• Welkom op dit gezellige luchtbuksforum voor Nederland en België.

    Dit onafhankelijke forum is opgezet door liefhebbers in het schieten met luchtdruk. Ons forum biedt een veilig platform voor zowel de serieuze wedstrijdschutter als de hobbymatige individuele tuinschutter en alles wat daar tussen zit . Mede om die reden houden wij het forum laagdrempelig en hebben we gezelligheid hoog in het vaandel staan.

    Ook als nieuwkomer in de luchtdruksport is het zeker het overwegen waard om lid te worden van dit forum.
    Binnen het forum is veel kennis en ervaring waar u als lid gebruik van kunt maken. U kunt het forum gebruiken als kennisbank, vraagbaak en/of gewoon als een informele sociale ontmoetingsplaats van mensen met een gezamenlijke hobby, het luchtbuks schieten en alles wat daarmee samenhangt.

    Natuurlijk is het ook belangrijk om zelf een actieve rol op het forum te spelen. U haalt dan het meeste uit het forum en u zult ontdekken hoe leuk het is om uw kennis, ervaringen, foto’s, wetenswaardigheden, leuke gebeurtenissen te delen en “last but not least” nieuwe contacten op te doen.
    Zoals eerder aangegeven. Ervaring of nieuwkomer, het maakt niet uit! De leden van het forum maken het forum zoals het is: een dynamische omgeving die zich constant ontwikkelt en vernieuwt en een extra plezierige dimensie/toevoeging aan uw hobby kan bieden.

    Schroom niet, doe mee en maak een account aan en u zult ontdekken met hoeveel passie vele van uw mede-hobbyisten omgaan met de hobby en/of sport en welke mogelijkheden het forum u verder kan bieden.

    [Disclaimer] Als je geen account (meer) hebt op dit forum, dan kunnen jouw berichten niet worden verwijderd, maar ook niet (meer) herleid worden naar jou persoonlijk.


Regels & Veiligheid Mag ik een drone boven mijn tuin uit de lucht schieten?

Gebruikers die deze discussie onlangs hebben bekeken (Totaal:0)

V

Verwijderd lid 1684

Gast
Drone-X5c-Rc-Helicopter-De-Contr-le-Remoto-X5c-Drones-Met-Camera-Hd-afstandsbediening-helicopt...jpg
Een Nederlandse rechter heeft zich moeten buigen over de praktijken van een ‘droneverwoester’, die gewapend met een luchtbuks een drone aan gruzelementen schoot. Een dronebezitter vloog met zijn toestel boven het perceel van zijn buren, tot de buurjongen daar genoeg van kreeg, zijn luchtbuks pakte en de trekker overhaalde.

De eigenaar eiste vergoeding van de op ruim duizend euro getaxeerde schade. De schutter vond dat het laten vliegen van de drone boven zijn grond niet mocht, omdat daarmee zijn privacy werd geschonden. De rechter kwam tot de conclusie dat het vliegen met de drone tot de situatie leidt dat de buren zich bespied kunnen voelen. Dit is onrechtmatig, mede omdat de dronevlieger volgens de rechter geen rechtvaardiging heeft aangevoerd voor de inbreuk op de privacy. Overigens vindt de rechter dat het daarbij niet uitmaakt of er daadwerkelijk beelden zijn geschoten met de camera en of deze kan inzoomen; de onzekerheid daarover brengt een gevoel van onvrijheid met zich mee.

In een vervolg op de eerdere rechtszaak oordeelde de rechter dat de familie van de schietende buurjongen ook blaam treft, want schieten op andermans eigendom en daarmee toebrengen van schade, is evenmin toegestaan. De rechter oordeelde dat beiden vijftig procent van de schade moeten dragen, mede omdat de inbreuk op het recht van privacy in dit geval niet minder of zwaarder is dan de inbreuk op het eigendomsrecht van de dronevlieger. Kortom, aspirant-dronevernielers zijn gewaarschuwd; neem vooral geen al te dure drone op de korrel.
 
