• Welkom op dit gezellige luchtbuksforum voor Nederland en België.

    Dit onafhankelijke forum is opgezet door liefhebbers in het schieten met luchtdruk. Ons forum biedt een veilig platform voor zowel de serieuze wedstrijdschutter als de hobbymatige individuele tuinschutter en alles wat daar tussen zit . Mede om die reden houden wij het forum laagdrempelig en hebben we gezelligheid hoog in het vaandel staan.

    Ook als nieuwkomer in de luchtdruksport is het zeker het overwegen waard om lid te worden van dit forum.
    Binnen het forum is veel kennis en ervaring waar u als lid gebruik van kunt maken. U kunt het forum gebruiken als kennisbank, vraagbaak en/of gewoon als een informele sociale ontmoetingsplaats van mensen met een gezamenlijke hobby, het luchtbuks schieten en alles wat daarmee samenhangt.

    Natuurlijk is het ook belangrijk om zelf een actieve rol op het forum te spelen. U haalt dan het meeste uit het forum en u zult ontdekken hoe leuk het is om uw kennis, ervaringen, foto’s, wetenswaardigheden, leuke gebeurtenissen te delen en “last but not least” nieuwe contacten op te doen.
    Zoals eerder aangegeven. Ervaring of nieuwkomer, het maakt niet uit! De leden van het forum maken het forum zoals het is: een dynamische omgeving die zich constant ontwikkelt en vernieuwt en een extra plezierige dimensie/toevoeging aan uw hobby kan bieden.

    Schroom niet, doe mee en maak een account aan en u zult ontdekken met hoeveel passie vele van uw mede-hobbyisten omgaan met de hobby en/of sport en welke mogelijkheden het forum u verder kan bieden.

    [Disclaimer] Als je geen account (meer) hebt op dit forum, dan kunnen jouw berichten niet worden verwijderd, maar ook niet (meer) herleid worden naar jou persoonlijk.


Regels & Veiligheid Politie controle

SMADdie86

Schutter 4
Forum Sponsor
Als eerste dank aan het forum voor
Dit stukje tekst
Die heb ik uitgeprint en in mijn map bijgevoegd.

Map?
Ja toen ik als groentje in 2014 een buks wou kopen heb ik me toen ingelezen in de wetgeving en laten informeren bij twee zaken die luchtbuksen verkochten.
Heb de WWM uitgeprint evenals een lijst met munitie en luchtbuksen die ik aan had geschaft. Kopie bonnetjes aanschaf heb ik er bij ingestoken.
Per keer schieten turven wat ik had verschoten, reden, doel type en waar zolder/tuin etc.

December 2014:
Net een middagje lekker geschoten, stonden er vier politieagenten bij me aan de deur.
"We hebben een melding dat u zou schieten in de buurt, dit willen we controleren"
Waarop ik met een glimlach hun de map overhandigde en vroeg of ze mee wilden lopen, naar zolder.

Alarm uitschakelen, sleutel kluis open, wapenkluis open, de buks die ik toen had er uit gepakt, munitie kast in kluis open en munitie (twee blikjes) er uit.
Er zat nog een trekker slot op de buks en zat een gele veter in de loop.

De ogen stonden wagenwijd open van de agenten.

Heb hun verteld dat dit een cat. IV Luchtbuks is, dat ik er normaal mee om ga en dat ze in de map konden nakijken op welke dagen, tijden etc ik geschoten zou hebben.
Gevraagd of ik een testschot zou mogen afvuren voor hun beeld hoe zacht/hard het geluid zou zijn.

Van de vier was er een brigadier die begon:
" U gaat om qua handelen en administratie alsof u met dodelijke luchtbuksen omgaat, heeft u gediend?"
Waarop ik niks anders kon zeggen dan nee en dat elk Luchtbuks, mes, vork en schaar een dodelijk Luchtbuks zou kunnen zijn.

