• Welkom op dit gezellige luchtbuksforum voor Nederland en België.

Dit onafhankelijke forum is opgezet door liefhebbers in het schieten met luchtdruk. Ons forum biedt een veilig platform voor zowel de serieuze wedstrijdschutter als de hobbymatige individuele tuinschutter en alles wat daar tussen zit . Mede om die reden houden wij het forum laagdrempelig en hebben we gezelligheid hoog in het vaandel staan.

Ook als nieuwkomer in de luchtdruksport is het zeker het overwegen waard om lid te worden van dit forum.
    Binnen het forum is veel kennis en ervaring waar u als lid gebruik van kunt maken. U kunt het forum gebruiken als kennisbank, vraagbaak en/of gewoon als een informele sociale ontmoetingsplaats van mensen met een gezamenlijke hobby, het luchtbuks schieten en alles wat daarmee samenhangt.

Natuurlijk is het ook belangrijk om zelf een actieve rol op het forum te spelen. U haalt dan het meeste uit het forum en u zult ontdekken hoe leuk het is om uw kennis, ervaringen, foto’s, wetenswaardigheden, leuke gebeurtenissen te delen en “last but not least” nieuwe contacten op te doen.
    Zoals eerder aangegeven. Ervaring of nieuwkomer, het maakt niet uit! De leden van het forum maken het forum zoals het is: een dynamische omgeving die zich constant ontwikkelt en vernieuwt en een extra plezierige dimensie/toevoeging aan uw hobby kan bieden.

Schroom niet, doe mee en maak een account aan en u zult ontdekken met hoeveel passie vele van uw mede-hobbyisten omgaan met de hobby en/of sport en welke mogelijkheden het forum u verder kan bieden.

Bullpup/dog Hatsan Sortie

Airshooter82

Schutter 3
Heb sinds een week een Hatsan Sortie Wood .22 semi auto in mijn bezit en ben er redelijk tevreden mee. Mooi vind ik 'm niet, lelijk ook niet, vreemd is het woord.
Heb de Hatsan Sortie in de Bullpup/dog categorie geplaatst omdat deze te groot is voor een pistool en te klein voor een geweer. De Sortie is duidelijk gemaakt om er met 2 handen mee te schieten en alleen rechtshandig te gebruiken.
Heb na er een paar magazijnen mee geschoten te hebben, het luchtgeweer/pistool uit z'n kolf gehaald en de trekker lichter afgesteld omdat deze te zwaar voor mij stond afgesteld.
De Sortie schiet behoorlijk goed en is vrij krachtig IMHO, stil is ie niet en maakt veel meer herrie als m'n Marauder 0.25.
Het is geen lichtgewicht, maar met 2 handen bedient, is ie zeker niet te zwaar. De afwerking is matig, minder goed als m'n Marauder, toch ziet de Sortie er stevig gebouwd uit en zeker niet plastiekerig.
Heb deze Hatsan Sortie gekocht omwille van de semiautomatische functie en dat werkt probleemloos zolang de pellets in het magazijn vallen en niet te klein zijn. Als een pellet blijft steken in het magazijn zal de Sortie deze pellet niet kunnen laden en dan krijg je problemen als je niet goed oplet.
Heb er 5 doosjes pellets bij gekocht, 1 JSB, 1 Crosman en 3 H&N.
Let op: de Sortie lust alleen pellets met een kleinere hoed (5.50,5.51) in z'n magazijnen, H&N 5.53 (Terminator, Hornet, Barracuda) blijven meestal vast steken in het magazijn en raad ik dan ook ten zeerste af in het magazijn te gebruiken.
JSB heavy pellets (5.51-5.52) zijn te gebruiken in het magazijn als ik ze afweeg en alleen de lichtere pellets gebruik, deze schieten duidelijk het zuiverste en blijven niet vast steken, de zwaardere pellets wel.
Crosman Piranha pellets geven geen problemen in het magazijn, schieten nauwkeurig genoeg, deze pellets ga ik blijven gebruiken, ook valt de prijs van deze pellets mee en zijn ze goed verkrijgbaar.
Ik kan 2 magazijnen met 24 pellets leegschieten met 1 vulbeurt van 200BAR, vooraleer er minder als 100BAR luchtdruk overblijft, met losse pellets laden gemerkt dat de druk minder snel zakt.
Vullen met een handpomp gaat vrij snel, door z'n kleine luchtreservoir, van 150BAR moet ik wel m'n gewicht gebruiken.
Heb de trekker iets lichter afgesteld, stond te zwaar en schroefje van 1 magazijn iets losser gezet en met schuurpapier de kamers van 1 magazijntje groter gemaakt, daar laden nu alle JSB pellets in zonder problemen.
Heb 1 keer een verstopte loop gehad met H&N Hornet pellets en dit met véél moeite terug open gekregen na de loop te demonteren. Heb het gebied rond het laad/opspanmechanisme grondig gereinigd en lichtjes gesmeerd met Napier Gun oil en natuurlijk de loop grondig gezuiverd met een schoonmaakset vooraleer alles terug te monteren. Nu beweegt de slagpin al wat minder stroef naar achter en schiet het ding al een pak juister en makkelijker.

Voordelen: semi-auto, klein en krachtig, stevig gebouwd, gemakkelijk met handpomp te vullen
Nadelen: zware trekker, stroeve slagpin, luid, matige afwerking, magazijn laad niet alle pellets zonder problemen

Ongelezen Berichten

Facebook Page