• Welkom op dit gezellige luchtbuksforum voor Nederland en België.

Dit onafhankelijke forum is opgezet door liefhebbers in het schieten met luchtdruk. Ons forum biedt een veilig platform voor zowel de serieuze wedstrijdschutter als de hobbymatige individuele tuinschutter en alles wat daar tussen zit . Mede om die reden houden wij het forum laagdrempelig en hebben we gezelligheid hoog in het vaandel staan.

Ook als nieuwkomer in de luchtdruksport is het zeker het overwegen waard om lid te worden van dit forum.
    Binnen het forum is veel kennis en ervaring waar u als lid gebruik van kunt maken. U kunt het forum gebruiken als kennisbank, vraagbaak en/of gewoon als een informele sociale ontmoetingsplaats van mensen met een gezamenlijke hobby, het luchtbuks schieten en alles wat daarmee samenhangt.

Natuurlijk is het ook belangrijk om zelf een actieve rol op het forum te spelen. U haalt dan het meeste uit het forum en u zult ontdekken hoe leuk het is om uw kennis, ervaringen, foto’s, wetenswaardigheden, leuke gebeurtenissen te delen en “last but not least” nieuwe contacten op te doen.
    Zoals eerder aangegeven. Ervaring of nieuwkomer, het maakt niet uit! De leden van het forum maken het forum zoals het is: een dynamische omgeving die zich constant ontwikkelt en vernieuwt en een extra plezierige dimensie/toevoeging aan uw hobby kan bieden.

Schroom niet, doe mee en maak een account aan en u zult ontdekken met hoeveel passie vele van uw mede-hobbyisten omgaan met de hobby en/of sport en welke mogelijkheden het forum u verder kan bieden.

Reviews Review: Bsa - Scorpion Se - .22 - Geweer

Leden die dit recent bekeken hebben. (Totaal:0)

Hoe vond je deze Review?

• Erg Goed!

Votes: 11 61.1%
  • Goed.

Votes: 6 33.3%
  • Gaat Wel.

Votes: 0 0.0%
  • Klopt niet helemaal (Motiveer je antwoord).

Votes: 1 5.6%

• Totaal aantal stemmers
    18
G

Gast

Gast
Geweer - BSA - Scorpion SE

Kaliber: .22
Kracht (Joule): 45
Magazijn: Ja
Mounting: 11mm Dovetail
Lengte: 88cm
Gewicht: 3,1kg
Winkel Advies Prijs: 825
Waardering: 10 out of 10
Prijs/Kwaliteit Verhouding: 10 out of 10
Scope: Nikko Stirling Gameking 4-16/44 AO scope

Link Fabrikant:
http://bsaguns.co.uk/air-rifles/pcp-airguns/Scorpion-SE.aspx

Review Tekst:
Ik was al enige tijd op zoek naar een wat compactere PCP, een karabijn. Hierbij heb ik een aantal modellen overwogen en bekeken, waaronder de Walther Rotex R8, de BSA Ultra, de FX Verminator MK2 en last but not least, de HW100K. Dit zijn allen karabijnen waarmee ik wel eens geschoten heb (op de Walther na) en die me wel aanstonden. Tijdens mijn zoektocht op de tweedehands markt struikelde ik over een zeer fraaie BSA Scorpion SE en voegde die rap toe aan het lijstje in de plaats van de BSA Ultra, die ik qua design nèt niet spannend genoeg vond en wat te klein vond ogen.

BSA Scorpion SE.jpg

Laat me beginnen met de opmerking dat de aanschaf van een buks net zo persoonlijk is als de keuze voor kleding, haardracht of anderszins. Het moet lekker zitten en bij je passen en over smaak, zoals het gezegde gaat, valt niet te twisten. Zelf ben ik erg gecharmeerd van tactische looks bij geweren, maar een mooi stukje hout kan ik ook zeker waarderen. De kolf van de Scorpion SE komt uit de Minelli stal en is erg opvallend, anders dan al die andere kolven. Ik moet bekennen dat de foto's die je op het internet ziet, de kolf niet goed tot hun recht laten komen. In het echt ziet het er vele malen beter uit, wat op de bovenstaande foto wel redelijk goed te zien is.

