• Welkom op dit gezellige luchtbuksforum voor Nederland en België.

    Dit onafhankelijke forum is opgezet door liefhebbers in het schieten met luchtdruk. Ons forum biedt een veilig platform voor zowel de serieuze wedstrijdschutter als de hobbymatige individuele tuinschutter en alles wat daar tussen zit . Mede om die reden houden wij het forum laagdrempelig en hebben we gezelligheid hoog in het vaandel staan.

    Ook als nieuwkomer in de luchtdruksport is het zeker het overwegen waard om lid te worden van dit forum.
    Binnen het forum is veel kennis en ervaring waar u als lid gebruik van kunt maken. U kunt het forum gebruiken als kennisbank, vraagbaak en/of gewoon als een informele sociale ontmoetingsplaats van mensen met een gezamenlijke hobby, het luchtbuks schieten en alles wat daarmee samenhangt.

    Natuurlijk is het ook belangrijk om zelf een actieve rol op het forum te spelen. U haalt dan het meeste uit het forum en u zult ontdekken hoe leuk het is om uw kennis, ervaringen, foto’s, wetenswaardigheden, leuke gebeurtenissen te delen en “last but not least” nieuwe contacten op te doen.
    Zoals eerder aangegeven. Ervaring of nieuwkomer, het maakt niet uit! De leden van het forum maken het forum zoals het is: een dynamische omgeving die zich constant ontwikkelt en vernieuwt en een extra plezierige dimensie/toevoeging aan uw hobby kan bieden.

    Schroom niet, doe mee en maak een account aan en u zult ontdekken met hoeveel passie vele van uw mede-hobbyisten omgaan met de hobby en/of sport en welke mogelijkheden het forum u verder kan bieden.

    [Disclaimer] Als je geen account (meer) hebt op dit forum, dan kunnen jouw berichten niet worden verwijderd, maar ook niet (meer) herleid worden naar jou persoonlijk.


Regels & Veiligheid hoe ga je om met lompe onveilige mensen die grof geschut kopen en niet voor rede vatbaar lijken te zijn.

Gebruikers die deze discussie onlangs hebben bekeken (Totaal:0)

Richting bebouwing ??????

ja va daar hoogst waarschijnlijk in ongeveer de mortierstand geschoten richting bebouwing . en inslagen/melding kwam van Eerste Weegje paar 100m verderop 1659964728260.png
 
Ja richting bebouwing (van jezelf) geeft de buren iig rust omdat je niet naar hun toe schiet, ik doe thuis in de tuin niet anders, geen enkel risico voor omwonenden en dus geen geklaag of gedoe als ik schiet. Natuurlijk wel in goed overleg met mijn buren (in de Randstad) zodat iedereen weet "hoe en wat".
Groeten,
HJM
 
ik vind het heerlijk om in nederland redelijk vrije regel geving te hebben wat betreft het gebruik van luchtbuksen. maar bij vrijheid vind ik ook verantwoordig omgaan met onveilige situaties en personen horen. helaas lijkt niet iedereen daar goed mee om te gaan en kunnen er helaas wel eens onveilige situaties ontstaan die grote gevolgen zouden kunnen hebben zowel qua materiele of zelfs lichamelijke schade maar ook als gevolg daar weer van extra regelgeving betreffende de vrijheden die we nu hebben.

maar hoe ga je er mee om als je dan iemand tegen komt die zeer onverantwoord om lijkt te gaan met overdreven stoer gedrag en bijpassende overdreven buks keuze? die dan niet voor rede vatbaar lijkt te zijn als je hem verantwoorde veiligheid bij wilt proberen te brengen. maar enkel en alleen maar een soort opgefokte euforie ziet en reacties krijgt die lijken te zeggen zeik niet zo ik zat bij de marine en weet echt wel wat veilig is en niet. maar je ziet hem toch continu de veiligheid niet naleven?

hoe kan je tot zo een persoon doordringen? en hoe kan je evt samen als vereniging en of als forum hiervoor samen waken en handelen om excessen te voorkomen? ik gun iedereen zijn schiet plezier. maar gun het niemand om het gevoel te krijgen dat hij word beschoten.

en voor mij voelt het als een soort falen omdat ik wel onveilige situaties zag en in de toekomst ook problemen zag ontstaan. en wel heb proberen te handelen en te sturen. maar schijnbaar daarin toch niet ben geslaagd.
dus ik vraag me af hoe kan ik/wij dit een volgende x beter af handelen


https://www.omroepzeeland.nl/nieuws...b_dYq_wPi4u7FA8XQas8LO9t5WFkrplUG7B-WU2pbKNGs
Op een officiële schietstand wordt dit vrijwel onmiddellijk opgemerkt met de nodige gevolgen. Met cowboygedrag wordt niet gelachen in de schietclub. Daarbuiten is het natuurlijk een ander verhaal... Het is altijd hetzelfde: enkele zotten verknoeien het voor anderen die zich wél aan de regels houden. Met als gevolg nog meer verstrengingen in de wapenwet. Ik zit daar niet echt op te wachten....
 
