• Welkom op dit gezellige luchtbuksforum voor Nederland en België.

    Dit onafhankelijke forum is opgezet door liefhebbers in het schieten met luchtdruk. Ons forum biedt een veilig platform voor zowel de serieuze wedstrijdschutter als de hobbymatige individuele tuinschutter en alles wat daar tussen zit . Mede om die reden houden wij het forum laagdrempelig en hebben we gezelligheid hoog in het vaandel staan.

    Ook als nieuwkomer in de luchtdruksport is het zeker het overwegen waard om lid te worden van dit forum.
    Binnen het forum is veel kennis en ervaring waar u als lid gebruik van kunt maken. U kunt het forum gebruiken als kennisbank, vraagbaak en/of gewoon als een informele sociale ontmoetingsplaats van mensen met een gezamenlijke hobby, het luchtbuks schieten en alles wat daarmee samenhangt.

    Natuurlijk is het ook belangrijk om zelf een actieve rol op het forum te spelen. U haalt dan het meeste uit het forum en u zult ontdekken hoe leuk het is om uw kennis, ervaringen, foto’s, wetenswaardigheden, leuke gebeurtenissen te delen en “last but not least” nieuwe contacten op te doen.
    Zoals eerder aangegeven. Ervaring of nieuwkomer, het maakt niet uit! De leden van het forum maken het forum zoals het is: een dynamische omgeving die zich constant ontwikkelt en vernieuwt en een extra plezierige dimensie/toevoeging aan uw hobby kan bieden.

    Schroom niet, doe mee en maak een account aan en u zult ontdekken met hoeveel passie vele van uw mede-hobbyisten omgaan met de hobby en/of sport en welke mogelijkheden het forum u verder kan bieden.

    [Disclaimer] Als je geen account (meer) hebt op dit forum, dan kunnen jouw berichten niet worden verwijderd, maar ook niet (meer) herleid worden naar jou persoonlijk.


Regels & Veiligheid Jagen met een luchtbuks op ratten nog altijd verboden

Gebruikers die deze discussie onlangs hebben bekeken (Totaal:0)

3c543389-b292-4fd0-b86a-4cc6a6db5db8.jpg

De rat rukt op en hij is niet van plan snel te verdwijnen. 'Die beestjes vinden ons leuk, zijn graag bij ons'
Gemeenten hebben hulp van inwoners hard nodig
Steeds meer steden melden een rattenplaag. Hoewel cijfers ontbreken, heeft het er alle schijn van het dier in steeds grotere getale tot ons komt. En niets helpt. Een rattenvanger van Hamelen misschien? Gif is taboe, dus wordt ingezet op communicatie... [Volkskrant]

Bruine ratten krioelen in riolen, vreten uit onze vuilniszakken en kruipen onder woningen. Ze kunnen er aandoenlijk uitzien, maar het zijn levensgevaarlijke beesten. De bruine rat rukt op in Nederland. Ze houden zich niet alleen op in boerderijen, sloten of afgelegen velden maar ook in woonwijken zien bewoners de ratten soms letterlijk door de achtertuin lopen. Een rat kan zich in een jaar tot 400 keer voortplanten, dus voor je het weet heb je een rattenplaag. [Kassa]

Wat doe jij als je er eentje of veel meer, in je tuin ziet lopen? Politie bellen? :)

ANP-2427100-1440x1047.jpg
 
Mijn mening, afschieten met de luchtbuks (Is verboden, dus doen we niet). Maar is wel het beste, gif komt in het voedselketen en uiteindelijk zitten we het zelf te eten, Monsanto/bayer gif al genoeg in ons voedsel.. Met een luchtbuks op ratten schieten lijkt me de beste en meest humane oplossing.
 
V
Afgelopen jaar had een van onze buren een open gft opslag in z’n tuin gemaakt. Binnen no-time was het vergeven van de ratten in de buurt. Mijn buurman had er 1 onder z’n auto zitten en die hebben ze er onderuit weten te jagen en vervolgens met een schop gemept. Maar het diertje wilde niet dood, en daar stond ie dan met z’n schop dat beest helemaal plat te slaan. Dat is ook niks, dan maar een gericht schot.
 
