn moet.
Ook kan men deze personen voor het gerecht halen.al is het daarna toch waarschijnlijk niet zo gezellig
Meer om te Schieten daar.grinss.koffie krijg je daar ook niet meer denk ik.
Er kommen toch berichten van schietbanen waar luchtschutters van harte welkom zijn??
Ok niet iedere week,maar toch.schijnt daar ook gezellig te zijn :)
 
Ik wil verhuizen want ik vind mijn tuin van 27mtr te weinig.
Jez*** wat klinkt het decadent ineens, als ik dan lees dat je 9 mtr hebt incl je kamer en keuken :) Huisje in Venlo huren? Ps. ben je handig met verbouwen? lol

Ik had een goede schietclub gevonden in Linne aantal jaren terug, was er aspirant lid en dacht dat ik het helemaal voor elkaar had. Kon het ook goed vinden met de mensen daar (kan meestal wel met iedereen overweg). Op de dag dat ik vast lid zou worden kreeg ik een brief dat ik nooit meer welkom ben op die schietclub. Omdat ik op lb.net iemand met een dwarslaesie 25 euro wilde storten zodat hij zn door de nachtbroeder, gestolen buksen, kon laten terughalen door een familielid oid, voor de taxi. Dit werd uitgelegd alsof ik een criminele activiteit zou financieren (recht in eigen hand zou stimuleren).. Iemand op die club (en ik weet wie dat is) had dit aanhangig gemaakt daar.. Ws kon hij me niet uitstaan omdat ik iedere week met een andere pcp verscheen en daarom veel aandacht kreeg van mn mede schutters. (denk ik.. )

Echt heel jammer en raar, is de enige 100 mtr baan relatief dichtbij Venlo.. :(

Je kan er uiteindelijk toch wel blij om zijn dat je daar niet meer welkom was.Vroeg of laat was de ware aard van sommingen leden(die je "verraden heeft") toch wel naar boven gekomen.Ze hadden je er ook gewoon eerst naar kunnen vragen,maar daar hadden ze waarschijnlijk niet de ballen voor,dat zijn geen fijne mensen.gewoon recht voor zn raap zijn lijkt me persoonlijk stukken beter dan dat achterbakse gedoe!Dus eind goed al goed!
 
Paar jaar geleden van de stad verhuist naar het platteland en heb nu een schuur en weilandje aan huis waar ik in alle rust kan doen en laten wat ik wil, bv binnen op 25 meter schieten, buiten voorbij de 100 meter met de wind spelen maar ook met de drone vliegen boven eigen erf of de weilanden om me heen.

Klinkt decadent maar een dergelijk huis met erf is hier vergelijkbaar qua prijs met de gemiddelde huizen in een woonwijk met een paar stoeptegels als tuin, het is maar net waar je prioriteiten liggen qua faciliteiten en reisafstanden.

Mooiste nog is dat de boeren hier allemaal volwassen kinderen zijn die met groot speelgoed willen spelen en elkaar gewoon lekker hun ding laten doen, als er eentje vol gas langs komt knallen met een quad of met een cross motor flink in de weer gaat over een paar zandheuvels staan ze allemaal met een grote grijns toe te kijken ipv dat er geklaagd wordt over geluidsoverlast.

Een aantal vonden het bv jammer dat ik met dempers ben gaan schieten omdat ze de klappen van de bigbore begonnen te missen, vonden ze maar al te mooi die doffe dreunen :D4
 
In mijn zoektocht naar andere woonruimte ben ik wel een paar mooie locaties tegen gekomen met een aardig tuintje van ~50 tot 100 mtr, maar als je ouder wordt worden de faciliteiten zoals winkels, arts, apotheek ed belangrijker dan dat tuintje.
Zolang jij en je gezin zich kunnen verplaatsen en jong zijn kan je gaan wonen waar je wilt, maar als je wat ouder wordt en alleen bent moet ik er toch niet aan denken dat de winkels of buren 10 km verderop wonen en dat je met je rollator 5 uur onderweg bent voor een kopje koffie bij je buren :nerd:

Ik verkoop dan liever mijn hele handel en koop een pistool terug waarmee ik in een senioren flat op 3 hoog 4 mtr (met keuken erbij 6 mtr) kan schieten.
 
Bij mij in het zuidwesten van het land zijn de schietmogelijkheden beperkt.
Ik heb wel een vereniging in de buurt maar daar zien ze je liever gaan dan komen, een select kliekje heeft het daar voor het zeggen. Een andere vereniging in de buurgemeente ziet niets in het schieten met lucht...

