• Welkom op dit gezellige luchtbuksforum voor Nederland en België.

    Dit onafhankelijke forum is opgezet door liefhebbers in het schieten met luchtdruk. Ons forum biedt een veilig platform voor zowel de serieuze wedstrijdschutter als de hobbymatige individuele tuinschutter en alles wat daar tussen zit . Mede om die reden houden wij het forum laagdrempelig en hebben we gezelligheid hoog in het vaandel staan.

    Ook als nieuwkomer in de luchtdruksport is het zeker het overwegen waard om lid te worden van dit forum.
    Binnen het forum is veel kennis en ervaring waar u als lid gebruik van kunt maken. U kunt het forum gebruiken als kennisbank, vraagbaak en/of gewoon als een informele sociale ontmoetingsplaats van mensen met een gezamenlijke hobby, het luchtbuks schieten en alles wat daarmee samenhangt.

    Natuurlijk is het ook belangrijk om zelf een actieve rol op het forum te spelen. U haalt dan het meeste uit het forum en u zult ontdekken hoe leuk het is om uw kennis, ervaringen, foto’s, wetenswaardigheden, leuke gebeurtenissen te delen en “last but not least” nieuwe contacten op te doen.
    Zoals eerder aangegeven. Ervaring of nieuwkomer, het maakt niet uit! De leden van het forum maken het forum zoals het is: een dynamische omgeving die zich constant ontwikkelt en vernieuwt en een extra plezierige dimensie/toevoeging aan uw hobby kan bieden.

    Schroom niet, doe mee en maak een account aan en u zult ontdekken met hoeveel passie vele van uw mede-hobbyisten omgaan met de hobby en/of sport en welke mogelijkheden het forum u verder kan bieden.

    [Disclaimer] Als je geen account (meer) hebt op dit forum, dan kunnen jouw berichten niet worden verwijderd, maar ook niet (meer) herleid worden naar jou persoonlijk.


Regels & Veiligheid hoe ga je om met lompe onveilige mensen die grof geschut kopen en niet voor rede vatbaar lijken te zijn.

Gebruikers die deze discussie onlangs hebben bekeken (Totaal:0)

Met inhalen bedoel je dat je iemand voorbij wilt die zich over het algemeen netjes aan de snelheid houdt, waarmee je dus een overtreding begaat. :)
Dat is namelijk wat ik tijdens 99 vd 100 inhaalactie's zie (en waar ik me zelf ook schuldig aan maak).

Als je zo'n AEA .72 maar niks vindt, dan wil je dus in feite een restrictie op de kracht van luchtbuksen. En waar gaan we de grens dan leggen?
Denk je dat de 2e kamer dan max 300 joule gaat goedkeuren? Of 200? 100?
Nee, dat gaat dan 80 worden (en dan mogen we nog blij zijn) wat gewoon het einde van alles boven .25 betekent.

Dus iedereen hier die vindt dat die bigbores overdreven zijn en beter maar niet verkocht zouden moeten worden staan gewoon voor een regulering te pleiten. Goh wat was ik blij dat we dat nou nét niet hadden in NL.
juist daar ging mij deze topic ook om ik ben juist ook zeer blij dat we deze vrijheden hebben maar helaas hoeven er doorgaans maar een of enkele lompe personen te zijn en de regelgeving word ten nadele van deze vrijheden aangepast. en voorkomen is beter dan genezen volgens mij.
 
Er is al heel lang een vw-wet, die is door toedoen van onverlaten aangescherpt en toch vliegen de kogels je nog in het hele land om de oren en vallen her en der dooien......dus wat wil je nou ?
 
Harold;
Ik pleit Absolut niet voor restricties, want dat lost niets op, maar ik ben wel van mening dat de verkopende instanties hier een verantwoordelijkheid in hebben, om voorlichting aan des betreffende persoon te geven waar een buks met 100-200-300-900 joule voor dient, en wat zo'n projectiel teweeg kan brengen.

Dat leidt al snel naar een soort van cursus met diploma hoe om te gaan met krachtige luchtbuksen. Restrictie's dus.
Want even een praatje van de verkoper zo van "meneer u weet dat dit gevaarlijk kan zijn", tsja, alsof we achterlijk zijn. Iedereen weet dat al.
 
juist daar ging mij deze topic ook om ik ben juist ook zeer blij dat we deze vrijheden hebben maar helaas hoeven er doorgaans maar een of enkele lompe personen te zijn en de regelgeving word ten nadele van deze vrijheden aangepast. en voorkomen is beter dan genezen volgens mij.

