• Welkom op dit gezellige luchtbuksforum voor Nederland en België.

Dit onafhankelijke forum is opgezet door liefhebbers in het schieten met luchtdruk. Ons forum biedt een veilig platform voor zowel de serieuze wedstrijdschutter als de hobbymatige individuele tuinschutter en alles wat daar tussen zit . Mede om die reden houden wij het forum laagdrempelig en hebben we gezelligheid hoog in het vaandel staan.

Ook als nieuwkomer in de luchtdruksport is het zeker het overwegen waard om lid te worden van dit forum.
    Binnen het forum is veel kennis en ervaring waar u als lid gebruik van kunt maken. U kunt het forum gebruiken als kennisbank, vraagbaak en/of gewoon als een informele sociale ontmoetingsplaats van mensen met een gezamenlijke hobby, het luchtbuks schieten en alles wat daarmee samenhangt.

Natuurlijk is het ook belangrijk om zelf een actieve rol op het forum te spelen. U haalt dan het meeste uit het forum en u zult ontdekken hoe leuk het is om uw kennis, ervaringen, foto’s, wetenswaardigheden, leuke gebeurtenissen te delen en “last but not least” nieuwe contacten op te doen.
    Zoals eerder aangegeven. Ervaring of nieuwkomer, het maakt niet uit! De leden van het forum maken het forum zoals het is: een dynamische omgeving die zich constant ontwikkelt en vernieuwt en een extra plezierige dimensie/toevoeging aan uw hobby kan bieden.

Schroom niet, doe mee en maak een account aan en u zult ontdekken met hoeveel passie vele van uw mede-hobbyisten omgaan met de hobby en/of sport en welke mogelijkheden het forum u verder kan bieden.

Reviews Review: Umarex Morph X3 – Veel Kwaliteit En Fun In Één!

Leden die dit recent bekeken hebben. (Totaal:0)

Najsnarf

Schutter 2
Pro member
(mijn eerste review.. )

Inleiding:
Met de Morph x3 heeft Umarex een product gelanceerd waarvan menig luchtbuks en bb schutter een grote glimlach op zijn/haar gezicht zal krijgen. Voor een prima prijs-kwaliteit verhouding krijg je een product dat goed is doordacht en al even zo goed gebouwd. Tel daarbij op, de meer dan acceptabele prestaties en je hebt een superleuke uitbreiding van je buks/pistool verzameling in huis.

20161218_165847.jpg 20161218_165943.jpg
Even de technische specificaties op een rij.

- Merk : Umarex
- Munitie : 4.5mm (0.177) BB’s - (alleen BB’s!)
- Co2 – 12 gram vulling
- Trekker: Double Action
- Gewicht pistool 530 gram, lengte 30cm, snelheid max.125mtr/per sec
- Gewicht geweer 1170 gram, lengte 98cm, snelheid max. 185mtr/per sec
- Materiaal behuizing kunststof, trekker mechanisme metaal.

Verpakking:
De Umarex Morph x3 wordt geleverd in een aantrekkelijk retail doos. Dit benadrukt nog maar eens het andere verkoopkanaal in Amerika, waar wapens als deze gewoon op plekken als sportwinkels, bouwmarkten en combi-supermarkten als Walmart en Target in de schappen staan. De verpakking is qua stevigheid ruim voldoende.

20161218_163349.jpg

Het Pistool:
Het pistool is uiteraard het ‘hart’ van dit leuke wapen. De bouwkwaliteit en gebruikte materialen (polymeer) is echt bijzonder goed te noemen. Daardoor voelt het wapen allesbehalve ‘goedkoop’ of ‘plastic’ aan. De greep is geschikt voor links en rechtshandige schutter. Het wapen ligt bijzonder prettig in de hand met een goede balans.

Het trekker mechanisme is dus een dubbel action (dus tijdens het overhalen wordt de BB geladen, het wapen onder druk gezet en het feitelijk afvuren). Dat betekent dat je trekker vinger aardig aan het werk komt, de trekker is zeer voorspelbaar en je voelt de verschillende fases goed aan; het leuke – en voor mij nieuwe – element van double action is dat je net zo snel kan schieten als je de trekker over kunt halen.
20161218_165523.jpg

De Morph geeft – in alle samenstellingen – toch wel een vrij stevig geluid, vergelijkbaar met andere CO2 pistolen zonder demper. Het zal in de achtertuin dus niet helemaal onopgemerkt blijven bij je buren. Mogelijk zijn er al dempers voor te krijgen maar die zouden dan alleen op de pistool modus kunnen passen.

20161218_165114.jpg20161218_165457.jpg
Richtmiddelen:
Keep-korrel is gemaakt met groen (keep) en oranje(korrel) fiber materiaal en prima zichtbaar. Zelf heb ik ervoor gekozen om te schieten met o.a. een Laserpointer of een Red Dot. Het pistool beschikt over veel mogelijkheden aan de boven en onderkant om dit soort add-ons te bevestigen. Let wel, als je wat aan de onderkant van het pistool bevestigd dan moet het er voor het ombouwen vanaf. Op de geweermodus kunnen geen add-ons aan de onderkant worden bevestigd. Alle add-ons op de boven rail kunnen in alle versies gewoon blijven zitten.

Co2 vulling:
Het patroon is eenvoudig te vervangen. Klepje verwijderen op handvat (gaat wat stug dus even wennen), losdraaien en vervangen. Zoals bij alle Co2 wapens is het aan te raden om na elke 2-3 patronen een patroon te voorzien van een druppel pelletgun olie om daarmee de o-ringen afdichtingen te beschermen.

