• Welkom op dit gezellige luchtbuksforum voor Nederland en België.

    Dit onafhankelijke forum is opgezet door liefhebbers in het schieten met luchtdruk. Ons forum biedt een veilig platform voor zowel de serieuze wedstrijdschutter als de hobbymatige individuele tuinschutter en alles wat daar tussen zit . Mede om die reden houden wij het forum laagdrempelig en hebben we gezelligheid hoog in het vaandel staan.

    Ook als nieuwkomer in de luchtdruksport is het zeker het overwegen waard om lid te worden van dit forum.
    Binnen het forum is veel kennis en ervaring waar u als lid gebruik van kunt maken. U kunt het forum gebruiken als kennisbank, vraagbaak en/of gewoon als een informele sociale ontmoetingsplaats van mensen met een gezamenlijke hobby, het luchtbuks schieten en alles wat daarmee samenhangt.

    Natuurlijk is het ook belangrijk om zelf een actieve rol op het forum te spelen. U haalt dan het meeste uit het forum en u zult ontdekken hoe leuk het is om uw kennis, ervaringen, foto’s, wetenswaardigheden, leuke gebeurtenissen te delen en “last but not least” nieuwe contacten op te doen.
    Zoals eerder aangegeven. Ervaring of nieuwkomer, het maakt niet uit! De leden van het forum maken het forum zoals het is: een dynamische omgeving die zich constant ontwikkelt en vernieuwt en een extra plezierige dimensie/toevoeging aan uw hobby kan bieden.

    Schroom niet, doe mee en maak een account aan en u zult ontdekken met hoeveel passie vele van uw mede-hobbyisten omgaan met de hobby en/of sport en welke mogelijkheden het forum u verder kan bieden.

    [Disclaimer] Als je geen account (meer) hebt op dit forum, dan kunnen jouw berichten niet worden verwijderd, maar ook niet (meer) herleid worden naar jou persoonlijk.


SVRL Nieuwe Actie Buksforum vs 80J regel.

Gebruikers die deze discussie onlangs hebben bekeken (Totaal:0)

Prima! Maar wel al je gegevens vermelden! (vlgns mij moest ik er destijds zelfs kopieën paspoort bij doen ivm veiligheid).

Individueel wordt je juist helemaal niet gehoord David.. Daarom bestaan er stichtingen en verenigingen, Een individu het "natuurlijk persoon", is een geest die niet gehoord hoeft of kan worden.. Het ligt heel juridisch en voor een leek klinkt het allemaal heel gek, maar vertrouw me maar dat individuen niet gehoord worden, kan ook niet.
 
Prima! Maar wel al je gegevens vermelden! (vlgns mij moest ik er destijds zelfs kopieën paspoort bij doen ivm veiligheid).

Individueel wordt je juist helemaal niet gehoord David.. Daarom bestaan er stichtingen en verenigingen, Een individu het "natuurlijk persoon", is een geest die niet gehoord hoeft of kan worden.. Het ligt heel juridisch en voor een leek klinkt het allemaal heel gek, maar vertrouw me maar dat individuen niet gehoord worden, kan ook niet.
Gelukkig studeer ik rechtsgeleerdheid :p
 
Even een gedeeltelijke kopie, lezen jullie even mee
Het eerste woordje (dat) in het rood ontbreekt volgens mij

Verder onderaan in het rood nog wat bedenkingen


  • Het onderzoek van het NFI: complicerende factoren en nuances
  • Verder stelt de heer Dijkhoff in zijn brief dat, om de huid te penetreren, een luchtdrukkogel ( pellet) een minimale kinetische energie van 0,6 joule per vierkante millimeter moet hebben. Dit blijkt uit een onderzoek van het NFI.[1] Hier verbind de heer Dijkhoff echter direct de conclusie aan dat er dus vanaf dit energieniveau kans is op dodelijk letsel. Technisch gezien heeft de heer Dijkhoff hierin gelijk.
    • Echter, wij denken dat elk redelijk denkend mens het met ons eens zal zijn wanneer wij stellen dat het feit dateen projectiel, dat net genoeg bewegingsenergie heeft om de huid te doorboren, zeer waarschijnlijk betekent dat datzelfde projectiel geen dodelijk verwondingen zal kunnen veroorzaken. Ook heeft het NFI in haar onderzoek geen rekening gehouden met kleding, waar het ons redelijk lijkt om te veronderstellen dat de gemiddelde persoon kleding draagt op de plek waar hij of zij mogelijk geraakt zou worden door een pellet en dit dus wel degelijk meegerekend zou moeten zijn geweest.
Daarbij stelt de heer Dijkhoff geheel correct dat dit slechts een potentieel gevaar is. Dit gevaar doet zich derhalve alleen voor wanneer men met luchtdrukwapens op mensen schiet, wat uiteraard al strafbaar is. Om een vergelijking te maken: de maximumsnelheid in Nederland is 130 kilometer per uur. Toch limiteren wij auto’s niet op die snelheid. Immers hebben wij het overschrijden van de maximumsnelheid al strafbaar gesteld, voor zover ik mij kan herinneren in de Wegenverkeerswet 1994. Hieruit leiden wij af dat een strafbepaling volgens de formele wetgever een voldoende afschrikwekkende werking zou moeten hebben om de hoeveelheid overtreders van de strafbepaling zo klein te maken dat het efficiënter is om slechts de overtreders van de strafbepaling te straffen dan het preventief onmogelijk te maken om de strafbepaling überhaupt te overtreden. Deze logica kan men ook toepassen op luchtschutters.

