• Welkom op dit gezellige luchtbuksforum voor Nederland en België.

Dit onafhankelijke forum is opgezet door liefhebbers in het schieten met luchtdruk. Ons forum biedt een veilig platform voor zowel de serieuze wedstrijdschutter als de hobbymatige individuele tuinschutter en alles wat daar tussen zit . Mede om die reden houden wij het forum laagdrempelig en hebben we gezelligheid hoog in het vaandel staan.

Ook als nieuwkomer in de luchtdruksport is het zeker het overwegen waard om lid te worden van dit forum.
    Binnen het forum is veel kennis en ervaring waar u als lid gebruik van kunt maken. U kunt het forum gebruiken als kennisbank, vraagbaak en/of gewoon als een informele sociale ontmoetingsplaats van mensen met een gezamenlijke hobby, het luchtbuks schieten en alles wat daarmee samenhangt.

Natuurlijk is het ook belangrijk om zelf een actieve rol op het forum te spelen. U haalt dan het meeste uit het forum en u zult ontdekken hoe leuk het is om uw kennis, ervaringen, foto’s, wetenswaardigheden, leuke gebeurtenissen te delen en “last but not least” nieuwe contacten op te doen.
    Zoals eerder aangegeven. Ervaring of nieuwkomer, het maakt niet uit! De leden van het forum maken het forum zoals het is: een dynamische omgeving die zich constant ontwikkelt en vernieuwt en een extra plezierige dimensie/toevoeging aan uw hobby kan bieden.

Schroom niet, doe mee en maak een account aan en u zult ontdekken met hoeveel passie vele van uw mede-hobbyisten omgaan met de hobby en/of sport en welke mogelijkheden het forum u verder kan bieden.

Reviews Review: Konuspro - F30 - 8-32x56 Mm

Leden die dit recent bekeken hebben. (Totaal:0)

Hoe vind jij deze Review?

• Erg Goed!

• Goed.

• Gaat Wel.

• Klopt niet helemaal (Motiveer je antwoord).

Results are only viewable after voting.

vtR1k

Vaste Schutter 4
Konuspro - F30 - 8-32x56 mm

Vergroting: 8-32
Reticle: Modified Mildot
Focus: Side Focus
Reticle Verlichting: Ja
Parallaxvrij verstellen vanaf: 9,1 m
MOA of MRAD: MRAD
MOA/MRAD Bereik: +6,7 / - 6,7 mil (=totaal 134 cm @ 100m)
Aanpassing per Klik: 0,1 mil
Objectief Diameter: 56 mm
Oculair Diameter: ca. 38 mm
Buisdiameter: 30 mm
Lengte: 444 mm
Gewicht: 890 g

Winkel Advies Prijs: €589,-
Gemaakt in (Land): Ontwerp: Italie, Produktie: China
Garantietijd: 2 jaar
Waardering: 9 out of 10
Prijs Kwaliteit Verhouding:: 10 out of 10

Link: http://konus.ascan-net.de/artikel/liste/AK/1/7298

Review Tekst
Hallo allen,

Hierbij er eerste review van de lang verwachte kijker. Ik heb hem gekocht in Duitsland, bij de firma Zengerle. De reden was dat de prijs daar heel wat gunstiger was dan de goedkoopste die ik in Nederland kon vinden.

