• Welkom op dit gezellige luchtbuksforum voor Nederland en België.

    Dit onafhankelijke forum is opgezet door liefhebbers in het schieten met luchtdruk. Ons forum biedt een veilig platform voor zowel de serieuze wedstrijdschutter als de hobbymatige individuele tuinschutter en alles wat daar tussen zit . Mede om die reden houden wij het forum laagdrempelig en hebben we gezelligheid hoog in het vaandel staan.

    Ook als nieuwkomer in de luchtdruksport is het zeker het overwegen waard om lid te worden van dit forum.
    Binnen het forum is veel kennis en ervaring waar u als lid gebruik van kunt maken. U kunt het forum gebruiken als kennisbank, vraagbaak en/of gewoon als een informele sociale ontmoetingsplaats van mensen met een gezamenlijke hobby, het luchtbuks schieten en alles wat daarmee samenhangt.

    Natuurlijk is het ook belangrijk om zelf een actieve rol op het forum te spelen. U haalt dan het meeste uit het forum en u zult ontdekken hoe leuk het is om uw kennis, ervaringen, foto’s, wetenswaardigheden, leuke gebeurtenissen te delen en “last but not least” nieuwe contacten op te doen.
    Zoals eerder aangegeven. Ervaring of nieuwkomer, het maakt niet uit! De leden van het forum maken het forum zoals het is: een dynamische omgeving die zich constant ontwikkelt en vernieuwt en een extra plezierige dimensie/toevoeging aan uw hobby kan bieden.

    Schroom niet, doe mee en maak een account aan en u zult ontdekken met hoeveel passie vele van uw mede-hobbyisten omgaan met de hobby en/of sport en welke mogelijkheden het forum u verder kan bieden.

    [Disclaimer] Als je geen account (meer) hebt op dit forum, dan kunnen jouw berichten niet worden verwijderd, maar ook niet (meer) herleid worden naar jou persoonlijk.


Regels & Veiligheid Jagen met een luchtbuks op ratten nog altijd verboden

Gebruikers die deze discussie onlangs hebben bekeken (Totaal:0)

3c543389-b292-4fd0-b86a-4cc6a6db5db8.jpg

De rat rukt op en hij is niet van plan snel te verdwijnen. 'Die beestjes vinden ons leuk, zijn graag bij ons'
Gemeenten hebben hulp van inwoners hard nodig
Steeds meer steden melden een rattenplaag. Hoewel cijfers ontbreken, heeft het er alle schijn van het dier in steeds grotere getale tot ons komt. En niets helpt. Een rattenvanger van Hamelen misschien? Gif is taboe, dus wordt ingezet op communicatie... [Volkskrant]

Bruine ratten krioelen in riolen, vreten uit onze vuilniszakken en kruipen onder woningen. Ze kunnen er aandoenlijk uitzien, maar het zijn levensgevaarlijke beesten. De bruine rat rukt op in Nederland. Ze houden zich niet alleen op in boerderijen, sloten of afgelegen velden maar ook in woonwijken zien bewoners de ratten soms letterlijk door de achtertuin lopen. Een rat kan zich in een jaar tot 400 keer voortplanten, dus voor je het weet heb je een rattenplaag. [Kassa]

Wat doe jij als je er eentje of veel meer, in je tuin ziet lopen? Politie bellen? :)