Ik ben dus ook een echte tuinschutter. Ik woon tegen de binnenstad aan en heb de mazzel dat ik voor stadse begrippen een vrij grote tuin heb van 26 meter diep. Als ik vanuit huis schiet dan is het max 36 meter. Regelmatig kan ik op het terrein van een kennis schieten ( max 50 meter) maar dat is niet echt ideaal.
Ik zou het prachtig vinden als er in mijn regio wat meer mogelijkheden zouden zijn of komen maar ik zie dat niet zo snel gebeuren.
 
Ik weet het, tis een zoektocht maar waar een wil is is een weg!
Geen boeren of verlaten industrie gebouwen? (y)
 
Ik weet het, tis een zoektocht maar waar een wil is is een weg!
Geen boeren of verlaten industrie gebouwen? (y)

Ik heb de buren aan de overkant gevraagd of ze de ramen aan de voor- en achterkant open konden zetten als ik wil schiet en de buren van de straat er achter of ik daar een kaart op de gevel mag hangen, dan heb ik een baantje van ~25 a 30 meter :giggle:4 :rofl:4

In de randstad waar ik woon zijn de boeren niet zo happig op mensen met buksen op hun terrein.
Door oa de aanslagen zoals in Utrecht zijn vele wat terughoudender geworden, men wil niet dat buren of politie denken dat er wat illegaal op hun terrein plaats vindt en ze medeplichtig maakt.
Het is natuurlijk niet illegaal, maar het idee al is al rede genoeg om het te weigeren.
Maar net zoals ik al eerder aangaf staat de politie binnen 5 minuten voor mijn deur als ik met de buks de tuin in loop, de mensen zijn gewoon bang door alle gebeurtenissen in Nederland met VUURluchtbuksen.
Lag mijn buks vroeger gewoon op de achterbank, tegenwoordig zit hij in koffer met slot, verstopt onder een deken in de achterbak want voor je het weet heb je politie met gillende sirenes achter je aan en zit je de aankomende week op water en brood en ben je (voorlopig of voor altijd) je spullen kwijt :nerd:
 
Ik heb de buren aan de overkant gevraagd of ze de ramen aan de voor- en achterkant open konden zetten als ik wil schiet en de buren van de straat er achter of ik daar een kaart op de gevel mag hangen, dan heb ik een baantje van ~25 a 30 meter :giggle:4:rofl:4

In de randstad waar ik woon zijn de boeren niet zo happig op mensen met buksen op hun terrein.
Door oa de aanslagen zoals in Utrecht zijn vele wat terughoudender geworden, men wil niet dat buren of politie denken dat er wat illegaal op hun terrein plaats vindt en ze medeplichtig maakt.
Het is natuurlijk niet illegaal, maar het idee al is al rede genoeg om het te weigeren.
Maar net zoals ik al eerder aangaf staat de politie binnen 5 minuten voor mijn deur als ik met de buks de tuin in loop, de mensen zijn gewoon bang door alle gebeurtenissen in Nederland met VUURluchtbuksen.
Lag mijn buks vroeger gewoon op de achterbank, tegenwoordig zit hij in koffer met slot, verstopt onder een deken in de achterbak want voor je het weet heb je politie met gillende sirenes achter je aan en zit je de aankomende week op water en brood en ben je (voorlopig of voor altijd) je spullen kwijt :nerd:
Hebben jouw buren geen lastige honden/katten of schreeuwende kinderen?
In dat geval zal er in goed overleg toch wel wat geregeld kunnen worden onder het mom samen de lasten dragen! :giggle:4:rofl:4:tmi:4:tmi:4
 
Hallo schutters,

Ik ben links en rechts de websites van schietclubs aan het bekijken, en de manier waarop en waarmee geschoten mag/moet worden wisselen nogal.
Bepaald een club bv zelf met welk kaliber er geschoten mag worden, of is dit een wettelijke regel, en bepaald een club zelf welke optiek er gebruikt wordt?

Vaak is er vermeld dat er bv geschoten mag worden met een luchtgeweer van maximaal 16 Joule, ivm veiligheid en schade aan targets bv begrijp ik dit wel.
Vaak maar niet altijd wordt er vermeld dat er enkel met .177 (4,5mm) geschoten mag worden, maar niet altijd, dus dan mag er ook met een .22 (5,5mm) geschoten worden?
Ook ben ik een club tegengekomen die enkele met diopters schieten, heeft dat te maken met voorschriften van de KNSA omdat die een bepaald onderdeel schieten?

Het is moeilijk te vinden waar ik met mijn .22 14,7 Joule terecht kan, of is een .22 sowieso altijd uitgeloten bij schietclubs?