Mijn eisen waren: FFP-draadkruis en een geheel metrische kijker. Tevens wilde ik een goede vergroting om op 100m ook nog wat te kunnen zien en een parallaxverstelling vanaf 10 meter en het liefst een niet te druk mildot/streep achtig draadkruis (daar zijn aardig wat varianten van).
Na heel wat zoekwerk waarbij de meeste kijkers 1000-en euro's gingen kosten, vond ik deze Konuspro F30, die heeft dit draadkruis:
360.jpg En dat beviel me wel. Extra gimmick: een waterpasje onderin; zie foto's verderop. Tevens een in 2 kleuren verlicht center kruisje als extraatje, altijd handig.
Even wat nagelezen, nagedacht, nagekeken en nagezocht en uiteindelijk bij de goedkoopste aanbieder besteld. Inclusief verzendkosten: ca. €485,-. Enige nadeel is dat je alleen per bankoverschrijving na ontvangst van de (digitale) factuur kan betalen. Geen aankoopbescherming dus, wat je normaal met PayPal of creditcard wel hebt.
Het pakje was bij de buren bezorgd en vanmiddag heb ik hem opgehaald. Een enorme doos! Ik was gelijk een beetje bang dat ze iets anders verstuurd hadden :speechless:4.
360.jpg
Maar de firma Zengerle had gewoon haar best gedaan om de zending lekker veilig te maken.
360.jpg
Er zit niet te veel en niets te weinig in de doos: de kijker met afneembare flipup's, een 4"sunshade, een imbussleuteltje tbv nul-verstelling van de turrets, een doekje, een reservebatterijtje , gebruiksaanwijzing en garantieboekje. Maar goed, wat heb je verder ook eigenlijk nodig ;)2?
1k0.jpg
De kijker ziet er simpel en degelijk uit. De side focus is gemakkelijk verstelbaar, dat heb ik wel anders gevoeld. Hij gaat overigens wel zwaar genoeg zodat niet per ongeluk de verstelling verandert. Een sidewheel is absoluut niet nodig.
De knop voor de draadkruisverlichting staat onder een hoek en gaat wat zwaar, dwz, eerder solide-zwaar dan stroef-zwaar. Batterijtje zit er al in. De verstelling voor de vergroting gaat ook "solide-zwaar", maar is zeer goed te doen en vergelijkbaar met alle andere kijkers die ik heb gehad.
De lage turrets zijn "lockable": eerst optillen om te verdraaien dan weer terugklikken. De klikjes zijn zeer duidelijk voel- en hoorbaar en het verstellen gaat erg soepel. De ene kant op beter dan de andere kant op omdat je tegen een veerdruk indraait of met een veerdruk meedraait. Mbv meegeleverd inbussleuteltje kan je ze loshalen en op de gewenste stand op nul zetten. De F30 die ik ontving stond al precies "in het midden", zowel windage als elevation. In tegenstelling tot wat in de specificaties staat, kom ik niet verder dan een totale verstelling van 134 kliks voor beide turrets. Dit komt overeen met 134 cm op 100 meter.
Konus is weliswaar een Italiaans merk, maar wordt in China geproduceerd, duidelijk te zien aan de PRC aanduiding op de onderzijde. Verder ziet hij er gewoon goed en netjes uit.
360.jpg360.jpg 360.jpg 720.jpg

Ik heb ook nog een eeuwigheid geprobeerd om de true zero in te stellen met de badkamerspiegelmethode maar dit was een kansloze aktie. Even nagedacht en toen kwam het "ohja-momentje": dat zal wel wat te maken hebben met het feit dat ik per sé een FFP kijker wilde :whistle:.
Toen even het draadkruis bekeken. Ik had mezelf een beetje bang gemaakt doordat ik niet goed heb onderzocht hoe fijn of grof deze zou zijn. Mijn opluchting was ook groot toen ik het volgende zag (de eerste op 8x en de andere op 32x vergroting):
720.jpg 720.jpg
Het draadkruis is afgeplat aan de onderkant, hier zit een waterpasje in. Je kunt het op de foto niet goed zien, maar het werkt wel :clap:4! Leuk, maar ik weet nog niet of er meerwaarde aan zit. Het belletje gaat dusdanig snel van links naar rechts dat ik mijn vraagtekens zet bij de uitvoerbaarheid om de buks precies waterpas te houden.
En verder? Tja, de Kalibrgun Cricket waar hij op komt heb ik nog niet, testen komt later.

