• Welkom op dit gezellige luchtbuksforum voor Nederland en België.

    Dit onafhankelijke forum is opgezet door liefhebbers in het schieten met luchtdruk. Ons forum biedt een veilig platform voor zowel de serieuze wedstrijdschutter als de hobbymatige individuele tuinschutter en alles wat daar tussen zit . Mede om die reden houden wij het forum laagdrempelig en hebben we gezelligheid hoog in het vaandel staan.

    Ook als nieuwkomer in de luchtdruksport is het zeker het overwegen waard om lid te worden van dit forum.
    Binnen het forum is veel kennis en ervaring waar u als lid gebruik van kunt maken. U kunt het forum gebruiken als kennisbank, vraagbaak en/of gewoon als een informele sociale ontmoetingsplaats van mensen met een gezamenlijke hobby, het luchtbuks schieten en alles wat daarmee samenhangt.

    Natuurlijk is het ook belangrijk om zelf een actieve rol op het forum te spelen. U haalt dan het meeste uit het forum en u zult ontdekken hoe leuk het is om uw kennis, ervaringen, foto’s, wetenswaardigheden, leuke gebeurtenissen te delen en “last but not least” nieuwe contacten op te doen.
    Zoals eerder aangegeven. Ervaring of nieuwkomer, het maakt niet uit! De leden van het forum maken het forum zoals het is: een dynamische omgeving die zich constant ontwikkelt en vernieuwt en een extra plezierige dimensie/toevoeging aan uw hobby kan bieden.

    Schroom niet, doe mee en maak een account aan en u zult ontdekken met hoeveel passie vele van uw mede-hobbyisten omgaan met de hobby en/of sport en welke mogelijkheden het forum u verder kan bieden.

    [Disclaimer] Als je geen account (meer) hebt op dit forum, dan kunnen jouw berichten niet worden verwijderd, maar ook niet (meer) herleid worden naar jou persoonlijk.


Wetgeving Downloaden En In Je Bukskoffer Of Auto Leggen

Gebruikers die deze discussie onlangs hebben bekeken (Totaal:0)

NoReply

Algemeen
Administratie
Forum Sponsor
Dit bericht met dank aan Yank, lid van dit forum maar ergens anders geplaatst.

Retour brief van medewerker WWM.

Hier een stukje tekst met handige nummers voor in de auto tijdens het vervoer van je buks, mocht je te maken krijgen met een onwetende agent die je spullen wilt vorderen, dan kan je dit handige papiertje misschien gebruiken.
Hoop dat Yank dit ook leest en er wat aan toe wilt voegen. Ikzelf heb hem al uitgeprint en geplastificeerd in mn bukskoffer liggen.

Succes ermee en Yank nogmaals dank.
JW

Download link:
Bekijk bijlage wetgeving luchtdruk schieten.pdf

---------------------------------------------------------------
Tekst in document:
Geachte heer ,

Graag bericht ik u als volgt.

Luchtdrukwapens zijn luchtbuksen van categorie IV. Voor deze categorie geldt dat zij niet op de openbare weg onverpakt vervoerd mogen worden. De tuin is iemands privéterrein en niet openbaar (maakt niet uit of er sprake is van huur of koop). Dat betekent dat men in de tuin met een luchtdrukwapen mag schieten. Uiteraard geldt wel dat één en ander in de tuin moet blijven (kogeltjes, Luchtbuks zelf natuurlijk), anders is dit wel strafbaar. Daarbij is er dan ook een risico dat iemand verwond raakt. De wet- en regelgeving stelt daarbij geen maximum aan de hoeveelheid luchtdrukwapens.

Met vriendelijke groet,

medewerker Wet luchtbuksen en munitie (WWM), Flora- en faunawet (Ffw) en Wet particuliere beveiligingsorganisaties en recherchebureaus (Wpbr)
--------------------------
Ministerie van Justitie,
Justitiële uitvoeringsdienst Toetsing, Integriteit en Screening (Dienst Justis),
Afdeling Productie, Team Bevoegdheden, toezicht en registers (BTR)
Postbus 20300, 2500 EH ’s-Gravenhage
telefoon: (070) 370 60 75, telefax: (070) 370 60 47

Moet toch wel duidelijk zijn nu he???
 
whooha afgedrukt en word morgen ook geplastificeerd in elke wapenkoffer/foudraal gedaan!