ANP-2427100-1440x1047.jpg
 
B
Dit is een lastige discussie, temeer het verboden is om zonder vergunning ongedierte te bestrijden. Gezien de ecologische belangen en de milieu-maffia (vaak de scepter zwaaiend in de Randstad, waar men denkt dat chocolademelk van bruine koeien komen....), sorry voor deze uitspatting, wordt nu gif verboden. Menig boer is al zeer voorzichtig met gif en ik heb dit jaar nog nooit zoveel roofvogels in mijn gebied (Limburg) gezien. Het zijn juist de mensen die gewoon dom met zaken bezig zijn, denk aan het voeren van eendjes in de nieuwbouwwijk. Zo trek je ratten. Ook kippenhokhouders (vooral de amateur-boeren) weten dat voer ratten trekt en dus voer je nooit te veel. Dan schieten: ben wel voor een soort vergunning voor thuis afschot. Voorwaarde: geoefendheid, kennis van zaken en anticiperend vermogen. Wat ligt achter het schot: vrije ruimte of het open raam van de buren. Er zijn heel veel gedegen en geoefende luchtschutters, maar er hoeft maar 1 iets vreemds te doen en de media duikt erop. Voorlopig is preventie en besef wat je kunt verbeteren in je woonomgeving de enige oplossing, plus een voorraadje bestrijdingsmiddelen inslaan zolang het nog kan.
 
leest dit maar eens goed, officieel in Limburg is het wel mogelijk.
maar geef je toch weinig kans.
 

Bijlagen

  • ratten bestrijding-2019-869.pdf
    263,8 KB · Weergaven: 59
leest dit maar eens goed, officieel in Limburg is het wel mogelijk.
maar geef je toch weinig kans.

Goed om te weten dat de mogelijkheid er is alleen is deze ontheffing er alleen voor de faunabeheer eenheid. Als je toestemming van hun krijgt zou het moeten kunnen
 
Ik heb bij de provincie Utrecht navraag gedaan over de aanvraag van een ontheffing (mbt bestrijden van ratten met een luchtbuks). De tekst van mijn mail volgt hieronder:

L.s. / Geachte medewerker van de Provincie,

Is het mogelijk voor een particulier om een ontheffing aan te vragen voor ongediertebestrijding (met name ratten op en in de omgeving van boerderijen) met behulp van een luchtbuks?

Ik schiet al ruim 30 jaar met luchtbuksen in kalibers 4,4mm t/m 9mm variërend van lichte kermisbuks tot buksen waar in Afrika mee op Gnoe's gejaagd wordt.
In Nederland kan een luchtbuks niet op een jachtakte geregistreerd worden en daarom mag er ook niet mee gejaagd worden. Schieten op plaagdieren valt in principe ook onder de regelgeving van de jacht, omdat schieten op elk dier - ongeacht of het een plaagdier is of niet - nou eenmaal onder de jacht valt. Daarmee is schieten op plaagdieren met een luchtbuks in Nederland ook niet toegestaan.

In het kader van het nieuws over "de rattenplaag" die volgens de media te verwachten valt door het verbieden van gif voor de bestrijding, vroeg ik me af of particulieren een ontheffing aan kunnen vragen om ratten te bestrijden mbv een luchtbuks. Ik heb de vraag gehad van een boer of ik ratten kon doodschieten bij ingekuild voer wat voor varkens bedoeld is.
Technisch gezien heb ik daar alle middelen voor; zware buksen in diverse kalibers op perslucht, richtkijkers met nachtzicht in infrarood, geluiddempers, statieven, enz.
Wat nog ontbreekt is de ontheffing.

De vraag hangt ook samen met het eventueel aanschaffen van een richtkijker op basis van warmtebeeldcamera. Dat is een vrij dure investering en ik wil die liever pas aanschaffen als ik zeker weet dat er een mogelijkheid bestaat om ook daadwerkelijk een ontheffing aan te vragen.

In afwachting van uw antwoord.
Met vriendelijke groet.
 
Het antwoord wat ik kreeg, verraste mij... Als ik het goed begrijp, mag je (in de provincie Utrecht) kennelijk ratten bestrijden op een besloten terrein (tuin, erf, schuur enz) als er belang bij is (voorkomen van schade, hygiëne e.d)... Hieronder de tekst van het antwoord:

Hierbij onze reactie n.a.v. uw vraag m.b.t. het bestrijden van ratten met een luchtdrukwapen.