Maar goed, je kan er ook door kijken als hij niet op een buks staat :). Ik heb wat foto's gemaakt met de telefoon vandaag. De kwaliteit van de foto's laat nogal wat te wensen over en zijn veeeeel fletser dan het in werkelijkheid is!
Het weer is vochtig en koud, ik woon aan zee dus het was aardig heiig, aan de volgende 2 foto's kan je zien dat het kleurverschil/melkachtigheid op hoogste vergroting erg laag is (ook even naast de scope kijken dus). Alle afstanden zijn geverifieerd met afstandmeten.nl:
720.jpg 720.jpg
Die zwarte blokjes staan op 95 meter afstand en zijn de aanduidingen om het NAP te kunnen aflezen trouwens, ik zal @Napperd even taggen, vind ie vast leuk :ROFLMAO:.

Minitje op ca. 210 meter:
720.jpg720.jpg
Je ziet dat de dikte van het draadkruis op deze afstand nog steeds dunner is dan de ruiterwisserarm!

Volvootje op 180 meter:
720.jpg 720.jpg
Excuus voor de 2e foto, ik had niet goed gefocussed. Voor de oplettende kijker: ja, ik heb een trucje met het kenteken uitgehaald uit privacyoverwegingen :Censored:!

Een reddingsboei, op 155 meter:
720.jpg 720.jpg
Het blauwe draadkruis kijkt lekker rustig en doordat het midden een rondje is ipv een kruis, kan je het doel goed blijven zien, hoe klein dan ook.
Even een rangefind-opdrachtje: De schotel is 70 cm, wat is de afstand?
720.jpg
Oplossing: geen rekentoestanden nodig n.a.v. vergroting (ivm FFP)...
1 mildot = 10 cm op 100 meter, schotel is ca 8,5 mildot => (70/8,5)x10 = 82,3 meter.
Met afstandmeten.nl kom ik uit op 81,81 meter, ik vind het nauwkeurig genoeg!

Mijn voorlopige oordeel:
Pluspunten:
  • Het glas is gewoon goed, hoewel het door de weersomstandigheden op de foto's niet goed naar voren kwam.
  • Het draadkruis is ragfijn, maar goed genoeg te zien. Dikte is 1/25 mil = 4 mm op 100 meter. Op minimale vergroting is het draadkruis nog goed af te lezen.
  • De verlichting werkt prima en is zeker niet overheersend. Persoonlijk vind ik blauw het rustigst kijken.
  • Bedieningen gaan soepel en voorspelbaar. Maar, wellicht is een sidewheel monteren uiteindelijk beter om de parallaxverstelling nauwkeuriger te kunnen doen.
  • Parallaxvrij vanaf 9,1m, maar scherp op 8x vanaf ca. 6 meter (wederom excuus voor de belabberde foto): 360.jpg

Minpunten:
  • Hoge gewicht van 890 gr.
  • 444 mm is niet heel erg kort
  • "slechts" 2 jaar garantie. Bij de betere merken is dit vaak een stuk hoger
  • de handleiding is d.m.v. een vertaalprogramma gemaakt waardoor het wat lastig leest
  • langs de randen van het beeld zie je wat vertekening door de bolling van de lenzen (zeer goed te zien op de foto hierboven)
  • niet voor veerbuksen geschikt
Qua levensduur of interne onderdelen kan ik niks zeggen. Maar verder: ik denk dat je niet veel meer kijker kan krijgen voor dit geld! Het is absoluut een aanrader voor een ieder die een scope zoekt met behoorlijke vergroting en bovenstaande specificaties, zonder er op leeg te lopen.

In hoeverre de verstellingen van elevation en windage verlopen na her-instellen van de vergroting weet ik nog niet. Tevens moet ik ook nog bekijken in hoeverre de parallaxverstelling i.c.m. de afstanden die op de verstelling staan kloppen. Daarvoor zal ik toch echt een test op de baan moeten gaan doen.

Wordt hopelijk vervolgd!

Laatst bewerkt:

Ongelezen Berichten

Facebook Page