• Welkom op dit gezellige luchtbuksforum voor Nederland en België.

    Dit onafhankelijke forum is opgezet door liefhebbers in het schieten met luchtdruk. Ons forum biedt een veilig platform voor zowel de serieuze wedstrijdschutter als de hobbymatige individuele tuinschutter en alles wat daar tussen zit . Mede om die reden houden wij het forum laagdrempelig en hebben we gezelligheid hoog in het vaandel staan.

    Ook als nieuwkomer in de luchtdruksport is het zeker het overwegen waard om lid te worden van dit forum.
    Binnen het forum is veel kennis en ervaring waar u als lid gebruik van kunt maken. U kunt het forum gebruiken als kennisbank, vraagbaak en/of gewoon als een informele sociale ontmoetingsplaats van mensen met een gezamenlijke hobby, het luchtbuks schieten en alles wat daarmee samenhangt.

    Natuurlijk is het ook belangrijk om zelf een actieve rol op het forum te spelen. U haalt dan het meeste uit het forum en u zult ontdekken hoe leuk het is om uw kennis, ervaringen, foto’s, wetenswaardigheden, leuke gebeurtenissen te delen en “last but not least” nieuwe contacten op te doen.
    Zoals eerder aangegeven. Ervaring of nieuwkomer, het maakt niet uit! De leden van het forum maken het forum zoals het is: een dynamische omgeving die zich constant ontwikkelt en vernieuwt en een extra plezierige dimensie/toevoeging aan uw hobby kan bieden.

    Schroom niet, doe mee en maak een account aan en u zult ontdekken met hoeveel passie vele van uw mede-hobbyisten omgaan met de hobby en/of sport en welke mogelijkheden het forum u verder kan bieden.

    [Disclaimer] Als je geen account (meer) hebt op dit forum, dan kunnen jouw berichten niet worden verwijderd, maar ook niet (meer) herleid worden naar jou persoonlijk.


Regels & Veiligheid Vandaag ben ik gebeld door RTL

Gebruikers die deze discussie onlangs hebben bekeken (Totaal:0)

Jan Buks

- -
Administratie
Forum Sponsor
Groot Kaliber
OB Collectief
Hoi

Ik ben vandaag gebeld door mevr. Hester B. van RTL. Zij was benieuwd hoe het nu zit omtrent de regelgeving luchtbuksen die in 2016 was aangekondigd.
Ik heb haar ons verhaal uitgelegd. Eerst dacht ik, ik hang nu op!! Gezien de media niet altijd even betrouwbaar bleek te zijn in het verleden. Maar zag het ook als een kans om te vertellen dat we niet met luchtbuksen spelen etc. ik heb haar de conclusies adviesgroep WWM gemaild met de volgende email inhoud:

Beste Hester,

Zie bijlage voor adviezen WWM 2015.

Hieronder meer uitleg vanuit onze kant:

Luchtbuksen vallen wel degelijk onder de WWM, als zijnde cat IV. Daarmee is het bezit, het voorhanden hebben, het vervoer en de omgang geregeld. Ook zijn hierdoor de consequenties bij misbruik duidelijk. Een overtreding van de WWM heeft grote gevolgen voor een schutter, niet alleen voor zijn hobby maar mogelijk ook voor zijn beroepsmatige carrière.

Ook is het volgens ons ook niet waar dat luchtbuksen, en in dit geval met name die met een PCP-systeem, steeds zwaarder worden. De zogenaamde groot kaliber buksen met groot vermogen bestaan al tientallen jaren. Wel erkennen wij dat het aantal en de diversiteit is toegenomen. In dit kader is het overigens wel aardig om te vermelden dat hier veel Nederlandse innovatie aan ten grondslag ligt. In Nederland zijn er diverse fabrikanten die een wereldwijde reputatie op hebben kunnen bouwen.