Ratten zijn (m.u.v. de Woelrat) niet beschermd op basis van de Wet natuurbescherming (er hoeft/kan dus geen ontheffing of opdracht worden verleend te worden/zijn)
Wat betreft niet beschermde dieren, exoten en verwilderde dieren gelden er op basis van de Wnb geen regels voor het gebruik van een luchtbuks.
Op basis van de Wet luchtbuksen en Munitie mag men een luchtbuks gebruiken op niet voor publiek toegankelijk terrein (zoals boerenerven). Er moet voor het doden van ratten op grond van de Gwwd/Wet dieren wel een redelijk belang zijn.
Indien u voor het afschieten van de ratten een vuurwapen/geweer gebruikt dan heeft u wel een ontheffing nodig omdat de handelingen wellicht binnen de bebouwde kom uitgevoerd worden en dat de locatie waar de activiteit plaats vindt niet voldoet aan de vereiste van een jachtveld.

Ik hoop u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.


Met vriendelijke groet,

Vergunningverlener Groene regelgeving
Domein Leefomgeving
Team Vergunningverlening Natuur en Landschap

Provincie Utrecht
Archimedeslaan 6 | Postbus 80300 | 3508 TH | Utrecht
 
Het antwoord wat ik kreeg, verraste mij... Als ik het goed begrijp, mag je (in de provincie Utrecht) kennelijk ratten bestrijden op een besloten terrein (tuin, erf, schuur enz) als er belang bij is (voorkomen van schade, hygiëne e.d)... Hieronder de tekst van het antwoord:

Hierbij onze reactie n.a.v. uw vraag m.b.t. het bestrijden van ratten met een luchtdrukwapen.

Ratten zijn (m.u.v. de Woelrat) niet beschermd op basis van de Wet natuurbescherming (er hoeft/kan dus geen ontheffing of opdracht worden verleend te worden/zijn)
Wat betreft niet beschermde dieren, exoten en verwilderde dieren gelden er op basis van de Wnb geen regels voor het gebruik van een luchtbuks.
Op basis van de Wet luchtbuksen en Munitie mag men een luchtbuks gebruiken op niet voor publiek toegankelijk terrein (zoals boerenerven). Er moet voor het doden van ratten op grond van de Gwwd/Wet dieren wel een redelijk belang zijn.
Indien u voor het afschieten van de ratten een vuurwapen/geweer gebruikt dan heeft u wel een ontheffing nodig omdat de handelingen wellicht binnen de bebouwde kom uitgevoerd worden en dat de locatie waar de activiteit plaats vindt niet voldoet aan de vereiste van een jachtveld.

Ik hoop u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.


Met vriendelijke groet,

Vergunningverlener Groene regelgeving
Domein Leefomgeving
Team Vergunningverlening Natuur en Landschap

Provincie Utrecht
Archimedeslaan 6 | Postbus 80300 | 3508 TH | Utrecht

Kun jij daar een PDF van maken, handig om bij je te hebben als je er mee bezig zou zijn want men verwijst naar nationale regelgeving!
 
Aub wel eerst zelf navraag doen bij betreffende provincie als je ratten op deze manier wil gaan bestrijden. Je kan je niet beroepen op: "ja, maar die kerel op buksforum zei dat het mocht" als de autoriteiten het er in jouw geval niet mee eens zijn...
 
Aub wel eerst zelf navraag doen bij betreffende provincie als je ratten op deze manier wil gaan bestrijden. Je kan je niet beroepen op: "ja, maar die kerel op buksforum zei dat het mocht" als de autoriteiten het er in jouw geval niet mee eens zijn...
Neen, natuurlijk niet, maar het betreft een officieel antwoord van de Provincie, ik neem aan met briefhoofd etc. en dat is wat ik bedoel. Het is dus een verwijzing naar landelijke regelgeving die overal zou moeten gelden, en indien niet, is men wel op de hoogte van het feit dat je niet zomaar ergens mee bezig bent. Ik heb zelf al een mailtje naar de voorzitter van onze WBE gestuurd om indien mogelijk en of noodzakelijk een doorschrijfvergunning te krijgen
 
@Molmol

Misschien leuk voor jou ? Wat er hier net geschreven wordt dat er wel degelijk dingen mogelijk zijn en legaal.

