• Welkom op dit gezellige luchtbuksforum voor Nederland en België.

Dit onafhankelijke forum is opgezet door liefhebbers in het schieten met luchtdruk. Ons forum biedt een veilig platform voor zowel de serieuze wedstrijdschutter als de hobbymatige individuele tuinschutter en alles wat daar tussen zit . Mede om die reden houden wij het forum laagdrempelig en hebben we gezelligheid hoog in het vaandel staan.

Ook als nieuwkomer in de luchtdruksport is het zeker het overwegen waard om lid te worden van dit forum.
    Binnen het forum is veel kennis en ervaring waar u als lid gebruik van kunt maken. U kunt het forum gebruiken als kennisbank, vraagbaak en/of gewoon als een informele sociale ontmoetingsplaats van mensen met een gezamenlijke hobby, het luchtbuks schieten en alles wat daarmee samenhangt.

Natuurlijk is het ook belangrijk om zelf een actieve rol op het forum te spelen. U haalt dan het meeste uit het forum en u zult ontdekken hoe leuk het is om uw kennis, ervaringen, foto’s, wetenswaardigheden, leuke gebeurtenissen te delen en “last but not least” nieuwe contacten op te doen.
    Zoals eerder aangegeven. Ervaring of nieuwkomer, het maakt niet uit! De leden van het forum maken het forum zoals het is: een dynamische omgeving die zich constant ontwikkelt en vernieuwt en een extra plezierige dimensie/toevoeging aan uw hobby kan bieden.

Schroom niet, doe mee en maak een account aan en u zult ontdekken met hoeveel passie vele van uw mede-hobbyisten omgaan met de hobby en/of sport en welke mogelijkheden het forum u verder kan bieden.

[Disclaimer] Als je geen account (meer) hebt op dit forum, dan kunnen jouw berichten niet worden verwijderd, maar ook niet (meer) herleid worden naar jou persoonlijk.

Regels & Veiligheid Eisen om lid te kunnen worden van een schietvereniging

Joop_1961

Schutter
Ik ben nu al een tijdje op zoek naar een schietvereniging waar ik met mijn pcp luchtbuks 50 tot 100 meter kan gaan schieten. Nu zijn er in de buurt waar ik woon diverse schietverenigingen maar daar wordt ook met vuurwapens geschoten.
Nu is mij duidelijk gemaakt dat als ik daar lid wil worden ik ook een wapenvergunning moet halen en een VOG moet overleggen. Nu is dat geen probleem alleen vroeg ik me af of dit een wettelijke eis is ook al schiet ik zelf met een luchtbuks.

Nee, maar een regel van de schiet locatie/vereniging. Er zijn genoeg schietlocaties waar met vuur geschoten wordt en je geen ontheffing nodig hebt als luchtschutter. VOG velen wel, maar zijn er ook die dat niet vragen aan luchtschutters. Locatie/vereniging afhankelijk dus.

Ik ben nu al een tijdje op zoek naar een schietvereniging waar ik met mijn pcp luchtbuks 50 tot 100 meter kan gaan schieten. Nu zijn er in de buurt waar ik woon diverse schietverenigingen maar daar wordt ook met vuurwapens geschoten.
Nu is mij duidelijk gemaakt dat als ik daar lid wil worden ik ook een wapenvergunning moet halen en een VOG moet overleggen. Nu is dat geen probleem alleen vroeg ik me af of dit een wettelijke eis is ook al schiet ik zelf met een luchtbuks.
Probeer Andel ,wel een VOG,verder niks nodig.....
En luchtschutters net zo welkom als vuur....

Dat je een VOG moet overleggen aan een schietvereniging lijkt mij niet meer dan logisch als gebruik wil en mag maken van de aangeboden accomodaties dan wel als voorwaarde van lidmaatschap.
Bij controle op de schietvereniging door politie wil je niet een flapdrol binnen de vereniging hebben die te boek staat als een ongelofelijke maloot, ook al schiet deze met lucht.
Dat de schietvereniging van jou verlangt ook lid te worden van de KNSA getuigt van oude mannen bestuur die er een oude denkwijze op na houden en niet met de tijd zijn mee gegaan, en net zo kortzichtig zijn als het bestuur van de KNSA.

Wordt je lid van zo’n vereniging dan heb je je eigen aan de regels van voorwaarden tot lidmaatschap te houden, wil je deze veranderen moet je in het bestuur.

Dat je lid moet worden van de KNSA heeft met de verzekering te maken.

