• Welkom op dit gezellige luchtbuksforum voor Nederland en België.

    Dit onafhankelijke forum is opgezet door liefhebbers in het schieten met luchtdruk. Ons forum biedt een veilig platform voor zowel de serieuze wedstrijdschutter als de hobbymatige individuele tuinschutter en alles wat daar tussen zit . Mede om die reden houden wij het forum laagdrempelig en hebben we gezelligheid hoog in het vaandel staan.

    Ook als nieuwkomer in de luchtdruksport is het zeker het overwegen waard om lid te worden van dit forum.
    Binnen het forum is veel kennis en ervaring waar u als lid gebruik van kunt maken. U kunt het forum gebruiken als kennisbank, vraagbaak en/of gewoon als een informele sociale ontmoetingsplaats van mensen met een gezamenlijke hobby, het luchtbuks schieten en alles wat daarmee samenhangt.

    Natuurlijk is het ook belangrijk om zelf een actieve rol op het forum te spelen. U haalt dan het meeste uit het forum en u zult ontdekken hoe leuk het is om uw kennis, ervaringen, foto’s, wetenswaardigheden, leuke gebeurtenissen te delen en “last but not least” nieuwe contacten op te doen.
    Zoals eerder aangegeven. Ervaring of nieuwkomer, het maakt niet uit! De leden van het forum maken het forum zoals het is: een dynamische omgeving die zich constant ontwikkelt en vernieuwt en een extra plezierige dimensie/toevoeging aan uw hobby kan bieden.

    Schroom niet, doe mee en maak een account aan en u zult ontdekken met hoeveel passie vele van uw mede-hobbyisten omgaan met de hobby en/of sport en welke mogelijkheden het forum u verder kan bieden.

    [Disclaimer] Als je geen account (meer) hebt op dit forum, dan kunnen jouw berichten niet worden verwijderd, maar ook niet (meer) herleid worden naar jou persoonlijk.


Regels & Veiligheid hoe ga je om met lompe onveilige mensen die grof geschut kopen en niet voor rede vatbaar lijken te zijn.

Gebruikers die deze discussie onlangs hebben bekeken (Totaal:0)

huckleberry

Forum Expert
OB Collectief
ik vind het heerlijk om in nederland redelijk vrije regel geving te hebben wat betreft het gebruik van luchtbuksen. maar bij vrijheid vind ik ook verantwoordig omgaan met onveilige situaties en personen horen. helaas lijkt niet iedereen daar goed mee om te gaan en kunnen er helaas wel eens onveilige situaties ontstaan die grote gevolgen zouden kunnen hebben zowel qua materiele of zelfs lichamelijke schade maar ook als gevolg daar weer van extra regelgeving betreffende de vrijheden die we nu hebben.

maar hoe ga je er mee om als je dan iemand tegen komt die zeer onverantwoord om lijkt te gaan met overdreven stoer gedrag en bijpassende overdreven buks keuze? die dan niet voor rede vatbaar lijkt te zijn als je hem verantwoorde veiligheid bij wilt proberen te brengen. maar enkel en alleen maar een soort opgefokte euforie ziet en reacties krijgt die lijken te zeggen zeik niet zo ik zat bij de marine en weet echt wel wat veilig is en niet. maar je ziet hem toch continu de veiligheid niet naleven?

hoe kan je tot zo een persoon doordringen? en hoe kan je evt samen als vereniging en of als forum hiervoor samen waken en handelen om excessen te voorkomen? ik gun iedereen zijn schiet plezier. maar gun het niemand om het gevoel te krijgen dat hij word beschoten.

en voor mij voelt het als een soort falen omdat ik wel onveilige situaties zag en in de toekomst ook problemen zag ontstaan. en wel heb proberen te handelen en te sturen. maar schijnbaar daarin toch niet ben geslaagd.
dus ik vraag me af hoe kan ik/wij dit een volgende x beter af handelen


https://www.omroepzeeland.nl/nieuws...b_dYq_wPi4u7FA8XQas8LO9t5WFkrplUG7B-WU2pbKNGs
 
  • Leuk
Waarderingen: Peet
Denk dat er 3 typen mensen zijn wat dat betreft;

-mensen die overal schijt aan hebben,
-mensen die pas de onveilige situatie zien op het moment dat ze het gevolg zien van hun onveilige acties,
-en mensen die gewoon dom zijn....

