• Welkom op dit gezellige luchtbuksforum voor Nederland en België.

    Dit onafhankelijke forum is opgezet door liefhebbers in het schieten met luchtdruk. Ons forum biedt een veilig platform voor zowel de serieuze wedstrijdschutter als de hobbymatige individuele tuinschutter en alles wat daar tussen zit . Mede om die reden houden wij het forum laagdrempelig en hebben we gezelligheid hoog in het vaandel staan.

    Ook als nieuwkomer in de luchtdruksport is het zeker het overwegen waard om lid te worden van dit forum.
    Binnen het forum is veel kennis en ervaring waar u als lid gebruik van kunt maken. U kunt het forum gebruiken als kennisbank, vraagbaak en/of gewoon als een informele sociale ontmoetingsplaats van mensen met een gezamenlijke hobby, het luchtbuks schieten en alles wat daarmee samenhangt.

    Natuurlijk is het ook belangrijk om zelf een actieve rol op het forum te spelen. U haalt dan het meeste uit het forum en u zult ontdekken hoe leuk het is om uw kennis, ervaringen, foto’s, wetenswaardigheden, leuke gebeurtenissen te delen en “last but not least” nieuwe contacten op te doen.
    Zoals eerder aangegeven. Ervaring of nieuwkomer, het maakt niet uit! De leden van het forum maken het forum zoals het is: een dynamische omgeving die zich constant ontwikkelt en vernieuwt en een extra plezierige dimensie/toevoeging aan uw hobby kan bieden.

    Schroom niet, doe mee en maak een account aan en u zult ontdekken met hoeveel passie vele van uw mede-hobbyisten omgaan met de hobby en/of sport en welke mogelijkheden het forum u verder kan bieden.

    [Disclaimer] Als je geen account (meer) hebt op dit forum, dan kunnen jouw berichten niet worden verwijderd, maar ook niet (meer) herleid worden naar jou persoonlijk.


Regels & Veiligheid Slugs geil?

Gebruikers die deze discussie onlangs hebben bekeken (Totaal:0)

hjm

Forum Elite
Forum Sponsor
OB Collectief
Besten,
Het lijkt wel of we zsm allemaal de pellets moeten omsmelten om de slugs te gaan verschieten.
Nu snap ik dat eigenlijk wel de €€€€€ gaan veel beter de zak in van de leverancier!
Maar ik vraag me toch af of we dit wel willen in de "hobbie" maten even afgezien van het verbeteren van je groepjes.
Het veel langer zijn kracht behouden, dus veel verder een risico vormen is een mogelijke ellende veroorzaker voor ons allemaal.
Gewoon mijn gevoel dat een slug veel meer eist van een backstop en de kennis van de schutter. Een bink met poen en een flinke Hatsan bijvoorbeeld......met slugs.....een risico tot misschien wel 300 tot 400 meter, ik hoop van niet.
Hoe staan jullie daarin vraag ik me af?
Groeten,
HJM
 
Ik vind als je iets mag en je wilt het doen. Dan moet je niet doen aan zelfregulering. Ik wil maximaal gebruik maken van de zaken die nu nog kunnen.
Nederlandse overheid wil zn vingers niet meer branden aan extra regelgeving voor luchtbuksen, dus wachten ze op besluitvorming vanuit de EU. Dus laten we nu' voor zolang het kan, maximaal genieten van de hobby.

Stereotypering van mensen als: Bink met poen, zegt me dat je niet veel vertrouwen hebt in de mensen om je heen. Je bent al snel 1000 euro kwijt voor buks, kijker en luchtdrukmiddelen, buiten ongelukjes, zijn er denk ik weinig mensen die graag 1000 euro verliezen.

Uit angst zelfregulering, is net zo dom als vrijheid inleveren voor veiligheid...
 