Op een officiële schietstand wordt dit vrijwel onmiddellijk opgemerkt met de nodige gevolgen. Met cowboygedrag wordt niet gelachen in de schietclub. Daarbuiten is het natuurlijk een ander verhaal... Het is altijd hetzelfde: enkele zotten verknoeien het voor anderen die zich wél aan de regels houden. Met als gevolg nog meer verstrengingen in de wapenwet. Ik zit daar niet echt op te wachten....
Cijfers heb ik niet,maar ik vermoed dat minder dan 1% van de luchtbuksen gebruikt wordt in clubverband en de rest zit bij jan en alleman in nederland.
 
Cijfers heb ik niet,maar ik vermoed dat minder dan 1% van de luchtbuksen gebruikt wordt in clubverband en de rest zit bij jan en alleman in nederland.
En hoe zou dit toch komen ?
Door de achterlijk prijzen die de KNSA of verenigingen rekenen (ook voor luchtschutters) ?
Door de achterlijk regeltjes die de schietverenigingen hebben (ook voor luchtschutters) ?
Doordat schietverenigingen liever geen lucht in hun (elite) clubje willen ?
Er te weinig andere accommodaties voor lucht zijn ?

Je leest op ieder lucht fora dat er vraag is naar schietlocaties en als die locaties er zijn kan men ook aan de houding van de schutter werken.
Men gaat geen honderden euro's per jaar uitgeven als men een buks/pistool heeft gekocht van een paar honderd euro.
 
@ JanO, in het zuidwesten ben je als luchtschutter bij de meeste clubs van harte welkom, ook best wat "elite schutters" paffen zelf ook vrolijk met lucht.........
De knsa afdracht kunnen clubs niet altijd omheen en contributie moet toch enigszins de exploitatiekosten dekken, het is m.i. moeilijk raken in een donkere koude tunnel.
 
De KNSA is in het leven geroepen voor verlofschutters en laat je voor luchtdruk nou helemaal geen verlof nodig te hebben, dus het is een onzinnige uitgave.
Een loods oid voor luchtdruk kan er heel anders uitzien dan voor vuurwapens, er is geen 3mtr dikke backstop nodig, geen afzuiging voor kruitdampen en geen allerhande ontheffingen en regeltjes welke voor vuurwapens wel gelden.
Nu worden de luchtschutters gelijk getrokken met de vuurwapenschutters en daar klopt dus geen ene moer van......een fietser hoeft ook geen groot rijbewijs te hebben ondanks dat de fietser aan het verkeer deelneemt.
Nu snap ik wel dat sommige een harde l*l krijgen als ze met een pasje van de KNSA en een verenigingspas op zak te lopen, maar 99% van de luchtschutters zitten daar echt niet op te wachten.....doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg.
 
Deels wel eens hoor. Overdreven regelgeving, baco’s, ik heb er niks mee. Maar dat is mijn mening. Maar goed een golfplaten loodsje is ook niks. Vergis je niet, die pellets gaan harder dan je denkt. Heb ik het niet over een Zeus van 2000joule. Dus zo’n andere eisen op de afzuiging na zal zo’n loods niet hebben imo. Het is toch altijd je hoofd erbij houden. Want ook al hebben we gelukkig geen groot rijbewijs nodig, die fiets gaat inmiddels wel bijna even hard als een auto en kan potentieel net zoveel schade aanrichten.

Al geniet ik regelmatig van mijn kleinkaliber buksjes in de tuin hoor. Blij dat het nog allemaal kan. Maar de big boys gaan toch echt mee naar de sv.
 
En hoe zou dit toch komen ?
Door de achterlijk prijzen die de KNSA of verenigingen rekenen (ook voor luchtschutters) ?
Door de achterlijk regeltjes die de schietverenigingen hebben (ook voor luchtschutters) ?
Doordat schietverenigingen liever geen lucht in hun (elite) clubje willen ?
Er te weinig andere accommodaties voor lucht zijn ?