20161218_165338.jpg

Het “Morphen”
Het ombouwen of Morphen is echt super eenvoudig en heel goed doordacht door Umarex. Mede daardoor ben je geneigd om het ook daadwerkelijk te doen. Als het allemaal lastig en ‘net niet’ zou zijn dan hou je het wapen eigenlijk in 1 configuratie en is het hele effect van de aanschaf ook gelijk weg. De materialen zijn allemaal van dezelfde hoge kwaliteit.

Morph 1 = pistool zoals het is, Morph 2= shotgun , Morph 3 = geweer

Ik ga niet alle technische impact van het Morphen beschrijven, daarvoor heeft YouTube al wat materiaal.

Morph fase 2 is het toevoegen van de geweerloop en voorstuk. Daarmee creëer je dus een soort van shotgun uitvoering. Ik moet je eerlijk zeggen dat dit mijn minst populaire setting is. Het voelt een beetje vreemd aan. Uiteraard is dat een persoonlijke voorkeur.
20161218_165847.jpg

Morph fase 3 is het toevoegen van de schoudersteun. Die uitvoering is ook echt heel erg leuk om mee te schieten. Het voelt goed aan ondanks het zeer geringe gewicht. De schoudersteun is ook goed afgewerkt en past feilloos op het pistool. Geen naden, geen speling, perfect.

20161218_165943.jpg

Shot count, BB’s:
Het pistool heeft een ruimte voor 30bb’s en is vrij makkelijk te vullen door de grotere ingang (al moet je er wel even wat handigheid in krijgen met die kleine balletjes ;) ) Ik heb er al ruim 1500-2000 bb’s doorheen gejaagd en ik kom op minimaal 120BB’s per 12gram CO2 vulling. Daarna beginnen ze snel te dalen en wordt het tijd voor een nieuw co2 patroon. Let op, ik heb de power adjuster (ja, die zit er ook nog op voor harder/zachter schieten) maximaal staan (zie latere opmerking).
20161218_165004.jpg

Nauwkeurigheid:
OK, eerlijk is eerlijk…ik ben vooral een heel behoorlijke geweerschutter en een redelijke 10mtr pistoolschutter. Dan moet er wel even een knop om als het gaat om verwachtingen en resultaat. Het viel me echter absoluut niet tegen, zeker als je de double action trekker ‘inspanning’ meeneemt.

Mijn ervaring was dat ik de power adjuster (achterop pistool netjes wegwerkt) naar maximaal moest opschroeven om tot een beter schotbeeld te komen. Dit doe je d.m.v. een schroevendraaier en met kwartslagen per keer totdat je je ideale instelling hebt bereikt. Zorg uiteraard wel voor een co2 vulling die nieuw is zodat je meerdere magazijnen kan schieten met gelijkwaardige druk.

Wat mij daarnaast opviel was dat het wapen ook bij snelvuur een constant schotbeeld had. Bij andere Co2 wapens zoals mijn SPA CP1, merk je, dat als je snel achter elkaar schiet, het wapen ‘bevriest’ en daarmee je schotbeeld beïnvloedt. Umarex heeft het zo weten te maken dat hier geen sprake van een CO2 ‘vreter’ is en ook dit fenomeen geen rol van betekenis speelt.

Ik heb geschoten met de stalen Umarex BB’s en de Copperfield BB’s (met koperlaagje). Een echte voorkeur kan ik eigenlijk niet geven. Ik neig naar de stalen Umarex BB’s o.b.v. gemiddeld schotbeeld over diverse kaarten. Het is een terugkomende opmerking op het internet dat Umarex wapens blijkbaar het beste presteren met Umarex munitie. Qua kosten maakt het allemaal (bijna) geen verschil. BB’s schieten is sowieso relatief goedkoop, al moet ik wel zeggen dat 30bb’s er in snelvuur doorheen jagen bij deze Morph ook zo gedaan is :sneaky:!

Ga je hiermee roosjes melken? Nee, niet echt en daarvoor is hij ook niet gemaakt denk ik. Ga je hiermee hele redelijke groepjes schieten tot 10mtr en tot 15-20mtr plinken op doelen, blikjes, ballonnen etc. raken EN een hele hoop plezier beleven in de achtertuin… absoluut!

1 Plaatje zegt meer dan 1000 woorden... dit is wat ik in de regel met pistool kan presteren op 7.5mtr met 30BB's in een stevig tempo geschoten en uiteraard blijven we oefenen!
20161218_170421.jpg

Veiligheid:
De veiligheidspal zit aan de rechterkant van het pistool en is gemakkelijk te bedienen. Voor diegene die een beetje (te) makkelijk doen over de kracht/impact van BB’s. Zie hier mijn HATSAN schietkastje – 1 van de dikste stalen kogelvangers op de markt– en het effect van bb’s (10mtr). Zeer aanzienlijke schade en dus niet te onderschatten. Afketsende en terugkerende BB’s kwam in mijn situatie ook geregeld voor, dus het dragen van een veiligheidsbril zou ik dan ook aanraden.
20161218_165602.jpg

Mijn Conclusie:
Ik schiet momenteel het meestal met dit wapen in pistool en zo nu en dan ook in geweer modus.

Het pistool is echt een solide wapen en ik verwacht er nog vele duizenden bb’s zonder problemen doorheen te kunnen schieten. Het pistool dat ook los te koop is, gaat gemiddeld voor een prijs van Euro 80 in Nederland. De complete kit is aanzienlijk duurder namelijk rond de 150 Euro. Voor de extra prijs krijg je dus een langere loop, onderstuk en schouderstuk. Persoonlijk vind ik dat op zich een forse meerprijs voor de materialen maar de fun factor is het waard.

Groetjes, Frans
(HW100T-FSB, HW97KT Blackline, HW35, Heanel 307, FWB Model 150, Crossman 2240, SPA CP1M, Umarex Morph)

Soortgelijke Topics

Ongelezen Berichten

Facebook Page