Ik vind als je iets mag en je wilt het doen. Dan moet je niet doen aan zelfregulering. Ik wil maximaal gebruik maken van de zaken die nu nog kunnen.
Nederlandse overheid wil zn vingers niet meer branden aan extra regelgeving voor luchtbuksen, dus wachten ze op besluitvorming vanuit de EU. Dus laten we nu' voor zolang het kan, maximaal genieten van de hobby.

Stereotypering van mensen als: Bink met poen, zegt me dat je niet veel vertrouwen hebt in de mensen om je heen. Je bent al snel 1000 euro kwijt voor buks, kijker en luchtdrukmiddelen, buiten ongelukjes, zijn er denk ik weinig mensen die graag 1000 euro verliezen.

Uit angst zelfregulering, is net zo dom als vrijheid inleveren voor veiligheid...
Hoi JW,
dat is ook niet de vraag, het is vooral bedoeld om eens te denken over het feit dat er wellicht mensen iets minder denken dan goed voor ons allen is.
Denk dat een gebruikte pcp met pomp en kijker al voor 500 ons allemaal erg veel narigheid kunnen bezorgen.
Soms moet je gewoon geen stok aanbieden om je te laten slaan zeg maar.
Groeten en tot hft(??),
HJM
 
Niet alles draait om HFT :giggle:4

De slugs zijn inderdaad wel iets om rekening mee te houden bij je backstop, zeker met de hardere H&N slugs. Het leuke is er echter van dat er veel meer mogelijkheden zijn in de wind en ze gewoon lekker strak vliegen.

Morgen gaan we eens proberen met een aantal man hoe het NRL/PRS achtige schieten ons af gaat, is zeg maar een HFT voor mannen tot een meter of 150 :cool:4 :rofl:4
 
Hoi HJM,

Ik begrijp je topic, en je vraag.

Als tiener/adolescent was ik vol van het plinken. Toen een tijdje (lees goed aantal jaren) stil gestaan qua schietsport en relatief recent de sport weer opgepakt. Verbazend hoe verslaafd je in korte tijd weer aan de slag kunt gaan, wat is het heerlijk om te schieten.

Tegenwoordig ligt mijn kick volledig in roosjes melken, bij voorkeur op +100m. Bijna dagelijks check ik buienradar om te kijken of er een windstil dagdeel aankomt en dat ik dan tijd vrij kan maken om bij mijn vriend buiten te schieten. Wanneer ik (90%) buiten schiet is er eigenlijk altijd wind. Ben nu wel zover dat ik eigenlijk voor mijzelf zeg pellets in de tuin (25m) helemaal top, buiten 75m+ slugs onverslaanbaar.

Ik ben een verantwoordelijke schutter en houd altijd overal rekening mee voor zover ik kan . Ik deel je zorg en vrees dat iedere idioot een krachtige buks kan kopen en er een slug In kan plaatsen en gaat schieten zonder adequate backstop........
 
..tja, zolang het meeste 'kattenkwaad' met oude 'vergeten' knikloop buksen uitgehaald wordt denk
ik niet dat de 'slechte' schutters de moeite nemen om dure slugs te kopen.

Wat natuurlijk wel belangrijk is om daarvoor een goede 'backstop' te gebruiken en ze niet 'omhoog' te
schieten, want ze zullen wel ver gaan.
 
Besten,
Het lijkt wel of we zsm allemaal de pellets moeten omsmelten om de slugs te gaan verschieten.
Nu snap ik dat eigenlijk wel de €€€€€ gaan veel beter de zak in van de leverancier!
Maar ik vraag me toch af of we dit wel willen in de "hobbie" maten even afgezien van het verbeteren van je groepjes.
Het veel langer zijn kracht behouden, dus veel verder een risico vormen is een mogelijke ellende veroorzaker voor ons allemaal.
Gewoon mijn gevoel dat een slug veel meer eist van een backstop en de kennis van de schutter. Een bink met poen en een flinke Hatsan bijvoorbeeld......met slugs.....een risico tot misschien wel 300 tot 400 meter, ik hoop van niet.
Hoe staan jullie daarin vraag ik me af?
Groeten,
HJM
Hoi,
Is toch een totaal zinloze discussie zonder einde. Wat wil je bereiken?
Wim.
 
