• Welkom op dit gezellige luchtbuksforum voor Nederland en België.

Dit onafhankelijke forum is opgezet door liefhebbers in het schieten met luchtdruk. Ons forum biedt een veilig platform voor zowel de serieuze wedstrijdschutter als de hobbymatige individuele tuinschutter en alles wat daar tussen zit . Mede om die reden houden wij het forum laagdrempelig en hebben we gezelligheid hoog in het vaandel staan.

Ook als nieuwkomer in de luchtdruksport is het zeker het overwegen waard om lid te worden van dit forum.
    Binnen het forum is veel kennis en ervaring waar u als lid gebruik van kunt maken. U kunt het forum gebruiken als kennisbank, vraagbaak en/of gewoon als een informele sociale ontmoetingsplaats van mensen met een gezamenlijke hobby, het luchtbuks schieten en alles wat daarmee samenhangt.

Natuurlijk is het ook belangrijk om zelf een actieve rol op het forum te spelen. U haalt dan het meeste uit het forum en u zult ontdekken hoe leuk het is om uw kennis, ervaringen, foto’s, wetenswaardigheden, leuke gebeurtenissen te delen en “last but not least” nieuwe contacten op te doen.
    Zoals eerder aangegeven. Ervaring of nieuwkomer, het maakt niet uit! De leden van het forum maken het forum zoals het is: een dynamische omgeving die zich constant ontwikkelt en vernieuwt en een extra plezierige dimensie/toevoeging aan uw hobby kan bieden.

Schroom niet, doe mee en maak een account aan en u zult ontdekken met hoeveel passie vele van uw mede-hobbyisten omgaan met de hobby en/of sport en welke mogelijkheden het forum u verder kan bieden.

Review lege demper FX wildcat MK3 .30

hurbie

Vaste Schutter
OB Collectief
voor mijn wildcat moest ik nog iets hebben om de toch wel zeer aanwezige knal te dempen (het is een .30) , nou ben ik weer te eigenwijs om een bestaand iets te kopen (eigenlijk niet zozeer omdat ik eigenwijs ben , maar er is geen demper verkoper die kan vertellen of het ding wel werkt , en hoeveel hij dempt) .

dus maar op zoek gegaan naar iets "modulair's" , waarbij ik makkelijk zelf een binnenwerk erin kan prutsen .

omdat ik ook graag een onderdelenlijst wil hebben , daar eerst maar naar gezocht , op de website van FX staan diverse manuals , alleen helaas niet van de MK3 , na een mailtje naar Krale , kreeg ik antwoord dat zij daar ook nog steeds op zaten te wachten .

dus maar een mail naar FX gestuurd , en zowaar 2 dagen later bericht terug dat hij op de website staat.

na eens een tijdje naar alle onderdeeltjes gekeken te hebben , zag ik dat er een "shroud" uit losse delen bestaat voor een .25 (staat er expliciet bij, en geen andere kalibers).

je hebt dan 3 onderdelen nodig , een beginstuk met schroefdraad voor op je loop (19997) een middenstuk (of meerdere) (19680) en een eindstuk (19663)

helaas hangt aan alles een prijskaartje (maar als je een buks van €1200 koopt , komt het niet meer op het laatstje kwartje aan) , maar toch maar besloten de deeltjes te bestellen .

eenmaal aangekomen eens in elkaar gezet , en even passen hoe het staat , dun kun je natuurlijk ook gelijk wel even kijken hoeveel lawaai een lege demper maakt ..... tot mijn verbazing scheelde dit echt enorm veel lawaai ...
dus maar even gemeten met een DB meter , op 1 meter vanaf de loop zonder demper 115 dB en met de lege bus erop geschroefd 105dB ...... !?

omdat de eindkap voor een .25 kaliber is , eerst maar even gemeten hoe groot het gat is , dit zou zelfs voor een .30 groot genoeg moeten zijn , dus maar een proefschot gedaan om te kijken of de pellet wel door het gaatje gaat .... even de eindkap eraf draaien en gelukkig nergens de randjes geraakt ..

met wat chinese rvs aanzuigfilters voor een aquarium een binnenwerk geknutseld en mijn buksje maakt nu een nette 101 DB , als je buiten schiet is dit bijna niet meer hoorbaar (behalve de knal van de pellet in de vanger) .

al met al dus wel tevreden , en als ik het binnenwerk sloop verzin ik weer wat nieuws ....

DannyB.

Forum Expert 2
Dat geen enkele demperverkoper kan vertellen hoeveel het scheelt is logisch.

Er zijn simpelweg TE veel variabelen om een eenduidig antwoord te geven... Waarbij de gebruikte buks ansich er maar 1 is van de misschien wel 100 ;)

Zelfs tussen buks A en buks B van hetzelfde merk en type kun je verschil hebben simpelweg door een klein verschil in luchtverbruik.

Als je als fabrikant dan 10dB vermindering "belooft" , en het ding doet er maar 9 wordt je op alle mogelijke media afgebrand omdat het ding niet doet wat er belooft is ;)

hurbie

Vaste Schutter
OB Collectief
net eens even buiten getest , een kuil gegraven zodat de impact van de pellet niet de boventoon voert , de DB meter op een statief 1 meter voor de loop en 1 meter naast de hartlijn gezet (haaks op de schotrichting) , met zowel de lichte als de zwaardere pellets komt er nu een zeer acceptabele 94,4 DB uit de loop .
op een paar meter afstand eigenlijk al niet meer waar te nemen .

al met al zeer blij met het knutselproject

Cricket

Schutter 3
Wat je beter kan doen is even de demper op je geweer proberen bij de handelaar Dan weet en hoor je zelf wat er gebeurd . Bij Krale zou dit beslist
geen probleem zijn ! Dat maakt de zaken wel even makkelijker denk ik !
Ik heb zelf ook dempers bij Krale voor de deur getest en vastgesteld of de demping naar mijn zin was of niet . Mooi dat dat daar kan toch.

Johan

Schutter 2
Kun je eens een foto plaatsen van het geheel?
wellicht een korte review hoe de buks bevalt.

Cricket

Schutter 3
ik denk dat je niet heel goed gelezen hebt , demper werkt voor mij helemaal top . dus geen reden meer om een "fabrieks" demper te gaan kopen
Nou.. ik heb het wel goed gelezen en begrepen maar wellicht heb ik niet goed duidelijk gemaakt dat ik reageer op jouw text “ maar er is geen demper verkoper die kan vertellen of het ding wel werkt , en hoeveel hij dempt .”
Dat is dus goed te omzeilen door zelf even te proberen zoals ik zei.
Cheers

Ongelezen Berichten

Facebook Page

Bovenaan