• Welkom op dit gezellige luchtbuksforum voor Nederland en België.

Dit onafhankelijke forum is opgezet door liefhebbers in het schieten met luchtdruk. Ons forum biedt een veilig platform voor zowel de serieuze wedstrijdschutter als de hobbymatige individuele tuinschutter en alles wat daar tussen zit . Mede om die reden houden wij het forum laagdrempelig en hebben we gezelligheid hoog in het vaandel staan.

Ook als nieuwkomer in de luchtdruksport is het zeker het overwegen waard om lid te worden van dit forum.
    Binnen het forum is veel kennis en ervaring waar u als lid gebruik van kunt maken. U kunt het forum gebruiken als kennisbank, vraagbaak en/of gewoon als een informele sociale ontmoetingsplaats van mensen met een gezamenlijke hobby, het luchtbuks schieten en alles wat daarmee samenhangt.

Natuurlijk is het ook belangrijk om zelf een actieve rol op het forum te spelen. U haalt dan het meeste uit het forum en u zult ontdekken hoe leuk het is om uw kennis, ervaringen, foto’s, wetenswaardigheden, leuke gebeurtenissen te delen en “last but not least” nieuwe contacten op te doen.
    Zoals eerder aangegeven. Ervaring of nieuwkomer, het maakt niet uit! De leden van het forum maken het forum zoals het is: een dynamische omgeving die zich constant ontwikkelt en vernieuwt en een extra plezierige dimensie/toevoeging aan uw hobby kan bieden.

Schroom niet, doe mee en maak een account aan en u zult ontdekken met hoeveel passie vele van uw mede-hobbyisten omgaan met de hobby en/of sport en welke mogelijkheden het forum u verder kan bieden.

Techniek Lg15 Tornado Als Hagelbuks....en De Gevolgen Daarvan.

Leden die dit recent bekeken hebben. (Totaal:0)

S@ntos

Über Plinkert van huis uit
Organisator
Elite member
Van de week een LG15 gekregen, stond te koop maar het ding schoot te slecht om te verkopen zei de eigenaar.
Nu ben ik dus behoorlijk lijp van dit type buks( zie mijn topic hierover elders op het forum) en kan ook nog heel aardig knutselen aan veerbuksen dus door gegeven dat ik deze buks wel wilde nazien voor hem.
De verkoper wilde hem bij een wapenhandelaar laten reviseren dus heb ik gemaild dat ik zelf graag reviseer met als gevolg dat ik deze buks dus mocht komen ophalen met als enige voorwaarde dat ik liet weten wat er aan de hand was en hoe hij schiet na de revisie...mooie prijs voor een Tornado .22....
Leuke is dat alle onderdelen er nog origineel op zitten en dat het een "F" stempel heeft.
IMG_0063.jpg IMG_0064.jpg
Onder de naam Umarex dus een in Duitsland verkochte buks en een Umarex heb ik nog niet van dit type.
Wel heb ik al een LG14 en een Telly Tornado oud type dus deze LG15 is een mooie aanvulling voor mijn onderspanner-afwijking!
Thuis even wat test schoten gelost in de tuin en idd was het ene schot wel aardig qua kracht en de volgende bagger.
Ook merkte ik bij schot 6 dat niet alleen de geladen pellet de loop verliet, er zat def nog iets bij...
Meteen genokt en de buks boven maar eens gedemonteerd...nou ja, het werd al snel duidelijk wat daar de oorzaak van was en waarom het ding als een krant schoot...
Nadat de cilinder er uit was,bleek het seal vol geslagen te zitten met loodjes en kwam er een mooi handje fijne jachthagel uit de drukbuis rollen...
DSCF5864.JPG DSCF5865.JPG DSCF5863.JPG DSCF5866.JPG DSCF5871.JPG
Een vorige eigenaar heeft de loading tap ooit gevuld met fijne hagel, dicht gedaan en de buks gespannen met de loop omhoog.
De hagel is door de transfert poort de drukbuis in gegleden met alle schadelijke gevolgen vandien...
Tijdens het schoonmaken van de drukbuis rolde de hageltjes er vrolijk uit daar er nog genoeg in de oude vetlagen vast zat....denk dat ik er bij elkaar 2 patronen aan hagel uit heb gehaald...
Dat de buks met dit seal het niet echt super meer zou doen, mag duidelijk wezen...gelukkig had ik nog een nieuw setje leren seal liggen die ik er op heb gezet na de cilinder weer ff knap te hebben gemaakt.
DSCF5870.JPG
Nadat alle onderdelen weer roest -en vetvrij waren, de loop weer trekken en velden vertoonde en alle onderdelen mooi in de Ultimox stonden het geheel met een HW97 veer weer gemonteerd.....
Ondanks dat het seal zich nog met gaan zetten, is het verschil al meer dan bevredigend te noemen.
Zat ik gisteren nog aan plastic pellets te denken, schiet de LG15 alweer 1 grammers door blik..dikke winst.

Nu heb ik al best wat mishandelde buksen in mijn handen gehad en weer tot leven gewekt maar deze had ik nog niet mee gemaakt, stiekem wel benieuwd of de hagel er inderdaad nog uit geschoten is en wat het effect was...
Maar ook hoe link dit geweest zou kunnen zijn voor omstanders maar ach, tijden waren anders vroeger toen 1Vandaag nog niet bestond met suffe gefrustreerde mensen die vertellen hoe gevaarlijk een buks is...
Morgen deze plinker maar eens inschieten, net zoals zijn broeders is zuiverheid vinden met deze buks een hele opgave..ook zonder de fijne hagel geeft het ding een mooie spreiding:LOL:

O ja, ik heb al een mail inc foto's verstuurd aan de ex eigenaar zodat hij op de hoogte is van de revisie en weet waar zijn buks terecht is gekomen.
Gelukkig hij gaat langs komen om er mee te schieten..bij hem heeft deze buks jaren stof staan happen en hij wist niet eens hoe het ding schiet:sneaky:...hihi komt hij snel genoeg achter!

Topic starter Soortgelijke Topics Forum Antwoorden Datum
S@ntos Onderhoud, Zelfbouw & Upgrade 5

Soortgelijke Topics

Ongelezen Berichten

Facebook Page