• Welkom op dit gezellige luchtbuksforum voor Nederland en België.

Dit onafhankelijke forum is opgezet door liefhebbers in het schieten met luchtdruk. Ons forum biedt een veilig platform voor zowel de serieuze wedstrijdschutter als de hobbymatige individuele tuinschutter en alles wat daar tussen zit . Mede om die reden houden wij het forum laagdrempelig en hebben we gezelligheid hoog in het vaandel staan.

Ook als nieuwkomer in de luchtdruksport is het zeker het overwegen waard om lid te worden van dit forum.
    Binnen het forum is veel kennis en ervaring waar u als lid gebruik van kunt maken. U kunt het forum gebruiken als kennisbank, vraagbaak en/of gewoon als een informele sociale ontmoetingsplaats van mensen met een gezamenlijke hobby, het luchtbuks schieten en alles wat daarmee samenhangt.

Natuurlijk is het ook belangrijk om zelf een actieve rol op het forum te spelen. U haalt dan het meeste uit het forum en u zult ontdekken hoe leuk het is om uw kennis, ervaringen, foto’s, wetenswaardigheden, leuke gebeurtenissen te delen en “last but not least” nieuwe contacten op te doen.
    Zoals eerder aangegeven. Ervaring of nieuwkomer, het maakt niet uit! De leden van het forum maken het forum zoals het is: een dynamische omgeving die zich constant ontwikkelt en vernieuwt en een extra plezierige dimensie/toevoeging aan uw hobby kan bieden.

Schroom niet, doe mee en maak een account aan en u zult ontdekken met hoeveel passie vele van uw mede-hobbyisten omgaan met de hobby en/of sport en welke mogelijkheden het forum u verder kan bieden.

Off Topic Je bent nooit te oud voor onze sport!

Leden die dit recent bekeken hebben. (Totaal:17)

S@ntos

Über Plinkert van huis uit
Elite member
Al op jonge leeftijd was ik gek op alles wat schoot, of er op leek..mijn vader werd gek van de niet aflatende stroom aan houten geweren die ik maakte van zijn klus materialen, afgezaagde fietspompjes en verdwenen kurken die ik er mee weg schoot, moeders en alle buren dol van de papieren pijltjes die door per ongeluk open gezette ramen naar binnen waren geschoten met een pvc buis met vizier van spelden..ik heb regelmatig bij de conciërge van school gezeten die mijn zoveelste zelf gemaakte katapult in beslag had genomen die hij in mijn tas ontdekt had...kruisbogen voor knikkers of pijl en bogen van stokken uit het bos...als het maar schoot...ik kreeg daarna een vriendje met een Diana model 1 en was verkocht!
Met lucht een loodje weg schieten!.......dat was de top in mijn jeugdige belevingswereld..
Hemel en aarde heb ik bewogen om van mijn ouders een buks te mogen bezitten, klusjes doen inclusief, je kent het wel.
Een buks is er niet gekomen omdat mijn moeder, na wat sessies met illegaal geleende buksen( waarvan je denkt dat je ouders het niet in de gaten hebben dat je ze hebt), al snel in de gaten had dat het een gestage stroom aan verzekeringsclaims zou gaan opleveren.
Niet dat ik bewust op dingen schoot die stuk konden maar ik ben altijd gefascineerd geweest van zooi wat uit elkaar spetterde en mijn enthousiasme daarvoor was stukken groter destijds dan mijn verstand.
Mijn vader heeft het nog wel geprobeerd toen ik 16 werd maar moeders was de baas, "geen buks voor die jongen, kijk maar naar het mooie kastje op zolder...alsof de termieten er in zitten!"( meer dan 200 kogeltjes heb ik later geteld die ik er in gejast had) en zo had ik het nakijken bij Joppies Dump...
Ik leerde pas echt met een buks omgaan toen ik bij mijn geliefde oom Rien in Beesd aan de Linge ging logeren.
Oom Rien had 2 passies, preken en eveneens alles wat schoot..zijn opgevoerde HW50 was mijn goddelijk voorbeeld voor later...'s avond de rivier op in zijn kano en op ratten jacht, ik heb er gelukkig nooit 1 gezien want ik kan niet op dieren schieten maar er waren genoeg doelen om te raken langs de kant...zulke mooie dagen waren dat..kilo's lood weg geblazen daar!
Helaas bleef een buks thuis onbespreekbaar en mijn eerste exemplaar verkreeg ik pas toen ik ging samen wonen op mijn 23ste, een oude Goldcup T1820 die ik nog immer heb en koester als eerste liefde.( als je zoekt, staat er nog een topicje over op dit forum).
IMG_2265.JPG
In 2011 kochten we ons eerste huis en daar had ik een tuin, groot genoeg om fijn te plinken!
Na de inhuizing meteen een doeltje neer gezet en aan het schieten gegaan!
Hemelse tijden van plezier( wist ik veel van het buks wereldje) tot mijn Goldcup er abrupt mee nokte...
Van @Erwin1965 kocht ik mijn eerste HW35 en wederom verliefd!
Teder vernoemde ik mijn nieuwe vriend naar mijn leermeester en voorbeeld, oom Rien..deze HW35 is nu custom getuned en schiet zalig..

Van Erwin leerde ik sloop-plinken zoals het hoort, wat kun je neer zetten en waar moet je vooral niet op schieten, we hebben wat leuke middagen gehad hier of bij hem en de T.P. LoodUnlimited werd geboren..
Reviseren is mijn hoofdhobby naast slopen en de collectie buksen heeft, zoals bij veel verslavingen, een behoorlijke omvang aangenomen.
En mijn moeder? ach, die keek toe en berustte in het feit dat haar zoon nu los ging in deze sport...de lieverd gaat af en toe zelfs voor me bij Joppies Dump langs om mijn verslaving te onderhouden...pellets, olie, foudraaltje, met haar 84 jaar is ze gelukkig fief en gezond dus heeft ze dat voor me over...

En toen? toen kwam de Open Luchtschietsport Dag 2017 waar ik vanaf het ontstaan van deze happening een standje verzorg waar bezoekers met mijn( inmiddels dus zeer uitgebreide) afwijking Classics kunnen schieten.
Het was weer een mooie en leuke dag, er waren behoorlijk wat deelnemers en beginnelingen die naar hartenlust konden schieten en vragen stellen..
Ik had hele jonge gastjes die helemaal los gingen..
DSC01828.JPG
..en toen werd ik op mijn schouder getikt en stond mijn bukshatende moesje in eens achter me.
De lieverd was speciaal gekomen om te zien wat buks-schieten nou echt is en waarom ik er zo veel plezier aan beleef!
Ze heeft genoten en? zelfs op haar 84ste voor het eerst geschoten!
DSC01853.JPG
Ze was daarmee de oudste deelnemer waarmee het deelnemer veld een leeftijdsverschil kende van 78 jaar!!!!
Sindsdien wil ze van al mijn aanwinsten weten en wil ze nog wel eens met de Diana22 een pelletje weg jagen in de tuin hier....

Waarom dit hele verhaal?
Gewoon om aan te geven dat je nooit, maar dan ook te oud bent voor deze zalige hobby!!!
Het maakt niet uit welke discipline je schiet of waarmee, als je er maar heel veel plezier aan beleefd!

Ongelezen Berichten