• Welkom op dit gezellige luchtbuksforum voor Nederland en België.

    Dit onafhankelijke forum is opgezet door liefhebbers in het schieten met luchtdruk. Ons forum biedt een veilig platform voor zowel de serieuze wedstrijdschutter als de hobbymatige individuele tuinschutter en alles wat daar tussen zit . Mede om die reden houden wij het forum laagdrempelig en hebben we gezelligheid hoog in het vaandel staan.

    Ook als nieuwkomer in de luchtdruksport is het zeker het overwegen waard om lid te worden van dit forum.
    Binnen het forum is veel kennis en ervaring waar u als lid gebruik van kunt maken. U kunt het forum gebruiken als kennisbank, vraagbaak en/of gewoon als een informele sociale ontmoetingsplaats van mensen met een gezamenlijke hobby, het luchtbuks schieten en alles wat daarmee samenhangt.

    Natuurlijk is het ook belangrijk om zelf een actieve rol op het forum te spelen. U haalt dan het meeste uit het forum en u zult ontdekken hoe leuk het is om uw kennis, ervaringen, foto’s, wetenswaardigheden, leuke gebeurtenissen te delen en “last but not least” nieuwe contacten op te doen.
    Zoals eerder aangegeven. Ervaring of nieuwkomer, het maakt niet uit! De leden van het forum maken het forum zoals het is: een dynamische omgeving die zich constant ontwikkelt en vernieuwt en een extra plezierige dimensie/toevoeging aan uw hobby kan bieden.

    Schroom niet, doe mee en maak een account aan en u zult ontdekken met hoeveel passie vele van uw mede-hobbyisten omgaan met de hobby en/of sport en welke mogelijkheden het forum u verder kan bieden.

    [Disclaimer] Als je geen account (meer) hebt op dit forum, dan kunnen jouw berichten niet worden verwijderd, maar ook niet (meer) herleid worden naar jou persoonlijk.


Regels & Veiligheid Jagen met een luchtbuks op ratten nog altijd verboden

Gebruikers die deze discussie onlangs hebben bekeken (Totaal:0)

3c543389-b292-4fd0-b86a-4cc6a6db5db8.jpg

De rat rukt op en hij is niet van plan snel te verdwijnen. 'Die beestjes vinden ons leuk, zijn graag bij ons'
Gemeenten hebben hulp van inwoners hard nodig
Steeds meer steden melden een rattenplaag. Hoewel cijfers ontbreken, heeft het er alle schijn van het dier in steeds grotere getale tot ons komt. En niets helpt. Een rattenvanger van Hamelen misschien? Gif is taboe, dus wordt ingezet op communicatie... [Volkskrant]

Bruine ratten krioelen in riolen, vreten uit onze vuilniszakken en kruipen onder woningen. Ze kunnen er aandoenlijk uitzien, maar het zijn levensgevaarlijke beesten. De bruine rat rukt op in Nederland. Ze houden zich niet alleen op in boerderijen, sloten of afgelegen velden maar ook in woonwijken zien bewoners de ratten soms letterlijk door de achtertuin lopen. Een rat kan zich in een jaar tot 400 keer voortplanten, dus voor je het weet heb je een rattenplaag. [Kassa]

Wat doe jij als je er eentje of veel meer, in je tuin ziet lopen? Politie bellen? :)

ANP-2427100-1440x1047.jpg
 
Lees ook even de posts bij het "Filmpje over kracht van buksen"


Daar staat onder andere info over een training die de KAD verzorgt mbt bestrijden van ratten mbv een PCP buks.
 
Naast ratten plagen begint NL steeds meer last te krijgen van de steenmarters.
En die zijn nog beschermd ook nog.
 
Naast ratten plagen begint NL steeds meer last te krijgen van de steenmarters.
En die zijn nog beschermd ook nog.
Is hier al jaren een plaag, we wonen vlak bij een natuurgebied. Je doet er helaas niks aan. Wat wel opvalt is dat auto's van ouder bouwjaar van het merk Renault het meest getroffen worden door schade door deze dieren.
 