Dan is het nog zo dat het NFI geheel correct stelt dat, hoewel alle luchtdrukwapens die de grenswaarde overschreden PCP’s ( pre-charged pneumatics: luchtdrukwapens die hun eigen tank met lucht onder druk meedragen als voorstuwend medium) waren, dit niet betekent dat alle PCP’s ook daadwerkelijk de grenswaarde overschreiden.( ik dacht "overschrijden met lange ij ) Ook merkt het NFI op dat er nog wel krachtigere PCP’s bestaan dan degene die de grenswaarde overschreden, en dat deze luchtdrukwapens ook de mondingenergie van de zwakste vuurwapens overschreden. Dit klopt. Echter, hierbij moet de noot gemaakt worden dat deze luchtdrukwapens allereerst bijzonder duur zijn. Zij zullen gemakkelijk meerdere honderden zo niet duizenden Euro’s kosten, zonder de bijkomende kosten van een persluchtfles, richtkijker, trekkerslot, koffer, pellets en andere accessoires mee te tellen. Vooral goede richtkijkers lopen tot in de duizenden euro’s qua prijs.

Het is dus aannemelijk dat er een beperkt aantal mensen bestaat dat deze luchtbuksen bezit. Dan is het nog zo dat deze luchtbuksen slechts enkele schoten kunnen afvuren met de hoeveelheid perslucht die de ingebouwde tank van het luchtdrukwapen bevat. Ook is het herladen meestal langzaam en moet bij de meeste luchtdrukwapens de luchtbuks na elk schot opnieuw geladen worden. Als men meer schoten per druktank wil afvuren, dan schiet men over het algemeen ‘aan de fles.’ Dit betekent dat er een zware persluchtfles met lucht onder hoge druk direct verbonden is met de buks, wat de bewegingsvrijheid van het luchtdrukwapen aanmerkelijk limiteert.

Al met al lijkt het ons meer dan aannemelijk dat een zware luchtbuks geen ‘gelegenheidswapen’ is. Men koopt niet in een opwelling van woede (←zou ik eventueel vervangen door “vlaag van zinsverbijstering”)een duizenden Euro’s kostend luchtdrukwapen waarmee men na elk schot moet herladen en een zware persluchtfles ( die periodiek gekeurd moet worden) met zich mee moet dragen. In een opwelling van woede zal men veel sneller het eerst beschikbare object dat als Luchtbuks kan dienen grijpen. Bijvoorbeeld een stoel, een glazen fles of een keukenmes.


Hieronder klopt iets niet meer (denk ik dan hé :giggle:)

Dan is het ook nog zo dat de zwaardere luchtdrukwapens over het algemeen een groter kaliber gebruiken, wat weer betekent dat de kinetische energie van de pellet bij het raken van het doel verspreid wordt over een groter oppervlakte. (tot hier klopt het nog)


Dit klopt niet meer
"Dit heeft als effect dat het aantal joules per vierkante millimeter lager wordt, en zo weer, ondanks het feit dat het om een krachtiger luchtdrukwapen gaat, onder de grenswaarde voor penetratie van de huid kan komen"


Wanneer men een 15joule buks in 5.5 mm gebruikt dan zal een 7.62 mm in 15 joule idd minder joule per mm² hebben

Doch, je zegt zelf letterlijk ondanks het feit dat het om eenkrachtiger luchtdrukwapen gaat

Hier word de indruk gegeven dat een groter caliber minder krachtig is om de huid te penetreren maar volgens mij komt bijna elke buks wel degelijk over de grens van 0.6 joule/mm²

0.6 joule per mm² in 4.5 mm²→ Opp. = 15.98 mm² x 0.6 = 9.5 joule
0.6 joulle per mm² in 5.5 mm²→ Opp. = 23.74 mm² x 0.6 = 14.24 joule
0.6 joulle per mm² in 6.35 mm²→ pp. = 31.65 mm² x 0.6 = 18.99 joule
0.6 joulle per mm² in 7.62 mm²→ Opp. = 45.58 mm² x 0.6 = 27.34 joule
0.6 joulle per mm² in 9 mm²→ Opp. = 63.58 mm² x 0.6 = 38.15 joule

Velen schieten met een buks van 4.5 mm met 9.5 joule
Velen schieten met een buks van 5.5 mm met 14.24 joule

MAAR
Niemand schiet met een buks van 6.35 mm met 18.99 joule
Niemand schiet met een buks van 7.62 mm met 27.34 joule
Niemand schiet met een buks van 9 mm met 27.34 joule


Wanneer die zin geformuleerd word zoals hieronder, dan klopt het wel
"Dit heeft als effect dat het aantal joules per vierkante millimeter lager wordt, en zo weer, ondanks het feit dat het om een even krachtig luchtdrukwapen gaat, onder de grenswaarde voor penetratie van de huid kan komen"


Zie ik het fout, of klopt er ergens iets niet??
 
