• Welkom op dit gezellige luchtbuksforum voor Nederland en België.

    Dit onafhankelijke forum is opgezet door liefhebbers in het schieten met luchtdruk. Ons forum biedt een veilig platform voor zowel de serieuze wedstrijdschutter als de hobbymatige individuele tuinschutter en alles wat daar tussen zit . Mede om die reden houden wij het forum laagdrempelig en hebben we gezelligheid hoog in het vaandel staan.

    Ook als nieuwkomer in de luchtdruksport is het zeker het overwegen waard om lid te worden van dit forum.
    Binnen het forum is veel kennis en ervaring waar u als lid gebruik van kunt maken. U kunt het forum gebruiken als kennisbank, vraagbaak en/of gewoon als een informele sociale ontmoetingsplaats van mensen met een gezamenlijke hobby, het luchtbuks schieten en alles wat daarmee samenhangt.

    Natuurlijk is het ook belangrijk om zelf een actieve rol op het forum te spelen. U haalt dan het meeste uit het forum en u zult ontdekken hoe leuk het is om uw kennis, ervaringen, foto’s, wetenswaardigheden, leuke gebeurtenissen te delen en “last but not least” nieuwe contacten op te doen.
    Zoals eerder aangegeven. Ervaring of nieuwkomer, het maakt niet uit! De leden van het forum maken het forum zoals het is: een dynamische omgeving die zich constant ontwikkelt en vernieuwt en een extra plezierige dimensie/toevoeging aan uw hobby kan bieden.

    Schroom niet, doe mee en maak een account aan en u zult ontdekken met hoeveel passie vele van uw mede-hobbyisten omgaan met de hobby en/of sport en welke mogelijkheden het forum u verder kan bieden.

    [Disclaimer] Als je geen account (meer) hebt op dit forum, dan kunnen jouw berichten niet worden verwijderd, maar ook niet (meer) herleid worden naar jou persoonlijk.


Regels & Veiligheid Kogelvanger beschadigd snel

Delphium

Schutter
Ik heb een kogelvanger gekocht van 1mm staal. Na een schot of 15 ziet hij er echter zo uit (zie afbeelding). Voor mijn gevoel kunnen de deuken zorgen voor afketsers zorgen en één van mijn kaartjes vertoont ook een gat dat lijkt op een ketser (niet rond en van binnen naar buiten). Ik heb nu toch maar een zwaardere kogelvanger besteld met rubbergranulaat als vulling. Die maakt ook minder lawaai, naar het schijnt.

Wat denken jullie qua gevaar van de eerste vanger? En zou er in de specificatie niet iets moeten staan over mondingssnelheid?
 

Bijlagen

  • 20220815_143111.jpg
    20220815_143111.jpg
    434,7 KB · Weergaven: 94
Meestal is dat dunne troep wat je daar heb......heb het zelf ook gehad.
Denk dat dat ding wat je nu heb besteld een stuk beter is want die zijn een stuk dikker.
Ik heb ze wel eens zien staat bij Shogun volgens mij.
Ik heb ze zelf bij Krale vandaan die zijn een stuk kleiner maar zelfs bestand tegen mijn texan.45 cal.
Maar niet op 7meter natuurlijk want dat is wel heel dicht bij haha.
 
Ik heb een kastje getimmerd van 18mm houten vloerdelen die ik nog over had van 60x40x40, de kist gevuld met oude gordijnen en ander textiel, een oud stuk yoga mat aan de voorkant vastgezet met een 5mm triplex plaatje. Een ruime kogelvanger die vrijwel niets kost en compleet stil is. ik schiet er met 60j op tussen de 25 en 150m en dit werkt perfect.
 
De nieuwe weegt 5kg. Dat zegt wel genoeg denk ik. Mijn vraag is eigenlijk meer of ik niet overdrijf. Ik heb het idee dat die kogelvanger op de foto, gewoon echt gevaarlijk is.
 