Het reste hun niets anders dan te zeggen dank voor de uitleg, zicht op wat ik zou doen en assistentie. Op dit adres zijn ze nog twee keer langs geweest waarbij de laatste keer dat ik vroeg of zij anders even die kleine pellets anders niet wilden natellen.

Vanochtend had ik zowaar op mijn nieuwe adres kluis controle.
Mapje met het schrijven (hier van het forum) laten zien, nu gebruik ik een app voor het schieten bij te houden.
Binnen 5 minuten hadden ze het gezien en waren ze weer op route.

Goed dat er controle is. Maar nog beter dat ze zien dat er niks raars is en dat ze ook zo weer weg zijn!
Kopie VOG, VEB en VGB hebben ze geeneens bekeken

Hoe is jullie ervaring met handhaving?
Documenteren jullie ook (zo uitgebreid)?
IMG_20230606_111055.jpg
 
Bij mij krijgen ze bij controle alleen de vuwa kluis te zien. De luchtdrukwapens zitten in een andere kluis en dat gaat ze verder niets aan. Verder dokumenteer ik niets van de luchthobby en dat hoeft ook niet. Schieten in de tuin doe ik alleen om een kijker in te stellen en verder alleen op de schietbaan.

Grt. Bert
 
Vorig jaar ook meegemaakt door een boze buurman. Ik was samen met een schietmakker in zijn tuin aan het schieten toen 2 agenten rustig binnen wandelde. Zag dat we voorzien waren van een goede backstop en het lood werd opgevangen. Eén van de agenten was instructeur in een sv en zei dat alles ok is. Heeft ons nog een leuke zondagnamiddag gewenst en zijn daarna vertrokken. Ze zijn daarna nog bij de buurman geweest en sindsdien geen problemen meer. De man heeft duiven en was in paniek en dus houden wij daar nu ook rekening mee. Een goed gesprek lost veel op, kwestie van geven en nemen.
 
Vorig jaar ook meegemaakt door een boze buurman. Ik was samen met een schietmakker in zijn tuin aan het schieten toen 2 agenten rustig binnen wandelde. Zag dat we voorzien waren van een goede backstop en het lood werd opgevangen. Eén van de agenten was instructeur in een sv en zei dat alles ok is. Heeft ons nog een leuke zondagnamiddag gewenst en zijn daarna vertrokken. Ze zijn daarna nog bij de buurman geweest en sindsdien geen problemen meer. De man heeft duiven en was in paniek en dus houden wij daar nu ook rekening mee. Een goed gesprek lost veel op, kwestie van geven en nemen.
Kijk dus ook nog wel goede ervaring, fijn als agenten weten hoe of wat.
Dat ik hier net kwam wonen al bij de buren aangegeven twee hobbies te hebben die geluid geven, gitaar spelen en schieten. Mochten ze er onverhoopt last van hebben dat ze altijd even mogen aankloppen, mee mogen kijken etc.
 
Een jaar of 10-12 geleden ook VuWa controle gehad, stond
mijn (oude) kermis buks ook in de safe.
Dat leek hun (waren 2 agenten, man en vrouw) wel een gevaarlijk Luchtbuks....
Heb hem voor de gein even gespannen, met uitleg, en op mijn schoen geschoten....
Toen begrepen ze dat dat ding niks voorstelde en waren verder vriendelijk.
 
Een jaar of 10-12 geleden ook VuWa controle gehad, stond
mijn (oude) kermis buks ook in de safe.
Dat leek hun (waren 2 agenten, man en vrouw) wel een gevaarlijk Luchtbuks....
Heb hem voor de gein even gespannen, met uitleg, en op mijn schoen geschoten....
Toen begrepen ze dat dat ding niks voorstelde en waren verder vriendelijk.
Schoen.... Teenslipper? :giggle:4
 
Als de politie bij mij aan de deur komen vraag ik als eerste: hebben jullie een huiszoekingsbeve? Zo niet laat ik hun mijn 2 Tim Wells blaaspijpen zien, daarna mijn sterrenkijker, dan nog mijn RC, mijn microscopen, mijn vishengels etc, etc…

En daarna druipen ze af en hebben geen zin meer in controle van mijn buksen.
 
