• Welkom op dit gezellige luchtbuksforum voor Nederland en België.

    Dit onafhankelijke forum is opgezet door liefhebbers in het schieten met luchtdruk. Ons forum biedt een veilig platform voor zowel de serieuze wedstrijdschutter als de hobbymatige individuele tuinschutter en alles wat daar tussen zit . Mede om die reden houden wij het forum laagdrempelig en hebben we gezelligheid hoog in het vaandel staan.

    Ook als nieuwkomer in de luchtdruksport is het zeker het overwegen waard om lid te worden van dit forum.
    Binnen het forum is veel kennis en ervaring waar u als lid gebruik van kunt maken. U kunt het forum gebruiken als kennisbank, vraagbaak en/of gewoon als een informele sociale ontmoetingsplaats van mensen met een gezamenlijke hobby, het luchtbuks schieten en alles wat daarmee samenhangt.

    Natuurlijk is het ook belangrijk om zelf een actieve rol op het forum te spelen. U haalt dan het meeste uit het forum en u zult ontdekken hoe leuk het is om uw kennis, ervaringen, foto’s, wetenswaardigheden, leuke gebeurtenissen te delen en “last but not least” nieuwe contacten op te doen.
    Zoals eerder aangegeven. Ervaring of nieuwkomer, het maakt niet uit! De leden van het forum maken het forum zoals het is: een dynamische omgeving die zich constant ontwikkelt en vernieuwt en een extra plezierige dimensie/toevoeging aan uw hobby kan bieden.

    Schroom niet, doe mee en maak een account aan en u zult ontdekken met hoeveel passie vele van uw mede-hobbyisten omgaan met de hobby en/of sport en welke mogelijkheden het forum u verder kan bieden.

    [Disclaimer] Als je geen account (meer) hebt op dit forum, dan kunnen jouw berichten niet worden verwijderd, maar ook niet (meer) herleid worden naar jou persoonlijk.


Wetgeving Let op wat je aanbiedt (en/of koopt)

Gebruikers die deze discussie onlangs hebben bekeken (Totaal:0)

IK denk dat het duidelijkste voorbeeld de jarenlange juridische strijd van iemand hier in Nederland is die zelf een Marauder geimporteerd had uit Amerika.
Waar leek die Marauder dan op, die was gewoon te koop hier in de winkel?
Een keer in beslag genomen is het natuurlijk ook nog eens het probleem van gezichtsverlies bij politie( die naar het scheen maar wat doet) en een officier die met dezelfde politie mee gaat en ook de ballen verstand ervan had.
Gezien hun machts positie en het procederen met belasting centjes liggen ze er geen minuut van wakker, wel van gezichts verlies.
Na ik dacht 7 jaar juridische strijd kreeg de man zijn gelijk en zo zal het steeds weer gaan, eerst slaan ze je in het gezicht en misschien na jaren zeggen ze sorry "foutje bedankt"!
Ze weten ook dat verreweg de meesten de centen niet hebben om het 20 voudige van de prijs van de luchtbuks te kunnen ophoesten voor een juridische strijd tegen Goliath.
Rechtsbijstand?
Staat ergens in de kleine lettertjes dat je niet verzekerd bent bij opzet.
Als je van de wetgever beschuldigd word ben je schuldig totdat het tegendeel bewezen is dwz. de rechtsbijstand doet niet mee hetzij je in het gelijk gesteld word!
Was there and did see it!
Heb zelf jarenlang juridisch geprocedeerd tegen de Duitse staat voor een waarde van 750 gulden waarbij de juridische kosten 27000 gulden werden en ook ik had een rechtsbijstand.
Liegende politie agenten enz. totdat het verhaal van meineed om de hoek kwam kijken, ik denk dat ze nooit vervolgd werden.
Geef mensen macht en zie wat ze ermee doen!
 
Laatst bewerkt:
mensen, wat een geweldige tips. Ik herken inderdaad de Browning op de foto (ben nog niet zo ervaren). De beste tip die ik (ergens) las was: als het in NL niet te koop is, is het waarschijnlijk NIET toegestaan. Ik heb mijn bestelling maar geannuleerd dus. Ik neem dat risico niet, dat is het mij niet waard. Ik kies voor het leuke aspect van luchtschieten, niet de randgevallen van wel of niet een legaal Luchtbuks in huis hebben. De Artemis CP01 en de Feinwerkbau 601 (die ik bezit) zijn overduidelijk (sport)luchtbuksen, dat is veilig qua wetgeving. Dat vind ik prettig. Uiteraard schiet ik afgezonderd in mijn tuin, niet zichtbaar voor de openbare weg en op de SV. Veel, veel dank voor het meedenken op deze mooie zondagmiddag. Ik voel mij echt opgenomen en serieus genomen. Thnx @all.
 