En vondt het ook wel leuk dat er stond MINIMAAL 16 joule :);)
 
Ik heb bij de provincie Utrecht navraag gedaan over de aanvraag van een ontheffing (mbt bestrijden van ratten met een luchtbuks). De tekst van mijn mail volgt hieronder:

L.s. / Geachte medewerker van de Provincie,

Is het mogelijk voor een particulier om een ontheffing aan te vragen voor ongediertebestrijding (met name ratten op en in de omgeving van boerderijen) met behulp van een luchtbuks?

Ik schiet al ruim 30 jaar met luchtbuksen in kalibers 4,4mm t/m 9mm variërend van lichte kermisbuks tot buksen waar in Afrika mee op Gnoe's gejaagd wordt.
In Nederland kan een luchtbuks niet op een jachtakte geregistreerd worden en daarom mag er ook niet mee gejaagd worden. Schieten op plaagdieren valt in principe ook onder de regelgeving van de jacht, omdat schieten op elk dier - ongeacht of het een plaagdier is of niet - nou eenmaal onder de jacht valt. Daarmee is schieten op plaagdieren met een luchtbuks in Nederland ook niet toegestaan.

In het kader van het nieuws over "de rattenplaag" die volgens de media te verwachten valt door het verbieden van gif voor de bestrijding, vroeg ik me af of particulieren een ontheffing aan kunnen vragen om ratten te bestrijden mbv een luchtbuks. Ik heb de vraag gehad van een boer of ik ratten kon doodschieten bij ingekuild voer wat voor varkens bedoeld is.
Technisch gezien heb ik daar alle middelen voor; zware buksen in diverse kalibers op perslucht, richtkijkers met nachtzicht in infrarood, geluiddempers, statieven, enz.
Wat nog ontbreekt is de ontheffing.

De vraag hangt ook samen met het eventueel aanschaffen van een richtkijker op basis van warmtebeeldcamera. Dat is een vrij dure investering en ik wil die liever pas aanschaffen als ik zeker weet dat er een mogelijkheid bestaat om ook daadwerkelijk een ontheffing aan te vragen.

In afwachting van uw antwoord.
Met vriendelijke groet.
Mooi
Ik denk dat ik als de tijd rijp is et zelfde gaan doen bij provincie Gelderland (Apeldoorn) kennis van mij heeft een veehouders bedrijf met de nodige ratten. En weer een kennis van een kennis een loonwerkers bedrijf met de nodige grondstoffen. Geen ratten maar kraaien en roeken laten die helaas onder de beschermings wet vallen maar goed. Fijn te zien dat met de juiste personen contacten het opzeker mogelijk is wat te regelen. Bedankt kan in principe je mail zo kopieeren aangezien het juist schrijven en formuleren in Nederlands niet mijn beste talent is waar ik mee op aarde ben gezet :)
 
ik zou het toch maar navragen bij fauna beheer Utrecht ( fbe utrecht) .
die weten precies wat mag en niet mag. en geven de ontheffingen af.

even nog een aanvulling op de ontheffing van Limburg (als je deze al krijgt), je moet dan nog ook bij de politie een draagverlof aanvragen, en een registratie nummer hebben in het FaunaRegistratie Systeem. (frs)

en precies in de aanvraag, het gebied en /of de percelen aangeven waar je wilt bestrijden. en door geschreven toestemming grondgebruik hebben.

dus zo gemakkelijk gaat dat niet.

hier onder het antwoordt van: Fauna Beheer Eenheid Limburg.

De ontheffing 2019-01 voor het doden van Zwarte Rat, Bruine Rat, Huismuis en Verwilderde Duif binnen en buiten gebouwen met gebruik van o.a. luchtdrukwapen met hulpmiddelen (zoals nachtzicht) kan worden doorgeschreven aan uitvoerders (zoals jachtaktehouders, personen in dienst van waterschap, professionele plaagdierbestrijders of grondgebruikers).

