• Welkom op dit gezellige luchtbuksforum voor Nederland en België.

    Dit onafhankelijke forum is opgezet door liefhebbers in het schieten met luchtdruk. Ons forum biedt een veilig platform voor zowel de serieuze wedstrijdschutter als de hobbymatige individuele tuinschutter en alles wat daar tussen zit . Mede om die reden houden wij het forum laagdrempelig en hebben we gezelligheid hoog in het vaandel staan.

    Ook als nieuwkomer in de luchtdruksport is het zeker het overwegen waard om lid te worden van dit forum.
    Binnen het forum is veel kennis en ervaring waar u als lid gebruik van kunt maken. U kunt het forum gebruiken als kennisbank, vraagbaak en/of gewoon als een informele sociale ontmoetingsplaats van mensen met een gezamenlijke hobby, het luchtbuks schieten en alles wat daarmee samenhangt.

    Natuurlijk is het ook belangrijk om zelf een actieve rol op het forum te spelen. U haalt dan het meeste uit het forum en u zult ontdekken hoe leuk het is om uw kennis, ervaringen, foto’s, wetenswaardigheden, leuke gebeurtenissen te delen en “last but not least” nieuwe contacten op te doen.
    Zoals eerder aangegeven. Ervaring of nieuwkomer, het maakt niet uit! De leden van het forum maken het forum zoals het is: een dynamische omgeving die zich constant ontwikkelt en vernieuwt en een extra plezierige dimensie/toevoeging aan uw hobby kan bieden.

    Schroom niet, doe mee en maak een account aan en u zult ontdekken met hoeveel passie vele van uw mede-hobbyisten omgaan met de hobby en/of sport en welke mogelijkheden het forum u verder kan bieden.

    [Disclaimer] Als je geen account (meer) hebt op dit forum, dan kunnen jouw berichten niet worden verwijderd, maar ook niet (meer) herleid worden naar jou persoonlijk.


Regels & Veiligheid bescherming tegen loodstof

Gebruikers die deze discussie onlangs hebben bekeken (Totaal:0)

Omdat er altijd meer kennis aanwezig is op allerlei gebieden heb ik een vraag.... Die misschien wel meer mensen bezig houdt... Ik schiet in een vrij kleine ruimte in een 'schietpijp' / meet opstelling.... Daarbij komt veel loodstof en lood damp vrij. Tenminste: Te beoordelen aan het vele zwart op de grond en de tafel. Nou vind ik dat bezwaarlijk worden naarmate ik ouder wordt., Kijk: Vroeger in de tuin op een gasbrander vislood smelten voor zeevissen... Geen probleem. En jaren zware shag roken: Geen probleem. Ik ben daar wel mee gestopt op een zeker moment. Maar: naarmate je ouder wordt en er mensen om je heen wegvallen die gezonder leefden dan ik ga je toch wat vaker piekeren en nadenken. Ow ja.... Het gaat niet om 10 metingen per week he. Eerder 50 per dag en 6 dagen in de week.... Wie weet of kent daar oplossingen?

Bij voorbaat dank!

Joost
 
Een demper vangt een groot gedeelte van het stof uit de loop op.... Zeker een wat langere die de lucht ook nog een beetje de tijd geeft om uit te zetten.
Is in de USA tegenwoordig een veel gebruikte truc in de zeikerige staten , ze noemen het dan een LDC (Lead Dust Collector) :rofl:4:rofl:4

Qua opvangbak zou ik gaan voor een rechthoekige koker gevuld met zand wat je af en toe een beetje vochtig maakt. Vocht houdt het zand wat compacter en voorkomt ook meteen te veel stof.

Voordeel van zo'n bak is dat de pellets hooguit inslaan op/in het zand en heel misschien een keertje op elkaar onder een laag zand.... Scheelt aanzienlijk met plat slaan op een stalen plaat.
 
Afzuiger achter de kaart maken
Zodat de lucht bij jou weggetrokkdn word
 
Dubbelwandige pijp ?
Binnenste pijp met gaatjes en de buitenste pijp dicht en daar een afzuiger op plaatsen.
Aan de kant waar je schiet de ruimte tussen de twee pijpen afsluiten zodat het stof niet naar jou toe geblazen kan worden door de druk van het schot.
Fijnstoffilter voor de ventilator en je vangt ook nog het stof op, wel af en toe filter vernieuwen.
 
Inderdaad, afzuiging van jouw af tegen een vlak waar een water gordijn is.
Word het loodstof in het water gebonden en bezinkt, kan je al met een aquarium pomje bereiken plus je hoeft de warme lucht niet naar buiten te blazen.
 
