• Welkom op dit gezellige luchtbuksforum voor Nederland en België.

Dit onafhankelijke forum is opgezet door liefhebbers in het schieten met luchtdruk. Ons forum biedt een veilig platform voor zowel de serieuze wedstrijdschutter als de hobbymatige individuele tuinschutter en alles wat daar tussen zit . Mede om die reden houden wij het forum laagdrempelig en hebben we gezelligheid hoog in het vaandel staan.

Ook als nieuwkomer in de luchtdruksport is het zeker het overwegen waard om lid te worden van dit forum.
    Binnen het forum is veel kennis en ervaring waar u als lid gebruik van kunt maken. U kunt het forum gebruiken als kennisbank, vraagbaak en/of gewoon als een informele sociale ontmoetingsplaats van mensen met een gezamenlijke hobby, het luchtbuks schieten en alles wat daarmee samenhangt.

Natuurlijk is het ook belangrijk om zelf een actieve rol op het forum te spelen. U haalt dan het meeste uit het forum en u zult ontdekken hoe leuk het is om uw kennis, ervaringen, foto’s, wetenswaardigheden, leuke gebeurtenissen te delen en “last but not least” nieuwe contacten op te doen.
    Zoals eerder aangegeven. Ervaring of nieuwkomer, het maakt niet uit! De leden van het forum maken het forum zoals het is: een dynamische omgeving die zich constant ontwikkelt en vernieuwt en een extra plezierige dimensie/toevoeging aan uw hobby kan bieden.

Schroom niet, doe mee en maak een account aan en u zult ontdekken met hoeveel passie vele van uw mede-hobbyisten omgaan met de hobby en/of sport en welke mogelijkheden het forum u verder kan bieden.

Techniek Diana model 1, de revisie!

S@ntos

Über Plinkert van huis uit
Organisator
Elite member
Nou, daar gaan we dan, het begin van een projectje...begonnen zoals vee van mijn revisie projecten maar deze gaat anders worden.
In eerste instantie vanwege het feit dat al mijn fijne revisie spulletjes nog ingepakt zitten in diverse dozen na de verhuizing, ten tweede omdat dit buksje nu al tegenstribbelt en tot slot de tijd...of liever gezegd het gebrek er aan momenteel.
De Brexit houdt Europa bezig en direct mij ook daar ik voor mijn werkgever( een overheids dienst) het operationele import deel onder mijn hoede heb..veel oeverleg en van hot naar her en dus lange dagen.
Het houd me echter niet tegen om dus zeer op mijn gemak dt dametje aan te pakken.
In mijn Gevraagd topic ben ik op zoek naar een binnenloopje van het buksje dat ik dus van @Schemerlamp heb mogen ontvangen.
Ik was in blijde afwachting van een hier op het forum aangeboden exemplaar uit België maar van de verkoper heb ik jammer genoeg niets meer mogen vernemen helaas....mocht je dit lezen Rudy dan ik nog immer geïnteresseerd en hoop alsnog wat van je te vernemen.

Nu heb ik dan én mijn jeugdliefde én een super leuk project in handen.
De buks:
20190404_205507.jpg
Poging 2 zonder mijn poes:
20190404_205853.jpg
ehhh..
20190404_205504.jpg
20190404_205552.jpg
Zoals te lezen valt in mijn gevraagd topic, hebben de techneuten op ons forum me voorzien van plenty ideeen ten einde mijn 1 van een eigen gemaakt loopje te voorzien.
Vriend en technische achterban @Boris007 nodigde me uit in zijn Revisie Walhalla en samen hebben we onder genot van een Whopper gister de mogelijkheden door genomen.
Er gaat in eerste instantie een 4.4mm loopje inkomen omdat dat de meest "gemakkelijke" optie is.
Als Boris het uitlegt is het net of je een beschuitje met kaas maakt en als je alle spullen en kennis hebt, dan is dat ook zo.
Mijn middelen zijn een stuk beperkter dus ik heb dankbaar de hulp aanvaard!
In tweede instantie gaat er ook een 4.5mm loopje komen( als ik hem zo gek krijg:Wink::Sneaky:) want die zat er origineel in.

Tijdens het onderzoekje naar de mogelijkheden hebben we met een scope in de loop gekeken en na een hoop stof te hebben verwijdert kwamen we er achter dat er van alles los op de zuiger ligt...
20190404_205628.jpg20190404_1752023.png20190404_1753038.png20190404_1754030.png
De rand die je ziet is waar het uiteinde van het binnenloopje in valt zodat de lucht vanuit de kamer de loop in blaast.
Boris en ik zijn heel benieuwd wat er op de foto's te zien is, het ligt er los in en Boris vermoedt iets van een gebroken ringetje maar ik denk dat er, zoals in vele oude buksen die ik reviseer, er zaken in de zuiger zitten die iemand bij gebrek aan pellets getracht heeft te verschieten...ik ben in mijn carriere als buksklusser al de meest vreemde dingen in leren plunjers tegen gekomen.......en heb zelf een ruime ervaring uit mijn jeugd mee genomen van wat je brei allemaal bedenkt om te verschieten als je zakgeld voor pellets op was....( ik mocht af en toe stiekem een buks lenen)
Uiteraard mag je ook gokken wat het is, het juiste antwoord wint een tuinplink inc BBQ'tje:Biggrin:

Vanavond begonnen met het demonteren van dit gestanste stuk blik maar helaas geeft ze haar geheimen nog niet prijs.
Het eerste moertje brak in 2en en de veer en zuiger zitten klem achter een stukje metaal wat ik er nog niet uit heb.
Het werd ook te donker dus morgen maar eens kijken als ik haar op de werkbank heb liggen...nu de exploded view eens goed doornemen teneinde de boel voorzichtig uit elkaar te kunnen nemen.
Dit soort buksjes sloop je sneller dan je denkt want ze zijn oud en van blik....

Mocht ze uit elkaar liggen dan gaat ze intern ontroest worden, ze krijgt een fijn vers nieuw lederen zuigertje en worden alle delen fijn ingevet.
Deze dingen heb ik al bij meer dan 20 buksen gedaan maar ik denk dat ik het afgeleefde uiterlijk handhaaf...mijn Diana model 15 ziet er ook zo uit en dat heeft ook wel wat....
De veer klinkt en voelt nog goed dus die kijk ik even aan anders gaat er ook een nieuwe in.....

Het kan zijn dat het vervolg even op zich laat wachten ivm de in de eerste regels genoemde redenen maar ik ga jullie van het proces op de hoogte houden ter lering ende vermaak...blijft mijn gezocht topic gewoon open maar ben ik al super blij dat Boris me gaat helpen om deze oude muts weer schietende te krijgen!
En het is ook wel weer eens leuk om een revisie proces te beschrijven en te lezen, niet?

Until the next episode, grtz S@n

Ongelezen Berichten

Facebook Page