Is hier al jaren een plaag, we wonen vlak bij een natuurgebied. Je doet er helaas niks aan. Wat wel opvalt is dat auto's van ouder bouwjaar van het merk Renault het meest getroffen worden door schade door deze dieren.
Die komen af op de visolie die destijds door een aantal merken gebruikt werden, slopen alles onder de motorkap wat naar die olie ruikt met de gedachte dat ze hun rivaal te verjagen.
 
Is hier al jaren een plaag, we wonen vlak bij een natuurgebied. Je doet er helaas niks aan. Wat wel opvalt is dat auto's van ouder bouwjaar van het merk Renault het meest getroffen worden door schade door deze dieren.
Want Renaults die smaken t best :rofl:4 ,ik had t kunnen weten.
 
Want Renaults die smaken t best :rofl:4 ,ik had t kunnen weten.
Ik heb nog nooit een Renault geproefd, wel weet ik dat de stoelen die er in zitten zeer comfortabel zijn, we hadden dienstauto's van dat merk en daar kon je rustig een 12-uurs dienst in draaien zonder rugklachten te krijgen en dat waren dan nog maar de goedkoopste Kangoos die men kopen kon.
 
Het is niet alleen een probleem bij Renault, ook bij Japanse auto is dit een probleem, niet alleen met de steenmarter maar met meer marterachtigen, bij ons in de buurt ook met Hermelijn. Een visje of een eitje in een kooi-val "blijven ze (nog)leven" en kijken ze je lief aan..........
Maar het zijn wel slimme beesten, het lukt niet altijd.
 
Het is niet alleen een probleem bij Renault, ook bij Japanse auto is dit een probleem, niet alleen met de steenmarter maar met meer marterachtigen, bij ons in de buurt ook met Hermelijn. Een visje of een eitje in een kooi-val "blijven ze (nog)leven" en kijken ze je lief aan..........
Maar het zijn wel slimme beesten, het lukt niet altijd.

Die hier rondlopen zijn heel slim want ze laten de katten de vis eruit vreten.
Ik heb er soms wel 2 tegelijk in de tuin zitten.

Elk dier heeft een functie/bestaansrecht dus een val heb ik staan in de hoop dat ze er een keertje in trappen.
De buks erbij pakken gaat niet gebeuren ivm voorgaande regel.
 
Na de 2e keer 600Euro af te moeten tikken was ik snel van mening veranderd met die lieve steenmarters, eind goed, al goed! :giggle:4 :giggle:4
Tja, als je in de gelegenheid bent je auto op een voor anderen niet zichtbare plek te parkeren kan ik helemaal meegaan in die meningsverandering, zelfs al na 1 keer schade te hebben gehad, helaas staat die van mij voor mijn woning op de parkeerstrook, maar ik moet het afkloppen, tot nu toe nog geen probleem gehad en vanaf fabriek zijn alle kabels afgeschermd met een soort hard-plastic ribbelslang
 
Reactie van Faunabeheereenheid Zuid-Holland.

Afhandeling ontheffingverlening bestrijding van o.a. ratten

Afhandeling door de ODH
Een aanvraag voor ontheffing voor beheer en schadebestrijding moet in de meeste gevallen bij de Faunabeheereenheid Zuid-Holland (FBEZH) worden ingediend. De FBEZH vraagt – in overleg met de indiener - de ontheffing aan bij de Omgevingsdienst Haaglanden (ODH). De ODH beslist over de aanvraag en neemt een besluit namens de provincie Zuid-Holland. Voor de bestrijding van de zwarte rat, de bruine rat, de huismuis, de mol, de bosmuis, de huisspitsmuis en de veldmuis wordt deze procedure niet gevolgd.
Hieruit volgt dat aanvragen voor de bestrijding van zwarte en bruine rat, huismuis, mol, bosmuis, huisspitsmuis en veldmuisom ontheffing rechtstreeks bij de ODH ingediend moetenworden en niet bij de FBEZH.