Of je gebruikt verkoperde pellets. Nauwkeurigheid is in mijn buks gelijk met de lood versie zelfs de poi is nagenoeg gelijk.
 
Of je gebruikt verkoperde pellets. Nauwkeurigheid is in mijn buks gelijk met de lood versie zelfs de poi is nagenoeg gelijk.
IK denk niet dat Joost het heeft over accuraatheid in een kleine ruimte en een pijp.
Het zal toch veel meer voor mondings snelheden zijn met bepaalde pellets die de buks lekker vind en dat is niet steeds een verkoperde pellet als hij gaat testen, bijvoorbeeld reparaties ,regulators enz.
 
Of je gebruikt verkoperde pellets. Nauwkeurigheid is in mijn buks gelijk met de lood versie zelfs de poi is nagenoeg gelijk.

Denk dat het probleem dan nog ligt in het feit dat die niet voor alle kalibers en in alle gewichten te krijgen zijn... 4,5 en 5,5 zal bij H&N nog wel lukken , 6.35 zal waarschijnlijk al een grotere uitdaging worden... En dan laat ik de grotere kalibers waar Joost waarschijnlijk meer mee doet nog achterwege.
 
IK denk niet dat Joost het heeft over accuraatheid in een kleine ruimte en een pijp.
Het zal toch veel meer voor mondings snelheden zijn met bepaalde pellets die de buks lekker vind en dat is niet steeds een verkoperde pellet als hij gaat testen, bijvoorbeeld reparaties ,regulators enz.


Dan zal afzuiging wel de enige optie zijn. Als ik met lood schiet, verpulverd het in de kogelvanger. Dat lijkt me binnen niet gezond. Een watergordijn kan dan een goeie zijn.
 
IK denk niet dat Joost het heeft over accuraatheid in een kleine ruimte en een pijp.
Het zal toch veel meer voor mondings snelheden zijn met bepaalde pellets die de buks lekker vind en dat is niet steeds een verkoperde pellet als hij gaat testen, bijvoorbeeld reparaties ,regulators enz.
Bert noemt verkoperde pellets omdat die veel minder loodvervuiling geven; zowel aan je handen als in de loop, alleen bij impact in de kogelvanger krijg je vrijgave van loodstof.
Gebruik ze zelf ook : H&N Field Target Trophy Power , bevalt me beter dan die vaak beschadigde JSB'tjes
 
Ik heb een branddeken en een laag of 8/10 karton in mijn kogelvanger.
de pellets slaan wel zo goed als plat maar echt veel stof lijkt er niet af te komen..
zelfs als ik de kogelvanger leeggooi komt er heel weinig fijn stof uit.
 
Zelfs in de kogelvanger slaan ze minder uit elkaar als de gewone loden pellets. Ik schiet in de tuin op een 4 mm dikke kogelvanger. Met ongeveer 40 joule blijft er niets over van de pellets.
 
Een stofzuiger op de kogelvanger aansluiten wellicht?
Deze kan ook verder weg worden gezet ivm. het geluid maar doet aardig wat je wilt zonder mega investering. Zijn alleen niet geschikt om de hele dag te draaien maar dat zal ook niet hoeven neem ik aan.
Groeten,
HJM
 
Een goeie industrie stofzuiger kan je bijna ongelimiteerd aan laten staan. Ik heb een grote stofzuiger op mijn parketschuurmachine, die soms 6 tot 8 uur per dag draait. Dat doet hij al meer dan 10 jaar.
 
Een goeie industrie stofzuiger kan je bijna ongelimiteerd aan laten staan. Ik heb een grote stofzuiger op mijn parketschuurmachine, die soms 6 tot 8 uur per dag draait. Dat doet hij al meer dan 10 jaar.

Is die vloer zo groot of heb je gewoon een pokke schuurmachine dat het al 10 jaar duurt :clap:4:rofl:4:clap:4
 
Ha die Joost,

Kijk eens op de site van Jan Brink, https://www.reflexshooting.nl/ heeft nieuwe kogelvangers en vast wel een idee om je te helpen bij je probleem, is bouwer en ontwerper van diverse schietbanen, ook de nieuwe bij je concurrent ( nou ja ????) Krale is van zijn hand.

Groet,
Bob
 
Ziet op de foto uit alsof je reeds een afzuig koker cq pellet opvang achter de snelheids meter hebt waar je in schiet.
Ontbreekt alleen nog een aansluitende koker om de snelheids meter heen?
Wellicht als licht nodig is voor die snelheids meter van plexiglas een aansluitende koker maken?
 

Facebook Page

Terug
Bovenaan