Schiet zelf ook praktisch alleen lucht op de SV.
Uiteraard VOG overleggen, alle schiet trainingen gehad zodat je je gekwalificeerd ben om met alle vuurwapens te schieten.
Eerst klein kaliber, daarna groot kaliber, pistool, geweer etc.
Nu schietbik dus maar twee keer per jaar met vuur, de rest alleen met lucht.
Zijn bij ons meerdere luchtschutters, bijna allemaal voormalige vuurschutters.

Zelf nooit een vuurwapen vergunning gehad, schiet/schoot altijd met club wapens.

Pas kwamen bij ons zo maar twee mensen binnen lopen die dachten dat ze met hun mee gebrachte luchtbuksen gewoon even konden komen schieten.
Nou, nee dus.

De collectieve aansprakelijkheidsverzekering aangeboden door de KNSA dekt alleen de schade als je eigen WA verzekering een gemaakte schade niet dekt, of daar niet te recht kan daar je geen WA verzekering hebt.
Als je een niet erkende discipline schiet, zo als door de KNSA gesteld in de voorwaarde is de kans groot, (zeker) dat bij eventuele schade de KNSA je niet tegemoet komt.

Lees de voorwaarde van de KNSA er maar eens op na, zouden sommige besturen van schietverenigingen ook eens moeten doen.

Mijn advies: zorg dat je minimaal een WA verzekering hebt…

Laatst bewerkt:
De KNSA heeft een monopoliepositie…

Net zo als de NABV had, en dat kwam de airsoft schutter niet ten goede… gelukkig hebben die nu concurrentie van ACA kun je kiezen wat het best bij je past.

De KNSA is een eroderende monopolistische organisatie :rock:4

Laatst bewerkt:
Je KAN wel bij SV's terecht dan wordt het "gedoogd" maar het overgrote deel houd zich aan de regels van de KNSA dat betekend MAX 4,5mm de letterlijke tekst is (zie hieronder)

Luchtdruk​

Het schieten met luchtdrukwapens, zowel luchtgeweer als luchtpistool, is een relatief goedkope tak van de schietsport. Mede daardoor wordt het “luchtdrukschieten” met name door junioren beoefend, maar uiteraard ook door volwassenen. Sportschieten met luchtgeweer of luchtpistool vindt plaats op een schietschijf over een afstand van 10 meter.
Bij het merendeel van de KNSA-schietsportverenigingen kan er met ‘lucht’ geschoten worden.
Wapensluchtgeweer of luchtpistool
Gewichtluchtgeweer maximaal 5,5 kg
luchtpistool maximaal 1,5 kg
LuchtdrukCO2- of persluchtcilinders en zijspanner
Munitiediabolo 4,5 mm = kaliber .177 met platte voorkant
Afstand10 meter
Houdingen
  • Luchtgeweer: staand, liggend en knielend.
    In een wedstrijd is het ook mogelijk een combinatie van deze drie houdingen toe te passen.
  • (lucht)pistoolschutter schieten altijd in staande houding.

Richtmiddelen (anders dan keep en korrel of een diopter) zijn nooit toegestaan!

MAX 7,5 joule op de binnenbanen keuring geweer/pistool (met sticker) is vrijwel overal verplicht als je wilt meedoen met wedstrijden.

Over HFT wordt bij de KNSA niet gesproken, wel bij de DFTA en daar worden de internationale regels gevolgd.
Kalibers: 4,5mm 5,05mm en 5,5mm en MAX 16,3 Joule voor HFT. Ook hier weer keuring!

Laatst bewerkt:
Je KAN wel bij SV's terecht dan wordt het "gedoogd" maar het overgrote deel houd zich aan de regels van de KNSA dat betekend MAX 4,5mm de letterlijke tekst is (zie hieronder)

Luchtdruk​

Het schieten met luchtdrukwapens, zowel luchtgeweer als luchtpistool, is een relatief goedkope tak van de schietsport. Mede daardoor wordt het “luchtdrukschieten” met name door junioren beoefend, maar uiteraard ook door volwassenen. Sportschieten met luchtgeweer of luchtpistool vindt plaats op een schietschijf over een afstand van 10 meter.
Bij het merendeel van de KNSA-schietsportverenigingen kan er met ‘lucht’ geschoten worden.
Afstand10 meter
Houdingen
    In een wedstrijd is het ook mogelijk een combinatie van deze drie houdingen toe te passen.

MAX 7,5 joule op de binnenbanen keuring geweer/pistool (met sticker) is vrijwel overal verplicht als je wilt meedoen met wedstrijden.

Over HFT wordt bij de KNSA niet gesproken, wel bij de DFTA en daar worden de internationale regels gevolgd.
Kalibers: 4,5mm 5,05mm en 5,5mm en MAX 16,3 Joule voor HFT. Ook hier weer keuring!
In Andel niet hoor @Joop_1961
Daar mag je schieten met wat jezelf mooi vind,dus ook met een .72 zeus ....
Hoe groter/lomper des te mooier is daar t motto!