Je kunt nooit en te nimmer voorkomen dat er lompe personen zijn, zelfs bij de strengste wapenvergunning niet. Zie Tristan van der V en nog.een paar van die gekken.
Het enige wat je kunt doen is een kruisje slaan en hopen dat het moment zo lang mogelijk uitblijft.
En voorlopig lijkt dit prima te gaan gezien het zeer geringe aantal incidenten met luchtbuksen.
Ik denk dat er beduidend meer incidenten zijn met keukenmessen van de Blokker.
 
Bij de laatste buks die ik kocht zat niet eens een gebruikershandleiding of informatie met wat je wel en niet moet doen. Er zijn er een hoop die niet verder kunnen kijken dan hun eigen telefoon, het zou wel handig zijn als er iets bij zou zitten met standaard informatie wat je wel en niet moet doen. Of gewoon weer de dienstplicht invoeren dan leren ze het vast ook.
 
  • Leuk
Waarderingen: Peet
Er is al heel lang een vw-wet, die is door toedoen van onverlaten aangescherpt en toch vliegen de kogels je nog in het hele land om de oren en vallen her en der dooien......dus wat wil je nou ?


Simpel, criminelen trekken zich niets van wetten aan. Gezien de open grenzen is het niet al te moeilijk vuurwapens naar hier te krijgen, of de steeds vaker gebruikte omgebouwde 9 mm alarmpistolen, die je elders zo mag aanschaffen.

Luchtbuksen zijn relatief duur, vooral groot kaliber is duurder dan de meeste illegale vuurwapens. Dus zien we gelukkig niet terug in het criminele circuit. Gezien het aantal luchtbuksen in omloop, is het aantal incidenten gelukkig klein. Ook al wil de politiek restricties, om een niet bestaand probleem op te lossen, ik denk niet dat de politie met zijn structurele gebrek aan personeel op een flinke extra taak zit te wachten. Een enkele keer op een domme actie van een of andere onbenul reageren kost veel minder tijd, dan restricties en verloven controleren.
 
Het is ook weer niet zo dat iedere idioot die AEA 9mm semi automaat zal gaan kopen. Inclusief een luchtfles of compressor ga je al snel richting de 1500 euro. Een illegaal vuurwapen in het café kost de helft.
Als ze voor 149,- bij de Action liggen hebben we een probleem ja.
Inderdaad heel deze discussie is zinloos!
wat met een jachtboog kruisboog, deze zijn ook dodelijk en vrij te koop, gif is ook dodelijk en is door de Russen veel gebruikt!
de meeste moorden worden tegenwoordig met messen gepleegd, bijna elke dag in het nieuws.
zelf een Luchtbuks bouwen is goedkoper en heeft geen serienummer, zelfs vuurwerk kan een Luchtbuks zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: Peet
Luchtbuksen zijn relatief duur, vooral groot kaliber is duurder dan de meeste illegale vuurwapens. Dus zien we gelukkig niet terug in het criminele circuit.

De prijs is niet alleen de reden dat ze niet in het criminele circuit gebruikt worden. Ze zijn gewoon totaal niet praktisch. Je hebt een luchtfles nodig en ik ken qua formaat geen bigbore die je handig tussen je broekriem steekt zoals een handvuurwapen. Het zijn stuk voor stuk vrij lompe niet erg handige dingen waar een hoop bij komt kijken eer je er mee aan de gang kunt gaan.
 
Harold;
....maar ik ben wel van mening dat de verkopende instanties hier een verantwoordelijkheid in hebben, om voorlichting aan des betreffende persoon te geven waar een buks met 100-200-300-900 joule voor dient, en wat zo'n projectiel teweeg kan brengen...
En geloof je zelf dat dit gaat werken? Da's wel bijzonder naïef.
Da's ongeveer hetzelfde als de Mc. Donalds die mensen aan de counter gaat vertellen dat het nuttigen van zo'n 'hamburger' funest is voor je cholesterolgehalte en daarbij een aantal grote foto's laat zien van mensen met obesitas. Ja, grote foto's, want op kleine foto's passen ze niet.

Kijkend naar mezelf: ik ben een volwassen vent met meer dan 40 jaar ervaring op luchtbuksen. Variërend van een .177 knikloopbuksje tot en met 106mm TLV, TOW II en het 105mm tankkanon en alles wat daar tussenin zit.
En ik heb een aantal van die luchtbuksen moeten gebruiken waar ze voor zijn. En dat was niet tijdens oefeningen.

Denk je nou echt dat ik me bij Krale of een van hun concullega's laat voorlichten over de gevaren van een .25 FX Dreamline of een .25 Hatsan Invader semi auto?
Door een knul van 21 die nét 3 jaar komt kijken in de wereld van buksen en vuurwapens?
Die laat ik lachend een foto zien van mezelf in vroeger tijden, na het met succes voltooien van de Amerikaanse sniper-opleiding op de .338 Accuracy op Camp Butmir, Sarajevo, Bosnië.
 