Thanks guys!!

Gr.
Piet
 
Iedereen al een print in de koffer liggen? Baat het niet, dan schaad het niet.


Dit bericht met dank aan Yank, lid van dit forum maar ergens anders geplaatst.

Retour brief van medewerker WWM.

Hier een stukje tekst met handige nummers voor in de auto tijdens het vervoer van je buks, mocht je te maken krijgen met een onwetende agent die je spullen wilt vorderen, dan kan je dit handige papiertje misschien gebruiken.
Hoop dat Yank dit ook leest en er wat aan toe wilt voegen. Ikzelf heb hem al uitgeprint en geplastificeerd in mn bukskoffer liggen.

Succes ermee en Yank nogmaals dank.
JW

Download link:
Bekijk bijlage 466

---------------------------------------------------------------
Tekst in document:
 
Om het een beetje simpel tehouden wil ik mijn buks die momenteel in Nederland is , met de auto naar Portugal vervoeren .
Maar nu blijkt het toch niet zo simpel te zijn :rtfm: . Als ik het dus goed begrijp , zou ik van elk land waar ik door kom , een
soortgelijk papiertje als hier boven moeten hebben , om zeker te zijn dat ik onderweg geen problemen krijg .:eek:hoh:

mvg. Loek
 
Ondanks dat je in NL gewoon je buks in foudraal op de achterbank zou mogen vervoeren, ben je er nooit van verzekerd dat je geen problemen krijgt (lees politiestaat).. Het papiertje is alleen maar een hulpmiddel met gegevens van het ministerie, zodat de polieman zou kunnen bellen voor informatie (als hij zo schappelijk is), Als jouw buks boven de krachtlimieten schiet van Frankrijk of Spanje dan heeft zo'n papiertje ook geen zin meer. :)

Hier een lijstje van landen en wat de beperkingen zijn voor een LUCHTBUKS die men zonder een vergunning mag bezitten volgens hun huidige (april 2009) wetgeving.

Landen van de EU

België..............geen beperking, maar losneembare demper verboden .pistool Max 7, 5 Joule (5, 53Fpe)
Bulgarije..........geen beperking
Cyprus.............MAX 4.5mm (0.177)
Denemarken.....geen beperking behalve op CO2
Duitsland..........MAX 7.5J (5.53Fpe) met Prüfzeichen „F-im-Fünfeck“ Daarboven op verlof
Estland.............MAX 4.5mm (0.177)
Finland.............geen beperking, gaat waarschijnlijk veranderen
Frankrijk...........MAX 20J bij zwaardere buks aanmelden bij gemeente
Griekenland......geen beperking
Hongarije.........MAX 7.5J (5.53Fpe)
Ierland.............NIET toegestaan zonder vergunning
Italië................MAX 7.5J (5.53Fpe)
Luxemburg.......NIET toegestaan zonder vergunning
Malta ...............NIET toegestaan zonder vergunning
Nederland........geen beperking
Oostenrijk........geen beperking
Slowakije.........MAX 15J (11.1Fpe)
Spanje.............MAX 24.4J (18Fpe) + registratie
Tsjechië...........MAX 16J (11.8Fpe)
UK....................MAX 16.27J (12Fpe) voor buks en max 8.1J (6 Fpe) voor luchtpistool
Zweden...........MAX 10J (7, 38Fpe)

Dit is even een lijstje, aanvullingen en verbeteringen zijn van harte welkom.
 
Bedankt voordat lijstje , ik zie dat het niet een echt probleem is om van Nederland naar Portugal te reizen . Tenminste niet bneden de 20 J .
Alleen Spanje zou je hem dan moeten registreren ? Denk dat ik het er maar op waag om gewoon door te rijden .
 
Las laatst dat in België een richtlaser ook verboden is.

