• Welkom op dit gezellige luchtbuksforum voor Nederland en België.

Dit onafhankelijke forum is opgezet door liefhebbers in het schieten met luchtdruk. Ons forum biedt een veilig platform voor zowel de serieuze wedstrijdschutter als de hobbymatige individuele tuinschutter en alles wat daar tussen zit . Mede om die reden houden wij het forum laagdrempelig en hebben we gezelligheid hoog in het vaandel staan.

Ook als nieuwkomer in de luchtdruksport is het zeker het overwegen waard om lid te worden van dit forum.
    Binnen het forum is veel kennis en ervaring waar u als lid gebruik van kunt maken. U kunt het forum gebruiken als kennisbank, vraagbaak en/of gewoon als een informele sociale ontmoetingsplaats van mensen met een gezamenlijke hobby, het luchtbuks schieten en alles wat daarmee samenhangt.

Natuurlijk is het ook belangrijk om zelf een actieve rol op het forum te spelen. U haalt dan het meeste uit het forum en u zult ontdekken hoe leuk het is om uw kennis, ervaringen, foto’s, wetenswaardigheden, leuke gebeurtenissen te delen en “last but not least” nieuwe contacten op te doen.
    Zoals eerder aangegeven. Ervaring of nieuwkomer, het maakt niet uit! De leden van het forum maken het forum zoals het is: een dynamische omgeving die zich constant ontwikkelt en vernieuwt en een extra plezierige dimensie/toevoeging aan uw hobby kan bieden.

Schroom niet, doe mee en maak een account aan en u zult ontdekken met hoeveel passie vele van uw mede-hobbyisten omgaan met de hobby en/of sport en welke mogelijkheden het forum u verder kan bieden.

• Lees dit eerst (Reviewforum) !!

Dit review forum is alleen bedoeld voor reviews uit eigen ervaring!
    Films van youtube of gekopieerde teksten worden verplaatst of verwijderd.

Reviews De FX Chronograph

Guus

Schutter 3
Elite member
OB Collectief
Na lang wachten (5 maanden) kreeg ik een paar weken geleden de FX Chrono binnen.

Het begon niet echt best, mijn telefoon (Samsung S8) en de chrono werden absolute geen vrienden. Met geen mogelijkheid wilde de app connectie maken. Helaas was hij toen nog zo nieuw dat er eigenlijk alleen nog maar promotie materiaal te vinden was op internet. Na bellen met de winkel geen resultaat, hun chrono deed het normaal. Thuis nog eens met de telefoon (Samsung ...) van mijn vrouw geprobeerd, geen positief resultaat.

Ten einde raad (kost toch € 195,-) op een donderdagavond naar deze winkel met mijn chrono, met vermoeden dat deze softwarematig is vastgelopen. In de winkel weer proberen, zelfde verhaal op mijn telefoon. Ook hun chrono deed het niet op mijn telefoon, echter wel op die van mijn maatje die ook mee was. Vanaf hier ging mijn frustratie zichtbaar oplopen.... Op dat moment kwam mijn chrono weer in beeld en deed het feilloos op alle telefoons die er beschikbaar waren. Vanaf daar was ik wel overtuigd dat mijn chrono het deed, maar niet op mijn telefoon.

In de dagen hierna er veel mee bezig geweest. Er waren nog twee optie`s open, een nieuwe telefoon kopen: kosten ongeveer € 800,- voor de telefoons waar hij het op deed. Of een totale reset van mijn telefoon, geen garantie dat de chrono het wel ging doen. Na ff speuren blijk je dus ook een Netwerk Reset te kunnen doen, waarbij je telefoon de WiFi, Bleutooth en dataverbinding gereset worden... Yes dat werkte gedeeltelijk mijn telefoon maakte connectie met de chrono. Echter de app weigerde connectie met de chrono te maken op mijn telefoon. In de tussentijd kwam er mondjesmaat wat meer info op internet over de app en chrono.

Op zondag 8 september naar Schietbaan Jaspers voor de maandelijkse Luchtbuks Shoot. Chrono ook mee, dan maar op de telefoon van mijn maatje, kan ik toch mijn van mijn PCP de kogelsnelheid meten. Na wat groepjes geschoten te hebben werd het tijd voor de chrono. Alles geïnstalleerd zoals voor geschreven. Ik start mijn app op, nu volledig ontspannen... Bleutooth aan geen resultaat. Echter ergens in de voor gaande dagen had ik ergens gelezen dat je uitzonderlijke gevallen je "locatie" moest zetten. Eureka hij deed zijn werk!!

Let dus op bij sommige Android toestellen moet je dus ook je Locatie aan zetten om connectie te maken. (FX wilt dus graag weten waar je bent)

De chrono is die dag probleemloos getest met verschillende luchtbuksen. Zelfs met een .177 had hij geen problemen, alle schoten werden netjes geregistreerd. De plaats waar je chrono neer zet is per luchtbuks verschillend. Bij de ene moet hij bij het einde van de loop/demper staan bij een ander juist weer iets terug. Dat is even uitvinden. Vooral is heel belangrijk dat je alles goed in lijn en waterpas hebt staan anders registreert de chrono foutief of helemaal niets.

Daarbij kun je in de app nog een aantal snelheid keuzes maken voor de registratie. Schiet je harder of zachter registreert hij niets. Het invullen van het kogelgewicht is alleen nodig als je de energie wilt meten.

Vandaag mijn FX Streamline afgesteld van 260 m/s naar 280 m/s met de chrono. Dit ging perfect. Nu ook even de chrono op de proef gesteld. In het verticale vlak geeft hij minder fouten als in het horizontale vlak. Ofwel de loop iets hoger of lager (max 1cm) geeft nauwelijks verschil. Naar links of naar rechts heeft hij wel problemen mee, dan heb je een meteen (0.5 cm) flinke afwijking van (bij mij) 60 m/s.

Conclusie:

Na wat strubbelingen met de software in het begin, werkt hij prima. Zorg dat alles in lijn en waterpas staat om meet fouten te voorkomen.

De afwerking had voor dit geld toch wel wat netter gekund. Er zitten her en der nog wel wat gietranden aan, dit geeft een ruwe afwerking.

De app werkt voor het geen wat ik er mee wil prima. Hij volgt het projectiel helaas niet, zodat je een kogelbaan kunt projecteren.

PY-A-9078_FX-Radar-Pocket-Wireless_1559241123.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:

Ongelezen Berichten

Facebook Page