Je leest op ieder lucht fora dat er vraag is naar schietlocaties en als die locaties er zijn kan men ook aan de houding van de schutter werken.
Men gaat geen honderden euro's per jaar uitgeven als men een buks/pistool heeft gekocht van een paar honderd euro.
Blij dat ik lid ben van een niet achterlijke SV.
 
ik vind het heerlijk om in nederland redelijk vrije regel geving te hebben wat betreft het gebruik van luchtbuksen. maar bij vrijheid vind ik ook verantwoordig omgaan met onveilige situaties en personen horen. helaas lijkt niet iedereen daar goed mee om te gaan en kunnen er helaas wel eens onveilige situaties ontstaan die grote gevolgen zouden kunnen hebben zowel qua materiele of zelfs lichamelijke schade maar ook als gevolg daar weer van extra regelgeving betreffende de vrijheden die we nu hebben.

maar hoe ga je er mee om als je dan iemand tegen komt die zeer onverantwoord om lijkt te gaan met overdreven stoer gedrag en bijpassende overdreven buks keuze? die dan niet voor rede vatbaar lijkt te zijn als je hem verantwoorde veiligheid bij wilt proberen te brengen. maar enkel en alleen maar een soort opgefokte euforie ziet en reacties krijgt die lijken te zeggen zeik niet zo ik zat bij de marine en weet echt wel wat veilig is en niet. maar je ziet hem toch continu de veiligheid niet naleven?

hoe kan je tot zo een persoon doordringen? en hoe kan je evt samen als vereniging en of als forum hiervoor samen waken en handelen om excessen te voorkomen? ik gun iedereen zijn schiet plezier. maar gun het niemand om het gevoel te krijgen dat hij word beschoten.

en voor mij voelt het als een soort falen omdat ik wel onveilige situaties zag en in de toekomst ook problemen zag ontstaan. en wel heb proberen te handelen en te sturen. maar schijnbaar daarin toch niet ben geslaagd.
dus ik vraag me af hoe kan ik/wij dit een volgende x beter af handelen


https://www.omroepzeeland.nl/nieuws...b_dYq_wPi4u7FA8XQas8LO9t5WFkrplUG7B-WU2pbKNGs

Je moraalridder-verhaal heeft geen fluit met "overdreven" buks keuze te maken. Veruit de meeste incidenten vinden plaats met oude vergeten knikloopjes die op veel zolders te vinden zijn en in handen van pubers komen.
En die enkele volwassen idioot die jij schetst zal je altijd blijven houden.

Het aantal incidenten met luchtbuksen in Nederland is overigens bizar laag te noemen, iets wat zelfs Klaas Dijkhoff toendertijd moest toegeven en eigenlijk het enige argument wat ie nog had om zware luchtbuksen trachten te verbieden is omdat mensen "geen redelijk belang" bij het bezit van zo'n ding hebben.
Nou zo kan ik nog héél veel andere zaken opnoemen die we dan maar zouden moeten verbieden als "redelijk belang" een voorwaarde is voor het bezit er van.
 
Laatst bewerkt:
Idd het zijn “gelukkig “ de vergeten knikloopjes. Redelijk onder de radar in het provinciale nieuws. tot die ene sukkel met zijn betaalbare aea semi auto 9mm iemand goed raakt. Dan komt dat wel op het landelijk nieuws, is het in 1 x landelijk bekend dat er betaalbare semi auto 9mm’s bestaan waarmee je iemand overhoop kan schieten. Eens kijken hoe snel er dan een redelijk belang komt om het te verbieden.
 
Idd het zijn “gelukkig “ de vergeten knikloopjes. Redelijk onder de radar in het provinciale nieuws. tot die ene sukkel met zijn betaalbare aea semi auto 9mm iemand goed raakt. Dan komt dat wel op het landelijk nieuws, is het in 1 x landelijk bekend dat er betaalbare semi auto 9mm’s bestaan waarmee je iemand overhoop kan schieten. Eens kijken hoe snel er dan een redelijk belang komt om het te verbieden.

Er zijn al héél lang buksen op de markt waar je iemand mee overhoop kunt schieten, dus ik snap de plotselinge wijzende vingertjes hier niet zo.
Feit blijft, dat de hoeveelheid incidenten met zware pcp's nihil is.
 
Idd het zijn “gelukkig “ de vergeten knikloopjes. Redelijk onder de radar in het provinciale nieuws. tot die ene sukkel met zijn betaalbare aea semi auto 9mm iemand goed raakt. Dan komt dat wel op het landelijk nieuws, is het in 1 x landelijk bekend dat er betaalbare semi auto 9mm’s bestaan waarmee je iemand overhoop kan schieten. Eens kijken hoe snel er dan een redelijk belang komt om het te verbieden.
Ben van mening dat je het hier zelf nog extra onder de aandacht brengt.
De meeste mensen denken bij een luchtbuks aan een 4.5 of 5.5 mm knikloop.
Moeten het ook allemaal niet erger en groter maken dan het is,wanneer heb jij op het nieuws nog een misstand gehoord over een luchtbuks?
 