Je kunt er eigenlijk wel vanuit gaan dat als het niet in NL'se winkels te koop is je er bij vandaan moet blijven.

Verspreidt over de diverse winkels is vrijwel het hele legale aanbod wel te vinden. Vind je het niet weet je eigenlijk al genoeg.
 
Tja... voor de onwetende agent heb je altijd illegale spullen en kan je altijd achteraf je spullen zien terug te krijgen.

Van mij is al twee keer een Webley Tempest in beslag genomen.
Eerste keer was nadat de buurvrouw me in de tuin van mijn ouders had zien schieten. Die heb ik niet teruggekregen omdat ik toen niet wist hoe ik bezwaar kon maken e.d. (inmiddels bijna 25 jaar geleden).
Tweede keer was in 2015 nadat "iemand" (politie wilde niet zeggen wie dat geweest is) me in mijn eigen tuin had zien schieten en melding had gedaan van bezit van een vuurwapen. Kreeg drie agenten met kogelvrije vesten aan de deur voor een huiszoeking. Heb daar een enorme hoeveelheid ellende aan over gehouden. Onlangs heeft de rechter bepaald dat het pistool teruggegeven moet worden, maar ik heb er verder niks over gehoord hoe en wanneer dat dan gebeurt...

sketch-1538299998284.png
 
Dat bedoel ik maar. Zorg dat je goede vrienden bent met de buren, houdt ze op de hoogte wat je hobby is, veroorzaak geen overlast en zorg voor een hoge heg (niet zichtbaar). En dan nog maar hopen dat niemand belt, er zijn maar 4 politie ambtenaren in heel Nederland die weten hoe de vork in de steel zit, al die anderen zou je zelf moeten zien te overtuigen, succes daarmee :)
 
Soms kan het zelfs leuk zijn als de buren weten dat je in de tuin schiet, mijn buurmannen komen langs met de vraag of ze mee mogen schieten als ze horen dat ik bezig ben :)

Als de rechter heeft verklaart dat het pistool terug gegeven moet worden, moet de politie dat gelijk na de uitspraak doen.
Meestal ligt de luchtbuks in de rechtszaal (bij griffier) als bewijsstuk, zo niet dat kan je het gelijk na uitspraak ophalen bij het betreffende politiebureau welke het "Luchtbuks" in beslag heeft genomen (uitspraak rechter meenemen).
Als je na een x-tijd niets heb gehoord kan je ervan uitgaan dat de luchtbuks is "verdwenen" (lees meegenomen door politieagent voor thuis of vernietigd), "Luchtbuks" moet onbeschadigd/ongebruikt zijn bij terug gave !
Is dit niet het geval kan je bezwaar aantekenen en dat wordt het "Luchtbuks" geldelijk vergoed.
 
Soms kan het zelfs leuk zijn als de buren weten dat je in de tuin schiet, mijn buurmannen komen langs met de vraag of ze mee mogen schieten als ze horen dat ik bezig ben :)

Als de rechter heeft verklaart dat het pistool terug gegeven moet worden, moet de politie dat gelijk na de uitspraak doen.
Meestal ligt de luchtbuks in de rechtszaal (bij griffier) als bewijsstuk, zo niet dat kan je het gelijk na uitspraak ophalen bij het betreffende politiebureau welke het "Luchtbuks" in beslag heeft genomen (uitspraak rechter meenemen).
Als je na een x-tijd niets heb gehoord kan je ervan uitgaan dat de luchtbuks is "verdwenen" (lees meegenomen door politieagent voor thuis of vernietigd), "Luchtbuks" moet onbeschadigd/ongebruikt zijn bij terug gave !
Is dit niet het geval kan je bezwaar aantekenen en dat wordt het "Luchtbuks" geldelijk vergoed.
Thanks voor de tip!
Ik zat in de rechtszaal bij de uitspraak en er lag niks bij de griffier, en er werd me niks overhandigd. Zitting vond plaats bij fe Rechtbank Utrecht. De rechter heeft geoordeeld aan de hand van foto's die een wapenexpert van de politie genomen had.
Mijn advocaat heeft me ook niets verteld over hoe de teruggave in de praktijk zou moeten gaan.
Heel naïef ben ik er eigenlijk vanuit gegaan dat het weer netjes bij mij thuis bezorgd zou worden door de politie. Nu ik dit tiep, besef ik me meteen dat dat een beetje een stomme aanname was...
 