2 huizen verderop hebben ze een volière.. Gevolg heel veel muizen, ook bij ons achter in de tuin. In de herfst hebben ze de neiging om binnen te komen en horen we ze lopen tussen de plafonds. Vreselijk! We hebben nu alle gaten dicht gespoten en toch maar gif staan, het is super gevaarlijk want ze knagen ook je stroomleidingen door met als gevolg mss wel brand. Ik heb geen probleem met een veldmuisje, vind ze zelfs aandoenlijk om te zien, maar als ze binnen komen is het voor mij toch een ander verhaal. afgelopen herfst waren we er gelukkig snel vanaf, voor dit jaar moet ik mss wel wat anders verzinnen. Ratten heb ik hier gelukkig nog niet gezien, maar weet natuurlijk dat ze er wel zijn, zag laatst waar ze de straat open hadden liggen naar het Riool voor onderhoud, zag je het sávonds krioelen van de ratten.. BAH.

Ja precies wat je zegt dan sta je daar met je schep en sla ze maar eens dood, ook super zielig natuurlijk. Beter even pfft en klaar.
 
Tsja, een goeie 35 jaar geleden ging ik met mijn oom 's avonds de Linge op met zijn kano.
De voorste persoon in de kano had het genoegen om elke muskus rat die zich vertoonde, te trakteren op een loodvergiftiging.
De opgevoerde HW50 deed dat erg goed zeker als er nog een drupje ether achter zat.....je kreeg zelfs geld voor een ingeleverde rat....maar das heel lang geleden...
Nu ligt alles een stuk gevoeliger en is een buks al snel eng maar gezien de enorme toename van ratten zou een buks een goede bijdrage kunnen leveren aan het probleem...zou.
Staat het me echter toch tegen dat elke cowboy lukraak op ratten zou gaan schieten, het humaan afschieten van welk dier dan ook blijft wel een eerste voorwaarde hiervoor.
En daar zal het waarschijnlijk ernstig scheef gaan lopen, afschot dient mijns inziens met een kopschot te gebeuren maar het gros van de enthousiaste schutters zal het lijf prefereren daar dat stukken makkelijker te raken is dan het hoofd.
De kans dat het dier onnodig zal lijden is te reëel aanwezig en vanuit mijn werk heb ik daar helaas vaak genoeg mee te maken gehad en daar zal ik me tegen af -en verzetten.

Ben je een goede schutter met verstand en kennis van je eigen kunnen en beperkingen dan zou een soort van test vanuit de ( lokale) overheid je de permissie kunnen verschaffen om deze activiteit legaalcuit te voeren...ja, ik ben rijksambtenaar...voor je je het afvraagt.
Echter ben ik wel zo realistisch ingesteld dat ik weet dat er al genoeg ratten sneuvelen door medeschutters in de Benelux...en heb ik daar wel een mening over..
Mocht je met het juiste materiaal werken en heel goed weten waar je mee bezig bent, dan kun je van mij een bijdrage (gaan) leveren aan dit probleem al blijft het nu nog illegaal.

Persoonlijk heb ik het geluk dat ik, ondanks dat ik bij een haven en in de buurt van een kanaal woon, in mijn buurt geen ratten zie...ze zitten hier zeker want in de vorige buurt zaten mijn katten er regelmatig achteraan...denk dat 6 katten in huis voldoende afschrikt.
Geschoten op dieren, dus ook ratten, heb ik dus al jaaaaren niet meer.
Na een traumatische ervaring met een verkeerd geschoten koolmees in mijn tienerjaren, weet ik dat ik dat niet kan en hoezeer de rat voor problemen zorgen kan...ik ben er te zacht voor om een diertje te schieten.
Vooral ook omdat ik meerdere ratten gehad heb en weet hoe verschrikkelijk sociaal en leuk ze zijn....maar dat het een probleem wordt staat buiten kijf en dat er wat aan gedaan moet worden ook..
Gezien mijn mogelijke verhuizing naar het plattere land, gaat de kans komen dat ik meer met overlast van ratten te maken ga krijgen.
Ook ik zal dan toch nog moeten gaan nadenken wat de juiste remedie zal zijn er tegen.....oefenen met de HW80 om er zeker van te zijn dat het in ene goed gaat en met een zwaar gemoed door de wereld gaan, iemand vragen die beide zaken veel beter kan dan ik of een profi inschakelen...we gaan het zien....denk één van de laatste 2 opties...
 