Even schaamteloos gepikt van een ander forum:

http://www.luchtbuks.net/index.php?showtopic=86259

------
29842 BELGISCH STAATSBLAD — 09.06.2006 − Ed. 3 — MONITEUR BELGE
6° degenstokken en geweerstokken die geen historische sierwapens zijn;
7° knotsen en wapenstokken;
8° vuurwapens waarvan de kolf of de loop op zich in verschillende delen kan worden uiteengenomen, vuurwapens die zodanig zijn vervaardigd of gewijzigd dat het dragen ervan niet of minder zichtbaar is dan wel dat hun technische eigenschappen niet meer overeenstem- men met die van het model zoals omschreven in de vergunning tot het voorhanden hebben ervan en vuurwapens die uiterlijk gelijken op een ander voorwerp dan een Luchtbuks;
9° draagbare tuigen waarmee door een elektrische stroomstoot personen weerloos kunnen worden gemaakt of pijn kan worden toegebracht, met uitzondering van medische of diergeneeskundige hulpmiddelen;
10° voorwerpen bestemd voor het treffen van personen met giftige, verstikkende, traanverwekkende en soortgelijke stoffen, met uitzonde- ring van medische hulpmiddelen;
11° vouwgeweren boven kaliber 20; 12° werpmessen;
13° nunchaku’s;
14° werpsterren;
15° vuurwapens uitgerust met de volgende onderdelen en hulpstuk- ken, evenals de volgende onderdelen en hulpstukken afzonderlijk :
— geluiddempers;
— laders met een grotere capaciteit dan de normale capaciteit zoals bepaald door de minister van Justitie voor een bepaald model vuurwapen;
richtapparatuur voor vuurwapens, die een straal projecteert op het doel;
— mechanismen die toelaten een vuurwapen om te vormen tot een automatisch vuurwapen;
------
 
Luchtbukswapens vallen in België ook onder de (klote)wapenwetgeving. Je moet maar eens de opsomming van wat als luchtbuksen dient beschouwd te worden bekijken ... om je te bescheuren van het lachen!
Ook het vervoer ervan (en in principe de opslag of bewaring eveneens) moet gebeuren volgens die regels. Het vervoer naar het buitenland is naar mijn voorlopige mening op te lossen via een schutterslicentie en de internationale wapenpas. Zo gebeurt het met jachtwapens/vuurwapens ook ... maar 100% voor luchtbuksen weet ik het niet met zekerheid.

Bij gelegenheid zoek ik het uit en raadpleeg ik ook mijn vroegere collega's van de "Cel luchtbuksen" van de bestuursadministratie, waar ik 40 jaar deel van heb uitgemaakt. Van zodra ik nieuws heb, publiceer ik het alleszins.
 
15° vuurwapens uitgerust met de volgende onderdelen en hulpstuk- ken, evenals de volgende onderdelen en hulpstukken afzonderlijk :
— geluiddempers;
— laders met een grotere capaciteit dan de normale capaciteit zoals bepaald door de minister van Justitie voor een bepaald model vuurwapen;
— richtapparatuur voor vuurwapens, die een straal projecteert op het doel;
— mechanismen die toelaten een vuurwapen om te vormen tot een automatisch vuurwapen;

15° vuurwapens zijn geen luchtbuksen toch?
 
15° vuurwapens zijn geen luchtbuksen toch?
Het gaat hem eerder over "evenals de volgende onderdelen en hulpstukken afzonderlijk" denk ik... er wordt geen onderscheid gemaakt tussen bijvoorbeeld dempers voor vuurwapens en luchtdrukwapens.
 
Ik had ook over "vuurwapens" heengelezen, maar door de toevoeging "afzonderlijk" is het toch weer strafbaar.
Wat zouden ze zeggen van de geluidsdemper die op mijn auto gemonteerd is?
 
Mijn spullen zijn altijd naast mij in de auto. Of het nu mijn vuurwapens , of luchtbuksen zijn.....Waarom?? Omdat er in mijn koffer geen plaats meer is.HA.

gr.