Ben van mening dat je het hier zelf nog extra onder de aandacht brengt.
De meeste mensen denken bij een luchtbuks aan een 4.5 of 5.5 mm knikloop.
Moeten het ook allemaal niet erger en groter maken dan het is,wanneer heb jij op het nieuws nog een misstand gehoord over een luchtbuks?

Inderdaad, het moraalridderschap begint ineens zeer ernstige vormen aan te nemen hier.
Er zijn trouwens ook gewoon keukenmessen vrij te koop waar je "iemand mee overhoop kunt steken". Deze discussie houdt nooit op.
 
Ik begrijp de sport schutters wel, wat moet iemand die net komt kijken in de PCP buks sport met een AEA .72 de grootste bulshit, heb je niets aan met een tuin van 12 mtr, bezorgt de luchtsport liefhebbers alleen maar problemen ivm geluid overlast.
 
  • Leuk
Waarderingen: munt
Inderdaad, het moraalridderschap begint ineens zeer ernstige vormen aan te nemen hier.
Er zijn trouwens ook gewoon keukenmessen vrij te koop waar je "iemand mee overhoop kunt steken". Deze discussie houdt nooit op.
How how. Ik ben het deels met je eens. Nergens voor nodig om zo nijdig te reageren. Ik schiet ook graag met een bigbore. Wat ik duidelijk probeer te maken is dat 99% van de mensen helemaal niet weet van semi auto bigbore pcp. Hoeveel mensen in je dagelijkse kennisgroep weten dat? Bij mij geen 1, ja een knikbuks dat kennen de meeste wel. Een vuwa daar tegenover, dat kent iedereen. Dat is wel een beetje DE grote rede dat er geen grote incidenten gebeuren, simpelweg omdat de grootste mafkezen het bestaan ervan niet weten. Dat veranderd natuurlijk als jij met je semi 9mm in het landelijk nieuws komt omdat je zo dom bent om iemand per ongeluk te raken. Goeie backstop en koppie blijven gebruiken. Dan kunnen we allemaal nog lang van die dikke bigbores blijven genieten.
 
Laatst bewerkt:
Ben van mening dat je het hier zelf nog extra onder de aandacht brengt.
De meeste mensen denken bij een luchtbuks aan een 4.5 of 5.5 mm knikloop.
Moeten het ook allemaal niet erger en groter maken dan het is,wanneer heb jij op het nieuws nog een misstand gehoord over een luchtbuks?
Ik mag toch wel aannemen dat mensen die lid zijn van een luchtbuks forum wel weten wat er te koop is, imo dus een non argument, de rede dat dat niet in het nieuws komt heb ik in de post hiervoor beschreven.
 
Als ik iemand z’n schedel wil inslaan doe ik dat het liefst met zo’n lekkere notenhouten kolf van een knikloopbuks.. Als ze die maar niet gaan verbieden…. :nerd:
 
  • Leuk
Waarderingen: Peet
How how. Ik ben het deels met je eens. Nergens voor nodig om zo nijdig te reageren. Ik schiet ook graag met een bigbore. Wat ik duidelijk probeer te maken is dat 99% van de mensen helemaal niet weet van semi auto bigbore pcp. Hoeveel mensen in je dagelijkse kennisgroep weten dat? Bij mij geen 1, ja een knikbuks dat kennen de meeste wel. Een vuwa daar tegenover, dat kent iedereen. Dat is wel een beetje DE grote rede dat er geen grote incidenten gebeuren, simpelweg omdat de grootste mafkezen het bestaan ervan niet weten. Dat veranderd natuurlijk als jij met je semi 9mm in het landelijk nieuws komt omdat je zo dom bent om iemand per ongeluk te raken. Goeie backstop en koppie blijven gebruiken. Dan kunnen we allemaal nog lang van die dikke bigbores blijven genieten.

Het is ook weer niet zo dat iedere idioot die AEA 9mm semi automaat zal gaan kopen. Inclusief een luchtfles of compressor ga je al snel richting de 1500 euro. Een illegaal vuurwapen in het café kost de helft.
Als ze voor 149,- bij de Action liggen hebben we een probleem ja.
 
Ik begrijp de sport schutters wel, wat moet iemand die net komt kijken in de PCP buks sport met een AEA .72 de grootste bulshit, heb je niets aan met een tuin van 12 mtr, bezorgt de luchtsport liefhebbers alleen maar problemen ivm geluid overlast.

Tsja wat moet je met 250pk in je auto of motorfiets waar je niets aan hebt in een land waar je maar 100 mag rijden.
Moraalridder discussie's.
 

Facebook Page

Terug
Bovenaan