Voor welk type geweer en welke diersoort heeft u ontheffing nodig?
Als u als jachthouder optreedt in uw eigen jachtveld, heeft u op grond van de Wet natuurbescherming (artikel 3.26 Wnb) geen ontheffing nodig voor afschot van de zwarte rat, bruine rat en huismuis. U kunt als jachthouder ook toestemming geven aan een andere jachtaktehouder om in uw jachtveld de drie genoemde soorten met het geweer te bestrijden. Deze jachtaktehouder heeft dan geen ontheffing nodig.
Daarentegen is voor het gebruik van een luchtdrukgeweer, ook als u als jachthouder in het eigen jachtveld optreedt, bij de bestrijding van deze drie diersoorten wél een ontheffing nodig. Dit komt doordat een luchtdrukgeweer niet voldoet aan de regels die in de Wnb aan het geweer zijn gesteld. Voor de vierandere genoemde diersoorten (de mol, de bosmuis, de huisspitsmuis en de veldmuis) is het gebruik van zowel het geweer als het gebruik van het luchtdrukgeweer ontheffingsplichtig.

Voor welke locatie heeft u een ontheffing nodig
Voor alle zeven genoemde diersoorten is een ontheffing nodig als het jachtveld waarbinnen de schadebestrijding met het geweer plaatsvindt, afwijkt van de regels die de Wnb in artikel 3.26 aan een jachtveld stelt. In de provincie Zuid-Holland wordt alleen dan een ontheffing van de oppervlakte-eisen verleend, als er door fysieke barrières geen mogelijkheid bestaat om aan de oppervlakteregels te voldoen. Dit is zo geregeld in artikel 3.6 van de Beleidsregel uitvoering Wet natuurbescherming Zuid-Holland. Dit betekent dat altijd eerst nagegaan moet worden of er via een aangrenzend jachtveld een zodanige combinatie mogelijk is dat het eigen jachtveldaan de regels voldoet. Dit kan bijvoorbeeld via doorverhuur, als de jachthuurovereenkomst dit toestaat, of via een wijziging van de jachthuurovereenkomsten. Is het fysiek wel mogelijk maar wil de betrokken jachthouder, de verhuurder van het jachtrecht of de grondgebruiker hier niet aan meewerken, dan krijgt u toch geen ontheffing.
Een ontheffing is ook nodig als de schadebestrijding van deze diersoorten met (luchtdruk)geweer binnen de bebouwde kom zal gaan plaatsvinden.

Samengevat in een schema levert dit voor een jachthouder:

Ontheffing nodig voor:Doden
Gebruik geweer Gebruik luchtdrukgeweer Binnen bebouwde komAfwijking van jachtveldvereisten
Zwarte rat, bruine rat, huismuis (binnen en buiten gebouwen en op erven)neeneejaJaJa
mol, bosmuis, huisspitsmuis en veldmuis binnen gebouwen en op ervenneejajaJaJa
mol, bosmuis, huisspitsmuis en veldmuis buiten gebouwenjajajaJaja

Waar kunt u terecht voor meer informatie
Voor meer informatie en voor het indienen van een verzoek om ontheffing kunt u contact opnemen metvergunningen@odh.nl
 
Redelijk compleet verhaal, helaas komt het zoals vaker bij overheidsdiensten wel neer op u moet niet bij ons (de FBEZH) zijn maar bij de andere dienst (odh) . Terwijl ze zelf al zeggen dat de FBEZH voor een aanvraag alleen een doorgeef luikje zijn voor bij de odh... maar dan alleen als de situatie net even anders is, anders moet je het lekker zelf doen...

Of zie ik het verkeerd?
Ps @Molmol fijn dat je dit deelt, dit kan een hoop mensen een hoop omwegen besparen(y)
 
In Limburg loopt het via de FBE Limburg in Roermond. Zij hebben de mogelijkheid een ontheffing uit te schrijven namens de Provincie.
 
Ik heb al contact met flora en fauna beheer. Ze komen met een nieuw beleid

En dat zou dan landelijk moeten zijn. Dus elke provincie het zelfde.

Dempers daar lopen ze nu erg op stuk.
 
Ik heb al contact met flora en fauna beheer. Ze komen met een nieuw beleid

En dat zou dan landelijk moeten zijn. Dus elke provincie het zelfde.

Dempers daar lopen ze nu erg op stuk.
Als in de zin van wel of geen demper ?

Ik snap dat zo niet hoe stiller hoe beter en hoe meer ongedierte er verdelgd kan worden. Zelfde als met de jacht met vuurwapens nachtzicht demper etc etc
 

Facebook Page

Terug
Bovenaan