Duidelijk dus! Ook wel te begrijpen, niemand heeft het recht om andermans spullen te vernielen. En privacy en drones, daar is al zo vaak over geschreven dat drone vliegers zich daar niet meer achter kunnen verschuilen.
 
Nou als ik hier boven op ons huis een drone ziet dan gaat die er wel aan, en als die op de grond ligt sla ik die apparaat finaal in stukken :devil:4.
Ze doen mij toch niks omdat ze wel weten wie ik ben hahahaha:lipssealed:4
 
Ik stoor me er sowieso aan dat de lucht boven mijn eigen grond niet van mij is... Tot welke hoogte is het mijn bezit? Ik weet in India is jouw grond jouw bezit tot aan de hemel... Hier kunnen ze de hele dag met helikopters boven mn huis vliegen..

Ik vind het een belachelijke uitspraak en zou zeker nooit!! de helft van een drone vergoeden die boven mijn grond kapot geslagen wordt met mijn knuppel oid.. Mijn grond, dus oprotten!! Moet niet gekker worden hier.

En als een hoge priester, in een bankgebouw van ons eigen symbool van ongelijkheid, zoiets bepaald, dan mag hij het geld ook zelf hier komen halen, want geven doe ik het van mn leven niet ! :Poop:

We hebben al haast geen privacy meer, telefoons die worden afgetapt (meeste ter wereld) je internet die wordt afgetapt, camera's in je tv, pc, telefoons die je bespieden, net als de microfoons.. Leg je telefoon maar eens neer en roep 20x per dag dat je een nieuwe telefoon nodig hebt, en bekijk dan welke Ads je voorbij ziet komen!!! De enige privacy die ik nog heb is in eigen huis met alle stekkers uit het stopcontact.. Als de buurman dan ook nog eens de hele tijd met zn drone camera voor mn raam hangt, dan gaat de drone er 100% aan !
En als hij zijn auto in mijn achtertuin neerzet, dan gaat zn auto er ook aan ! lol...


Ben van leven en laten leven, van mij heeft niemand last, zal nooit zeuren of oordelen over wat een ander doet. Maar verwacht dit ook van anderen, anders breekt de hel los :)

Wel super bedankt voor dit interessante bericht @Stephan
(y)
 
  • Leuk
Waarderingen: Ian
Ja, of je dat doet, wil, zou doen of zou willen laten doen, → dat is de vraag niet hé :)
De vraag was "mag dat"
Dus van de wet niet blijkbaar

Van mij mag je dat zeker :cool:4, ik hoef ook zo geen ding boven mijn tuintje waar ik hard voor gezwoegd heb.
Daar komt niemand in tenzij zonder mijn goedkeuring.
En iemand die ik de toegang weiger, zou dan zomaar eventjes langs boven komen piepen, "NO F... WAY"

Maar het mag niet.
Van de wet dan hé :angel:4 :angel:4 :angel:4
 
Ik vlieg zelf met drones, schiet met een camera, en schiet met buksen.
Essentieel is altijd dat je met respect voor anderen je hobby beoefend lijkt me,..
Dus als iemand last heeft van mijn drone dan vlieg ik daar simpelweg niet,
en als men last heeft van mijn fotografie of mijn buks: idem. dan daar dus gewoon niet.

Had ik een tuin dan twijfelde ik geen seconde als ik er last van ondervind.
Dat bijna elke drone tegenwoordig een camera heeft maakt dat je alleen maar meer rekening dient te houden met andere mensen..
aerial shots maken en dronevliegen is geweldig leuk, maar niet als het iemands privacy in het gedrang brengt.
Ik zou het iemand die boven eigen grond mijn drone uit de lucht schiet ook niet kwalijk nemen.
 
