• Welkom op dit gezellige luchtbuksforum voor Nederland en België.

    Dit onafhankelijke forum is opgezet door liefhebbers in het schieten met luchtdruk. Ons forum biedt een veilig platform voor zowel de serieuze wedstrijdschutter als de hobbymatige individuele tuinschutter en alles wat daar tussen zit . Mede om die reden houden wij het forum laagdrempelig en hebben we gezelligheid hoog in het vaandel staan.

    Ook als nieuwkomer in de luchtdruksport is het zeker het overwegen waard om lid te worden van dit forum.
    Binnen het forum is veel kennis en ervaring waar u als lid gebruik van kunt maken. U kunt het forum gebruiken als kennisbank, vraagbaak en/of gewoon als een informele sociale ontmoetingsplaats van mensen met een gezamenlijke hobby, het luchtbuks schieten en alles wat daarmee samenhangt.

    Natuurlijk is het ook belangrijk om zelf een actieve rol op het forum te spelen. U haalt dan het meeste uit het forum en u zult ontdekken hoe leuk het is om uw kennis, ervaringen, foto’s, wetenswaardigheden, leuke gebeurtenissen te delen en “last but not least” nieuwe contacten op te doen.
    Zoals eerder aangegeven. Ervaring of nieuwkomer, het maakt niet uit! De leden van het forum maken het forum zoals het is: een dynamische omgeving die zich constant ontwikkelt en vernieuwt en een extra plezierige dimensie/toevoeging aan uw hobby kan bieden.

    Schroom niet, doe mee en maak een account aan en u zult ontdekken met hoeveel passie vele van uw mede-hobbyisten omgaan met de hobby en/of sport en welke mogelijkheden het forum u verder kan bieden.

    [Disclaimer] Als je geen account (meer) hebt op dit forum, dan kunnen jouw berichten niet worden verwijderd, maar ook niet (meer) herleid worden naar jou persoonlijk.


Regels & Veiligheid Jagen met een luchtbuks op ratten nog altijd verboden

Gebruikers die deze discussie onlangs hebben bekeken (Totaal:0)

3c543389-b292-4fd0-b86a-4cc6a6db5db8.jpg

De rat rukt op en hij is niet van plan snel te verdwijnen. 'Die beestjes vinden ons leuk, zijn graag bij ons'
Gemeenten hebben hulp van inwoners hard nodig
Steeds meer steden melden een rattenplaag. Hoewel cijfers ontbreken, heeft het er alle schijn van het dier in steeds grotere getale tot ons komt. En niets helpt. Een rattenvanger van Hamelen misschien? Gif is taboe, dus wordt ingezet op communicatie... [Volkskrant]

Bruine ratten krioelen in riolen, vreten uit onze vuilniszakken en kruipen onder woningen. Ze kunnen er aandoenlijk uitzien, maar het zijn levensgevaarlijke beesten. De bruine rat rukt op in Nederland. Ze houden zich niet alleen op in boerderijen, sloten of afgelegen velden maar ook in woonwijken zien bewoners de ratten soms letterlijk door de achtertuin lopen. Een rat kan zich in een jaar tot 400 keer voortplanten, dus voor je het weet heb je een rattenplaag. [Kassa]

Wat doe jij als je er eentje of veel meer, in je tuin ziet lopen? Politie bellen? :)

ANP-2427100-1440x1047.jpg
 
M
Meestal weten ze wel hoe het moet :Sneaky: die personen die het doen waren vroeger al stropers :Whistling:
 
"like shooting fish in a barrel"

oftewel:

Een beverrat (50 - 80cm) gevangen in een kooitje van een pointblank range neerschieten.
Prima als het daarmee snel en pijnloos gaat. Het lijkt me geen scherpschutterswerk.
 
Ik dacht dat de engelsen spraken vanaf minimaal 6,5 joule bij de inslag bij een konijntje.:hi:4
 
Mja een beverrat van 8kg en een meter lang is geen konijntje, mag dan toch wel wat meer zijn volgens de jacht regels.:giggle:4
Die jager met zenne FX-impact gaat toch aardig over de 100joule met cal .30 met de kleine ratjes schieten.
 