Die eerste categorie doe je niets mee. De andere 2 categorieen kan je misschien nog met een goed gesprek bijsturen. En dan met name hun laten inbeelden hoe het is als ze zelf onderdeel zijn van die gevaarlijke situatie (beschoten worden in dit geval bijvoorbeeld).
 
ik vraag dus juist niet om het doorslaan in regeltjes en regelgeving. maar vraag hier naar manieren om samen als schutters verantwoording te proberen te nemen, en samen te werken juist dit soort situaties goed doordacht te proberen te voorkomen.
 
ik vind het heerlijk om in nederland redelijk vrije regel geving te hebben wat betreft het gebruik van luchtbuksen. maar bij vrijheid vind ik ook verantwoordig omgaan met onveilige situaties en personen horen. helaas lijkt niet iedereen daar goed mee om te gaan en kunnen er helaas wel eens onveilige situaties ontstaan die grote gevolgen zouden kunnen hebben zowel qua materiele of zelfs lichamelijke schade maar ook als gevolg daar weer van extra regelgeving betreffende de vrijheden die we nu hebben.

maar hoe ga je er mee om als je dan iemand tegen komt die zeer onverantwoord om lijkt te gaan met overdreven stoer gedrag en bijpassende overdreven buks keuze? die dan niet voor rede vatbaar lijkt te zijn als je hem verantwoorde veiligheid bij wilt proberen te brengen. maar enkel en alleen maar een soort opgefokte euforie ziet en reacties krijgt die lijken te zeggen zeik niet zo ik zat bij de marine en weet echt wel wat veilig is en niet. maar je ziet hem toch continu de veiligheid niet naleven?

hoe kan je tot zo een persoon doordringen? en hoe kan je evt samen als vereniging en of als forum hiervoor samen waken en handelen om excessen te voorkomen? ik gun iedereen zijn schiet plezier. maar gun het niemand om het gevoel te krijgen dat hij word beschoten.

en voor mij voelt het als een soort falen omdat ik wel onveilige situaties zag en in de toekomst ook problemen zag ontstaan. en wel heb proberen te handelen en te sturen. maar schijnbaar daarin toch niet ben geslaagd.
dus ik vraag me af hoe kan ik/wij dit een volgende x beter af handelen


https://www.omroepzeeland.nl/nieuws...b_dYq_wPi4u7FA8XQas8LO9t5WFkrplUG7B-WU2pbKNGs
De melder moet gewoon beter om zich heen kijken en beter opletten. Hij liep daar als een kip zonder kop en tja natuurlijk zijn er buksliefhebbers aan het schieten met dat mooie weer. De wereld op zijn kop. Je moet toch gewoon lekker kunnen plinken midden in het weiland? Die melder is de boosdoener
 
Gekken heb je overal en dus ook met luchtbuksen die onze geweldige sport een slechte naam geven. Hoe ga je hier mee om is de echte vraag. En wat doet de gek? Er zijn een paar regels die bij mij opkomen.

Ten eerste wat doet de gek? Is hij een gevaar voorzichzelf? Zo ja waarshuw hem of haar blijft die doorgaan dan komt die er vanzelf wel achter.

Is de gek een gevaar voor de omgeving? Zo ja bel de politie. Zo nee zie bovenstaande.

Een luchtbuks lijkt voor iemand die er niks van weet op een vuurwapen. Om die reden wordt er veel gedacht dat mensen met een luchtbuks een gevaar voor de omgeving zijn of gek zijn.

Leg uit aan je buren of waar je gaat schieten wat je doet en wat een luchtbuks is voor je aan het plinken gaat.

Dit zal veel onbegrip wegnemen. En ja een echte gek of een asociaal die niet voor reden vatbaar is en bijvoorbeeld gaat schieten op huisdieren meteen politie bellen en die zal ook de buks in beslag nemen en hij zij krijgt een strafblad aan de broek.
 
De melder moet gewoon beter om zich heen kijken en beter opletten. Hij liep daar als een kip zonder kop en tja natuurlijk zijn er buksliefhebbers aan het schieten met dat mooie weer. De wereld op zijn kop. Je moet toch gewoon lekker kunnen plinken midden in het weiland? Die melder is de boosdoener
is dit serieus?
 
De melder moet gewoon beter om zich heen kijken en beter opletten. Hij liep daar als een kip zonder kop en tja natuurlijk zijn er buksliefhebbers aan het schieten met dat mooie weer. De wereld op zijn kop. Je moet toch gewoon lekker kunnen plinken midden in het weiland? Die melder is de boosdoener
Bovenstaande lezend vraag ik mij serieus af wat je hiermee bedoelt.