Z
Ik heb vaak op ratten enz... geschoten in Engeland en ben ook met S@ntos eens. Je wil niet elke gek met een buks op ratten (of anderen dieren) hebben schieten. Zelf ben ik een ervaren schutter, alles van luchtpistool tot militair sniper rifle en weet wanneer ik een schot moet lossen en niet.
Een sort van vergunning van de plaatselijk overheid lijkt me ook geen slecht idee.
Wat ik wel weet uit ervaring is dat het afschieten het meest humane en veilig manneer is om het rat probleem op te lossen.
 
Ik heb 9 maanden geleden met mensen gesproken die riolen repareerden via het opblazen van een polyester sok in ons groot dorp ze hadden zelden zoveel ratten gezien en hadden berekend dat er 5 x zoveel ratten onder de grond woonden als mensen er bovenop alhier.
50 jaar geleden heb ik zelf actief legaal honderden ratten afgeschoten en kreeg per rat een kwartje van de gemeente.
Eerst moest je voor het bewijs de hele rat inleveren maar al vrij kort erna werd aangegeven dat de staart alleen ingeleverd moest worden.
Was elk schot raak in de kop?:banghead:4
Echt niet ondanks dat je dat probeerde en je goed kon schieten want ratten zijn zeer beweeglijk !
Ratten die niet onmiddelijk dood zijn en aangeschoten zijn kunnen zeer agressief worden en komen vaak op jou af en gezien we toen nog geen magazijntjes in buksen hadden voor het snelle tweede schot had je dan steeds een geladen luchtdrukpistool gereed.
We hadden onze broekspijpen onderaan dicht getapet zodat de ratten er niet in konden kruipen.:eek:
Men laat ons op de tube wel steeds zien van one shot one kill, echter de praktijk ziet toch ietsje anders uit!
Waar gingen we schieten?
Welnu je maakte het je niet al te moeilijk want er waren wel overal stortjes waar het wemelde van de ratten, 50-100 dode ratten per avond was dan de normale gang van zaken.
Alles bij elkaar is het afschieten toch stukken humaner als het vergif!
Tja tijden veranderen en nu mag je niet meer op ze schieten, gaan we ze nu levend vangen voor de partij van de dieren die dan weer gelden inzameld dat deze schattige diertjes samen met Hermien en Zus van een oude dag kunnen genieten?
Het is natuurlijk wachten op allerlei ziektes die de beestjes met zich mee brengen.:mad:
 
Z
Elke keer een kop schot is ook niet per se nodig, Een goed gericht schot in de borst kast(hart/longen) zijn ze ook al snel dood.
In Engeland schiet ik vaak op een afval stortplaats/recyling centrum, en zoals Geetee zegd 100+ ratten op een dag is niets bijzonders... en de volgende dag lopen er net zoveel rond.
 
M
+/- 60 jaar geleden veel ratten afgeschoten bij ons op de bult (vuilstort)
Na schooltijd even langs de beheerder om toestemming te vragen, was altijd goed, en jagen maar.
Ik had een prachtige HW 50 onderspanner in 5.5 mm met diopter en tunnel korrel, kon je gewoon bij de ijzer winkel kopen, en daarmee lukte het prima.
Ik heb er in die tijd heel wat om zeep gebracht.
Groet
Martin
 