Dat is er 1 onder het motto "Overdrijven is ook een vak" :rofl:4:rofl:4:rofl:4

Of gewoon compenseren voor slechte schietkunsten :lipssealed:4:lipssealed:4
 
B
Volgens de laatste aanpassing van de wet natuurbescherming zijn inheemse dieren opgenomen in de wet, op deze dieren mag niet gejaagd worden zonder een jachtacte en alleen met de in de wet opgenomen middelen. Een luchtgeweer wordt niet meer met naam benoemt als verboden jachtmiddel. Echter staat de rat niet opgenomen in de lijst van inheemse wilde dieren. Hieruit is op te maken dat de rat niet als jachtdier noch als beschermt dier gezien wordt door de wet. Echter het volgende probleem is dat een luchtbuks als cat. IV Luchtbuks niet gedragen mag worden. Voor zowel actief bestrijden van de rat als het draag verbod is een ontheffing nodig voor zowel een jager als een ander burger. Van belang is wel dat de drager van de ontheffing een aanzienlijk belang moet hebben. Als geregistreerd en gecertificeerd plaagdier bestrijder heb je dat belang en kan je een ontheffing krijgen.
 
Misschien de uitvlucht kunstenaar Rutte eens vragen hoe hij het( zelf effectief en legaal ongedierte bestrijding mogen doen) zou vertalen in een Nederlandse zin die dan vervolgens door iedereen geloofd word?:rofl:4:rofl:4
Alleen mevrouw Thiemen even niet vertellen.:giggle:4:giggle:4
 
Misschien de uitvlucht kunstenaar Rutte eens vragen hoe hij het( zelf effectief en legaal ongedierte bestrijding mogen doen) zou vertalen in een Nederlandse zin die dan vervolgens door iedereen geloofd word?:rofl:4:rofl:4
Alleen mevrouw Thiemen even niet vertellen.:giggle:4:giggle:4

Je bedoeld mevrouw Thieme zonder n.
Als zij midden in de nacht last heeft van een mug, dan zet zij natuurlijk het raam open en jaagt de mug naar buiten. Dood slaan is uit ten boze.:mad:4
Ondertussen vliegen er weer 10 naar binnen. Zo werkt dat toch bij Pvdd ?:inlove:4
 
Ik heb 9 maanden geleden met mensen gesproken die riolen repareerden via het opblazen van een polyester sok in ons groot dorp ze hadden zelden zoveel ratten gezien en hadden berekend dat er 5 x zoveel ratten onder de grond woonden als mensen er bovenop alhier.
50 jaar geleden heb ik zelf actief legaal honderden ratten afgeschoten en kreeg per rat een kwartje van de gemeente.
Eerst moest je voor het bewijs de hele rat inleveren maar al vrij kort erna werd aangegeven dat de staart alleen ingeleverd moest worden.
Was elk schot raak in de kop?:banghead:4
Echt niet ondanks dat je dat probeerde en je goed kon schieten want ratten zijn zeer beweeglijk !
Ratten die niet onmiddelijk dood zijn en aangeschoten zijn kunnen zeer agressief worden en komen vaak op jou af en gezien we toen nog geen magazijntjes in buksen hadden voor het snelle tweede schot had je dan steeds een geladen luchtdrukpistool gereed.
We hadden onze broekspijpen onderaan dicht getapet zodat de ratten er niet in konden kruipen.:eek:
Men laat ons op de tube wel steeds zien van one shot one kill, echter de praktijk ziet toch ietsje anders uit!
Waar gingen we schieten?
Welnu je maakte het je niet al te moeilijk want er waren wel overal stortjes waar het wemelde van de ratten, 50-100 dode ratten per avond was dan de normale gang van zaken.
Alles bij elkaar is het afschieten toch stukken humaner als het vergif!
Tja tijden veranderen en nu mag je niet meer op ze schieten, gaan we ze nu levend vangen voor de partij van de dieren die dan weer gelden inzameld dat deze schattige diertjes samen met Hermien en Zus van een oude dag kunnen genieten?
Het is natuurlijk wachten op allerlei ziektes die de beestjes met zich mee brengen.:mad:

Tja, die stortjes van vroeger... ik kan me de avonden op het stortje in Munstergeleen nog heel goed herinneren, samen met Pa op de fiets er naar toe, buksen in een zeildoek foudraal over de rug, doosje van 500 H&N rondkop in de jaszak en een goeie zaklamp. Vaak kwam de Rijkspolitie eens een kijkje nemen en als ze zagen dat er een volwassene bij was was er geen probleem, of eigenlijk toch wel weer want dan stond je met je handen in de zakken te kijken hoe zij ratten schoten met jouw buks en jouw pellets...
 
B
Vroeger in Amsterdam (wij woonde op de Albert Cuypstraat - markt) was het ook geen enkel probleem als we 's avonds de ratten afschoten......alle buurt jongens lagen op de loer en te wachten tot de markt was afgelopen :giggle:4
Ook de "waterkonijnen" (ratten) in de grachten afschieten bij de vuilnisboten was nooit een probleem en de politie heeft menigmaal staan te kijken, maar nooit een luchtdrukpistool in beslag genomen.
Ze moeten die doos van Tiemen (partij vd dieren) eens in een huis vol ratten zetten, dan piept ze wel anders.
 
Weet je wat ik nu altijd zo vreemd gevonden heb bij die mensen van dat soort partijen en ook bij die van "Kritsch Faunabeheer"? Dat ze zelf niet stikken van de vlooien en de luizen, ze trekken voor zichzelf dus toch ergens een grens....
 
H
de methode van ratten bestrijding die de laatste tijd het meest in gebruik is geweest is vergiftigen geweest(en hoewel nu ook in de meeste gevallen verboden, waarschijnlijk nog steeds de meest gebruikte methode) lekker goedkoop. weinig arbeidstijd. weinig kennis nodig. gif kan echter rustig een dagje of 14 doodsstrijd opleveren voor dat zo'n beestje dood ligt. de vergiftigde levende en dooie ratten. zijn zelf uiteraard ook lekker giftig en in tegenstelling tot de rat die al best een hoge immuniteit tegen gif heeft opgebouwd hebben de meeste roofdieren nog niet zo'n hoge immuniteit tegen rattengif. aangeschoten rat lijkt misschien voor de gemiddelde nederlander een enorm inhumaan dat doe je niet geval. zelf vind ik gif vele malen inhumaner. een een aangeschoten rat zou nog wel eens een hele goede leerschool kunnen zijn voor een jonge onervaren bunzing of roofvogel of kat oid. en hoewel het schieten met de luchtbuks op ratten waarschijnlijk verboden is als je het moeras aan regeltjes hieromheen door zou kunnen spitten. is het gezonde verstand gelukkig doorgaans toch nog wel net iets verder dan de bezopen regelgeving. en daardoor word door het gros van de mensen het schieten met een luchtbuks op ratten helemaal niet als een probleem gezien. uiteraard wel veilig en verantwoord uitgeoefend.
 
Ik heb vorige week (helaas) een agresieve rat moeten afschieten bij mij achterom. Ik heb hiervoor mijn hw97 gebruikt met gamo rocket kogeltje. Maar omdat hij met zn snuit in de hoek zat heb ik ook de crosman 2240 met geladen platkop erbij gepakt om onnodig lijden te verkorten. Ik hoopte eigenlijk dat de rcket kogel meer schade zou aanrichten, dus hij was niet acuut dood en de crosman heeft het afgemaakt. Welke pellet is het meest geschikt voor dit soort werk, want ik wil eigenlijk iets aanschaffen wat mooi uit elkaar gaat ipv iets wat er dwars doorheen gaat. De hw is 4,5 en de crosman 5,5
 
B
Hollowpoints, die spatten uit elkaar als je wat raakt.

 

Facebook Page

Terug
Bovenaan