• Welkom op dit gezellige luchtbuksforum voor Nederland en België.

    Dit onafhankelijke forum is opgezet door liefhebbers in het schieten met luchtdruk. Ons forum biedt een veilig platform voor zowel de serieuze wedstrijdschutter als de hobbymatige individuele tuinschutter en alles wat daar tussen zit . Mede om die reden houden wij het forum laagdrempelig en hebben we gezelligheid hoog in het vaandel staan.

    Ook als nieuwkomer in de luchtdruksport is het zeker het overwegen waard om lid te worden van dit forum.
    Binnen het forum is veel kennis en ervaring waar u als lid gebruik van kunt maken. U kunt het forum gebruiken als kennisbank, vraagbaak en/of gewoon als een informele sociale ontmoetingsplaats van mensen met een gezamenlijke hobby, het luchtbuks schieten en alles wat daarmee samenhangt.

    Natuurlijk is het ook belangrijk om zelf een actieve rol op het forum te spelen. U haalt dan het meeste uit het forum en u zult ontdekken hoe leuk het is om uw kennis, ervaringen, foto’s, wetenswaardigheden, leuke gebeurtenissen te delen en “last but not least” nieuwe contacten op te doen.
    Zoals eerder aangegeven. Ervaring of nieuwkomer, het maakt niet uit! De leden van het forum maken het forum zoals het is: een dynamische omgeving die zich constant ontwikkelt en vernieuwt en een extra plezierige dimensie/toevoeging aan uw hobby kan bieden.

    Schroom niet, doe mee en maak een account aan en u zult ontdekken met hoeveel passie vele van uw mede-hobbyisten omgaan met de hobby en/of sport en welke mogelijkheden het forum u verder kan bieden.

    [Disclaimer] Als je geen account (meer) hebt op dit forum, dan kunnen jouw berichten niet worden verwijderd, maar ook niet (meer) herleid worden naar jou persoonlijk.


Regels & Veiligheid Jagen met een luchtbuks op ratten nog altijd verboden

Gebruikers die deze discussie onlangs hebben bekeken (Totaal:0)

3c543389-b292-4fd0-b86a-4cc6a6db5db8.jpg

De rat rukt op en hij is niet van plan snel te verdwijnen. 'Die beestjes vinden ons leuk, zijn graag bij ons'
Gemeenten hebben hulp van inwoners hard nodig
Steeds meer steden melden een rattenplaag. Hoewel cijfers ontbreken, heeft het er alle schijn van het dier in steeds grotere getale tot ons komt. En niets helpt. Een rattenvanger van Hamelen misschien? Gif is taboe, dus wordt ingezet op communicatie... [Volkskrant]

Bruine ratten krioelen in riolen, vreten uit onze vuilniszakken en kruipen onder woningen. Ze kunnen er aandoenlijk uitzien, maar het zijn levensgevaarlijke beesten. De bruine rat rukt op in Nederland. Ze houden zich niet alleen op in boerderijen, sloten of afgelegen velden maar ook in woonwijken zien bewoners de ratten soms letterlijk door de achtertuin lopen. Een rat kan zich in een jaar tot 400 keer voortplanten, dus voor je het weet heb je een rattenplaag. [Kassa]

Wat doe jij als je er eentje of veel meer, in je tuin ziet lopen? Politie bellen? :)

ANP-2427100-1440x1047.jpg
 
..tja, in Nederland worden wetten bij de dag verandert, zelfs als goed staatsburger is dat af en toe moeilijk te volgen. Voor de jagt helemaal zoals ik weet/hoor..

Hier schiet ik ratten gewoon dood met de windbuks/pistool, zelfs als ze in de vangkooi zitten.
 
Ik hoorde laatst dat de ratten in New-York intussen gemuteerd zijn naar 2x zo groot.
De katten aldaar zijn intussen bang geworden voor die ratten, dus zullen de ratten aldaar eerder op de katten gaan jagen!:rofl:4:rofl:4
 
Ik hoorde laatst dat de ratten in New-York intussen gemuteerd zijn naar 2x zo groot.
De katten aldaar zijn intussen bang geworden voor die ratten, dus zullen de ratten aldaar eerder op de katten gaan jagen!:rofl:4:rofl:4

Nu zijn er ook al genoeg katten die een grote rat niet durven aan te pakken, dus als dat hier ook ooit zover komt moeten we eerst de groenen overtuigen dat dit nieuwe stukje natuur toch echt schadelijk is, en dan mogen we misschien wel iets met een buks als je bewezen hebt dit goed te kunnen, mooie verrijking zou dit zijn hier, varkensoverlast hebben we al, laatst nog een wolf gesignaleerd op nog geen kilometer van mijn woning en straks super-ratten...
 
