• Welkom op dit gezellige luchtbuksforum voor Nederland en België.

    Dit onafhankelijke forum is opgezet door liefhebbers in het schieten met luchtdruk. Ons forum biedt een veilig platform voor zowel de serieuze wedstrijdschutter als de hobbymatige individuele tuinschutter en alles wat daar tussen zit . Mede om die reden houden wij het forum laagdrempelig en hebben we gezelligheid hoog in het vaandel staan.

    Ook als nieuwkomer in de luchtdruksport is het zeker het overwegen waard om lid te worden van dit forum.
    Binnen het forum is veel kennis en ervaring waar u als lid gebruik van kunt maken. U kunt het forum gebruiken als kennisbank, vraagbaak en/of gewoon als een informele sociale ontmoetingsplaats van mensen met een gezamenlijke hobby, het luchtbuks schieten en alles wat daarmee samenhangt.

    Natuurlijk is het ook belangrijk om zelf een actieve rol op het forum te spelen. U haalt dan het meeste uit het forum en u zult ontdekken hoe leuk het is om uw kennis, ervaringen, foto’s, wetenswaardigheden, leuke gebeurtenissen te delen en “last but not least” nieuwe contacten op te doen.
    Zoals eerder aangegeven. Ervaring of nieuwkomer, het maakt niet uit! De leden van het forum maken het forum zoals het is: een dynamische omgeving die zich constant ontwikkelt en vernieuwt en een extra plezierige dimensie/toevoeging aan uw hobby kan bieden.

    Schroom niet, doe mee en maak een account aan en u zult ontdekken met hoeveel passie vele van uw mede-hobbyisten omgaan met de hobby en/of sport en welke mogelijkheden het forum u verder kan bieden.

    [Disclaimer] Als je geen account (meer) hebt op dit forum, dan kunnen jouw berichten niet worden verwijderd, maar ook niet (meer) herleid worden naar jou persoonlijk.


Regels & Veiligheid Demper illegaal of legaal in België?

Gebruikers die deze discussie onlangs hebben bekeken (Totaal:0)

Hier haal ik het systeem uit elkaar. Ik vind het een geniaal systeem, tzou gewoon handig geweest zijn als ik het nieuwe onderdeel al had.
Lijkt me wel een idiote visie van Zbroia, als ik dus een demper heb van een buks van 2019 met beschadigde schroefdraad kan ik dus niet aan nieuwe onderdelen komen?
Ik denk dat als ik echt bij alle dealers ga rondvragen dat er wel iemand zal toezeggen, maar dat heb ik er niet voor over. Ik had gehoopt gewoon het onderdeel te bestellen bij schneider en dat ze het dan bij mijn normale bestelling zouden steken, niet dus.

Ik vind het wel een topsysteem, gewoon spijtig dat ik een oudere buks heb.
 
Als de nieuwere buks ook in België wordt verkocht, moet de verkoper toch dat onderdeel voor die nieuwe buks kunnen bestellen.
 
als ik zo het topic volg word ik wel een beetje demper duizelig, maar ik hoop voor je dat het toch op z,n pootjes terecht komt hoe je het zou willen want het lijkt me dat je er zelf wel een beetje moe van wordt.
 
als ik zo het topic volg word ik wel een beetje demper duizelig, maar ik hoop voor je dat het toch op z,n pootjes terecht komt hoe je het zou willen want het lijkt me dat je er zelf wel een beetje moe van wordt.
Ja, al die zever met die nutteloze wetten altijd. Da ze nu eindelijk eens onderscheid leren maken tussen vuurwapen en buksen. Het onderdeel dat ik wil is geen demper want er zit geen buis over of gelijk wat, het is maar een onderdeel ervan.

Ik wou graag een demper maar tis al die ingewikkelde toestanden niet waard.
 
Hier haal ik het systeem uit elkaar. Ik vind het een geniaal systeem, tzou gewoon handig geweest zijn als ik het nieuwe onderdeel al had.

Ik denk dat als ik echt bij alle dealers ga rondvragen dat er wel iemand zal toezeggen, maar dat heb ik er niet voor over. Ik had gehoopt gewoon het onderdeel te bestellen bij schneider en dat ze het dan bij mijn normale bestelling zouden steken, niet dus.

Ik vind het wel een topsysteem, gewoon spijtig dat ik een oudere buks heb.
Kheb bij Schneider gekeken, maar die hebben ze natuurlijk niet standaard in hun winkel staan.. Kan je Colenbrander misschien proberen, die zal hem vast wel opsturen voor je.: https://www.buitenmenswebshop.nl/a-47873824/luchtbuksen/zbroia-kozak-5-5-mm-44-joule-brown/
 
Hallo allen goedenavond
Ik was dit jaar te gast in belgie bij wedstrijden.
Niet meegedaan.daar is mij verteld dat losse dempers verboden zijn in belgie.is de demper op een luchtbuks vast verbonden(bv locktite of en imbusje met lkt)dan is het toegelaten.volgens belgiese uitleg mogen bij een controle geen gereedschappen ingezet worden.kan de beambte de demper zonder gereedschap los draaien ,ben je de sigaar.ook de demper los in de auto is verboden.alleen toegelaten bij vaste montage op je luchtbuks.niet zijnde vuurwapen.
Zo is het mij verteld,en geloof ik het ook,daar ik veel belgiese schutters gezien heb met vaste dempers op hun luchtbuks,bij iedereen ongeveer
Hetzelfde verhaal.hoop hiermee een of meerderen geholpen te hebben.
 