Strafrechtelijk heb je volgens mij de mogelijkheid om je "buurman" aan te pakken als de drone boven je tuin hangt. Je moet op veilige afstand van mensen en gebouwen vliegen. Maar stel nou dat hij boven z'n eigen tuin vliegt, maar de camera op jouw tuin heeft gericht. Dan heb je geen poot om op te staan.
Strafrechtelijk kun je geen aangifte doen door een beroep te doen op schending van je privacy. Dan moet je dus een civiele procedure starten om om je buurman in het gareel te krijgen met alle kosten van dien. Je kans is groot dat je wint want de buurman kan waarschijnlijk niet aannemelijk maken waarom hij in jou tuin moet filmen. Maar de kosten van een advocaat krijg je niet vergoed, behalve dan misschien de proceskostenveroordeling (dat dekt echter nooit de werkelijke kosten).
En een eis tot schadevergoeding leidt ook tot niets, probeer jij nl. maar eens je schade inzichtelijk te maken in €'s (je advocaatkosten mag je dus niet meetellen). Dus vanuit economisch oogpunt bekeken is de keuze van degene uit het vonnis (een goed gericht schot uit zijn luchtbuks) misschien helemaal niet zo'n gekke keuze. :angel:4:angel:4:angel:4

Waar mag ik vliegen met een drone: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/drone/vraag-en-antwoord/vliegen-met-drone
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Heel goed om te lezen allemaal...
Ik heb al een paar keer klaar gestaan met mijn buks omdat mensen op het grasveld achter mijn huis hun drones vliegen en dan achter de huizen in de lucht hangen. Gelukkig nog geen een gezien die boven of achter mijn huis heeft gestopt anders was die zeker neer geschoten.
Ik ben toch de Helikopter killer van Schietschuur Manta LOL!! (
 
Strafrechtelijk heb je volgens mij de mogelijkheid om je "buurman" aan te pakken als de drone boven je tuin hangt. Je moet op veilige afstand van mensen en gebouwen vliegen. Maar stel nou dat hij boven z'n eigen tuin vliegt, maar de camera op jouw tuin heeft gericht. Dan heb je geen poot om op te staan.
Strafrechtelijk kun je geen aangifte doen door een beroep te doen schending van je privacy. Dan moet je dus een civiele procedure starten om om je buurman in het gareel te krijgen met alle kosten van dien. Je kans is groot dat je wint want de buurman kan waarschijnlijk niet aannemelijk maken waarom hij in jou tuin moet filmen. Maar de kosten van een advocaat krijg je niet vergoed, behalve dan misschien de proceskostenveroordeling (dat dekt echter nooit de werkelijke kosten).
En een eis tot schadevergoeding leidt ook tot niets, probeer jij nl. maar eens je schade inzichtelijk te maken in €'s (je advocaatkosten mag je dus niet meetellen). Dus vanuit economisch oogpunt bekeken is de keuze van degene uit het vonnis (een goed gericht schot uit zijn luchtbuks) misschien helemaal niet zo'n gekke keuze. :angel:4:angel:4:angel:4

Waar mag ik vliegen met een drone: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/drone/vraag-en-antwoord/vliegen-met-drone

Zoals het moeilijk is te bewijzen dat de camera op jouw huis gericht is is het ook moeilijk te bewijzen dat de pellet die hem neerhaalde van jou afkomstig is vermits de camera niet op jouw gericht is.
Doe ik normaal niet maar een drone schiet ik in de rug en een stille .22 kan dat makkelijk!
Eerste klap is een daalder waard, sorry kan je dan nog altijd erna zeggen!
 
  • Leuk
Waarderingen: Ian
1518519030816.png

Heb ook een dure DJI gehad (Zelfs hier op het forum verkocht), en ermee in de tuin gevlogen, maar nooit over de schutting naar de buren.. Mss heel even per ongeluk een halve meter, meestal kwam hij dan gewoon tegen de schutting en kon ik weer nieuwe onderdelen bestellen :) Heb ook vliegtuigen gehad in het verleden, echt hele vette, maar de mooiste heb ik nooit mee durven vliegen want mijn vluchten waren meestal niet langer dan 2 minuten :) (op zwevende beginners vliegtuigjes na dan :) ).. Ik kan beter een bootje kopen, die gaan niet zo hard, maar ben bang dat ik zelfs die weet te zinken binnen 2 minuten :) lol
 
