• Welkom op dit gezellige luchtbuksforum voor Nederland en België.

Dit onafhankelijke forum is opgezet door liefhebbers in het schieten met luchtdruk. Ons forum biedt een veilig platform voor zowel de serieuze wedstrijdschutter als de hobbymatige individuele tuinschutter en alles wat daar tussen zit . Mede om die reden houden wij het forum laagdrempelig en hebben we gezelligheid hoog in het vaandel staan.

Ook als nieuwkomer in de luchtdruksport is het zeker het overwegen waard om lid te worden van dit forum.
    Binnen het forum is veel kennis en ervaring waar u als lid gebruik van kunt maken. U kunt het forum gebruiken als kennisbank, vraagbaak en/of gewoon als een informele sociale ontmoetingsplaats van mensen met een gezamenlijke hobby, het luchtbuks schieten en alles wat daarmee samenhangt.

Natuurlijk is het ook belangrijk om zelf een actieve rol op het forum te spelen. U haalt dan het meeste uit het forum en u zult ontdekken hoe leuk het is om uw kennis, ervaringen, foto’s, wetenswaardigheden, leuke gebeurtenissen te delen en “last but not least” nieuwe contacten op te doen.
    Zoals eerder aangegeven. Ervaring of nieuwkomer, het maakt niet uit! De leden van het forum maken het forum zoals het is: een dynamische omgeving die zich constant ontwikkelt en vernieuwt en een extra plezierige dimensie/toevoeging aan uw hobby kan bieden.

Schroom niet, doe mee en maak een account aan en u zult ontdekken met hoeveel passie vele van uw mede-hobbyisten omgaan met de hobby en/of sport en welke mogelijkheden het forum u verder kan bieden.

Reviews Review: Baikal / Feinwerkbau - Ij61 (mp61-baikal) / 300s (feinbwerkbau) - .177 (4,5mm) - Geweer

Leden die dit recent bekeken hebben. (Totaal:0)

Hoe vond je deze Review?

• Erg Goed!

• Goed.

• Gaat Wel.

• Klopt niet helemaal (Motiveer je antwoord).

Results are only viewable after voting.

Edcar

Schutter 4
Geweer - Baikal IJ61 (MP61) versus Feinwerkbau 300S, Rus versus Duitser

Kaliber: .177 (4,5mm)
Kracht (Joule): 7,5J
Magazijn: Ja
Mounting: Anders: (in beschrijving opnemen)
Lengte: 775 mm (Baikal) / 1100mm (Feinwerkbau)
Gewicht: 2,1 kg (Baikal) / 5 kg (Feinwerkbau)
Winkel Advies Prijs:
Waardering:
9 out of 10
Prijs/Kwaliteit Verhouding: 9 out of 10

Link Fabrikant:

Review Tekst:
Deze keer een vergelijkend warenonderzoek: twee zeer verschillende luchtbuksen maar die toch ook erg op elkaar lijken.

Om eens wat anders te doen dan de gewoonlijke reviews, heb ik gedacht om eens twee verschillende luchtbuksen met elkaar te vergelijken. Verwacht geen gedetailleerde technische omschrijvingen van deze buksen aangezien mijn kennis hierin (nog) te gering is.

"De Lada Niva tegen de Mercedes 190".

Een tweetal maandjes geleden ben ik serieus de luchtbuks weer aan het herontdekken. Na eerst wat plinkwerk met een Crosman 1077, wilde ik nu een veerbuks. Geen gedoe met CO2 maar gewoon snel kunnen schieten wanneer ik maar wil.

