• Welkom op dit gezellige luchtbuksforum voor Nederland en België.

    Dit onafhankelijke forum is opgezet door liefhebbers in het schieten met luchtdruk. Ons forum biedt een veilig platform voor zowel de serieuze wedstrijdschutter als de hobbymatige individuele tuinschutter en alles wat daar tussen zit . Mede om die reden houden wij het forum laagdrempelig en hebben we gezelligheid hoog in het vaandel staan.

    Ook als nieuwkomer in de luchtdruksport is het zeker het overwegen waard om lid te worden van dit forum.
    Binnen het forum is veel kennis en ervaring waar u als lid gebruik van kunt maken. U kunt het forum gebruiken als kennisbank, vraagbaak en/of gewoon als een informele sociale ontmoetingsplaats van mensen met een gezamenlijke hobby, het luchtbuks schieten en alles wat daarmee samenhangt.

    Natuurlijk is het ook belangrijk om zelf een actieve rol op het forum te spelen. U haalt dan het meeste uit het forum en u zult ontdekken hoe leuk het is om uw kennis, ervaringen, foto’s, wetenswaardigheden, leuke gebeurtenissen te delen en “last but not least” nieuwe contacten op te doen.
    Zoals eerder aangegeven. Ervaring of nieuwkomer, het maakt niet uit! De leden van het forum maken het forum zoals het is: een dynamische omgeving die zich constant ontwikkelt en vernieuwt en een extra plezierige dimensie/toevoeging aan uw hobby kan bieden.

    Schroom niet, doe mee en maak een account aan en u zult ontdekken met hoeveel passie vele van uw mede-hobbyisten omgaan met de hobby en/of sport en welke mogelijkheden het forum u verder kan bieden.

    [Disclaimer] Als je geen account (meer) hebt op dit forum, dan kunnen jouw berichten niet worden verwijderd, maar ook niet (meer) herleid worden naar jou persoonlijk.


Regels & Veiligheid Jagen met een luchtbuks op ratten nog altijd verboden

Gebruikers die deze discussie onlangs hebben bekeken (Totaal:0)

3c543389-b292-4fd0-b86a-4cc6a6db5db8.jpg

De rat rukt op en hij is niet van plan snel te verdwijnen. 'Die beestjes vinden ons leuk, zijn graag bij ons'
Gemeenten hebben hulp van inwoners hard nodig
Steeds meer steden melden een rattenplaag. Hoewel cijfers ontbreken, heeft het er alle schijn van het dier in steeds grotere getale tot ons komt. En niets helpt. Een rattenvanger van Hamelen misschien? Gif is taboe, dus wordt ingezet op communicatie... [Volkskrant]

Bruine ratten krioelen in riolen, vreten uit onze vuilniszakken en kruipen onder woningen. Ze kunnen er aandoenlijk uitzien, maar het zijn levensgevaarlijke beesten. De bruine rat rukt op in Nederland. Ze houden zich niet alleen op in boerderijen, sloten of afgelegen velden maar ook in woonwijken zien bewoners de ratten soms letterlijk door de achtertuin lopen. Een rat kan zich in een jaar tot 400 keer voortplanten, dus voor je het weet heb je een rattenplaag. [Kassa]

Wat doe jij als je er eentje of veel meer, in je tuin ziet lopen? Politie bellen? :)

ANP-2427100-1440x1047.jpg
 
Daar lijkt het op, maar de kans is groot dat iemand je spot vanaf een openbare plek als weg en melding doen bij de politie, dan is het wel handig dat je een officieel papiertje kan tonen.
 
B
leest dit maar eens goed, officieel in Limburg is het wel mogelijk.
maar geef je toch weinig kans.
Dank je voor het toezenden van de ontheffing, handig om te weten als je in Limburg woont en toch een rat weet te raken. Ben je niet gelijk het haasje (verwilderd of niet), als jouw eco buurman of huispapa gaat klagen bij de gemeente, omdat hun kroost overstuur is vanwege die lieve rat........ Nu ga ik niet direct een warmtekijker kopen of iets dergelijks, dus blijf ik even bij preventie.
 
