• Welkom op dit gezellige luchtbuksforum voor Nederland en België.

    Dit onafhankelijke forum is opgezet door liefhebbers in het schieten met luchtdruk. Ons forum biedt een veilig platform voor zowel de serieuze wedstrijdschutter als de hobbymatige individuele tuinschutter en alles wat daar tussen zit . Mede om die reden houden wij het forum laagdrempelig en hebben we gezelligheid hoog in het vaandel staan.

    Ook als nieuwkomer in de luchtdruksport is het zeker het overwegen waard om lid te worden van dit forum.
    Binnen het forum is veel kennis en ervaring waar u als lid gebruik van kunt maken. U kunt het forum gebruiken als kennisbank, vraagbaak en/of gewoon als een informele sociale ontmoetingsplaats van mensen met een gezamenlijke hobby, het luchtbuks schieten en alles wat daarmee samenhangt.

    Natuurlijk is het ook belangrijk om zelf een actieve rol op het forum te spelen. U haalt dan het meeste uit het forum en u zult ontdekken hoe leuk het is om uw kennis, ervaringen, foto’s, wetenswaardigheden, leuke gebeurtenissen te delen en “last but not least” nieuwe contacten op te doen.
    Zoals eerder aangegeven. Ervaring of nieuwkomer, het maakt niet uit! De leden van het forum maken het forum zoals het is: een dynamische omgeving die zich constant ontwikkelt en vernieuwt en een extra plezierige dimensie/toevoeging aan uw hobby kan bieden.

    Schroom niet, doe mee en maak een account aan en u zult ontdekken met hoeveel passie vele van uw mede-hobbyisten omgaan met de hobby en/of sport en welke mogelijkheden het forum u verder kan bieden.

    [Disclaimer] Als je geen account (meer) hebt op dit forum, dan kunnen jouw berichten niet worden verwijderd, maar ook niet (meer) herleid worden naar jou persoonlijk.


Regels & Veiligheid Jagen met een luchtbuks op ratten nog altijd verboden

Gebruikers die deze discussie onlangs hebben bekeken (Totaal:0)

3c543389-b292-4fd0-b86a-4cc6a6db5db8.jpg

De rat rukt op en hij is niet van plan snel te verdwijnen. 'Die beestjes vinden ons leuk, zijn graag bij ons'
Gemeenten hebben hulp van inwoners hard nodig
Steeds meer steden melden een rattenplaag. Hoewel cijfers ontbreken, heeft het er alle schijn van het dier in steeds grotere getale tot ons komt. En niets helpt. Een rattenvanger van Hamelen misschien? Gif is taboe, dus wordt ingezet op communicatie... [Volkskrant]

Bruine ratten krioelen in riolen, vreten uit onze vuilniszakken en kruipen onder woningen. Ze kunnen er aandoenlijk uitzien, maar het zijn levensgevaarlijke beesten. De bruine rat rukt op in Nederland. Ze houden zich niet alleen op in boerderijen, sloten of afgelegen velden maar ook in woonwijken zien bewoners de ratten soms letterlijk door de achtertuin lopen. Een rat kan zich in een jaar tot 400 keer voortplanten, dus voor je het weet heb je een rattenplaag. [Kassa]

Wat doe jij als je er eentje of veel meer, in je tuin ziet lopen? Politie bellen? :)

ANP-2427100-1440x1047.jpg
 
B
En met die 1/2 meter lange geluiddemper sta je ook nog een stukje dichterbij :blush:4
 
B
Dat is denk ik meer omdat je andere pellets zo slecht in die trommeltjes krijgt.
Mijn FX schiet ook beter met JSB diabolo dan met enig ander merk of pellet.
 
k heb geen ervaring met magazijntjes, mijn ouwe pcp is nog enkelschots, maar voorheen schoten ze ook al met die rondkopjes in hun getunede Theobens en Daystate veerbuksen.
 
Ik persoonlijk gebruik de goedkoopste 4.5mm tis maar een rat en tot op 30 meter altijd raak en liepen ze niet meer
En die naschudden die krijgt er nog 1 van de feestcommisie
 
B
k heb geen ervaring met magazijntjes, mijn ouwe pcp is nog enkelschots, maar voorheen schoten ze ook al met die rondkopjes in hun getunede Theobens en Daystate veerbuksen.

Het nadeel van trommeltjes is dat als de pellet een fractie te lang zijn niet meer in het trommeltje kan en als ze te kort zijn niet goed voor de loop gepositioneerd worden en je dus de o-ring beschadigd in de loop.
Ipv JSB had ik H&N gekocht (bleek iets korter) en na het 1e trommeltje kreeg ik een pluim lucht in mijn gezicht omdat de o-ring finaal weg was.
 