Als je bang bent dat narigheid voor regelgeving gaat zorgen hoef je geen slugs te schieten om dat te veroorzaken.

2 jochies van een middelbare school die op een trein schieten zorgt voor veel meer vragen, of iemand die op de kat van de buren aan het mikken is.

Mensen die kwaad willen met een Luchtbuks kopen er gewoon eentje in Polen, en pakken een vuurwapen.

Daarvoor hoef je niet met je Hatsan en een duikfles op je rug voor te gaan lopen om de buurt te terroriseren of een benzinestation te overvallen.
 
Gewoon mijn gevoel dat een slug veel meer eist van een backstop en de kennis van de schutter.

Alsof je met pellets minder rekening hoeft te houden met je backstop.

Je backstop behoort gewoon penetratieproof te zijn en een pellet heeft hier zelfs meer van (penetratiekracht) omdat het geen hollowpoint is, tenzij je backstop op 150m plus staat.
Maar dat staat ie bij niemand, op een enkele uitzondering na.

Slugs willen verbieden omdat ze gevaarlijker zouden zijn, nee.
 
Laatst bewerkt:
Besten,
Het lijkt wel of we zsm allemaal de pellets moeten omsmelten om de slugs te gaan verschieten.
Nu snap ik dat eigenlijk wel de €€€€€ gaan veel beter de zak in van de leverancier!
Maar ik vraag me toch af of we dit wel willen in de "hobbie" maten even afgezien van het verbeteren van je groepjes.
Het veel langer zijn kracht behouden, dus veel verder een risico vormen is een mogelijke ellende veroorzaker voor ons allemaal.
Gewoon mijn gevoel dat een slug veel meer eist van een backstop en de kennis van de schutter. Een bink met poen en een flinke Hatsan bijvoorbeeld......met slugs.....een risico tot misschien wel 300 tot 400 meter, ik hoop van niet.
Hoe staan jullie daarin vraag ik me af?
Groeten,
HJM
De kwaliteit van bv h&n slugs is veel beter dan pellets. Minder afwijking in maat en gewicht. Gewoon rete goed schieten uit doosje. Minder last van windvlagen. En als beloning klinken ze prachtig op de gong.

Willen we dit. Ja waarom niet. Elke ontwikkeling leidt tot nieuwe ontwikkelingen.
 
Tot 50-75 meter zie je mij geen slugs enkel pellets gebruiken. Vanaf 75 - 100 meter vind ik het steeds moeilijker om pellets tw gebruiken buiten. Vaak om in te schieten en te peilen wat normaal gesproken mogelijk is. En vervolgens met een grote glimlach met slugs door te gaan. Op mijn 25m thuisbaan echter ga je me niet snel slugs zien gebruiken om even ontspannen te plinken.
 
Als tiener/adolescent was ik vol van het plinken. Toen een tijdje (lees goed aantal jaren) stil gestaan qua schietsport en relatief recent de sport weer opgepakt. Verbazend hoe verslaafd je in korte tijd weer aan de slag kunt gaan, wat is het heerlijk om te schieten.

Heel herkenbaar, ik heb twintig jaar op verlof geschoten. Na een stop van 10 jaar de luchtbuks maar eens uit de kast gehaald. Man, gelijk weer verkocht. En mooier omdat je na het eten ff de tuin in loopt voor een paar schoten. Geen gezeul en gereis naar de schietvereniging. Maar gewoon lekker thuis wanneer je zin hebt.
 

Bijlagen

  • DSCF4730.JPG
    DSCF4730.JPG
    284 KB · Weergaven: 8
Louis zit vol verrassingen! ;) , aha, kijk , Krale ook!, Ik denk dat ze bij Hard Air nog wat post hadden liggen van voor de lock down....
 

Facebook Page

Terug
Bovenaan