Dank je voor het toezenden van de ontheffing, handig om te weten als je in Limburg woont en toch een rat weet te raken. Ben je niet gelijk het haasje (verwilderd of niet), als jouw eco buurman of huispapa gaat klagen bij de gemeente, omdat hun kroost overstuur is vanwege die lieve rat........ Nu ga ik niet direct een warmtekijker kopen of iets dergelijks, dus blijf ik even bij preventie.

De faunabeheereenheid Limburg krijgt toestemming, niet elke particulier. Cruciaal detail! :)
 
Wat betreft niet beschermde dieren, exoten en verwilderde dieren gelden er op basis van de Wnb geen regels voor het gebruik van een luchtbuks.Wat zeggen ze hier nu eigenlijk?Mag je sowieso geen buks gebruiken of zijn er geen regels?hoe moet ik dit lezen?
 
Dank je voor het toezenden van de ontheffing, handig om te weten als je in Limburg woont en toch een rat weet te raken. Ben je niet gelijk het haasje (verwilderd of niet), als jouw eco buurman of huispapa gaat klagen bij de gemeente, omdat hun kroost overstuur is vanwege die lieve rat........ Nu ga ik niet direct een warmtekijker kopen of iets dergelijks, dus blijf ik even bij preventie.
niks toe zenden van ontheffing, deze moet je aanvragen bij fbe limburg, en aan bepaalde voorwaarden voldoen.
 
Wat betreft niet beschermde dieren, exoten en verwilderde dieren gelden er op basis van de Wnb geen regels voor het gebruik van een luchtbuks.Wat zeggen ze hier nu eigenlijk?Mag je sowieso geen buks gebruiken of zijn er geen regels?hoe moet ik dit lezen?
Als ik het lees zoals het er staat zijn er geen regels vanuit de Wet natuurbescherming voor wat het afschieten van ratten betreft en als ik dan het antwoord van Utrecht ernaast leg staat daar duidelijk dat het afschieten van ratten ook niet onder de wet dierenwelzijn valt. Ik kom dus tot de conclusie dat die ontheffing van de FBE Limburg een wassen neus is, want met welke wet of regelgeving kun je dan nog in conflict komen als je met toestemming van de eigenaar/grondgebruiker op zijn terrein, niet zonder meer voor derden toegankelijk, op een zodanige manier op ratten schiet dat het projectiel binnen de grenzen van dat perceel blijft? Men eigent zich, zoals ik het begrijp, vanuit de FBE's een niet bestaande macht toe.
 
Laatst bewerkt:
Als ik het lees zoals het er staat zijn er geen regels vanuit de Wet natuurbescherming voor wat het afschieten van ratten betreft en als ik dan het antwoord van Utrecht ernaast leg staat daar duidelijk dat het afschieten van ratten ook niet onder de wet dierenwelzijn valt. Ik kom dus tot de conclusie dat die ontheffing van de FBE Limburg een wassen neus is, want met welke wet of regelgeving kun je dan nog in conflict komen als je met toestemming van de eigenaar/grondgebruiker op zijn terrein, niet zonder meer voor derden toegankelijk, op een zodanige manier op ratten schiet dat het projectiel binnen de grenzen van dat perceel blijft? Men eigent zich, zoals ik het begrijp, vanuit de FBE's een niet bestaande macht toe.
Dat bedoel ik! ;)Ik had t alleen nooit zo kunnen verwoorden...
 
Ik heb tot nu toe het volgende mailverkeer:
Ik;
L.S.,

Ondergetekende, jachtaktehouder, zou gaarne in aanmerking komen voor een ontheffing teneinde de bruine rat op percelen en in/om opstallente kunnen bestrijden met een luchtbuks die aan de minimum energie-eis van 16Joule voldoet.

Met Vriendelijke groet,

P.Tummers,
(Adres).