Hallo allen goedenavond
Ik was dit jaar te gast in belgie bij wedstrijden.
Niet meegedaan.daar is mij verteld dat losse dempers verboden zijn in belgie.is de demper op een luchtbuks vast verbonden(bv locktite of en imbusje met lkt)dan is het toegelaten.volgens belgiese uitleg mogen bij een controle geen gereedschappen ingezet worden.kan de beambte de demper zonder gereedschap los draaien ,ben je de sigaar.ook de demper los in de auto is verboden.alleen toegelaten bij vaste montage op je luchtbuks.niet zijnde vuurwapen.
Zo is het mij verteld,en geloof ik het ook,daar ik veel belgiese schutters gezien heb met vaste dempers op hun luchtbuks,bij iedereen ongeveer
Hetzelfde verhaal.hoop hiermee een of meerderen geholpen te hebben.
Heel erg bedankt, dit heeft veel geholpen. Mijn demper zou dan zowieso vast gemaakt worden aan de buks met blauwe locktite. Nu weet ik dus vrijwel zeker dat het op die manier mag.
 
In plaats van Jan, Piet en Klaas te vragen en zoveel verschillende antwoorden te krijgen heeft een medeschutter de idee gehad de "Federale Overheidsdienst Justitie" direct te contacteren. Dat is al een tijd geleden maar hier is de antwoord die hij gekregen heeft (in het Frans):

Monsieur,

Les silencieux sont autorisés pour les armes à air comprimé pour autant qu’ils ne savent pas être adaptés à une arme à feu. Il ne s’agit alors pas de vrais silencieux.

Bien à vous

Cristina RASCONA

Expert Administratif
SPF Justice
Direction Générale de la Législation
Direction Pénale
Service Fédéral des Armes
115 boulevard de Waterloo, 1000 Bruxelles
Tél.: 02 542 66 56
Gsm : 0477 96 67 91
Fax : 02 542 70 34
cristina.rascona@just.fgov.be


Ten minste hebben wij hier een officiële positie. Geluiddempers zijn dus toegelaten voor luchtbuksen op voorwaarde dat die niet op een vuurwapen geadapteerd kunnen worden. "airgun use only" dempers zijn dus geen "echte" dempers.

Die "mevrouw Rascona" werkt nog altijd bij de FOD Justitie :)
 
Heb ik toch al een tijdje geleden gezegd :unsure:
Dat zijn mijn woorden
Zoals ik een en ander lees zou een demper voor een buks best mogen maar moet je kunnen aantonen dat hij qua bouw niet geschikt is om op een vuurwapen toe te passen. Maar ik ben bang dat het uiteindelijk hetzelfde is als in Nederland, die mannen in blauw interpreteren de wet zoals het hun uitkomt. Het beste is dus naar mijn bescheiden mening inderdaad navraag doen bij de plaatselijke politie aangezien dit ook de mensen zijn die bij u voor de deur staan als ze het niet eens zijn met uw interpretatie van de wet.
 
Gesteld de shroudbevestiging past op een vuurwapen loop en gesteld de vuurwapen loop heeft schroefdraad op de loop dan zou je hem wel met gebruik van een inbussleutel erop kunnen zetten.
Die metalen pijp zal echt niet van een .22 VUWA deformeren.
Dit soort wetgeving is en blijft waggelen en blijft voor meerdere uitleg vatbaar!
In bepaalde staten in de US zijn bijv. dempers verboden ook als ze het maar een schot volhouden.
 
Gesteld de shroudbevestiging past op een vuurwapen loop en gesteld de vuurwapen loop heeft schroefdraad op de loop dan zou je hem wel met gebruik van een inbussleutel erop kunnen zetten.
Die metalen pijp zal echt niet van een .22 VUWA deformeren.
Dit soort wetgeving is en blijft waggelen en blijft voor meerdere uitleg vatbaar!
In bepaalde staten in de US zijn bijv. dempers verboden ook als ze het maar een schot volhouden.
De weihrauch demper heeft dus gewoon schuim en plastiek vanbinnen, die zal dus wel volledig toegestaan zijn aangezien ik die geen schot met vuurwapen zie overleven. Ik ga met locktite hem bevestigen dus er is geen kans om hem op een vuurwapen te zetten tenzij je echt met hittepistolen gaat erop blazen
 
En het staat ook nog vermeld op sommige dempers ( Weihrauch hw100 demper als voorbeeld)
 

Bijlagen

  • weihrauch-hw100-fsb-demper.jpg
    weihrauch-hw100-fsb-demper.jpg
    10,7 KB · Weergaven: 23
Gewoon een demper erop zetten !!! En klaar.

Al die moeite en hersenspinsels , had ik al opgelost door et gewoon te doen. :) voor mij is de gedachte een vuurwapen is geen luchtbuks al genoeg.

Wat et leuke franse stukje ook zegt al kan ik godzijdank geen Frans
 
Gewoon een demper erop zetten !!! En klaar.

Al die moeite en hersenspinsels , had ik al opgelost door et gewoon te doen. :) voor mij is de gedachte een vuurwapen is geen luchtbuks al genoeg.

Wat et leuke franse stukje ook zegt al kan ik godzijdank geen Frans
qu'est ce que tu dis?
 

Facebook Page

Terug
Bovenaan