Die appartements ecologisten kun je alleen overtuigen met wat ratjes in hun appartement uit te zetten.
De meesten hebben dieren en ratten alleen op de tv gezien en leven in hun eigen steriele wereldje en ik ben ervan overtuigd dat als ze een wortel uit de aarde trekken en deze consumeren dat ze er bijna dood aan gaan!:giggle:4:giggle:4
 
Die appartements ecologisten kun je alleen overtuigen met wat ratjes in hun appartement uit te zetten.
De meesten hebben dieren en ratten alleen op de tv gezien en leven in hun eigen steriele wereldje en ik ben ervan overtuigd dat als ze een wortel uit de aarde trekken en deze consumeren dat ze er bijna dood aan gaan!:giggle:4:giggle:4

Zouden ze zo'n wortel wel durven te eten, er staat immers geen uiterste houdbaarheidsdatum op...
 
B
Waar ik vroeger werkte (vuilverbranding) hadden we (water) ratten waar je bang van was zo groot.
Zouden ze zo'n wortel wel durven te eten, er staat immers geen uiterste houdbaarheidsdatum op...

Op één van de bladeren staat de uiterste houdbaarheidsdatum, dus die moet je er niet vanaf snijden.....eerst dat blad zoeken en dan pas snijden :giggle:4
 
Indertijd in de jaren 70 moest ik voor een firma waar ik toen werkte bij de bekende brouwerij Stella Artois in Leuven onderhoudswerken uitvoeren, in die periode zag ik regelmatig van die enorm grote ratten rondlopen. In die tijd waren ze bezig met een nieuwe uitbreiding van de gebouwen bezig en stonden er veel van die werfloodsen en in de nabijheid ook toiletten voor de arbeiders van de verschillende firma's deze bevonden zich net boven het riviertje de Dijle zodat de uitwerpselen rechtstreeks in het riviertje belanden, toen ik naar een van de WC 's moest voor de grote boodschap zag ik dat op al de planken voetafdrukken stonden en er geen enkele was waar er geen schoensporen op waren, ik vroeg dat aan een van de werfleiders waarom deze afdrukken er op stonden en die antwoorde me, "ga best niet zitten op de wc plank want er zijn al mensen geweest die door ratten in hun achterste en hun klokkenspel gebeten waren".
Of het nu een grap was of niet heb ik gelukkig nooit ervaren maar als ik het formaat zag dat er rondliep had ik toch mijn twijfels.:rofl:4:giggle:4;)
 

Als ik het verhaal lees gaat dit wel degelijk over katten. Vroeger, onder de oude Jachtwet, mocht een jager altijd al een kat afschieten als deze zich meer als 300 meter vanaf de dichtstbijzijnde woning in het veld bevond. Van deze mogelijkheid werd voor zover mij bekend zelden of nooit gebruik gemaakt.
 
B
Ik heb jaren op de rand van het PWN duingebied gewoond, maar we lieten onze katten niet buiten want als die één poot over de erfgrens zetten konden ze afgeschoten worden.....wat bij buren ook is gebeurd met hun katten.
 
Ik weet niet of dat toen zomaar mocht, of PWN hier onthaffing voor had weet ik natuurlijk niet maar het is wel vragen om problemen om dit zomaar te doen.
 
Van die 19,4 miljoen prooidieren zouden wel eens 17 miljoen ratjes bij kunnen zitten!:giggle:4:giggle:4
Die paar wolven die ons land kent mogen gewoon schaap eten!:)
 
Laatst bewerkt:
B
Het mocht wel en de mensen werden ook regelmatig gewaarschuwd door PWN.
Onze katten hadden een fel gekleurde reflecterende band om zodat je kon zien dat het een huiskat was (ze zouden aan onze aandacht kunnen ontsnappen en toch naar buiten kunnen glippen), maar dat mocht niet baten werd er gesteld in het schrijven.
Het duingebeid is beschermd, zowel als waterwingebied als reservaat voor dieren die er leven.
 
Toch wel grappig dat het rond dit tijdstip van het jaar, iedere keer weer opnieuw in het nieuws komt.