Laatst bewerkt:
Ik ben bang dat de brief te lang en te technisch is voor kamerleden. Als het niet boeit dan lezen ze niks.

Je kan het denk ik het beter verkopen als korte tekst.
We hebben immers alle technische gegevens al gemaild, verstuurd en fysiek verstrekt aan ze.

Het gaat om de 80 Joule grens die wss ingesteld wordt. Daar moeten we ons op richten en de complicaties die ontstaan, doordat alle pcpees straks in beslag genomen worden. Dit zou handhaving gigantisch kunnen belasten daar 90% van de LB sporters met een pcp luchtbuks schieten en dus vervoeren. Zoals de ex staats secretaris stelt in het ontwerp wetsvoorstel, zal hier grote verwarring ontstaan en alle pcp luchtbuksen inbelslag genomen worden voor krachttesten. We hebben het hier over de grootste groep sporters.
Veer/Piston buksen zijn makkelijk te herkennen en de kracht is altijd minder dan 80 J, Dit is een grote groep achtertuin sporters, waarvan maar een klein deel verenigd is en deze luchtbuks nooit zal vervoeren.

Ik schrijf nu niet wat jij moet schrijven, maar denk dat het kort, beknopt en to the point moet zijn, over wat er fout is aan de conclusies van de ex-staatssecretaris.

Niet opnieuw het hele technische verhaal met millimetertje. Ze zijn lui, en zullen het dan niet lezen.

Mooiste zou zijn als we het in een pamflet cq affiche duidelijk kunnen maken, aan deze luie ongeïnteresseerde kamerleden.
(Technische onderbouwen kunnen we altijd toevoegen als naslagwerk? Of daarna kapot spammen met technische onderbouwen, ook prima :))

(Sorry ben 4 dagen doodziek geweest en kon er niet eerder helder over oordelen).

Ik vind de brief over het algemeen super, maar wss niet geschikt voor kamerleden vrees ik. 6 pagina's gooien ze, zo langs zich neer. (Je weet toch hoe waardeloos ze zijn ;) ) lol
 
Die ganse lap tekst van mij met calibers, mm en joules hoeft er niet bij hoor
Alleen over het rood aangemerkte had ik een vraag over of dit wel klopte
De rest was maar ter verduidelijking

Het stuk met de vergelijking met een auto die sneller kan en ook niet begrensd word vind ik trouwens prima gevonden
 
Hoi mensen, begrijpelijke punten. De reden dat de brief zo lang is is dat je dit wetsvoorstel juist op de nuances aan moet pakken, en om nuances uit te leggen moet je een referentiekader scheppen. Het lijkt me dus juist van belang om de details uit te leggen. Ik snap inderdaad wel dat dit de leden kan aansporen om de brief juist niet te lezen, dus ik heb nu de samenvatting bovenaan gezet met verwijzing naar de paragrafen die deze punten verder onderbouwen.

Zo kunnen ze toch de hoofdlijnen lezen, en als het ze interesseert, ervoor kiezen om de verdere onderbouwing te lezen. Is dat wat?

Zie voor de nieuwe versie de map :)
 
Super David ;) Ik heb het gelezen en vind het geweldig.

Je kan ondertekenen met eigen naam als:
D. B. Huis namens "Stichting Vrije Recreatieve Luchtbuksen"

Namens mijzelf wil ik je hartelijk danken voor deze puik brief!!
(y)(y)(y)(y)
 
De beknopte "verwijzingen" bovenaan is zeker een positieve meerwaarde.
Draag zorg voor die duim, waar jij alles zo mooi uitgezogen krijgt. (y)(y) :)2
 
Laatst bewerkt:
Super! Aan alle 2de kamerleden? Ben benieuwd naar de reacties. ;)

Bedankt.
JW
 
Vorige emails naar kamerleden brachten ook weinig reacties op, buiten een reply van stuk of 3 dat ze het binnen de fractie gingen bespreken, maar dat niet openbaar gaan maken.

Het ligt er iig, en nu maar hopen dat er iets mee gebeurd. Jij hebt er iig iets aan gedaan... ! ;)

JW
 
Ik kan de brief ook nog op de SVRL facebook-pagina zetten. Deze heeft nu een bereik van 16.000 mensen.. Iets meer dan hier dus :) lol
 
Dit ga ik plaatsen.

Edit: pdf gewijzigd..
 

Bijlagen

  • Reactie luchtdrukwapens voorstel Dijkhoff.pdf
    357,3 KB · Weergaven: 19
Laatst bewerkt:

Facebook Page

Terug
Bovenaan