In diverse delen van de wereld worden nu ook dergelijke PCP luchtbuksen gemaakt. En in die landen mag er ook mee worden gejaagd. Dit betreft veelal Rusland, Azie en Noord- en Zuid Amerika. Geheel ten onrechte worden wij nu door de media verdacht ook met dergelijke buksen te jagen. Volgens de WWM is dit immers verboden.

Ook is de indruk ontstaan dat door de kracht van zulke luchtbuksen, deze geschikt zijn voor criminele en zelfs terroristische toepassingen. Dit is echter onzin, juist de zwaardere buksen zijn feitelijk gevoelige pneumatische apparatuur, veelal enkelschots maar nooit (semi-)automatisch waardoor je er niet mee in het rond kunt schieten. Beschikbare cijfers wijzen ook uit dat dergelijke buksen nooit in dit verband zijn gebruikt. Het zou ook onlogisch zijn, de blijkbaar volop verkrijgbare illegale vuurwapens zijn veel goedkoper, veel krachtiger en een stuk handiger in het gebruik. Een enkelschots krachtig luchtbuks kost al snel EUR 1.000 , vaak zelfs het twee- of drievoudige van dat bedrag, en dat is exclusief de eveneens kostbare benodigdheden om deze te vullen. Een legaal vuurwapen kost maar een kleine fractie van dat bedrag. Bovendien zijn deze krachtige luchtbuksen geen artikelen die men snel gebruiksklaar heeft, zoals bij vuurwapens. De eerder zeldzame gevallen van misbruik van luchtbuksen betreffen dan ook vaak de goedkopere, niet krachtige luchtbuksen van het type knikloop en kermisbuks. Deze lichte veerbuks staat vaak bij opa op zolder of bij de buurman in zn oude schuur, hier zijn er in Nederland, naar schatting 1.500.000 van in omloop.

Op de gelegenheden waar dergelijke zware luchtbuksen gebruikt worden, bijvoorbeeld op 100 meter wedstrijden, worden veel strengere regels gehanteerd dan de KNSA of de WWM voorschrijft. Uit pure voorzorg worden daar in feite de regels aangehouden die ook voor vuurwapens gelden. Er zijn bestuursleden en baancommissarissen aanwezig, er worden stop-commando's afgesproken en er zijn regels omtrent de behandeling voor, tijdens en na het schieten.

Deze veiligheid treft men ook aan bij het FT en HFT schieten (respectievelijk 'Field Target' en 'Hunter Field Target, twee competitieve sporten die rond gesimuleerd jagen draaien). Daar is naast het hierboven genoemde zelfs vooraf een briefing waar de regels omtrent de omgang nog eens toegelicht worden.

Zowel bij de 100meter wedstrijden als bij de FT/HFT disciplines komt het voor dat buksen of personen niet toegelaten worden als zij ondeugdelijk of onjuist materiaal bij zich hebben of niet in staat geacht worden om te schieten. Ook dát is dus op orde.

Feitelijk zijn daarmee de veiligheidseisen van de DFTA hoger dan die van de KNSA waar het disciplines met het groot kaliber semi-automatisch militair geweer betreft.

Bij de KNSA-disciplines 10m luchtbuks en 10m luchtpistool zijn geen bestuursleden of baancommissarissen aanwezig, er is geen briefing of vaste stop-procedure.

Binnen de WWM geldt nu voor Nederlandse handelaren een beperkte registratieplicht voor luchtbuksen. Daar is weinig kritiek op, bij zowel de kopende als verkopende partij, maar een kleine, niet complete maar toch representatieve rondvraag bij de handelaren leert ons dat deze gegevens nog nooit ergens opgevraagd zijn. Deze geregistreerde buksen zijn inmiddels al een tijd in omloop en de vraag is of deze nog in het bezit zijn van de koper. Grotendeels waarschijnlijk niet. Binnen verenigingen wordt er veel onderling geruild en verkocht. Via de bekende particuliere internet-verkoop gaat ook veel van hand tot hand. Grijze import valt buiten de registratieplicht. De uit de beperkte registratie voortvloeiende administratie is dus verre van compleet te noemen. Wij vragen ons dan ook hardop af of deze beperkte registratie wel enig nut heeft, en dit niet een beetje overkill binnen de WWM is.

