• Welkom op dit gezellige luchtbuksforum voor Nederland en België.

    Dit onafhankelijke forum is opgezet door liefhebbers in het schieten met luchtdruk. Ons forum biedt een veilig platform voor zowel de serieuze wedstrijdschutter als de hobbymatige individuele tuinschutter en alles wat daar tussen zit . Mede om die reden houden wij het forum laagdrempelig en hebben we gezelligheid hoog in het vaandel staan.

    Ook als nieuwkomer in de luchtdruksport is het zeker het overwegen waard om lid te worden van dit forum.
    Binnen het forum is veel kennis en ervaring waar u als lid gebruik van kunt maken. U kunt het forum gebruiken als kennisbank, vraagbaak en/of gewoon als een informele sociale ontmoetingsplaats van mensen met een gezamenlijke hobby, het luchtbuks schieten en alles wat daarmee samenhangt.

    Natuurlijk is het ook belangrijk om zelf een actieve rol op het forum te spelen. U haalt dan het meeste uit het forum en u zult ontdekken hoe leuk het is om uw kennis, ervaringen, foto’s, wetenswaardigheden, leuke gebeurtenissen te delen en “last but not least” nieuwe contacten op te doen.
    Zoals eerder aangegeven. Ervaring of nieuwkomer, het maakt niet uit! De leden van het forum maken het forum zoals het is: een dynamische omgeving die zich constant ontwikkelt en vernieuwt en een extra plezierige dimensie/toevoeging aan uw hobby kan bieden.

    Schroom niet, doe mee en maak een account aan en u zult ontdekken met hoeveel passie vele van uw mede-hobbyisten omgaan met de hobby en/of sport en welke mogelijkheden het forum u verder kan bieden.

    [Disclaimer] Als je geen account (meer) hebt op dit forum, dan kunnen jouw berichten niet worden verwijderd, maar ook niet (meer) herleid worden naar jou persoonlijk.


Regels & Veiligheid Jagen met een luchtbuks op ratten nog altijd verboden

Gebruikers die deze discussie onlangs hebben bekeken (Totaal:0)

3c543389-b292-4fd0-b86a-4cc6a6db5db8.jpg

De rat rukt op en hij is niet van plan snel te verdwijnen. 'Die beestjes vinden ons leuk, zijn graag bij ons'
Gemeenten hebben hulp van inwoners hard nodig
Steeds meer steden melden een rattenplaag. Hoewel cijfers ontbreken, heeft het er alle schijn van het dier in steeds grotere getale tot ons komt. En niets helpt. Een rattenvanger van Hamelen misschien? Gif is taboe, dus wordt ingezet op communicatie... [Volkskrant]

Bruine ratten krioelen in riolen, vreten uit onze vuilniszakken en kruipen onder woningen. Ze kunnen er aandoenlijk uitzien, maar het zijn levensgevaarlijke beesten. De bruine rat rukt op in Nederland. Ze houden zich niet alleen op in boerderijen, sloten of afgelegen velden maar ook in woonwijken zien bewoners de ratten soms letterlijk door de achtertuin lopen. Een rat kan zich in een jaar tot 400 keer voortplanten, dus voor je het weet heb je een rattenplaag. [Kassa]

Wat doe jij als je er eentje of veel meer, in je tuin ziet lopen? Politie bellen? :)

ANP-2427100-1440x1047.jpg
 
Hollowpoints, die spatten uit elkaar als je wat raakt.


Ik vind wel, dat een buks een minimale energie van zo'n 16 joule moet hebben, gewoon uit humanitair oogpunt. Niemand heeft graag last van ratten, maar om ze te laten lijden, daarvan zie ik ook de noodzaak niet in, vandaar dat ik zo'n hekel heb aan gif strooien, lekker schijnheilige manier van opruimen, je ziet de ellende niet.
 
De Engelsen mogen met luchtbuksen op klein wild en schadelijke dieren schieten, als ik alles op YT bekijk, gebruiken de meesten gewone diabolo rondkop-pellets en ik neem aan dat daar een stuk ervaring aan ten grondslag ligt.
 
H
voor dichtbij doet een gewone jsb diabolo achterstevoren in de loop het perfect als hollowpoint. voor lagere afstanden zijn hollowpoint achtige pellets doorgaans niet accuraat.
 
H
Ik heb vorige week (helaas) een agresieve rat moeten afschieten bij mij achterom. Ik heb hiervoor mijn hw97 gebruikt met gamo rocket kogeltje. Maar omdat hij met zn snuit in de hoek zat heb ik ook de crosman 2240 met geladen platkop erbij gepakt om onnodig lijden te verkorten. Ik hoopte eigenlijk dat de rcket kogel meer schade zou aanrichten, dus hij was niet acuut dood en de crosman heeft het afgemaakt. Welke pellet is het meest geschikt voor dit soort werk, want ik wil eigenlijk iets aanschaffen wat mooi uit elkaar gaat ipv iets wat er dwars doorheen gaat. De hw is 4,5 en de crosman 5,5
een agressieve rat? wat moet ik me daar bij voorstellen? ik heb al flinke bergen met ratten gevangen. maar doorgaans zijn de ratten toch echt veel banger voor mij. en zullen ze ten alle tijden vluchten als dat kan ipv aanvallen/verdedigen. ..... ps gewone jsb doet het doorgaans prima. gamo rocket en andere vreemde onnauwkeurige prularia schiet doorgaans zo slecht dat een fatsoenlijke schotplaatsing nagenoeg onmogelijk is en juist dat is doorgaans het belangrijkste
 
