• Welkom op dit gezellige luchtbuksforum voor Nederland en België.

Dit onafhankelijke forum is opgezet door liefhebbers in het schieten met luchtdruk. Ons forum biedt een veilig platform voor zowel de serieuze wedstrijdschutter als de hobbymatige individuele tuinschutter en alles wat daar tussen zit . Mede om die reden houden wij het forum laagdrempelig en hebben we gezelligheid hoog in het vaandel staan.

Ook als nieuwkomer in de luchtdruksport is het zeker het overwegen waard om lid te worden van dit forum.
    Binnen het forum is veel kennis en ervaring waar u als lid gebruik van kunt maken. U kunt het forum gebruiken als kennisbank, vraagbaak en/of gewoon als een informele sociale ontmoetingsplaats van mensen met een gezamenlijke hobby, het luchtbuks schieten en alles wat daarmee samenhangt.

Natuurlijk is het ook belangrijk om zelf een actieve rol op het forum te spelen. U haalt dan het meeste uit het forum en u zult ontdekken hoe leuk het is om uw kennis, ervaringen, foto’s, wetenswaardigheden, leuke gebeurtenissen te delen en “last but not least” nieuwe contacten op te doen.
    Zoals eerder aangegeven. Ervaring of nieuwkomer, het maakt niet uit! De leden van het forum maken het forum zoals het is: een dynamische omgeving die zich constant ontwikkelt en vernieuwt en een extra plezierige dimensie/toevoeging aan uw hobby kan bieden.

Schroom niet, doe mee en maak een account aan en u zult ontdekken met hoeveel passie vele van uw mede-hobbyisten omgaan met de hobby en/of sport en welke mogelijkheden het forum u verder kan bieden.

Review Review: SPA CP2 - CO2 - 4.5mm Pistool/geweer

Gebruikers die deze discussie onlangs hebben bekeken (Totaal:14)

Najsnarf

Schutter 3
Review : SPA/Artemis CP2 - Game Changer ?

IMG_20180224_172531 kopie.jpg

Specs:
  • CO2 wapen (12 gram capsules)
  • Geschikt voor 4.5mm pellet (5.5mm ook verkrijgbaar)
  • Pistool/geweer kit – zeer compleet
  • Lengte zoals afgebeeld (geweer) 100cm
  • Gewicht zoals afgebeeld (geweer) 2 kilo, incl. scope.
  • Incl. geluiddemper en 2 magazijntjes!
  • Prijsklasse ongv. Euro 150
  • Leveromvang standaard keep/korrel.
  • Leveromvang dus excl. getoonde kijker (=barska 3-7*40)
Pas geleden deze CP2 kit aangeschaft voor een gunstige prijs en dat terwijl ik over mijn CP1 eigenlijk niet erg tevreden was... gokje dus...maar wat ben ik blij verrast door deze aanschaf!
Doos:
De CP2 wordt verstuurd in een compacte doos met een stevig foam interieur. De kit is zeer compleet met o.a. de extra loop, demper, single shot tray, 2 magazijnen. Ik was met name geinteresseerd naar de geweer set up en heb de CP2 dan ook gelijk omgebouwd (slechts paar minuten werk). Deze review gaat dan ook uitsluitend over de CP2 in die geweer set up.

IMG_20180224_172744.jpgIMG_20180224_172806.jpg

Eerste bevindingen:
De CP2 heeft een polymeer stock die goed aanvoelt. In tegenstelling tot de CP1 heeft de CP2 een veel slankere stock en is daardoor ook geschikt voor mensen met wat kleinere handen.
Het wapen is ook in de getoonde geweer set up met scope nog steeds vrij licht (2 kilo) en daarom bijv. ook geschikt voor vrouwen die reguliere wapens vaak te groot en zwaar vinden en om – uiteraard onder toezicht – ook door jeudige schutters te worden gebruikt.
De breach, trekker zijn van metaal en zijn prima afgewerkt. De trekker is single stage met ingebouwde handmatige safety. De trekker moet je even leren kennen maar na een aantal magazijntjes vind ik hem heel constant vwb het ‘break’ moment.