V
Volgevreten met een boterham met pindakaas trof ik vanmorgen deze slapende egel aan in onze vangkooi. Tip: zet het ding niet in de buurt van je slaapkamerraam want om 04.30 sloeg de val dicht en heb ik een uur naar het gerammel van de kooi liggen luisteren. Inmiddels heeft ie zn weg vervolgd.
4B3A260D-1ACD-45C2-A062-D0B2C3F2CA8F.jpegED8AE4BC-E853-4464-B12F-D89204091250.jpeg
 
de egel zeer ver weg brengen, anders zit hij/zij morgen weer in de vangkooi, hij/zij weet nu waar een makkelijk maaltje valt te halen en komt geheid terug.
 
B
Nee, de egel dicht bij huis houden want het zijn nuttige beestjes om je van allerlei ongedierte af te helpen in de tuin.
Daarnaast kan het ook zijn dat er nog ergens jonkies rondlopen en dat egel (als het een vrouwtje is) nog zoogt.
Beter is om de val hoger op te stellen, ligt natuurlijk wel aan wat je wilt vangen, maar bv een rat klimt net zo makkelijk op bv de tuintafel als daar de val zou staan.
 
de egel zeer ver weg brengen, anders zit hij/zij morgen weer in de vangkooi, hij/zij weet nu waar een makkelijk maaltje valt te halen en komt geheid terug.

Inderdaad, zeer ver! Wij hadden er een paar jaar geleden ook eentje die iedere avond zijn portie kattenbrokjes kwam halen, hij was iedere dag present tot aan de winterslaap en in het voorjaar kwam hij weer vrolijk terug, we hebben hem ooit gemerkt met een streekje verf op de rug. Nadat we de tuin moesten veranderen in een terras vanwege mijn beperking, toen het terras er lag zagen we pas hoeveel hij/zij poepte en hoe moeilijk dat van de tegels te verwijderen was en hebben we hem gevangen en in een emmer zeker 3 kilometer verder in het bos uitgezet, het heeft geen week geduurd en hij was er weer.
 
H
Nee, de egel dicht bij huis houden want het zijn nuttige beestjes om je van allerlei ongedierte af te helpen in de tuin.
Daarnaast kan het ook zijn dat er nog ergens jonkies rondlopen en dat egel (als het een vrouwtje is) nog zoogt.
Beter is om de val hoger op te stellen, ligt natuurlijk wel aan wat je wilt vangen, maar bv een rat klimt net zo makkelijk op bv de tuintafel als daar de val zou staan.
een rat klimt idd makkelijk op een tuintafel als die dat wil maar een rat in een val laten lopen is niet zo simpel. als de locatie van de val nu goed staat om ratten te vangen dan zou ik de va zeker niet voor een egel op een plek gaan zetten waar de val hoogst waarschijnlijk niet meer zomaar gaat vangen. maar gelukkig zijn er meer wegen die naar rome leiden. voor de val een paar takjes in de grond steken bv waardoor de egel niet maar een rat wel makkelijk doorheen past. overgens een egel is niet altijd alllen maar heel erg nuttig hoor. die beesten kunnen ook enorme rovers zijn van eieren kuikens en soms vallen ze zelfs een volwassen kip aan.
 
B
Ik moet de eerste egel nog tegen komen die langs mijn haan komt :cool:4 :rofl:4

haan2.jpg
 
een rat klimt idd makkelijk op een tuintafel als die dat wil maar een rat in een val laten lopen is niet zo simpel. als de locatie van de val nu goed staat om ratten te vangen dan zou ik de va zeker niet voor een egel op een plek gaan zetten waar de val hoogst waarschijnlijk niet meer zomaar gaat vangen. maar gelukkig zijn er meer wegen die naar rome leiden. voor de val een paar takjes in de grond steken bv waardoor de egel niet maar een rat wel makkelijk doorheen past. overgens een egel is niet altijd alllen maar heel erg nuttig hoor. die beesten kunnen ook enorme rovers zijn van eieren kuikens en soms vallen ze zelfs een volwassen kip aan.

Maar hoe reinig je een val als er een rat in gepiest heeft, je krijgt er dan geen andere meer in.
 
B
Maar hoe reinig je een val als er een rat in gepiest heeft, je krijgt er dan geen andere meer in.

Vlak voor de kooi zet je een bakje met lauw water zodat de rat eerst piest voordat hij/zij de kooi in gaat :wasntme:4
 
H
ik reinig mijn vallen nooit, en heb al meerdere keren meerdere ratten tegelijk in een kooi gehad.
 
ik reinig mijn vallen nooit, en heb al meerdere keren meerdere ratten tegelijk in een kooi gehad.

Ik heb geen ervaring met ratten in kastvallen vandaar de vraag. Mij is ooit verteld dat als er een rat in zo'n val gepiest zou hebben, er een bepaalde angstgeur aan die val zou kleven die er voor zou zorgen dat andere ratten er met een boog omheen zouden lopen
 

Facebook Page

Terug
Bovenaan