Ik zocht geen dure buksen, maar juist zeer betaalbare. Nieuw kostte de Baikal mij 121 euro. De tweedehandse Feinwerkbau 190 euro. Beide in een dus redelijk vergelijkbare prijsklasse, zij het dat de Rus nieuw is en de Duitser al een jaartje of 30 oud is

De eerste veerbuks werd een Baikal IJ61 (MP61). Gekocht bij Hes van Zweeden. Een bijzonder ogende compacte en erg lichte zijspanner met 5 schots magazijntje. Veel plastic en summiere metalen onderdelen. Kolf, handgreep, voorarm en breech plastic, maar wel van een degelijk soort. Oogt goedkoop, maar voelt sterk aan. Alsof het een derde wereldoorlog kan overleven. Het metaal van de loop, spanhevel en veercompartiment voelt dunner aan dan dat het is. Ook dit zal wel een eeuwigheid mee kunnen gaan. Al met al goedkoop ogend maar ik denk beresterk.
Nee, dan de Feinwerkbau 300S. Leg die naast de Baikal en het eerste wat je denkt: die FWB is drie, nee 4 klassen beter. Groter, zwaarder, steviger en vele malen beter afgewerkt. Zet een Lada naast een Mercedes en je weet wat ik bedoel. Ook hier heeft de duitser een grote voorsprong in techniek en uiterlijke verfijning. Kijk naar de Feinwerkbau en je kijkt naar het smaakvolle,met houtinlegbeklede interieur van de Mercedes 190. De Baikal lijkt dan meer op de oude maar o zo degelijke Lada Niva terreinauto. Klein, maar robuust.

Zijn de schietkwaliteiten van de Baikal en de Feinwerkbau ook zo vergelijkbaar als de rijeigenschappen van de Lada en de Mercedes? Een wereld van verschil of juist niet?

De Baikal kan je snel spannen met de zijhevel. Het magazijntje met 5 pellets schiet je zo leeg. De Feinwerkbau span je ook met een zijhevel, hetzij met een verfijnder en degelijker gevoel. De FWB laadt je per pellet.
De trekker van de Baikal is van (hoe kan het ook anders) van plastic maar is wel verstelbaar. Ik heb de trekker redelijk gevoelig afgesteld. Maar zelfs dan is die niet te vergelijken met de (metalen) trekker van de Feinwerkbau. Wow, die is echt gevoelig en licht. Alsof je de preciese versnellingsbak van de Mercedes inschakelt. De Baikal lijkt dan wel op de rauwe maar onverwoestbare versnellingpook van de Lada.

Beide geweren zijn bijzonder accuraat. De Baikal zelfs verrassend goed zelfs. Slechts voorzien van keep en korrel schiet ik staand en zonder steun regelmatig mooie gerafelde gaten op 12-13 meter.
Met de Feinwerkbau lukt dat ook, hetzij met een gemonteerde diopter, maar het lijkt alsof dat in het begin met de FWB wat meer moeite kost. Zal zeker aan het hoge gewicht liggen. Maar eenmaal gewend is-ie ontzettend stabiel. De lichte Baikal is meer een spring-in-het-veld. Pellet na pellet verdwijnt in de kaartjes "in no time". Licht van gewicht maar desondanks ook erg rustig aan te leggen.
De duitse FWB doet het wat rustiger aan. Je neemt meer tijd om de pellet te laden. Moet ook wel, want de FWB heeft geen magazijn voor meerdere pellets. Ook hier weer erg overeenkomstig met de kleine vinnige terreinwagen van Lada en de rustige en zeer stabiele duitse klassebak.

Mijn conclusie van deze vergelijkingstest: kan je net zo veel plezier hebben met een kwalitatief mindere Rus als met een zeer hoogstaande semiklassieke Duitser?
Mijn antwoord is ja. Ik ben geen veeleisende schutter met maar een redelijke schietkwaliteit en kan zowel genieten van de russische Baikal als de hoogstaande semiklassieke Duitser.

Ik kan beide luchtgeweren erg aanraden als je niet verder wil of kan schieten dan 10-20 meter. Allebei geven ze veel voldoening als je weer een paar mooie groepjes hebt kunnen schieten of wat hebt kunnen plinken.

PS. ik zal binnenkort ook eens een paar foto's plaatsen van mijn beide geweren.
(Edit: Samengevoegd)
20150630_210601.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:

Soortgelijke Topics

Ongelezen Berichten

Facebook Page