• Welkom op dit gezellige luchtbuksforum voor Nederland en België.

    Dit onafhankelijke forum is opgezet door liefhebbers in het schieten met luchtdruk. Ons forum biedt een veilig platform voor zowel de serieuze wedstrijdschutter als de hobbymatige individuele tuinschutter en alles wat daar tussen zit . Mede om die reden houden wij het forum laagdrempelig en hebben we gezelligheid hoog in het vaandel staan.

    Ook als nieuwkomer in de luchtdruksport is het zeker het overwegen waard om lid te worden van dit forum.
    Binnen het forum is veel kennis en ervaring waar u als lid gebruik van kunt maken. U kunt het forum gebruiken als kennisbank, vraagbaak en/of gewoon als een informele sociale ontmoetingsplaats van mensen met een gezamenlijke hobby, het luchtbuks schieten en alles wat daarmee samenhangt.

    Natuurlijk is het ook belangrijk om zelf een actieve rol op het forum te spelen. U haalt dan het meeste uit het forum en u zult ontdekken hoe leuk het is om uw kennis, ervaringen, foto’s, wetenswaardigheden, leuke gebeurtenissen te delen en “last but not least” nieuwe contacten op te doen.
    Zoals eerder aangegeven. Ervaring of nieuwkomer, het maakt niet uit! De leden van het forum maken het forum zoals het is: een dynamische omgeving die zich constant ontwikkelt en vernieuwt en een extra plezierige dimensie/toevoeging aan uw hobby kan bieden.

    Schroom niet, doe mee en maak een account aan en u zult ontdekken met hoeveel passie vele van uw mede-hobbyisten omgaan met de hobby en/of sport en welke mogelijkheden het forum u verder kan bieden.

    [Disclaimer] Als je geen account (meer) hebt op dit forum, dan kunnen jouw berichten niet worden verwijderd, maar ook niet (meer) herleid worden naar jou persoonlijk.


Wetgeving Let op wat je aanbiedt (en/of koopt)

Gebruikers die deze discussie onlangs hebben bekeken (Totaal:0)

Najsnarf

Schutter 3
Hoi, vandaag iemand op een andere site maar even getipt dat het luchtdruk pistool dat hij adverteerde niet legaal is in Nederland. Hij heeft zijn advertentie toen direct verwijdert en doorgegeven dat hij geen idee had... Luchtbuks overgenomen van een kennis etc. :wasntme:4

Ik denk dat nog teveel mensen zich niet realiseren dat de wetgeving in Nederland nogal strikt is.
Vuistregel: als je het niet in Nederland kan kopen dan is het waarschijnlijk niet legaal (want nederlandse handelaren zouden ook wel meer dan die paar modellen willen verkopen zoals in bijv. Duitsland.
Afijn...een gewaarschuwd mens telt voor twee, want privacy is er niet op het WWW en je weet niet wie er mee kijkt...:wondering:4
(uit eigen ervaring kan ik je melden dat er op bijv marktplaats absoluut wordt 'meegekeken' door 'externe' partijen :eek:4)
 
Hoi, bedankt voor de waarschuwing.
lijkt me handig voor iedereen die oudere luchtdrukpistolen spaart bijvoorbeeld.
Ik neem aan dat de meeste mensen hier niet achterlijk zijn en ook enig besef hebben aangaande dat er altijd wel "iemand" meeleest op het internet.
Je wil gewoon geen agentje op bezoek wat wel even gaat bepalen waar gelijkenis begint en ophoudt.
 
Hoi, vandaag iemand op een andere site maar even getipt dat het luchtdruk pistool dat hij adverteerde niet legaal is in Nederland. Hij heeft zijn advertentie toen direct verwijdert en doorgegeven dat hij geen idee had... Luchtbuks overgenomen van een kennis etc. :wasntme:4

Ik denk dat nog teveel mensen zich niet realiseren dat de wetgeving in Nederland nogal strikt is.
Vuistregel: als je het niet in Nederland kan kopen dan is het waarschijnlijk niet legaal (want nederlandse handelaren zouden ook wel meer dan die paar modellen willen verkopen zoals in bijv. Duitsland.
Afijn...een gewaarschuwd mens telt voor twee, want privacy is er niet op het WWW en je weet niet wie er mee kijkt...:wondering:4
(uit eigen ervaring kan ik je melden dat er op bijv marktplaats absoluut wordt 'meegekeken' door 'externe' partijen :eek:4)

Het zou dan fijn zijn als "externe partijen" waarvan ik veronderstel dat je Hermandad bedoeld ipv burgertje pesten zich toch eens wat meer bezig gaat houden met die oplichters die naar het schijnt niet van ophouden weten en eigenlijk met hun mogelijkheden de privacy te omzeilen ze in de kraag kan pakken!!!!!!:devil:4
 
heren, ik zag in belgie een Browning Buck Mark Cal. 4,5 mm (.177) te koop 4.5 mm lucht (uiteraard). In NL nergens verkrijgbaar. De leverancier verstuurt door heel EU, ook naar NL. Als ik die koop ,dan koop ik dus...iets illegaals???
 
Tja... voor de onwetende agent heb je altijd illegale spullen en kan je altijd achteraf je spullen zien terug te krijgen. Als het onduidelijk is voor ons, dan ook voor een rechter en heb je in ieder geval een excuus :)

Zorg dat je geen overlast veroorzaakt, overleg met je buren! In de auto: houdt je aan de verkeersregels.. Dan krijg je nooit last met justitie...