Laatst bewerkt door een moderator:
V
Bij ons krioelt het niet van de ratten dus ik ga er ook niet op zitten wachten met een luchtbuks. Vergif is geen optie omdat de rat dan niet meteen dood is. Ik vang de ratten inmiddels met een vangkooi. Er zijn nogal wat andere beesten bij ons in de buurt zoals konijnen, de kat van de buren, eekhoorns, egels, etc. Die wil ik niet "bestrijden", maar kunnen wel in de kooi terecht komen. Een gevangen rat in de kooi verzuipen is voor het beestje ook een crime, kan zo 3 minuten duren. De Crosman 2240 biedt dan een snelle oplossing.
 
een agressieve rat? wat moet ik me daar bij voorstellen? ik heb al flinke bergen met ratten gevangen. maar doorgaans zijn de ratten toch echt veel banger voor mij. en zullen ze ten alle tijden vluchten als dat kan ipv aanvallen/verdedigen. ..... ps gewone jsb doet het doorgaans prima. gamo rocket en andere vreemde onnauwkeurige prularia schiet doorgaans zo slecht dat een fatsoenlijke schotplaatsing nagenoeg onmogelijk is en juist dat is doorgaans het belangrijkste

Mijn vrouw belde me toen ik nog aan het werk was over deze rat, want de buurman kon niet met de schep in de buurt komen of hij sprong hem al tegemoet. Misschien maar goed ook, want een schep lijkt me ook niet al te humaan om een rat mee naar de eeuwige jachtvelden te jagen. Bij mij was hij juist té braaf want hij draaide zich nog niet meer om en bleef strak in een hoek gedoken zitten.
 
H
schep werkt prima hoor als ratten mepper heb er al vele mee te pakken genomen en ken vele boeren die dat ook al succesvol hebben gedaan. maar goed de rat zat dus al ik het goed begrijp in een hoekje waar die niet weg kon en deed schijnaanvallen als de buurman met zijn schep in de buurt wou komen? dat klinkt idd wel als herkenbaar rattengedrag. ps je hebt wel veel mazel gehad dat de rat zo in dat hoekje is blijven zitten totdat je ter plaatse was met je buks.
 
schep werkt prima hoor als ratten mepper heb er al vele mee te pakken genomen en ken vele boeren die dat ook al succesvol hebben gedaan. maar goed de rat zat dus al ik het goed begrijp in een hoekje waar die niet weg kon en deed schijnaanvallen als de buurman met zijn schep in de buurt wou komen? dat klinkt idd wel als herkenbaar rattengedrag. ps je hebt wel veel mazel gehad dat de rat zo in dat hoekje is blijven zitten totdat je ter plaatse was met je buks.

De meeste boeren zijn vrij handig met een riek, klap erop, punten dr'in...
 
H
schep is eerder raak. met een riek moet je beter mikken.
 
D
Ik heb vorige week (helaas) een agresieve rat moeten afschieten bij mij achterom. Ik heb hiervoor mijn hw97 gebruikt met gamo rocket kogeltje. Maar omdat hij met zn snuit in de hoek zat heb ik ook de crosman 2240 met geladen platkop erbij gepakt om onnodig lijden te verkorten. Ik hoopte eigenlijk dat de rcket kogel meer schade zou aanrichten, dus hij was niet acuut dood en de crosman heeft het afgemaakt. Welke pellet is het meest geschikt voor dit soort werk, want ik wil eigenlijk iets aanschaffen wat mooi uit elkaar gaat ipv iets wat er dwars doorheen gaat. De hw is 4,5 en de crosman 5,5
Crosman Hollow point. Heel effectief.
 
Ik ga gewoon te werk op de ervaring van praktijkmensen, heb dat vroeger ook met jagen gedaan; die eindeloze discussies over welke patroon, welke hagelgrootte is nu het beste heb ik altijd amusant gevonden. Die adellijke Engelsen uit het begin van het nitro-kruit tijdperk schoten hun fazanten met een patroon met 28 gram hagel no 6 uit een kaliber 12 jachtgeweer, die gasten schoten er een paar honderd per dag, ik heb dat gegeven gekopieerd en ben er wel bij gevaren.
 
Ik ga gewoon te werk op de ervaring van praktijkmensen, heb dat vroeger ook met jagen gedaan; die eindeloze discussies over welke patroon, welke hagelgrootte is nu het beste heb ik altijd amusant gevonden. Die adellijke Engelsen uit het begin van het nitro-kruit tijdperk schoten hun fazanten met een patroon met 28 gram hagel no 6 uit een kaliber 12 jachtgeweer, die gasten schoten er een paar honderd per dag, ik heb dat gegeven gekopieerd en ben er wel bij gevaren.
Indeed, waarom steeds weer het wiel zelf gaan uitvinden?
 

Facebook Page

Terug
Bovenaan