De Scorpion SE is verkrijgbaar in de kalibers .177 (niet kunnen vinden in Nederland), .22 en .25. De kinetische mondingsenergie is niet variabel instelbaar, maar de Scorpion is wel verkrijgbaar in drie versies met uiteenlopende mondingssnelheden, variërend van 16 tot 52 joule (uiteraard afhankelijk van de gebruikte pellets). Qua kolf is er de keuze uit de kunststof Tactical versie, een beuken kolf en walnoot, waarbij de laatste uiteraard het duurst is. Standaard wordt er een 10-schots zelf-indexerend magazijn meegeleverd voor de .177 en .22 versie en een 8-schots magazijn voor de .25 uitvoering. De magazijntjes zijn voorzien van nummers, zodat je kunt zien hoeveel schoten je nog te gaan hebt. Het laden gebeurt door het overhalen een een rear-bolt action, wat redelijk soepel verloopt, maar waarbij je wel duidelijk wat kracht moet zetten. De trekker is een zogenaamde 2-stage trekker die op drie punten instelbaar is.

Het luchtreservoir van een kleine 100cc kan gevuld worden tot maximaal 232 bar, door de kap aan het einde van het reservoir los te schroeven en te vullen met pomp of duikfles met behulp van de meegeleverde quick fill adapter. Uiteraard is daarmee het schieten aan de fles ook mogelijk. De klep is zelfregulerend, wat ervoor zorgt dat je een fraai consistent schotbeeld krijgt, totdat je onder de 100 bar komt. Daarna wordt het logischerwijs tijd om te vullen. Onderin de kolf zit een kleine manometer waarop je kunt zien hoeveel perslucht er nog in het reservoir aanwezig is.

De lopen worden door BSA zelf gemaakt, dus geen Lothar Walther lopen of ander bekend spul. BSA heeft met zijn ruim 150 jaar ervaring in het vervaardigen van wapens voldoende kennis in huis om zoiets goed in eigen beheer te kunnen. Het uiteinde van de loop is standaard voorzien van een muzzle break, maar kan losgeschroefd worden om er een 1/2 inch UNF demper op te plaatsen. Iets dat overigens wel is aan te raden, want de Scorpion is best luidruchtig. Out of the box schiet de Scorpion al best goed, maar na wat fijnafstellingen aan ondermeer de trekker kan ik niet anders zeggen dan dat het een formidabel karabijntje is voor dat geld die menig duurdere PCP ver achter zich laat qua accuratesse.

De prestaties van de FAC versie van de Scorpion SE zijn niet verkeerd. Er zijn 30 zeer consistente schoten te halen uit een vulling van 232 bar. De snelheid in meters per seconde bij JSB 16 grains is 265, bij 18 grains Heavy's is dit 253. Gemiddelde spread over deze 10 schoten is ongeveer 15, wat niet slecht is! Qua nauwkeurigheid is er ook niet te klagen. Op 50 meter schoot ik groepjes van gemiddeld kleiner dan 10mm, sommige kaartjes zelfs iets nauwkeuriger dan mijn FX Independence met de welbekende Smooth Twist loop, die ongeveer 800 euro duurder is én met een mindere scope erop. Zeker niet slecht dus, gezien het de eerste avond was dat ik ermee schoot! Al met al een heel fraai stukje hardware voor een alleszins zeer schappelijke prijs.

FullSizeRender.jpg
6 kaarten op 50 meter binnenbaan, 5 schoten per kaart. De Scorpion SE lijkt de 16 grains JSB Exact's het fijnste te vinden.

Gemiddelde prijs: vanaf €675,- tot €825,-

Voordelen:
- kwalitatief zoals je mag verwachten van een BSA. Gebouwd als een dieseltrein en prachtig afgewerkt!
- zelf-regulerende klep geeft mooi consistent schotbeeld
- fijne kolf, mooie balans
- prima 2-stage trekker, op drie punten instelbaar en breekt redelijk licht
- onvoorstelbaar nauwkeurig voor zo'n relatief goedkope PCP

Nadelen:
- geen beveiliging tegen dubbel laden
- manometer erg klein, geeft niet cijfermatig aan hoeveel bar er nog in zit
- Er ontbreekt een blokkade wanneer het magazijn leeg is, waardoor je kunt blijven doorgrendelen (en dus schieten zonder pellets)
- safety wat te stroef voor soepele bediening met één vinger
- trekker zwenkt iets over de verticale as

De nadelen zijn niet onoverkomelijk. Bij gewoon opletten wat je doet, is dit eigenlijk geen issue. Daarom krijgt de BSA Scorpion van mij ook een welverdiende 10 uit 10 punten voor prijs/kwaliteitverhouding.

Links:
Tour fabriek BSA:

Update: mijn laatste groepjes met de Scorpion SE op 50 meter; 297 punten maar liefst!

50 meter 297.jpg

Laatst bewerkt:

Soortgelijke Topics

Ongelezen Berichten

Facebook Page