1566118629002.png

Nederland moet zich opmaken voor een ongekende ratten- en muizenplaag, waarschuwen deskundigen. Op steeds meer plekken worden rattenplagen gemeld. "Ze zitten overal en dringen je huis binnen. Zo groot als halve katten zijn ze."


Willy Heikamp heeft al een paar jaar last van ratten in haar wijk in Schiedam. "Maar dit jaar.. Het is erger dan ooit", zegt ze resoluut. "Je hoeft maar met je voeten te stampen en ze duiken op."
Brutale exemplaren dringen zelfs huizen binnen, zegt de Schiedamse. "Bij mij niet, ik heb een hond. Maar bij mijn buurvrouw hebben ze zelfs het dekbed aangevreten."
Alles geprobeerd
Hanneke Leijen uit het Brabantse Nistelrode strijdt ook al maanden tegen een hardnekkige rattenplaag in haar achtertuin. "Er zaten er zeker wel tien. Ze maken ondergrondse gangen en halen je hele tuin overhoop. Bang ben ik niet, maar het is een enorm smerig idee."
De Brabantse heeft alles geprobeerd. Bussen vol met gif. Rattenvallen. Gangen vol laten lopen met water. En zelfs het inhuren van speurhonden en fretten die de ratten vangen, maar niets hielp. "Totdat we nieuwe buren kregen en zij het gras maaiden op de plek waar veel onkruid stond. Waarschijnlijk zaten daar de nesten."
Gif, klemmen, speurhonden met fretten. Hanneke heeft alles geprobeerd om van de ratten af te komen.
Gif, klemmen, speurhonden met fretten. Hanneke heeft alles geprobeerd om van de ratten af te komen.
Plaag wordt alleen maar groter
De overlast van muizen en ratten is een landelijk probleem en wordt alleen maar groter, waarschuwt Bastiaan Meerburg van het Kennis- en Adviescentrum Dierplagen. "We krijgen nu al veel meldingen uit steden. Vooral in Nijmegen en Eindhoven is de overlast van ratten momenteel groot. In Eindhoven krijgen we veel meldingen binnen van de bruine en zwarte rat."
Meerburg verwacht dat de overlast alleen maar groeit. Want: "Mensen worden lakser met vuilnis en vanaf 2023 wordt het particulier gebruik van chemisch gif door de overheid verboden."
Daardoor moet sneller een professioneel bedrijf ingehuurd worden en dat kost al snel een paar honderd euro. "Mensen zullen dat minder snel doen en onderwijl fokken de dieren lekker door."
Landelijk beleid mist
Volgens Meerburg ontbreekt het aan een landelijke aanpak. "In 2014 heeft de Tweede Kamer besloten dat er vanuit het Rijk beleid en een landelijke aanpak moet komen voor deze problematiek."
Belangrijk daarin is meer voorlichting naar de burgers en meer onderzoek naar een goede aanpak. "Maar tot op heden is er niets gebeurd. De verantwoordelijkheid ligt nu bij de gemeenten."
Honderden euro's kwijt
En die gemeenten laten het vaak afweten, weten Hanneke en Willy. Omdat de ratten in Hannekes achtertuin zaten, moest ze alles zelf betalen. "Ik ben zeker honderden euro's kwijt geweest aan al dat gif en het inhuren van die speurhonden."
Bij Willy zitten de ratten veelal in plantsoenen van de gemeente. "De gemeente belooft van alles, maar doet weinig. Zo zouden struikjes vervangen worden door gras, zodat er minder afval in kan verdwijnen en deze plekken dus minder aantrekkelijk worden voor ratten. Maar het gebeurt niet."

Inspecteurs onderzoeken schade door veldmuizen in een Fries weiland.
Inspecteurs onderzoeken schade door veldmuizen in een Fries weiland.
© ANP
De één zijn dood....
Niet iedereen baalt van de plagen. De explosie aan ratten zorgt voor goede tijden bij rattenbestrijder Kees-Jan van Dijk. Hij sjeest door de provincies om mensen in Gelderland en Overijssel van hun ratten en muizen af te krijgen.
"We zien de laatste tijd veel meer meldingen. Ik hoef niet bang te zijn dat ik zonder werk kom te zitten."
Ratten
Volgens Van Dijk komt de overlast ook omdat het afval minder vaak wordt opgehaald in gemeenten. "En omdat mensen meer scheiden worden afvalzakken met plastic vaker aan lantaarnpalen gehangen of op straat gezet. In die zakken zwerven vaak nog etensresten en daar komen de ratten op af."
Ziektes en branden
Volgens Bastiaan Meerburg van het adviescentrum Dierplagen zijn muizen en ratten niet alleen smerig, ze zijn ook gevaarlijk. "Ze kunnen allerlei ziektes veroorzaken. Zoals de ziekte van Weil. Ook knagen ze voedselvoorraden aan en knabbelen aan kabels. Kapotte kabels kunnen weer stalbranden veroorzaken."
Meerburg besluit: "Alle reden om dit probleem nu echt eens met elkaar serieus te nemen."
RTL Nieuws / Agnes de Goede
 