En geloof je zelf dat dit gaat werken? Da's wel bijzonder naïef.
Da's ongeveer hetzelfde als de Mc. Donalds die mensen aan de counter gaat vertellen dat het nuttigen van zo'n 'hamburger' funest is voor je cholesterolgehalte en daarbij een aantal grote foto's laat zien van mensen met obesitas. Ja, grote foto's, want op kleine foto's passen ze niet.

Kijkend naar mezelf: ik ben een volwassen vent met meer dan 40 jaar ervaring op luchtbuksen. Variërend van een .177 knikloopbuksje tot en met 106mm TLV, TOW II en het 105mm tankkanon en alles wat daar tussenin zit.
En ik heb een aantal van die luchtbuksen moeten gebruiken waar ze voor zijn. En dat was niet tijdens oefeningen.

Denk je nou echt dat ik me bij Krale of een van hun concullega's laat voorlichten over de gevaren van een .25 FX Dreamline of een .25 Hatsan Invader semi auto?
Door een knul van 21 die nét 3 jaar komt kijken in de wereld van buksen en vuurwapens?
Die laat ik lachend een foto zien van mezelf in vroeger tijden, na het met succes voltooien van de Amerikaanse sniper-opleiding op de .338 Accuracy op Camp Butmir, Sarajevo, Bosnië.
Zie ik ook niet zo snel gebeuren Roel ; Goedemorgen knul van Krale, ik ben Roel van E....., ja, dat stof op m'n schoenen is inderdaad woestijnstof , maar vertel mij eens iets over de gevaren van een luchtbuks?.........
Tuurlijk niet, maar een beetje advies kan toch geen kwaad? ,er zit nog wel wat ruimte tussen een Veteraan met kogelgaten in z'n oren en de gemiddelde (beginnende) luchtbuks koper....... ;)
 
Zie ik ook niet zo snel gebeuren Roel ; Goedemorgen knul van Krale, ik ben Roel van E....., ja, dat stof op m'n schoenen is inderdaad woestijnstof , maar vertel mij eens iets over de gevaren van een luchtbuks?.........
Tuurlijk niet, maar een beetje advies kan toch geen kwaad? ,er zit nog wel wat ruimte tussen een Veteraan met kogelgaten in z'n oren en de gemiddelde (beginnende) luchtbuks koper....... ;)
Hahahaha je maakt de dag van een beelddenker weer goed:D4:D4:D4:D4
 
Zie ik ook niet zo snel gebeuren Roel ; Goedemorgen knul van Krale, ik ben Roel van E....., ja, dat stof op m'n schoenen is inderdaad woestijnstof , maar vertel mij eens iets over de gevaren van een luchtbuks?.........
Tuurlijk niet, maar een beetje advies kan toch geen kwaad? ,er zit nog wel wat ruimte tussen een Veteraan met kogelgaten in z'n oren en de gemiddelde (beginnende) luchtbuks koper....... ;)
Hahahahahahaha die kogelgaten in de oren hahahahah:rofl:4:rofl:4:rofl:4
 
  • Leuk
Waarderingen: Peet
Zoals 'stop niet de loop in je mond als de buks geladen is en haal de trekker over'????? Zoiets? Net zo debiel als de waarschuwingen op plastic verpakkingen die betrekking hebben op de VS. Bijvoorbeeld de magnetron; stop er geen levende dieren in. Dat???? Even serieus, hoe simpel is het en where the fuck heb je een handleiding voor nodig voor een buks....???? Sorry hoor... Gebruiksaanwijzing bij buks....


Oja wat dom van mij zeg, oei oei oei wat dom nee het is duidelijk dat handleidingen nergens voor nodig zijn aldus je ouders toen ze dachten dat een condoom 100% veilig was.

Sorry hoor... Durex...
 
ik heb mijn dienstplicht vervuld, later nog een vuurwapenverlof gehad, was op een gegeven moment niet meer te doen.
toen terug gegrepen naar de luchtbuks, lang leuk gevonden ( nog steeds).
nu ontheffing voor ratten bestrijding en rots duif voor luchtbuks met nachtzicht/warmtebeeld, met draagverlof. moet je een beetje moeite voor doen, maar heb je veel "plezier" van.
door mijn beperkingen kon ik niet gaan voor een jachtverlof, de theorie was geen probleem, maar ik heb beperkingen op het fysieke gebeuren,

maar om met een .30 een rat te schieten met 150 joule zie ik niet zitten, doe het met .25 met 37 joule, werkt prima. ( ook over kil trouwens )

maar wie is het om te zeggen dat je met 150, 200 joule geen rat mag schieten( met ontheffing), of op kaartjes op 100 of 200 meter als je maar raak schiet.

als het maar veilig gebeurd is er niets aan de hand
 
Laatst bewerkt:

Facebook Page

Terug
Bovenaan