Groeten,

Roelant.
Ik ben ook zoekende 57 joule nu heb ik Gooise schutters gevonden op het web ik ga daar kijken hoef niet lid te worden de enige regel die heel belangrijk is bij hun veiligheidsbril.. !x per maand kost 10 euro.
Hallo schutters,

Ik ben links en rechts de websites van schietclubs aan het bekijken, en de manier waarop en waarmee geschoten mag/moet worden wisselen nogal.
Bepaald een club bv zelf met welk kaliber er geschoten mag worden, of is dit een wettelijke regel, en bepaald een club zelf welke optiek er gebruikt wordt?

Vaak is er vermeld dat er bv geschoten mag worden met een luchtgeweer van maximaal 16 Joule, ivm veiligheid en schade aan targets bv begrijp ik dit wel.
Vaak maar niet altijd wordt er vermeld dat er enkel met .177 (4,5mm) geschoten mag worden, maar niet altijd, dus dan mag er ook met een .22 (5,5mm) geschoten worden?
Ook ben ik een club tegengekomen die enkele met diopters schieten, heeft dat te maken met voorschriften van de KNSA omdat die een bepaald onderdeel schieten?

Het is moeilijk te vinden waar ik met mijn .22 14,7 Joule terecht kan, of is een .22 sowieso altijd uitgeloten bij schietclubs?

Groeten,

Roelant.
Ik heb Gooise schutters gevonden ik schiet met 57 jouls 6.35 schijnt geen problem te zi
Ik heb de buren aan de overkant gevraagd of ze de ramen aan de voor- en achterkant open konden zetten als ik wil schiet en de buren van de straat er achter of ik daar een kaart op de gevel mag hangen, dan heb ik een baantje van ~25 a 30 meter :giggle:4:rofl:4

In de randstad waar ik woon zijn de boeren niet zo happig op mensen met buksen op hun terrein.
Door oa de aanslagen zoals in Utrecht zijn vele wat terughoudender geworden, men wil niet dat buren of politie denken dat er wat illegaal op hun terrein plaats vindt en ze medeplichtig maakt.
Het is natuurlijk niet illegaal, maar het idee al is al rede genoeg om het te weigeren.
Maar net zoals ik al eerder aangaf staat de politie binnen 5 minuten voor mijn deur als ik met de buks de tuin in loop, de mensen zijn gewoon bang door alle gebeurtenissen in Nederland met VUURluchtbuksen.
Lag mijn buks vroeger gewoon op de achterbank, tegenwoordig zit hij in koffer met slot, verstopt onder een deken in de achterbak want voor je het weet heb je politie met gillende sirenes achter je aan en zit je de aankomende week op water en brood en ben je (voorlopig of voor altijd) je spullen kwijt :nerd:
Ja het is jammer, allemaal land genoeg om ons heen in Utrecht,maar we mogen het niet gebruiken ook niet als je een vergoeding wil geven geeft nu vooral met zo maf kees.
 
Eea komt door de drang van de EU om te vergroten met die oost blok landen waar luchtbuksen ed gewoon vrij te koop zijn.
De regering kan wel een wetje maken voor max 80 Joule lucht in Nederland, maar wat heb je eraan als je via de post gewoon een Ak-47 kan laten opsturen vanuit die oost blok landen zonder enige controle ?
En laten we eerlijk zijn, een 9mm lucht knalt net zo hard als een AK-47, dus buren zullen zich al snel afvragen wat er gebeurd in die schuur van de buurman.
Het is dus niet zo vreemd dat vele het zullen weigeren om op hun grondgebied ons met lucht te laten schieten.....niemand zit te wachten op huisbezoek van de politie, want wat gaan de buren daar dan wel niet weer van denken.
 
Eea komt door de drang van de EU om te vergroten met die oost blok landen waar luchtbuksen ed gewoon vrij te koop zijn.
De regering kan wel een wetje maken voor max 80 Joule lucht in Nederland, maar wat heb je eraan als je via de post gewoon een Ak-47 kan laten opsturen vanuit die oost blok landen zonder enige controle ?
En laten we eerlijk zijn, een 9mm lucht knalt net zo hard als een AK-47, dus buren zullen zich al snel afvragen wat er gebeurd in die schuur van de buurman.
Het is dus niet zo vreemd dat vele het zullen weigeren om op hun grondgebied ons met lucht te laten schieten.....niemand zit te wachten op huisbezoek van de politie, want wat gaan de buren daar dan wel niet weer van denken.
9mm lucht knalt wel redelijk hard, maar net zo hard als een ak47? Nog niet misschien... En als de buren hier politie voor de deur zien staan mogen ze lekker zelf invullen wat ze komen doen. Ik werk uitsluitend bij boeren, ook bij echte knoesten, maar ik mag altijd en overal op hun erf schieten als ik het vraag en uitleg wat mijn hobby is. Maar dat is mijn ervaring, weet niet ofdat voor iedereen geld.
 

Facebook Page

Terug
Bovenaan