De politie is geen postbode en de officier van de wacht op het politiebureau moet zijn fiat geven voor terug gave omdat het "Luchtbuks" als het goed is in de kluis ligt.
 
Ja, en los daarvan.. het is de overheid..
Als ze iets van je willen hebben komen ze het halen en pakken het af,
als jij iets van hen (terug)krijgt mag jij in de regel alle moeite doen.

Je advocaat zou dit voor je mogen uitzoeken, en een mail naar politie Utrecht met alle papiertjes kan ook helpen.
 
Nu moet ik zeggen dat de technische reserche van de politie mijn zendapparatuur weer netjes heeft aangesloten en alle kabels heeft vervangen die ze los van het dak hadden getrokken.
Eea wel na tussen komst van mijn advocaat want de politie wou mij zo de hele handel terug geven in een plasticzak en mij met de schade laten zitten.
 
Het is een schande dat overheden zo reageren!
Je moet je dan ook niet verwonderen dat de spullen reeds vernietigd zijn of bij een agent reeds maanden zijn tuinplezier vergroot!
Ik heb ooit gedurende een proces van 2 jaar 28000 gulden aan advocaat kosten moeten maken tegen een overheid voor een strijdwaarde van 750 gulden waarbij die keuze niet vrijwillig was !
Ze schieten met een kanon met schroot op je om je vooral te raken.
Gelukkig heb ik dat gewonnen en moest die overheid de proces kosten betalen.
Mja wat heb je eraan, het interesseert ze toch geen ene moer want het gaat niet uit hun eigen zak en de belasting betaler dus ook jij zelf mag voor de kosten opdraaien dus ze leren er ook niets van!
 
Ik moet zeggen dat het bij mij netjes is afgehandeld.
De agenten die de handel bij mij thuis weghaalden zijn aan de deur geweest na afloop met een bos bloemen voor mijn vrouw en de excuses voor het gene wat er gebeurd was.
Alles waarschijnlijk wel in opdracht van het hoofdbureau want het was wel een flater van de bovenste plank als je bij een gelicentieerd zendamateur (PA0) zijn apparatuur midden in de nacht in beslag neemt.
Ze hebben nl nooit om mijn licentie gevraagd toen ze het in beslag namen :envy:4
 
Ik moet zeggen dat het bij mij netjes is afgehandeld.
De agenten die de handel bij mij thuis weghaalden zijn aan de deur geweest na afloop met een bos bloemen voor mijn vrouw en de excuses voor het gene wat er gebeurd was.
Alles waarschijnlijk wel in opdracht van het hoofdbureau want het was wel een flater van de bovenste plank als je bij een gelicentieerd zendamateur (PA0) zijn apparatuur midden in de nacht in beslag neemt.
Ze hebben nl nooit om mijn licentie gevraagd toen ze het in beslag namen :envy:4
Valt dan nog mee, mij hadden ze het rijbewijs afgenomen terwijl ik achterin een auto zat terwijl de chauffeur alcohol gedronken had en opeens had de bestuurder mijn naam echter het bloed leek niet op mijn bloed.
Waarbij ik al lang en breed in bed lag toen ze proces verbaal opmaakten en de bloedproef deden!:giggle:4:giggle:4:giggle:4
Liegende officier van justitie, liegende agenten, valse verklaringen enz om hun blunder goed te maken, werd je niet vrolijk van!
Tis goed gekomen na 2 jaar ellende!
 
Thanks voor de tip!
Ik zat in de rechtszaal bij de uitspraak en er lag niks bij de griffier, en er werd me niks overhandigd. Zitting vond plaats bij fe Rechtbank Utrecht. De rechter heeft geoordeeld aan de hand van foto's die een wapenexpert van de politie genomen had.
Mijn advocaat heeft me ook niets verteld over hoe de teruggave in de praktijk zou moeten gaan.
Heel naïef ben ik er eigenlijk vanuit gegaan dat het weer netjes bij mij thuis bezorgd zou worden door de politie. Nu ik dit tiep, besef ik me meteen dat dat een beetje een stomme aanname was...
Jij hebt wel erg veel problemen met douane, politie etc....
 
Met de douane is niet zo gek, als je eenmaal in het systeem staat ben je de Sjaak.
Mijn buurman bestelde altijd hoge bedragen via internet en was nooit gecontroleerd.....totdat....
Nadien werd iedere zending gecontroleerd op waarde en probeer dan maar eens om weer uit het systeem te komen.
 

Facebook Page

Terug
Bovenaan