Nederland heeft sinds 200 jaar een rijke traditie aan schutterijen, schuttersgilden en recreanten die met regelmaat hun hobby uitoefenen. Zo’n 50 jaar geleden is daar het schieten met luchtdruk (luchtbuksen) bijgekomen. Met name in de laatste 15 jaar, is de populariteit van luchtbuksen gestegen. Nederland kent inmiddels dan ook ruim een half miljoen (!) luchtbuks-recreanten die gezamenlijk meer dan 1.500.000 luchtbuksen bezitten. Deze luchtbuksen lopen uiteen in ‘kracht’ en kaliber, waarvan het overgrote merendeel een relatief ‘lichte’ luchtbuks betreft.
In de media werd gesproken over, “zware luchtbuksen, die de kracht hebben van een vuurwapen”. Dit klonk aannemelijk en al snel ontstond commotie, zo ook in de Tweede Kamer. Wetenschappelijk (ballistisch) gezien is vergelijken op basis van ‘kracht’ alleen, onvolledig en in dit geval suggestief.
Wanneer erbij vermeldt zou worden dat een afgeslagen golfbal ook de ‘kracht’ heeft van een ‘licht’ vuurwapen en een kleine personen auto van 750 Kg met een snelheid van 50 Km/uur de ‘kracht’ vertegenwoordigd van ruim 500 (!) ‘lichte’ vuurwapens, wordt snel duidelijk dat een dergelijk mediabericht maar één doel had…
Vanuit de media kwam ook het bericht naar buiten over illegale ‘jacht’ met luchtbuksen. Ook onze achterban vindt alle vormen van illegale jacht verwerpelijk en onbegrijpelijk dat jagen met luchtbuksen in sommige Europese landen, is toegestaan. In Nederland is op grond van de Flora- en faunawet, jagen met luchtbuksen verboden. Iedere vergelijking tussen luchtbuksen en illegaal jagen, is daarmee stigmatiserend en kan maar één doel hebben…

Verder willen we benadrukken dat statistieken uitwijzen dat luchtbuks recreatie een van de veiligste buitenrecreaties is, zolang men zich aan de wet houdt! Het beperkte aantal ongevallen op jaarbasis is vrijwel altijd het gevolg van illegale praktijken (zie bijlage). Nieuwe wetgeving kan daar dus niets aan veranderen. “Het is wachten op ongelukken”, zoals een Kamerlid in december 2014 waarschuwde, een uitspraak die niet gebaseerd was op statistische gegevens of gedegen onderzoek.

Wij van Stichting Vrije Recreatieve Luchtbuksen, zijn overtuigd dat huidige wetgeving goed is geregeld in; Wet luchtbuksen en Munitie (WWM), Regeling luchtbuksen en Munitie (RWM) en de Flora & Faunawet. Dit was keer op keer de conclusie na de zoveelste Kamervraag, die tussen 2004 en 2014 aan de zittende Ministers van Justitie (en Veiligheid) werden gesteld. Onze achterban gaat namelijk op verantwoordelijke wijze om met hun hobby. Zij begrijpen wederom niet, de zin van nieuwe, onnodige wetgeving terwijl alle (!) terreur en dreiging van (illegale) vuurwapens komt.

Wil je nog meer inlezen: https://www.buksforum.nl/xbuks/forums/veiligheid-wetgeving.149/
Wel even registreren met je email adres.