Antwoord van FBE Limburg;

Geachte Heer Tummers,

Kunt u ons een kaartje of lijst met kadastrale percelen sturen zodat wij de machtiging voor u kunnen gaan aanmaken met daarbij de kaart waar u gemachtigd bent het luchtdrukwapen te gaan gebruiken?

Deze ontheffing met kaart dient u aan de Politie te tonen als u daar een draagverlof voor gebruik in de openbare ruimte ( Inclusief vanaf de openbare weg zichtbare plekken zoals voorerf, tuin, weiland, akkerland, natuur etc.) gaat inzetten.

En kunt u een omschrijving geven van de overlast van de ratten, eventueel met foto's? Dit voor onze onderbouwing van de noodzaak van deze ontheffing in de toekomst.

Geschoten dieren dient u in FRS te registreren.

Met Vriendelijke Groet,

(Naam)
Ambtelijk secretaris FBE-Limburg.


Ik:

Geachte Heer ( Naam),

Ik heb naar aanleiding van uw antwoord toch enkele vragen;

Draagvergunning; Indien ik ratten bestrijd op een perceel en/of in opstallen, omgeven door een haag en schutting, niet zichtbaar vanaf de openbare weg en zorg draag dat het kogeltje dat perceel niet verlaat, heb ik dan een draagvergunning nodig?

Voor zover mij bekend valt bestrijding van de zwarte- en bruine rat niet onder de werkingssfeer van de Wet op het dierenwelzijn, noch is er regelgeving hiervoor vanuit de Wnb.
Is het dan niet zo, dat ratten op een humane manier met een buks die voldoende energie levert om zulks te doen bestreden mogen worden zonder deze vergunning?
Met Vriendelijke Groet,

P.Tummers.

Nu maar afwachten wat men hierop gaat antwoorden...
 
@Molmol

Misschien leuk voor jou ? Wat er hier net geschreven wordt dat er wel degelijk dingen mogelijk zijn en legaal.

En vondt het ook wel leuk dat er stond MINIMAAL 16 joule :);)
Hier ben ik zeker blij mee. En ik denk dat het nog altijd niet nodig is om met 40 joule op een rat te schieten. Ik doe nu mijn dreamline op zijn laagste setting.(weet niet hoeveel joule hij de schiet maar geen 40) En het werkt super.
 
Hier ben ik zeker blij mee. En ik denk dat het nog altijd niet nodig is om met 40 joule op een rat te schieten. Ik doe nu mijn dreamline op zijn laagste setting.(weet niet hoeveel joule hij de schiet maar geen 40) En het werkt super.
Dan denk ik ook niet dat je 40 joule nodig is. Denk dat et wel een fijn gevoel is als je niet tussen et oogje en oortje raakt dat je net effe wat meer punch of knock down power hebt.

Succes
 
Hier ben ik zeker blij mee. En ik denk dat het nog altijd niet nodig is om met 40 joule op een rat te schieten. Ik doe nu mijn dreamline op zijn laagste setting.(weet niet hoeveel joule hij de schiet maar geen 40) En het werkt super.
Dan denk ik ook niet dat je 40 joule nodig is. Denk dat et wel een fijn gevoel is als je niet tussen et oogje en oortje raakt dat je net effe wat meer punch of knock down power hebt.

Succes

De jager met FX Impact op de voorpagina, schiet ratten met een .30 zodat de rat ineens dood is, ongeacht waar deze geraakt wordt (uiteraard op hart of kop gericht). Ik deel zijn mening dat je maar beter kan zorgen dat het beest ineens dood is. 16 Joules met een 4.5 kan, maar een .30 komt toch echt harder aan ;)
 
De jager met FX Impact op de voorpagina, schiet ratten met een .30 zodat de rat ineens dood is, ongeacht waar deze geraakt wordt (uiteraard op hart of kop gericht). Ik deel zijn mening dat je maar beter kan zorgen dat het beest ineens dood is. 16 Joules met een 4.5 kan, maar een .30 komt toch echt harder aan ;)
Ik zou het in mijn geval met een 5,5mm met ong. 40 Joule moeten doen, denk dat ik ook daarmee niet persé kopschoten hoef te geven om het karwei te klaren.
 
