• Welkom op dit gezellige luchtbuksforum voor Nederland en België.

Dit onafhankelijke forum is opgezet door liefhebbers in het schieten met luchtdruk. Ons forum biedt een veilig platform voor zowel de serieuze wedstrijdschutter als de hobbymatige individuele tuinschutter en alles wat daar tussen zit . Mede om die reden houden wij het forum laagdrempelig en hebben we gezelligheid hoog in het vaandel staan.

Ook als nieuwkomer in de luchtdruksport is het zeker het overwegen waard om lid te worden van dit forum.
    Binnen het forum is veel kennis en ervaring waar u als lid gebruik van kunt maken. U kunt het forum gebruiken als kennisbank, vraagbaak en/of gewoon als een informele sociale ontmoetingsplaats van mensen met een gezamenlijke hobby, het luchtbuks schieten en alles wat daarmee samenhangt.

Natuurlijk is het ook belangrijk om zelf een actieve rol op het forum te spelen. U haalt dan het meeste uit het forum en u zult ontdekken hoe leuk het is om uw kennis, ervaringen, foto’s, wetenswaardigheden, leuke gebeurtenissen te delen en “last but not least” nieuwe contacten op te doen.
    Zoals eerder aangegeven. Ervaring of nieuwkomer, het maakt niet uit! De leden van het forum maken het forum zoals het is: een dynamische omgeving die zich constant ontwikkelt en vernieuwt en een extra plezierige dimensie/toevoeging aan uw hobby kan bieden.

Schroom niet, doe mee en maak een account aan en u zult ontdekken met hoeveel passie vele van uw mede-hobbyisten omgaan met de hobby en/of sport en welke mogelijkheden het forum u verder kan bieden.

Review Review Cometa Orion SH Long Regulated

Oane

Schutter 4
Forum Sponsor
Sinds een paar dagen staat er een nieuwe Spaanse op stal. De Comet Orion SH Long Regulated in 4.5. besteld bij Acceros de Hispania uit.... je raad het al, Spanje. omdat de gereguleerde verzie in de fabriek afgesteld word en er een andere vul toren op de buis gebouwd word duurde de bestelling wat mij betreft vrij lang, maar als je op nieuw speelgoed wacht duurt het al snel te lang. de buks werd voor iets meer dan 500 Euro afgeleverd.

Cometa 1.jpg

De kolf is een mooi donker gebeitst stuk (vermoedelijk) beuken hout dat goed afgewerkt aan voelt, het geeft de buks een zeer solide gevoel. Ze ligt mij lekker in de hand en met de hoge montage ringen die ik nu heb kan het verstelbare cheek piece toch mooi strak tegen mijn wang aan drukken. De checkering is merkbaar maar niet zeer diep aangebracht, persoonlijk had dat van mij iets dieper gemogen maar voor deze prijs kan je niet alles verwachten. De buttplate is niet verstelbaar en dat had van mij wel gemogen om dat laatste stukje ergonomie te bereiken.

20200721_162321.jpg20200721_162341.jpg
De shroud is een holle buis die op twee stukken aluminium aansluit, 1 zit tegen de breech vast geklemd en de ander is op de 1/2 unf draad van de loop geschroefd. de shroud schroeft zich vast op het achterste stuk aluminium en aan de buiten kant word ze vast geklemd door een barrel band en zit zo vast als een huis. Naast deze twee blokjes zit er verder niets in de shroud. Je zou denken dat met de 1/2 unf draad je er eventueel ook een demper op zou kunnen zetten en als je een hele smalle demper hebt kan dat ook. Maar dankzij de relatief korte loop van 47 cm en vrij lange drukbuis (vandaar de long versie) zou dat er niet uit zien. De shroud doet zijn werk prima op lager vermogen maar bij wat meer kracht komt er toch wat geping uit de aluminium buis, wat extra geluidsdemping is dus aan de orde. Op 16 joule is het geping van de hamer en het gekraak van de trekker luider.

Toen ik de buks uit de doos trok schoot ze de jsb 8.44 met 290 meter per seconde uit de loop, ongeveer 23 joule, en had ze een mooi blafje uit de shroud. inmiddels is dat terug geschroefd naar 240 meter per seconde of ongeveer 16 joule. voor deze buks voldoende , ik heb genoeg buksen die harder kunnen maar de klap konijntjes wilden op een gegeven moment niet herrijzen. het terug schroeven van de kracht gaat doodmiddel van de hamerveer stel schroef achter op de actie, eerst het borg schroefje op de zijkant los maken en vervolgens de hamerveer naar de juiste kracht brengen.

Cometa 3.jpg

Of de regulator verstelbaar is weet ik nog niet maar in de toekomst zal ik vast met de binnenkant van de buks aan de slag willen dus dat gaan we dan zien. nu staat ze op ongeveer 130 bar en de pellets hebben een spreiding van ongeveer 4 meter per seconde. op volle kracht haalde ik ongeveer 3 magazijnen op een volle vulling, nu op 16 joule schiet ik er 5. In het magazijn passen 16 pellets en het is vergelijkbaar met die van FX en sommige SPA modelen.

20200721_162438.jpg

Tot zo ver de eerste indrukken, in de volgende post zal ik wat groepjes plaatsen.

Ongelezen Berichten

Facebook Page

Bovenaan