Op dat andere forum hebben ze me gebanned omdat ik een SamYang had aangeschaft met onderspanner.. Volgens hun en het opperhoofd toen ook zeer illegaal.. Maar wat blijkt.. Is helemaal NIET het geval!! Ze hebben daar echt niet de waarheid in pacht, wel de ego's ;)
 
Is een regelrechte kopie van de gewone BuckMark in .22lr , die mag dus op de welbekende lijst.

Die ze niet meer bijwerken vanwege het te grote aanbod :rofl:4

Maar 1 op 1 kopie is bijvoorbaat een no-no in NL.
 
1 op 1 zou ik niet zeggen, de vuurversie heeft geen onderspan-mechanisme.. Mss op 10 meter afstand 1 op 1 :)


Lucht
buckmarkurxluftpistole.jpg

vuur.. Ik zie het verschil wel degelijk ! Dus discutabel.. Niet op de lijst.. Dus je mag zelf beslissen of je het risico neemt. ;) (mijn persoonlijke mening)
browning_buckmark_practical_urx___22_lr_1368.jpg
 
Voor de gemiddelde agent is het een 1 op 1 kopie , voor de gemiddelde medewerker van bijzondere wetten komt het dicht genoeg in de buurt.

Vergeet niet dat dingen als de slede nagebootst zijn , en dat juist dingen zijn waar ze op letten wat het kopie verhaal aangaat.
 
Voor de gemiddelde agent is alles verboden als het niet op een standaard knikloop lijkt. Daarom zeg ik, zorg dat je geen overlast veroorzaakt. Ik ken genoeg verhalen van kennissen waarbij alles is meegenomen omdat ze op zaterdagmiddag een schietclubje hadden in de tuin, terwijl de buren het er niet mee eens waren.. Allemaal legale buksen...

De vraag is zelfs of de gemiddelde agent deze browning wel kent.. Er zijn geloof ik maar 2 agenten die zich bezig houden met speciale wetten in heel Nederland, die er echt verstand van hebben.. Je bent bijna altijd de klos, als je de gemiddelde tegenkomt. ;)
 
Het hele 1 op 1 ding bij luchtdrukpistolen en buksen (tenzij het gaat om duidelijk vuurwapen-imiterende Co2 BB guns) is een vervelende doodlopende steeg van een discussie.. die je niet wil inslaan.
Dus probeer die discussie primair altijd te omzeilen door je eigen verantwoordelijkheid te nemen,
vul zelf maar op weldenkende wijze in hoe.
Is een Crosman MKI een kopie van een Ruger MKI Target ? Ja, zelfs volgens Crosman is die zo bedoelde gelijkenis er. (het is een nou eenmaal een goed gebalanceerd design)
Is die verboden? voor zover ik weet niet. staat niet op de lijst en werd in NL in winkels verkocht.
Wil je daar met een agent over heen en weer praten? valt voor ons geen gewin te halen dus: nee.
 
Als ik in Nederland woonde zou ik het risico niet nemen, legaal of niet.
- Zelfde merk (niet echt een punt)
- Bijna dezelfde slede
- Veiligheid op dezelfde plaats
- Dezelfde vorm en plaats, van de twee knoppen aan de zijkant (ontgrendeling ??)
- Dezelfde vorm van de kolf INclusief de tekeningen/profiel.
- Bevestigingsboutje van de kolf op dezelfde plaats.

Zoals ik zei, je mag misschien
Maar die misschien zou er voor mij al te veel aan zijn.
 
Ik wil alleen duidelijk hebben, dat het risico niet ligt bij "hoe je luchtbuks er uit ziet", maar of je overlast veroorzaakt. ;) Zolang het niet duidelijk is, zit je in een grijs gebied. Sommigen kopen hem wel, ik zou hem dus gewoon kopen, als ik daar behoefte aan zou hebben (heb ik niet). ;) Maar ik veroorzaak geen overlast en niemand die me er mee ziet. Staat hij op een lijst, dan koop ik hem niet.
Maar dan ben ik ook wel een dare devil :) lol
 
Er zijn bij de Buck mark gewoon meer overeenkomsten dan verschillen , en dan zit je in NL dus fout.

Zo'n grijs gebied als sommige het graag maken is het echt niet :rofl:4
 
Ik ga me echt niet slim voordoen, mocht het moment daar zijn.. Wah mag dat niet? In heel Europa verkopen ze die dingen, en we zijn toch 1 Europa???? Ik bedoel ze stelen ook mn pensioen...:) lol

Ik ben domme henkie en weet van niks :) whahahaha

(ik heb niks in een grijs gebied of verboden hoor, maar laat me ook niet tegenhouden door zelfregulering.. )
 
Ik zou deze Browning ook overslaan.
Er is zo veel leuks met net dat beetje minder "ik ben een .22 LR met demper:" uitstralinkje. :D4
 
Ik zou deze Browning ook overslaan.
Er is zo veel leuks met net dat beetje minder "ik ben een .22 LR met demper:" uitstralinkje. :D4

Mee eens hoor, maar speel graag advocaat van de duivel.. :)
 
Ik ben ook niet heilig :rofl:4
Ik heb ook de oude Crosman Target van mn oom... Maar dat stamt nog uit de tijd dat het mocht.

Vandaag de dag doelbewust iets kopen wat hier niet door de wetgeving komt is vragen om problemen waarvan we er mogelijk al genoeg gaan krijgen.
 

Facebook Page

Terug
Bovenaan