• Welkom op dit gezellige luchtbuksforum voor Nederland en België.

Dit onafhankelijke forum is opgezet door liefhebbers in het schieten met luchtdruk. Ons forum biedt een veilig platform voor zowel de serieuze wedstrijdschutter als de hobbymatige individuele tuinschutter en alles wat daar tussen zit . Mede om die reden houden wij het forum laagdrempelig en hebben we gezelligheid hoog in het vaandel staan.

Ook als nieuwkomer in de luchtdruksport is het zeker het overwegen waard om lid te worden van dit forum.
    Binnen het forum is veel kennis en ervaring waar u als lid gebruik van kunt maken. U kunt het forum gebruiken als kennisbank, vraagbaak en/of gewoon als een informele sociale ontmoetingsplaats van mensen met een gezamenlijke hobby, het luchtbuks schieten en alles wat daarmee samenhangt.

Natuurlijk is het ook belangrijk om zelf een actieve rol op het forum te spelen. U haalt dan het meeste uit het forum en u zult ontdekken hoe leuk het is om uw kennis, ervaringen, foto’s, wetenswaardigheden, leuke gebeurtenissen te delen en “last but not least” nieuwe contacten op te doen.
    Zoals eerder aangegeven. Ervaring of nieuwkomer, het maakt niet uit! De leden van het forum maken het forum zoals het is: een dynamische omgeving die zich constant ontwikkelt en vernieuwt en een extra plezierige dimensie/toevoeging aan uw hobby kan bieden.

Schroom niet, doe mee en maak een account aan en u zult ontdekken met hoeveel passie vele van uw mede-hobbyisten omgaan met de hobby en/of sport en welke mogelijkheden het forum u verder kan bieden.

Techniek Opknappen Diana 35 5.5 mm productie datum 05-78

Bert W

Drenthenier in spe
Forum Sponsor
Ik liep tegen een verwaarloosde Diana 35 in 5.5 mm aan. Kolf verweerd, Metaal roestig en blauwing op loop en een deel van de actie grotendeels verdwenen. Binnenkant loop e.d. roestvrij. Mooi Opknap projectje. Past mooi bij de fijn schietende 4.5 die ik al heb.

Binnen het uur na thuiskomst was de kolf kaalgemaakt en daarna lag de buks snel in onderdelen uiteen. IMG-5442.JPG

Ontroesten doe ik altijd met Rustyco, wat eigenlijk een dure naam is voor fosforzuur. Het is gelijk ook een zeer effectieve manier om de blauwing te verwijderen, dat is mooi, want een koffertje met daarin een kompleet blauwings setje is onderweg, evenals een nieuwe veer.

IMG-5448.JPG

Ik heb zelfs de keep uit elkaar gehaald, om alle onderdeeltjes opnieuw te blauwen. Was ook niet meer smetteloos.

IMG-5449.JPG

IMG-5452.JPG

Nog even de juiste kleur olie regelen en dan kan hij weer op kleur gemaakt worden.

Wordt uiteraard vervolgd.

Silhouette

Vaste Schutter 1
Forum Sponsor
Als je na de grovere voorbewerking met de Festool eindigt en dan alles 1 kant op gaat schuren (met de nerven van het hout mee) krijg je een kolf zo glad als een spekkie. Denk dat Weihrauch gek daarom de schuurmuis ook gepakt zou hebben. Machine maakt elliptische bewegingen alle kanten op enz. Als je het hout als laatste behandeling zou meesschuren in lengte nerf wordt het bizar glad en leg je eventueel ook tekening bloot mocht die in het hout zitten.

SuaneS

Forum Elite 1
OB Collectief
Alles in de lengte richting doen. En mm na mm draaien tijdens het schuren
Ik zit net ook al wat te lezen maar 3en schuurmuis machine of een hand ding ?

Als je alles in richting wil doen heeft een schuurtol ook weinig zin Toch? die draait en maakt een excentrische beweging

Bert W

Drenthenier in spe
Forum Sponsor
Schuurtol wel, maar het geheim van de Festool ro90 zit hem in het gegeven, dat er ook een driehoek op kan met een perfecte heen en weer gaande beweging, zonder draaiingen.

Weihrauch gek

Forum Elite 1
Forum Sponsor
OB Collectief
Schuurtol wel, maar het geheim van de Festool ro90 zit hem in het gegeven, dat er ook een driehoek op kan met een perfecte heen en weer gaande beweging, zonder draaiingen.
Mooi apperaat. Maar ook een mooi prijs kaartje :giggle:4

Bert W

Drenthenier in spe
Forum Sponsor
Bedrijfsmatig onmisbaar, investeringsaftrek en btw terug scheelt al de helft.

En hij heeft zijn geld al lang weer opgebracht. En inmiddels voor de luchtbuks hobby ook onmisbaar.

Silhouette

Vaste Schutter 1
Forum Sponsor
O, okee, wist niet dat die Festool dat deed, mooiste effect is namelijk idd alles 1 kant op schuren met nerf richting mee.

Bert W

Drenthenier in spe
Forum Sponsor
Hout schuren is het probleem niet, doe ik als parketteur bijna dagelijks. Het gaat in dit geval om metaal, dat voor het blauwen spiegelglad moet worden. Ook dat gaat lukken.

Bert W

Drenthenier in spe
Forum Sponsor
Metaal doe ik zaterdagmiddag, ik zou gaan schieten, maar Noarderloft is vanwege de corona status in Friesland dicht.

Kolf komt nog een laklaag op, moet nog een beetje glimmen.

Bert W

Drenthenier in spe
Forum Sponsor
Bona craft olie Umbra. Deze is na droging overlakbaar.A0B46167-E0CB-47E0-84B5-D04FB03BB44A.png

Op beuken wordt hij donkerder, dan op het eiken uit dit voorbeeld.

Ongelezen Berichten

Facebook Page

Bovenaan