Met vriendelijke groet,
Jan Willem
Aantal_recreanten_sporters_tm2014.jpgDoden_in_10_jaren_tm_2014.jpgjurisprudentie_tm_2014.jpg
 

Bijlagen

  • Advies Werkgroep Wwm.pdf
    39,7 KB · Weergaven: 83
Ook hoi,
Net als de Open Luchtschietsportdag is het zeker in de media zinnig om onze sport/hobby zo duidelijk en helder te promoten en tonen. Hoe meer mensen begrijpen dat een buks van nu net als die van Opa vroeger, een sport en- of hobby artikel is ipv een misdadigers of gekken gereedschap, hoe beter.
Wij zijn zelf verantwoordelijk voor de uitstraling en acceptatie van onze buksen.
Nu maar hopen dat het kwartje op de juiste manier valt bij de journalistiek........vrees het ergste, leuk en goed nieuws verkoopt slecht.
Fijn weekend en groeten,
HJM
 
M'n compliment Jan Willem. Goed verhaal en er zal nu wel niet verder op het onderwerp worden doorgegaan. Er zit geen sensatie in en dan is het niet interessant voor de media.
Overigens was je bijlage voor mij wel interessant en heb ik uitgeprint om hem nog eens goed door te nemen.
Bedankt,
Gerard.
 
Deze tak van sport word kapot gemaakt door mensen die het leuk vinden om een buks aan te schaffen en er dan dingen mee te doen waar ze uiteindelijk niet voor bedoeld zijn .hoe zwaarder hoe beter .meestal beland zo,n buks in de meterkast. Leuk voor de heb .maar er zijn altijd van die pippo,s die er lekker mee op dieren gaan schieten. En daar zijn wij de dupe van. Helaas .
 
Goed gereageerd, ik zou nog toegevoegd hebben dat veruit het merendeel van de incidenten in de regel met goedkope en minder krachtige luchtbuksen plaats vind. (y) (y)
Dat heb ik haar aan de telefoon duidelijk gemaakt. Heb zo'n 2 kwartier aan één stuk door alles verteld wat we in 5 jaren opgekropt hebben. Ze heeft niks hoeven vragen. :)

Ik heb dat zeker 3x gemeld.

M'n compliment Jan Willem. Goed verhaal en er zal nu wel niet verder op het onderwerp worden doorgegaan. Er zit geen sensatie in en dan is het niet interessant voor de media.
Overigens was je bijlage voor mij wel interessant en heb ik uitgeprint om hem nog eens goed door te nemen.
Bedankt,
Gerard.
Uiteraard heb ik dat verhaal niet even uit mn mouw geschud. We hebben hier met zn allen aan gewerkt, paar jaren terug: https://www.buksforum.nl/xbuks/forums/archief-stichting-svrl-ea.156/
 
Voed gefundeerd verhaal met feitelijke informatie. Het wordt moeilijk hier een negatieve invalshoek aan te geven, maar goed zoals eerder aangegeven, mainstream media zal het waarschijnlijk wel proberen. Alles voor een spannend sensationeel verhaal. De waarheid verkoopt vaak niet.
 
Liegen helpt ook niet .die mensen uitnodigen. Laat ze een kijkje in buksforum doen .hoe het niet gewaardeerd word dat er over luchtbuksen gepraat word .dat mensen hier info opdoen om ratten te bestrijden ( waar dan uitleg over gegeven word )dat men hier over pellets praat en niet over kogels.als het moet kan ik iemand met een spijker deze wereld uit helpen .mag er straks ook geen timmerman meer zijn .wat denk je van zijn spijkermachine .sorry maar kan hier een beetje kwaad om worden
 
Ben toch wel benieuwd wat ze door de uit jou verkregen info voor verhaal gaan maken/verzinnen.Komt er iets over op t nieuws of in de krant oid?
Of werd daar niks over verteld.
 
Ben toch wel benieuwd wat ze door de uit jou verkregen info voor verhaal gaan maken/verzinnen.Komt er iets over op t nieuws of in de krant oid?
Of werd daar niks over verteld.
Met zekerheid iets zoals de politieke besluiteloosheid en de ambtelijke wanorde bij Justitie! :giggle:4
 
Ik had niet het idee dat ze een vragenlijstje had liggen oid. De insteek was:

Een paar jaar geleden heeft de minister extra wetgeving aangekondigd omtrent luchtbuksen, hoe staat dat daar nu mee? (Verder niks, maar toen ben ik van wal gestoken, en het hele verhaal zo duidelijk mogelijk proberen te vertellen zonder dat ze daar diep op inging. Uiteraard gezegd dat er wel degelijk een wapenwet is waar de luchtbuks al onder valt, en dat dit al goed geregeld is, dat extra regelgeving en/of krachtbeperking niet te handhaven is, alleen met extra capaciteit die er niet is, en er ook geen aanleiding toe is omdat er geen ernstige dingen gebeuren met luchtbuksen. Dat je geen buks van 2K aanschaft terwijl je voor 400 euro een illegaal Luchtbuks kan aanschaffen of voor 600 een kalasjnikov. Dat alle commotie ws is ontstaan omdat de vuurschutterij onder druk staat met steeds verder strekkende regelgeving, waardoor schietbanen minder inkomsten derven en graag de luchtschutters op deze manier binnenhalen, dat het initiatief van alle commotie is geïnitialiseerd door een lid van zo'n schietbaan met banden bij de KNSA, "Laat alle luchtschutters verplicht op de schietbaan schieten met hun krachtige buks". Dat niet iedereen een dure buks kan aanschaffen met randapparatuur, dat we toch wel een selecte groep zijn, die normaal ons geld verdienen en al ons geld in de hobby steken, en er daarom extra voorzichtig mee omgaan etc etc. Ik geloof dat ik het beter gedaan heb, dan ik van te voren had kunnen bedenken. Ik hou zelf helemaal niet van de media. Ws kunnen ze niks met ons verhaal, en zullen ze hun eigen conclusies wel trekken uit het voorstel van WWM 2015, en een eigen mening zullen ze ook wel hebben hierover.

Ohw wacht schiet me ineens iets in... Schietpartijen afgelopen week in "ons zogenaamde voorland de USA" Fucking andere kant van de wereld, waar we ons bagger nieuws mee vullen :(
 
Ohw wacht schiet me ineens iets in... Schietpartijen afgelopen week in "ons zogenaamde voorland de USA" Fucking andere kant van de wereld, waar we ons bagger nieuws mee vullen

Dat bedoel ik maar, is in dit licht een beetje saai om te berichten dat het wel OK is met onze luchtbuksen op dit moment terwijl een 80 joule wetgeving in de maak was! :devil:4
 
Er zijn in de VS letterlijk elke dag schietpartijen. Daar kun je ze ook allemaal meemaken op het nieuws..
niet zo opmerkelijk in een land waar een stuk meer vuurwapens rondzwerven dan er inwoners zijn.
in de media hier zie je hooguit de uitzonderlijke gevallen.
De USA wint geen PR oorlog met de wereld laten zien hoe veel er daar misgaat. vuurwapens is maar 1 ding.
Trump, in al zijn lobby wijsheid geeft de "geweldadige games" de schuld..
want de NRA heeft zeer veel invloed en geld en is 99% achterban van de republikeinen
Maar, we "doen niet Amerika Na" qua wetgevingen.
Incidenten in de VS met vuurwapens,.. heeft niet direct verband met wetgeving hier, denk ik.
Geen idee wat nu de insteek was voor dit telefoontje en de media aandacht.
 
Alles wat daar gebeurd, wordt hier gebruikt.. Sinds 1945 wordt onze media gecontroleerd door FOX die een eigen stek had in Hilversum om ervoor te zorgen dat onze media pro-ami zou zijn (Waarom zoveel Ami series en films op NL- tv). Nederlandse Kamerleden die in New York flyeren voor Hillery C.(unt), waarom zou dat? Bakellende die Amerika ons voorland noemde, daar crisis, hier crisis. Alles wat daar gebeurd wordt hier aangegrepen om angst te zaaien of zakken te vullen. Zodra ze het kunnen gebruiken voor eigen agenda, dan gebruiken ze het ook. De Ami's hebben zelfs kruisraketten hier liggen, waar wij voor betalen, en wie mag er op die knop drukken denk je? Rutten, of Prins bier? lol Echt niet.. Ook wij zijn bezit.
 

Facebook Page

Terug
Bovenaan