Het zal wel verboden zijn. Maar als ze in mij tuin lopen terwijl ik aan het plinken ben. Krijgen ze mister pellet wel even knock knock op et hoofie. Beesten zijn echt een plaag en zelfs gevaarlijk te noemen
 
Ik pleit voor een soort van selectie aan schutter die een permissie krijgen de ratten te bestrijden. "Wij" serieuze schutter weten denk ik wel waar we mee bezig zijn 3n kunnen een pellet plaatsen op 50 meter zeker zo klein als een ratte kop en verder ook wel.

Dus ja oproep doen aan de gemeentes kom schutters werven en wij hebben fun plaag op gelost .

Ik kan me herinneren dat dit vroeger heel veel gedaan werd. Niet het werven maar het schieten .

Ik ben van mening luchtbuks is de beste verdelging machine op de markt met de juiste schutter er achter dan uiteraard
 
Ik pleit voor een soort van selectie aan schutter die een permissie krijgen de ratten te bestrijden. "Wij" serieuze schutter weten denk ik wel waar we mee bezig zijn 3n kunnen een pellet plaatsen op 50 meter zeker zo klein als een ratte kop en verder ook wel.

Dus ja oproep doen aan de gemeentes kom schutters werven en wij hebben fun plaag op gelost .

Ik kan me herinneren dat dit vroeger heel veel gedaan werd. Niet het werven maar het schieten .

Ik ben van mening luchtbuks is de beste verdelging machine op de markt met de juiste schutter er achter dan uiteraard
Dat mag, je moet alleen ff een ontheffing aanvragen. Dit om te voorkomen dat iedereen als clint Eastwood in de ronde op "ratten" gaat schieten. Ik ben het wel met je eens, als iedereen als ons zou zijn. Maar ben bang dat als het vrij gegeven wordt dat je mag jagen met een luchtbuks, iedereen met een beetje rattenoverlast ineens luchtdruk pistolen/geweren gaan aanschaffen om ze af te knallen, en hebben deze mensen er wel genoeg verstand van.. bv met 7J CO2 op 20 meter op dieren schieten etc etc.. Ik vind dat we het heel goed hebben geregeld in NL-BV, beste geregeld van alle landen binnen de EU.

Wat jij in je achtertuin doet binnen 4 muren, gaat helemaal niemand wat aan.

 
Laatst bewerkt:
Dat mag, je moet alleen ff een ontheffing aanvragen. Dit om te voorkomen dat iedereen als clint Eastwood in de ronde op "ratten" gaat schieten. Ik ben het wel met je eens, als iedereen als ons zou zijn. Maar ben bang dat als het vrij gegeven wordt dat je mag jagen met een luchtbuks, iedereen met een beetje rattenoverlast ineens luchtdruk pistolen/geweren gaan aanschaffen om ze af te knallen, en hebben deze mensen er wel genoeg verstand van.. bv met 7J CO2 op 20 meter op dieren schieten etc etc.. Ik vind dat we het heel goed hebben geregeld in NL-BV, beste geregeld van alle landen binnen de EU.

Wat jij in je achtertuin doet binnen 4 muren, gaat helemaal niemand wat aan.

Helemaal eens !
Sommige weten totaal niet wat ze in handen hebben. Ik denk ik wel als het om luchtbuksen, geweren en pistolen gaat. En ook wat ze kunnen aanrichten

Ik wist niet dat je er permissie voor kon aanvragen.
En misschien wat te snel gezegd dat ik ze zal schieten . Maar dit met de gedachte het goed uit te voeren tja.. maar loop niet graag langs de wet als je begrijpt wat ik bedoel
 

Facebook Page

Terug
Bovenaan