De KNSA heeft een monopoliepositie…

Net zo als de NABV had, en dat kwam de airsoft schutter niet ten goede… gelukkig hebben die nu concurrentie van ACA kun je kiezen wat het best bij je past.

De KNSA is een eroderende monopolistische organisatie :rock:4

Tsja.

Met Olympische sporten heb je volgens mij altijd maar 1 landelijke organisatie.

Snap dat gezeur over de KNSA nooit zo.

Dan wordt je maar geen lid van een Schiet Vereniging. Ook prima.

Luchtdruk​

Afstand10 meter
Houdingen

Poe poe

Denk dat op de meeste SV gewoon met alle buksen kan worden geschoten. MAAR.
Er zijn ook banen waar je maar maximaal 7,5 joule mag hebben omdat je anders ze kapot schiet.
Of bijvoorbeeld waar maar 12,5 meter beschikbaar is. Of waar alleen maar kleinkaliber wordt geschoten.

Jij hebt het over verenigingen die de KNSA lucht disciplines schieten en dan moet je uiteraard aan die regels voldoen. Is met HFT uiteraard ook.

Recreatief schieten is heel wat anders.

Ik schiet vanaf 4,5 tot 9MM op de SV. Altijd prima, fles ernaast en schieten maar.

Tsja.

Met Olympische sporten heb je volgens mij altijd maar 1 landelijke organisatie.

Snap dat gezeur over de KNSA nooit zo.

Dan wordt je maar geen lid van een Schiet Vereniging. Ook prima.
Schiet al van jongs af aan, lid geweest van meerdere verenigingen (nog steeds) en tevens KNSA lid.

Maar je kan geen democratische besluiten nemen als je één monopolistische organisatie hebt die de schietsport en de belangen van schietend Nederland behartigt/vertegenwoordigd.

In Linne mag met elk kaliber geschoten worden. Zelf heb ik er met buksen tot en met 1000 joules gewoon geschoten. De eisen om lid te kunnen worden zijn inlevering van een VOG t.b.v. de schietsport en aanmelding bij de KNSA. Die aanmelding en de VOG zijn een eis omdat het voor elke S.V. een verplichting is n.a.v. de certificering om alle leden aan te melden. Vuur en lucht zitten gezellig naast elkaar. Zelf schiet ik vaak beide op een dag, maar tegenwoordig hoofdzakelijk lucht. Natuurlijk mag een s.v. altijd beperkingen opleggen aan lucht en vuur, bijv. als de kogelvanger slechts geschikt is voor .22lr. De KNSA legt geen beperkingen op, sterker nog de 100metercrew is een door de KNSA erkende tak van sport en daar mag je met elke luchtbuks , ongeacht kaliber en kracht, komen op de wedstrijden.

Laatst bewerkt:
Schiet al van jongs af aan, lid geweest van meerdere verenigingen (nog steeds) en tevens KNSA lid.

Maar je kan geen democratische besluiten nemen als je één monopolistische organisatie hebt die de schietsport en de belangen van schietend Nederland behartigt/vertegenwoordigd.
Dat is misschien maar beter ook , een veelvoud aan "bonden" , associaties , of federaties met allerlei eigen "directeurtjes" die vooral zichzelf goed in leven weten te houden , leidt niet tot democratie , maar eerder tot tragere besluitvorming en chaos, en dat natuurlijk ieder orgaan z'n eigen kampioenschappen er op nahoud, neem als voorbeeld de dart of boks-wereld.
Ik ben ook KNSA lid , simpelweg omdat dat een onderdeel is van m'n lidmaatschap van de schietvereniging , voor de rest doe ik er niks mee , hun krantje gaat meteen de prullenbak in..

Net wat je zegt West… één bond die zichzelf en zijn directeuren in leven houdt, eenzijdige niet democratische en chaotische besluiten neemt, (twee schoten op een kaartje bv.) eenzijdige kampioenschappen en niets te kiezen voor nieuwe schutters.

Wat zou een 2e of zelfs een 3e orgaan hieraan gaan verbeteren/veranderen dan?
Hooguit weer een paar "groene"wijsneuzen die de max kaliber/joule -discussie weer aan gaan zwengelen om een wit voetje te halen bij de overheid, zeg het maar , ik vind eerlijk gezegd 1 al te veel , laat staan 2of 3.....

O ja, kunt ook hier nog lid van worden..… ;)
Dan heb je er al 2, deze doen niet moeilijk over kalibers trouwens…

IMG_9422.jpeg

Laatst bewerkt:

Ongelezen Berichten

Facebook Page

Terug
Bovenaan