Bekijk bijlage 15128

Heb ook een dure DJI gehad (Zelfs hier op het forum verkocht), en ermee in de tuin gevlogen, maar nooit over de schutting naar de buren.. Mss heel even per ongeluk een halve meter, meestal kwam hij dan gewoon tegen de schutting en kon ik weer nieuwe onderdelen bestellen :) Heb ook vliegtuigen gehad in het verleden, echt hele vette, maar de mooiste heb ik nooit mee durven vliegen want mijn vluchten waren meestal niet langer dan 2 minuten :) (op zwevende beginners vliegtuigjes na dan :) ).. Ik kan beter een bootje kopen, die gaan niet zo hard, maar ben bang dat ik zelfs die weet te zinken binnen 2 minuten :) lol

Die boot kan je beter ook daar laten. Heb ooit eentje gezien die met een rotvaart uit het water vloog pardoes op een boom. Boot in flarden.
 
Zoals het moeilijk is te bewijzen dat de camera op jouw huis gericht is is het ook moeilijk te bewijzen dat de pellet die hem neerhaalde van jou afkomstig is vermits de camera niet op jouw gericht is.
Doe ik normaal niet maar een drone schiet ik in de rug en een stille .22 kan dat makkelijk!
Eerste klap is een daalder waard, sorry kan je dan nog altijd erna zeggen!

Ik weet niet hoe het zit met cheapo drones, maar de betere drones hebben een apart bedienbare, volledig draaibare camera. Met sterke vergroting eerst checken naar waar de camera gericht is, vanuit een verborgen positie? :Sneaky:

Bekijk bijlage 15128

Heb ook een dure DJI gehad (Zelfs hier op het forum verkocht), en ermee in de tuin gevlogen, maar nooit over de schutting naar de buren.. Mss heel even per ongeluk een halve meter, meestal kwam hij dan gewoon tegen de schutting en kon ik weer nieuwe onderdelen bestellen :) Heb ook vliegtuigen gehad in het verleden, echt hele vette, maar de mooiste heb ik nooit mee durven vliegen want mijn vluchten waren meestal niet langer dan 2 minuten :) (op zwevende beginners vliegtuigjes na dan :) ).. Ik kan beter een bootje kopen, die gaan niet zo hard, maar ben bang dat ik zelfs die weet te zinken binnen 2 minuten :) lol

Heb een tijd terug met de DJI Phantom 3 Pro van een kameraad gevlogen en gefilmd, echt fantastisch. Nadien de wetgeving eens opgezocht en beseft dat ik 'een beetje' te hoog gevlogen had :Whistling: .
Zalige beelden ook, trouwens!
 
Journaal allemaal net gezien??
Politie is ook druk zoekende naar opties (verwacht niet dat zij hun “Walther” mogen gebruiken).......ik ga mijn parkiet maar eens africhten! :rofl:4
 
Journaal allemaal net gezien??
Politie is ook druk zoekende naar opties (verwacht niet dat zij hun “Walther” mogen gebruiken).......ik ga mijn parkiet maar eens africhten! :rofl:4
Ja, lekker actueel topic he? Ik heb met het journaal topic trouwens niks te maken.
 
Ik denk dat een perslucht tennisbal kanon de enige optie wordt die quasi onbestraft kan blijven...
Moet je gewoon een racket bij de hand houden, en het op je slechte back-hand steken.

Of je koopt voor 50 euro aan tennisballen en probeert het zo... :D4

Keep drone-hunting (over your property)!
 
Een gps frequentie jammer met een richtbare antenne ? :mask:4
zwaar illegaal (dikke boetes en stafblad=resultaat) maar gewoon te koop online.
Denk dat je de drone in 20 secondes neerhebt en het ding weer opgeborgen hebt voor er iemand je locatie kan tracen...
Dit is geen advies! slechts een schets van wat er mogelijk zou kunnen.
 
Ik weet al wat het beste gevoel geeft van al die dingen die niet mogen!:giggle:4:giggle:4
 

Facebook Page

Terug
Bovenaan