Ik vraag me oprecht af waarom ze bij sommigen regelmatig voor de deur staan.
Hier in de omgeving zouden ze nog moeilijk doen om te komen als je iemand levend aan het uitbenen bent. :wondering:4
Oude adres.. tjah er is een reden dat we verhuisd zijn.
En och 1 keer in de twee jaar, valt mee
 
Jaren geleden ook een keer meegemaakt. Heb ze alles laten en er een keer mee laten schieten. Ik heb destijds van de site van de politieschool een meerkeuze vragenlijst gedownload en ingevuld. Voor elk Luchtbuks een. Daaraan kunnen ze meteen zien wat het is, hoe het werkt enz. Verder heb ik ze nooit meer gezien. Ze waren tevreden met de uitleg en het schieten. Wel later van eentje gehoord dat hij ook een buks gekocht had.
 
Jaren geleden ook een keer meegemaakt. Heb ze alles laten en er een keer mee laten schieten. Ik heb destijds van de site van de politieschool een meerkeuze vragenlijst gedownload en ingevuld. Voor elk Luchtbuks een. Daaraan kunnen ze meteen zien wat het is, hoe het werkt enz. Verder heb ik ze nooit meer gezien. Ze waren tevreden met de uitleg en het schieten. Wel later van eentje gehoord dat hij ook een buks gekocht had.
Heb je die link nog ergens?
 
Een jaar of 10-12 geleden ook VuWa controle gehad, stond
mijn (oude) kermis buks ook in de safe.
Dat leek hun (waren 2 agenten, man en vrouw) wel een gevaarlijk Luchtbuks....
Heb hem voor de gein even gespannen, met uitleg, en op mijn schoen geschoten....
Toen begrepen ze dat dat ding niks voorstelde en waren verder vriendelijk.
Sta telkens versteld hoe weinig agenten afweten van luchtbuksen en de wetgeving errond, terwijl ze zelf hele dagen met een 9mm rondlopen waarmee ze maar 3x op een jaar schieten op 5-10m afstand. Totaal niet bekwaam om een vuurwapen te hanteren, laat staan in een stresssituatie.

Overlaatst een nieuw vuurwapen met klapkolf op de wapendienst gaan tonen ter controle, met 5 laders bij (want die moet je officieel ook aangeven).

Ze schrokken zich te pletter, precies of ik het uur erna een aanslag ging plegen. '' en dat mag helemaal niet'' je gaat die mogen inleveren en al zeker die laders''.

Ze moesten een hele lijst afgaan van contactpersonen op de dienst wie er iets van de regels errond zou weten. Was al na 17u natuurlijk, dus ik ging er nog van horen.

Nooit geen telefoontje ontvangen natuurlijk.

Ook moest ik tonen hoe de trommel van m'n revolver openging...
 
Jaren geleden ook een keer meegemaakt. Heb ze alles laten en er een keer mee laten schieten. Ik heb destijds van de site van de politieschool een meerkeuze vragenlijst gedownload en ingevuld. Voor elk Luchtbuks een. Daaraan kunnen ze meteen zien wat het is, hoe het werkt enz. Verder heb ik ze nooit meer gezien. Ze waren tevreden met de uitleg en het schieten. Wel later van eentje gehoord dat hij ook een buks gekocht had.
Heb het idee,dat eventuele bezoeken van de politie altijd samenhangen met bepaald soort buren die je dan hebt.
 
Op zich hoeft dat niet.
Het eerste bezoek kan daar wel vanaf komen, maar daarna de zogeheten vinger aan de pols
Helemaal prima toch?als je niks illegaals in huis hebt/doet zal er weinig aan de hand zijn.
Ikzelf heb niks van papieren oid om aan te tonen hoe of wat t evt zou zijn.
Denk/hoop t nooit nodig te hebben.
 

Facebook Page

Terug
Bovenaan