M
+/- 60 jaar geleden veel ratten afgeschoten bij ons op de bult (vuilstort)
Na schooltijd even langs de beheerder om toestemming te vragen, was altijd goed, en jagen maar.
Ik had een prachtige HW 50 onderspanner in 5.5 mm met diopter en tunnel korrel, kon je gewoon bij de ijzer winkel kopen, en daarmee lukte het prima.
Ik heb er in die tijd heel wat om zeep gebracht.
Groet
Martin
Geen HW 50 maar een Diana 50
 
Ik meen me te herinneren van de geschiedenisles lang geleden dat de zwarte rat in de middeleeuwen de verspreider
van de pest was die miljoenen mensen de kop heeft gekost.Dus het lijkt me een uitgemaakte zaak dat we zorg moeten dragen dat de geschiedenis zich nu eens niet herhaald,dus termineren dat zootje.En al die lui die daar moeite mee hebben ,zou zeggen neem er een aantal in huis en knuffel ze maar,voor mij is het gewoon ongedierte.
 
Ik maak me eigenlijk meer zorgen over de terugkomst van malaria. In Nederland zijn we de malariamug kwijt geraakt doordat we heel veel delen van Nederland droog hebben gemaakt zodat die mug niet meer kan broeden. Maar nu verschijnen er overal van die kikkerpoelen/muggenpoelen en door de minder strenge winters de laatste jaren is het maar wachten op ellende.
 
Ik meen me te herinneren van de geschiedenisles lang geleden dat de zwarte rat in de middeleeuwen de verspreider
van de pest was die miljoenen mensen de kop heeft gekost.Dus het lijkt me een uitgemaakte zaak dat we zorg moeten dragen dat de geschiedenis zich nu eens niet herhaald,dus termineren dat zootje.En al die lui die daar moeite mee hebben ,zou zeggen neem er een aantal in huis en knuffel ze maar,voor mij is het gewoon ongedierte.
Maar wel niet de tent uit laten komen als ze samen met hun ratten de pest hebben!
 
Ik maak me eigenlijk meer zorgen over de terugkomst van malaria. In Nederland zijn we de malariamug kwijt geraakt doordat we heel veel delen van Nederland droog hebben gemaakt zodat die mug niet meer kan broeden. Maar nu verschijnen er overal van die kikkerpoelen/muggenpoelen en door de minder strenge winters de laatste jaren is het maar wachten op ellende.
Ik heb eerder het idee dat er minder van dat soort poelen zijn, als kind ging je van de ene poel naar de andere en ving je nog vuursalamanders en kikker visjes.
Ik vind ze nauwelijks nog en de poeltjes die ik als kind kende daar is er niet eentje meer van en een vuursalamander al jaren niet meer gezien?
Barst ook van de fauna vervalsing momenteel, op 27december kwam ik een egyptische ganzen paartje tegen met 6 pas geboren jongen en trapt ik ca 1 jaar geleden bijna op een jonge net python in het bos.
Met al die ratten zou het me niet verbazen dat allerlei exotische slangen het in ons riool goed doen.
 
Ligt denk een beetje aan in welk deel je van Nederland woont, maar hier in het oosten is er heel veel van oorsprong landbouwgrond terug gegaan naar de ecologische hoofdstructuren. Veel afgraving van vruchtbare grond voor verschraling van de percelen en veel aanleg van poelen en stroompjes. Ook de rivieren hier krijgen steeds meer ruimte voor het water, meer natuurlijke oevers en veel meer stilstaand water. De hoeveelheid muggen neemt hier ook al behoorlijk toe. Nederland kent natuurlijk allang geen natuur meer, het is een groot park. Maar ik kan er wel van genieten.
 
Hagelpatronen voor luchtbuks ??????
Dit in combinatie met dit hier zou er nochtans kunnen voor dienen.
Maar ik heb het niet en in België mag het ook niet :cry:

En je kan er wel 4 keer mee schieten op één vulling !!!
Nadeel is dat je na één keer schieten geen rat meer ziet, :wasntme:4 die zijn allemaal in een vrachtwagen richting Engeland gekropen :party:4
 

Facebook Page

Terug
Bovenaan