• Welkom op dit gezellige luchtbuksforum voor Nederland en België.

    Dit onafhankelijke forum is opgezet door liefhebbers in het schieten met luchtdruk. Ons forum biedt een veilig platform voor zowel de serieuze wedstrijdschutter als de hobbymatige individuele tuinschutter en alles wat daar tussen zit . Mede om die reden houden wij het forum laagdrempelig en hebben we gezelligheid hoog in het vaandel staan.

    Ook als nieuwkomer in de luchtdruksport is het zeker het overwegen waard om lid te worden van dit forum.
    Binnen het forum is veel kennis en ervaring waar u als lid gebruik van kunt maken. U kunt het forum gebruiken als kennisbank, vraagbaak en/of gewoon als een informele sociale ontmoetingsplaats van mensen met een gezamenlijke hobby, het luchtbuks schieten en alles wat daarmee samenhangt.

    Natuurlijk is het ook belangrijk om zelf een actieve rol op het forum te spelen. U haalt dan het meeste uit het forum en u zult ontdekken hoe leuk het is om uw kennis, ervaringen, foto’s, wetenswaardigheden, leuke gebeurtenissen te delen en “last but not least” nieuwe contacten op te doen.
    Zoals eerder aangegeven. Ervaring of nieuwkomer, het maakt niet uit! De leden van het forum maken het forum zoals het is: een dynamische omgeving die zich constant ontwikkelt en vernieuwt en een extra plezierige dimensie/toevoeging aan uw hobby kan bieden.

    Schroom niet, doe mee en maak een account aan en u zult ontdekken met hoeveel passie vele van uw mede-hobbyisten omgaan met de hobby en/of sport en welke mogelijkheden het forum u verder kan bieden.

    [Disclaimer] Als je geen account (meer) hebt op dit forum, dan kunnen jouw berichten niet worden verwijderd, maar ook niet (meer) herleid worden naar jou persoonlijk.


Regels & Veiligheid Demper illegaal of legaal in België?

Gebruikers die deze discussie onlangs hebben bekeken (Totaal:0)

Obthomas

Forum Elite 2
OB Collectief
Ik ben er nog steeds niet uit, de ene zegt van wel, de ander zegt van niet, de wet is er niet duidelijk over... Is een (extra) demper op een luchtbuks toegelaten of niet?

Er staat dus dat dempers illegaal zijn als ze te monteren zijn op een vuurwapen. Naar mijn mening is dit altijd mogelijk als je de juiste adapter koopt of maakt, toch? Maarja, worden de dempende onderdelen die er van de fabriek al opzitten dan ook niet verboden? Die kan je er ook altijd afdraaien om op je vuurwapen te draaien, toch?

Ik wil graag mijn pcp een beetje stiller maken met een weihrauch demper maar ik ga dit natuurlijk niet doen als het niet toegelaten is om één te hebben.
Ik snap dat dit voor jullie waarschijnlijk ook even onduidelijk is maar ik wou het toch even vragen.
 
In de wet staat dus dat dempers, al dan niet gemonteerd op een vuurwapen, illegaal zijn. Het ding is, een buks-demper zou na 1 schot waarschijnlijk al schade vertonen na gebruik op een vuurwapen, toch?
 
Mag op een luchtbuks zitten, maar moet zodanig gemonteerd zijn dat deze er "niet" af kan. Dus locktite of een mechanische verzegeling (inbusje). ;)2
 
Ik zie genoeg luchtbuksen met actieve shrouds voorkomen in belgie. Das in feite ook een demper
 
Ik zie genoeg luchtbuksen met actieve shrouds voorkomen in belgie. Das in feite ook een demper
Ja, daarom snap ik het ook niet goed. De bukswinkel verkoopt tientallen pcp's met ingewerkte dempers en die mogen wel, terwijl ze er maar al te makkelijk af te draaien zijn, maar losse dempers verkopen ze niet omdat het verboden zou zijn? De wetten zijn nog steeds veel te ingewikkeld.
 
Bevestig met een inbusje, dan kan je deze eventueel nog zonder verhitten op een ander model plaatsen.
 
Neen, omdat dit een mechanische verzegeling is, kun je deze zonder extra handeling niet verwijderen.
Een verzegeling met Locktite kun je ook ongedaan maken...
 
https://justitie.belgium.be/nl/them...riminaliteit/luchtbuksen/categorie_n/verboden
"Geluiddempers (al dan niet gemonteerd op een vuurwapen), nachtkijkers, richtapparatuur die een straal projecteert, laders met een te grote capaciteit "
 
https://justitie.belgium.be/nl/them...riminaliteit/luchtbuksen/categorie_n/verboden
"Geluiddempers (al dan niet gemonteerd op een vuurwapen), nachtkijkers, richtapparatuur die een straal projecteert, laders met een te grote capaciteit "
Ik snap het, dan doen we het maar niet, spijtig. Binnen een paar jaar mijn valiezen pakken en naar nederland, meer plaats en betere wetten voor de sport:nod:4
 
Beste medeschutters , op een vuurwapen dus met echte kogels mag geen demper, een luchtbuks is geen vuurwapen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Yves
@berre heeft in de Belgische wetgeving al veel energie gestoken!
 
Beste medeschutters , op een vuurwapen dus met echte kogels mag geen demper, een luchtbuks is geen vuurwapen.
Het gaat niet waarop je het schroefd, er staat letterlijk in de wet dat je geen demper mag bezitten die op een vuurwapen kan gemonteerd worden, ookal heb je geen vuurwapens. De reden dat luchtbuksen een ingewerkte demper mogen hebben is omdat het dan blijkbaar deel uitmaakt van de loop. Een externe demper is dus verboden
 

Facebook Page

Terug
Bovenaan