De jager met FX Impact op de voorpagina, schiet ratten met een .30 zodat de rat ineens dood is, ongeacht waar deze geraakt wordt (uiteraard op hart of kop gericht). Ik deel zijn mening dat je maar beter kan zorgen dat het beest ineens dood is. 16 Joules met een 4.5 kan, maar een .30 komt toch echt harder aan ;)
Ik deel die mening ook zeker !
 
En wat weet die jager nou over ratten schieten met een .30, die heeft er maar 11.000+ geschoten

Maar dat gezegd hebbende, denk dat je met een .22 Hades ook aardig uit de voeten kan mocht het body shot worden.
 
Ik zou het in mijn geval met een 5,5mm met ong. 40 Joule moeten doen, denk dat ik ook daarmee niet persé kopschoten hoef te geven om het karwei te klaren.
5.5 met 16 joule doet de truc ook erg goed
Zolang je maar weet waar je hem moet raken
En dit ook doet
 
5.5 met 16 joule doet de truc ook erg goed
Zolang je maar weet waar je hem moet raken
En dit ook doet
Ik kan me uit mijn jeugd, inmiddels wel dik 50 jaar geleden, goed herinneren dat we op het stort op ratten gingen schieten met de buks, zelf had ik toen een wat in die tijd als een zware luchtbuks beschouwd werd, nl. een HW35 in 4,5mm en dat ging prima, maar ook degenen die met een lichte Diana 25 of een mod.27 schoten kregen ze er dood mee en het was toen schieten op het grootste zichtbare lichaamsdeel want je had niet meer als een zaklamp en de lichtopbrengst van zo'n lamp was ook maar gering in vergelijking met de LED-lichtkanonnen van tegenwoordig
 
  • Leuk
Waarderingen: Ian
Ik denk dat de omgeving .30 niet leuk vind veel power en veel schade aan alles wat daar achter zit ook al kijk je wat er achter zit zo'n .30 stuitert alle kanten op. Dan nog iets wat weegt een .30 45gr? als je dan met lood schiet is dat zeker niet goed voor het milieu. Ook als het op je land terecht komt of in je stal en je koeien krijgen het ongemerkt binnen. Lood hoopt op in de ingewanden van een koe en dit kan hij niet afbreken(heb ik me laten vertellen door een boer waar ik duiven moest schieten ik moest met lood vrij schieten) Shot placement is alles of je nu met een .30 of .177 zijn hersens eruit schiet. Alleen met een .30 hoef je niet zijn kop perse te raken. En wat is er nu leuker om alles in de roos te raken :p
 
En de JSB lead Free werken super als je buks van jsb houd kun je deze het best gebruiken. De Hades heb ik besteld ben benieuwd maar weet nu al dat ze super schieten.
 
Ik denk dat de omgeving .30 niet leuk vind veel power en veel schade aan alles wat daar achter zit ook al kijk je wat er achter zit zo'n .30 stuitert alle kanten op. Dan nog iets wat weegt een .30 45gr? als je dan met lood schiet is dat zeker niet goed voor het milieu. Ook als het op je land terecht komt of in je stal en je koeien krijgen het ongemerkt binnen. Lood hoopt op in de ingewanden van een koe en dit kan hij niet afbreken(heb ik me laten vertellen door een boer waar ik duiven moest schieten ik moest met lood vrij schieten) Shot placement is alles of je nu met een .30 of .177 zijn hersens eruit schiet. Alleen met een .30 hoef je niet zijn kop perse te raken. En wat is er nu leuker om alles in de roos te raken :p
Het is natuurlijk leuk om alles in de roos te raken, maar dit lukt niet altijd, ik heb dan visioenen van dieren met een kapotgeschoten kaak en zo en of het nu een rat is of een ander dier, lijden hoeft niet.
 

Facebook Page

Terug
Bovenaan