Ombouw pistool naar geweer set up .
De ombouw is simpel, je hebt alleen een inbus sleutel nodig; in een paar minuten ben je van de ene in de andere set up mocht je dat willen. In tegenstelling tot bijv de Morph vervang je dus de hele loop ipv dat je er een stuk bij aanzet.
Als enige punt van kritiek; ik denk dat de aansluiting van de geweer schouder extensie op het handvat iets robuuster had gemogen, soms merk ik toch wat speling na een aantal schietbeurten en moet je de bevestiging weer even aandraaien.

IMG_20180224_172601.jpg

Magazijntjes.
Dezelfde 9 shots magazijntjes als in de CP1 worden ook in de CP2 gebruikt. Je krijgt er dus direct twee (2) bij geleverd naast de single shot tray. Het laden is met wat handigheid geen probleem. Aangezien het wapen snel en soepel schiet ben je regelmatig aan het vullen ;) en een blikje pellets is dan ook zo weer op!

IMG_20180224_172844.jpg
CO2 -12 grams
Het plaatsen van het CO2 patroon is in de buis onder de loop. Prima mechanisme op zich. Tot nu toe heb ik een ongv. betrouwbare 45 schoten per vulling kunnen halen (onder redelijk koude omstandigheden voor de Co2 kenners). Wat met name opvalt is dat er een heel constant verbruik lijkt te zijn, m.a.w. 45 goede schoten en dan binnen 2-3 schoten is het Co2 patroon ook echt leeg. Bij andere Co2 wapens waaronder ook de 2240 , ervaar ik een veel langzamer verloop over misschien wel 10-15 schoten.
Hierdoor kan je bij de CP2 gewoon vertrouwen op constante prestatie , een grote plus vind ik persoonlijk.
Zorg ervoor dat je na ongv 2-3 capsules bij een volgende capsule een druppel pelletgun oil (of vergelijkbaar) op monding van de capsule doet.
Hiermee bescherm je de rubbertjes (seals) in het interne systeem en dus een stukje onderhoud/behoud van je wapen!

Schiet ervaring:
Ik ben persoonlijk van het precisie schieten en werd super blij van het constante schietbeeld op mijn 10mtr binnenbaan.
Een schietbeeld zoals hieronder afgebeeld is wat ik elke keer kan krijgen - no joke - uiteraard moet je je koppie erbij houden....
IMG_20180224_174042.jpg

Geluid:
De CP2 met demper is echt super stil en kan daarom prima worden gebruikt op bijv. eigen terrein (tuin) indien de juiste achtervang etc aanwezig is en er dus veilig geschoten kan worden. Voor de meer ervaren schutters onder ons; deze set up is net zo stil als bijv. mijn HW100 pcp met Weihrauch demper.... ("you can hear a mouse fart.." :) )

“Meten is weten”
Ik heb de CP2 gemeten met een AC6000 chrono. Allemaal niet wetenschappelijk bedoeld, maar wel een leuke indicatie/bevestiging wat ik probeer duidelijk te maken. Ik heb deze meting express gedaan halverwege de Co2 vulling om het verloop aan het einde in kaart te brengen.
De ‘tolerantie’ van slechts 2% tov de gemiddelde snelheid heb ik aangehouden omdat ik die maatstaf ook terug zie in andere (meer professionele) reviews als het gaat om schotverloop en wat men als een accuraat en constant schietende buks kwalificeert. Zie ook de snelle ‘drop off’ bij de laatste schoten; dit is voor mij een bevestiging dat de interne Co2 distributie/verbruik eigenlijk bijna optimaal is.

meetresultaat cp2.JPG

Mijn persoonlijke conclusie:
Echt erg leuk wapen, ik kan me niet herinneren dat ik zo snel een voorkeur heb iontwikkelt om even een wapen te pakken voor een snelle shoot op 10 mtr. De set is ZEER compleet, kwalitatief prima materialen gebruik en verpakking goed verzorgt. Het gebruik is laagdrempelig, alles werkt soepel en de schietresultaten echt extreem goed, dat alles maakt het schieten met dit wapen in deze set up elke keer weer een super leuke ervaring. Geschikt voor de beginnende schutter met een beperkt budget….maar zeker ook voor meer ervaren schutters die naast veer of pcp buks ook een Co2 variant in hun collectie willen hebben.

Have fun, shoot safe!
Frans

Ongelezen Berichten

Facebook Page

Bovenaan