Barry
 
Luchtbukswapens vallen in België ook onder de (klote)wapenwetgeving

Ja en nee, ze komen aan bod in de wapenwet om duidelijk te maken wat er precies is toegestaan en wat niet:

"12° « niet-vuurwapen » : « elk Luchtbuks dat één of meerdere projectie-
len afschiet waarvan de voortstuwing niet resulteert door de verbran-
ding van poeder of door een detonator »;"


verder

"§ 2. Als vrij verkrijgbare luchtbuksen worden beschouwd :
1° de blanke luchtbuksen, de niet-vuurwapens en de namaakwapens
waarvoor geen bijzondere regeling geldt;"


En dat is het zowat, wat de wet zelf betreft, behalve dan de bepalingen voor dempers/lasers/etc. , het feit dat TDR's verboden zijn, en een aantal bepalingen over de verkoop. Dacht dat er nog wettelijke bepalingen waren voor korte buksen/pistolen (i.e. , max 7,5J), maar die vind ik niet eens terug in de wettekst; blijkt dat die staan in de omzendbrief van 25 november 2011 (op basis van het KB van 30 maart 1995), waar één en ander uit de doeken wordt gedaan over wat de voorwaarden te zijn om van een 'kort Luchtbuks' te spreken, etc.

Verder ook nog interessant, dit wist ik nog niet, maar wat betreft de bepalingen voor schietstanden, wordt er bij de definitie van een 'schietstand' in diezelfde omzendbrief vermeld: "schietstanden waar alleen met niet-vuurwapens wordt geschoten (paintball, luchtdruk, ...) vallen
hier niet onder". Met luchtdruk schieten mag dus ook op een zelf gebouwde 'schietstand'... omdat het er wettelijk gezien geen is.

Wordt zelfs letterlijk vermeld:

"Anderzijds is een aantal activiteiten niet aan een erkenning onderworpen:
• de uitbating van schietinstallaties waar geen activiteiten met vuurwapens plaatsvinden, dus
bijvoorbeeld schietstanden voor luchtbuksen op lucht-, gas- of veerdruk, installaties voor boogschieten,
schietkramen op de kermis of paintballinstallaties;
• de organisatie van de bijhorende activiteiten daarin;"


Dan zijn er bij mijn weten nog bepalingen dat je uit het zicht (vanaf de openbare weg gezien) moet schieten, op je eigen terrein of met toestemming van de eigenaar, en dat je projectielen je terrein niet mogen verlaten, maar die vind ik momenteel niet. Iemand?

http://www.ejustice.just.fgov.be/mopdf/2006/06/09_3.pdf
http://justitie.belgium.be/nl/binaries/Wapenwetgeving-Omzendbrief versie BS_tcm265-144735.pdf
http://www.wapenunie.be/node/94
 
Trouwens, nu ik die dingen toch weer opgezocht heb ga ik ze ne keer afprinten en de relevante stukken markeren, om bij mijn buks te steken... kan nooit kwaad.
 
Ik heb verschillende documenten... ;-)

Vragen over het bezit van dempers, alle antwoorden op mail van fod.justitie dienst luchtbuksen ondertekend.
zelfde over bvb een kort pistool met meer dan 7.5j
Ligt allemaal mooi in de kast bij de buksen of onderdelen waarover de wijkagent vragen zou kunne hebben.

Mijn luchtbuksen staan op een vuurwapenpas, die heb ik steeds mee tijdens transport.
Merk dat ik sinds deze pas de controlerende machten veel rustiger zijn bij een controle.

Je kan niet van oom agent die een papier controle of een bob campange staat uit te voeren alles weet van de wapenwet.
Vroeger werden ze zenuwachtig, gingen ze bellen, paspoort natrekken enz.. Bij twijfel kunnen ze de boel gewoon meenemen. Om later te onderzoeken.
Met vuwapas moeten ze niet meer twijfelen. Het staat bevestigd op papier. Hierdoor ben ik rustiger en dat straalt blijkbaar uit op de controlerende macht. ;-)

Belgen die de contact gegevens willen, stuur maar een PB, ik post ze niet zo maar online op openbaar forum...
 

Facebook Page

Terug
Bovenaan