De melder is de boosdoener???
Echt niet. Ondanks dat ik de schietsport een warm hart toegraag: als ik merk dat er in mijn buurt luchtbukspellets terechtkomen, meld ik dat ook. Zo snel mogelijk.

Je zit hier weer eens trollen. Kap daarmee!
 
@huckleberry:
als iemand op een vereniging onveilig bezig is: één waarschuwing van de baanC, volhard hij in z'n gedrag, dan mag hij zich bij het bestuur gaan verantwoorden. Bij de volgende overtreding: einde lidmaatschap. Heel simpel.

Gebeurt het bij een of andere openbare shoot: waarschuwing, daarna van de baan af en niet meer terugkomen.

Elders? als het in iemandd z'n eigen tuin is, kun je er weinig mee, behalve de persoon proberen te overtuigen van de onveiligheid van zijn handelen en het in diskrediet brengen van de naam van de schietsport, met alle gevolgen van dien. En daarna nooit meer samen met die persoon gaan schieten.
 
  • Leuk
Waarderingen: Peet
De melder moet gewoon beter om zich heen kijken en beter opletten. Hij liep daar als een kip zonder kop en tja natuurlijk zijn er buksliefhebbers aan het schieten met dat mooie weer. De wereld op zijn kop. Je moet toch gewoon lekker kunnen plinken midden in het weiland? Die melder is de boosdoener
Jij denkt als een schutter. Je moet denken als niet schutter en die schrikt en belt de politie.
Zorg dat de pellets het terrein niet kunnen verlaten en dat je niet zichtbaar bent vanaf de openbare weg.
 
@huckleberry:
als iemand op een vereniging onveilig bezig is: één waarschuwing van de baanC, volhard hij in z'n gedrag, dan mag hij zich bij het bestuur gaan verantwoorden. Bij de volgende overtreding: einde lidmaatschap. Heel simpel.

Gebeurt het bij een of andere openbare shoot: waarschuwing, daarna van de baan af en niet meer terugkomen.

Elders? als het in iemandd z'n eigen tuin is, kun je er weinig mee, behalve de persoon proberen te overtuigen van de onveiligheid van zijn handelen en het in diskrediet brengen van de naam van de schietsport, met alle gevolgen van dien. En daarna nooit meer samen met die persoon gaan schieten.
Dus als ik het goed begrijp spreek jij mensen op straat ook aan die bv achteloos wat weggooien,met alle gevolgen van dien?
 
Dus als ik het goed begrijp spreek jij mensen op straat ook aan die bv achteloos wat weggooien,met alle gevolgen van dien?

Het is duidelijk dat je Roel (nog) niet kent......

Wat betreft onveilig of onverantwoord, iedereen is verantwoordelijk voor zijn/haar daden.
 
Dus als ik het goed begrijp spreek jij mensen op straat ook aan die bv achteloos wat weggooien,met alle gevolgen van dien?
Zo een die met buik vooruit 'vast vuren!!!!' brult, daarbij zeer ernstig kijkt, met rode vlag in de hand. Op een baan waar 4 mensen met een buksje liggen. Elke keer weer tranen over mijn wangen van het lachen.
 
Ik was er niet bij, maar als ik het goed lees schrok een passant van de pellet inslagen, dus waarschijnlijk degelijke kogelvanger, dus niet veel mis mee zo op het oog, natuurlijk kun je je afvragen wat je met automatisch moet, maar dat hebben veel mensen als je het over buksen hebt.
Groeten,
HJM
 
De melder zal wel een anti-bukser zijn geweest die zich niet wil laten inenten door een stukje pellet omdat de loodrona niet bestaat. Hij draagt ook geen loodvrij vest als hij door de weilanden gaat wandelen. Ik gok dat hij binnenkort gaat demonstreren op de dam in 020 of gaat rellen bij het plumbumfest in Looddam.
 
Ik was er niet bij, maar als ik het goed lees schrok een passant van de pellet inslagen, dus waarschijnlijk degelijke kogelvanger, dus niet veel mis mee zo op het oog, natuurlijk kun je je afvragen wat je met automatisch moet, maar dat hebben veel mensen als je het over buksen hebt.
Groeten,
HJM
de inslagen vonden juist een paar 100m verderop plaats als ik het goed begrijp dus eerder een gevalletje van schuin de lucht in knallen zonder kogelvanger richting bebouwing.
 

Facebook Page

Terug
Bovenaan