Voor gebruik in de openbare ruimte van gas-, lucht- of veerdrukwapens dient een draagverlof bij de Politie te worden aangevraagd, welke men pas verkrijgt indien men beschikt over een ontheffing die dit middel toestaat. Tevens dient men te beschikken over de toestemming grondgebruiker ter plekke van de inzet van de ontheffing.

U kunt een aanvraag indienen bij ons, waarin u aangeeft op welke percelen of in welk gebied u de ontheffing wilt gaan inzetten. De ontheffing zal dan voor dat gebied worden uitgeschreven, met meestal als looptijd het kalenderjaar.

Ook dient u bijgevoegd registratieformulier in te vullen, opdat wij u in ons digitale ontheffingverleningssysteem (FaunaRegistratie Systeem / FRS) kunnen aanmelden. Indien u al over een inlogcode voor dit FRS systeem beschikt, dan hoeft u het formulier niet in te vullen, maar volstaat uw naam en voorletters met het e-mail adres wat u gebruikt in FRS.


alles zelf goed nakijken, ik stel mij niet aansprakelijk, als er iets mis gaat.
 
"Aandachtpunten bij werken met in het wild levende ratten Weil en hanta"

Goed doorlezen! Ratten kunnen nare ziektes bij zich dragen!
 

Bijlagen

  • Aandachtpunten bij werken met in het wild levende ratten Weil en hanta.pdf
    155,7 KB · Weergaven: 24
ik zou het toch maar navragen bij fauna beheer Utrecht ( fbe utrecht) .
die weten precies wat mag en niet mag. en geven de ontheffingen af.

even nog een aanvulling op de ontheffing van Limburg (als je deze al krijgt), je moet dan nog ook bij de politie een draagverlof aanvragen, en een registratie nummer hebben in het FaunaRegistratie Systeem. (frs)

en precies in de aanvraag, het gebied en /of de percelen aangeven waar je wilt bestrijden. en door geschreven toestemming grondgebruik hebben.

dus zo gemakkelijk gaat dat niet.

hier onder het antwoordt van: Fauna Beheer Eenheid Limburg.

De ontheffing 2019-01 voor het doden van Zwarte Rat, Bruine Rat, Huismuis en Verwilderde Duif binnen en buiten gebouwen met gebruik van o.a. luchtdrukwapen met hulpmiddelen (zoals nachtzicht) kan worden doorgeschreven aan uitvoerders (zoals jachtaktehouders, personen in dienst van waterschap, professionele plaagdierbestrijders of grondgebruikers).

Voor gebruik in de openbare ruimte van gas-, lucht- of veerdrukwapens dient een draagverlof bij de Politie te worden aangevraagd, welke men pas verkrijgt indien men beschikt over een ontheffing die dit middel toestaat. Tevens dient men te beschikken over de toestemming grondgebruiker ter plekke van de inzet van de ontheffing.

U kunt een aanvraag indienen bij ons, waarin u aangeeft op welke percelen of in welk gebied u de ontheffing wilt gaan inzetten. De ontheffing zal dan voor dat gebied worden uitgeschreven, met meestal als looptijd het kalenderjaar.

Ook dient u bijgevoegd registratieformulier in te vullen, opdat wij u in ons digitale ontheffingverleningssysteem (FaunaRegistratie Systeem / FRS) kunnen aanmelden. Indien u al over een inlogcode voor dit FRS systeem beschikt, dan hoeft u het formulier niet in te vullen, maar volstaat uw naam en voorletters met het e-mail adres wat u gebruikt in FRS.


alles zelf goed nakijken, ik stel mij niet aansprakelijk, als er iets mis gaat.
Draagverlof is alleen noodzakelijk in de openbare ruimte, dus niet bij gebruik op erven en particulier terrein.
 

Facebook Page

Terug
Bovenaan