Hoi Delphium, ook welkom bij de kogelvangerclub! De meeste schutters eindigen na allerlei ingewikkelde construkties bij de meest simpele , goedkope stille en doeltreffende oplossing : een kartonnen doos gevuld met vodden!!!
Kunt 'm zo mooi maken als je wil!DSCF0214.JPG
 
Ik gebruik een oud geldkistje gevuld met oude vodden, prachtig stil voor in de tuin. Ik heb ook een grote zware van krale maar die gebruik ik vooral als ik buitenuit schiet want dat ding is net een gong:p
 
Heb eerst een Hatsan kogelvanger gehad en daar zat ik met .22 en. 25 PCP's ook al door na minder als 1000 schoten en meeste laspuntjes waren na een paar honderd schoten ook al losgekomen.

Heb nu al bijna 2 jaar een Krale Heavy kogelvanger buiten staan en het kogelvangende gedeelte blijft gewoon heel, enkel het plaatje voor de kaartjes vast te maken schiet je krom als je het raakt, maar is makkelijk terug te rechten tussen de bankschroef. Kan zijn dat ik in de toekomst ga voor een stillere en zwaardere oplossing, want maakt me wat teveel lawaai als ik er met +60J restenergie op schiet en de kogelvanger blijft dan ook niet lang op zijn plek staan als 'm niet vastzet....
 
@ Delphium, ik heb er een tweede versie van gemaakt die een stuk kleiner is (25x25x40) maar verder precies hetzelfde (zo zijn de laatste oude kleden ook mooi opgeruimd). Deze gebruik ik in de garage voor het tunen van mijn buks. Het is zo stil dat mijn vrouw of mijn buren het niet eens in de gaten hebben dat ik weer aan het sleutelen ben aan de buks.
Kortom, een erg budget vriendelijke kogelvanger die muisstil is en precies op maat te maken zoals je m zelf wilt zoals West ook aangeeft.
 
Heb eerst een Hatsan kogelvanger gehad en daar zat ik met .22 en. 25 PCP's ook al door na minder als 1000 schoten en meeste laspuntjes waren na een paar honderd schoten ook al losgekomen.

Heb nu al bijna 2 jaar een Krale Heavy kogelvanger buiten staan en het kogelvangende gedeelte blijft gewoon heel, enkel het plaatje voor de kaartjes vast te maken schiet je krom als je het raakt, maar is makkelijk terug te rechten tussen de bankschroef. Kan zijn dat ik in de toekomst ga voor een stillere en zwaardere oplossing, want maakt me wat teveel lawaai als ik er met +60J restenergie op schiet en de kogelvanger blijft dan ook niet lang op zijn plek staan als 'm niet vastzet....


Deze kogelvanger is bij Krale met 1000 joule getest, geeft geen krimp. Ik heb hem zelf ook al een paar jaar staan.
 
Ik gebruik een oud geldkistje gevuld met oude vodden, prachtig stil voor in de tuin. Ik heb ook een grote zware van krale maar die gebruik ik vooral als ik buitenuit schiet want dat ding is net een gong:p


Die heavy-duty van Krale krijg je geen deukje in, design is echter nog wel voor verbetering vatbaar. Er schieten veel loodschilfers dwars door je kaartje terug de kamer in.
 
@ Delphium, ik heb er een tweede versie van gemaakt die een stuk kleiner is (25x25x40) maar verder precies hetzelfde (zo zijn de laatste oude kleden ook mooi opgeruimd). Deze gebruik ik in de garage voor het tunen van mijn buks. Het is zo stil dat mijn vrouw of mijn buren het niet eens in de gaten hebben dat ik weer aan het sleutelen ben aan de buks.
Kortom, een erg budget vriendelijke kogelvanger die muisstil is en precies op maat te maken zoals je m zelf wilt zoals West ook aangeeft.
Aangezien één van mijn andere hobby's houtbewerking is, ga ik hier eens over nadenken. Punt is wel dat ik het dan meteen in olijfhout wil met zwaluwstaart verbindingen (handgezaagd) en dat ik dus ruim een halfjaar verder ben. Ondertussen schiet ik wel op mijn DBS Elite.

Tja, dat wordt dan wel een hele volumineuze installatie. Ik hou het graag compact en esthetisch. Hoewel je die tegels natuurlijk ook kunt snijden. Maar ik ga denk ik voor de DBS totdat ik mijn olijfhouten schietkist heb gebouwd ;-)
 

Facebook Page

Terug
Bovenaan