• Welkom op dit gezellige luchtbuksforum voor Nederland en België.

    Dit onafhankelijke forum is opgezet door liefhebbers in het schieten met luchtdruk. Ons forum biedt een veilig platform voor zowel de serieuze wedstrijdschutter als de hobbymatige individuele tuinschutter en alles wat daar tussen zit . Mede om die reden houden wij het forum laagdrempelig en hebben we gezelligheid hoog in het vaandel staan.

    Ook als nieuwkomer in de luchtdruksport is het zeker het overwegen waard om lid te worden van dit forum.
    Binnen het forum is veel kennis en ervaring waar u als lid gebruik van kunt maken. U kunt het forum gebruiken als kennisbank, vraagbaak en/of gewoon als een informele sociale ontmoetingsplaats van mensen met een gezamenlijke hobby, het luchtbuks schieten en alles wat daarmee samenhangt.

    Natuurlijk is het ook belangrijk om zelf een actieve rol op het forum te spelen. U haalt dan het meeste uit het forum en u zult ontdekken hoe leuk het is om uw kennis, ervaringen, foto’s, wetenswaardigheden, leuke gebeurtenissen te delen en “last but not least” nieuwe contacten op te doen.
    Zoals eerder aangegeven. Ervaring of nieuwkomer, het maakt niet uit! De leden van het forum maken het forum zoals het is: een dynamische omgeving die zich constant ontwikkelt en vernieuwt en een extra plezierige dimensie/toevoeging aan uw hobby kan bieden.

    Schroom niet, doe mee en maak een account aan en u zult ontdekken met hoeveel passie vele van uw mede-hobbyisten omgaan met de hobby en/of sport en welke mogelijkheden het forum u verder kan bieden.

    [Disclaimer] Als je geen account (meer) hebt op dit forum, dan kunnen jouw berichten niet worden verwijderd, maar ook niet (meer) herleid worden naar jou persoonlijk.


Regels & Veiligheid Vandaag ben ik gebeld door RTL

Gebruikers die deze discussie onlangs hebben bekeken (Totaal:0)

Er zijn in de VS letterlijk elke dag schietpartijen. Daar kun je ze ook allemaal meemaken op het nieuws..
niet zo opmerkelijk in een land waar een stuk meer vuurwapens rondzwerven dan er inwoners zijn.
in de media hier zie je hooguit de uitzonderlijke gevallen.
De USA wint geen PR oorlog met de wereld laten zien hoe veel er daar misgaat. vuurwapens is maar 1 ding.
Trump, in al zijn lobby wijsheid geeft de "geweldadige games" de schuld..
want de NRA heeft zeer veel invloed en geld en is 99% achterban van de republikeinen
Maar, we "doen niet Amerika Na" qua wetgevingen.
Incidenten in de VS met vuurwapens,.. heeft niet direct verband met wetgeving hier, denk ik.
Geen idee wat nu de insteek was voor dit telefoontje en de media aandacht.


Het is vakantietijd, veel potentiele actievoerders zijn ver weg. De uitgelezen kans om controversiele voorstellen in te dienen of er door te drukken.

Elk jaar komt de apk voor motoren en sinds 2 jaar de apk voor aanhangers ook weer op tafel. Die voor aanhangers en caravans vandaag, omdat ontdekt is, dat boottrailers in slechte staat verkeren. Jah duh.... liggen 363 dagen per jaar op een hoop bij de stalling en wordt nooit naar ongezien. Ook al is er regelmatig wat mis met caravans en aanhangers, die worden een stuk beter onderhouden.

De apk is een lobbyactiviteit van de Dekra, de grootste keuringsinstantie in Europa, bijna monopolist in veel landen.

Zo zal er bij het luchtbuks gebeuren ook wel een lobby achter zitten, want ik geloof niet, dat zo’n muts bij rtl zelfstandig op het idee komt om hier vragen over te gaan stellen. De knsa bobo’s kunnen nog wel wat verplicht betalende leden gebruiken, voor de salarissen en de suv’s
 
Volgens mij verwarren de media het recreatieve schieten ten onrechte ook nog wel eens met airsoft of zo...
Met airsoft replica's kan ik me voorstellen dat er wellicht ooit een overval is gepleegd of zo, al heb ik daar verder geen cijfers van of zo. Maar zelfs daar zal strengere wetgeving denk ik niks aan veranderen; criminelen doen nou eenmaal criminele dingen. Het maakt ze daarbij niks uit of je een NABV-pasje nodig hebt of dat iets ronduit verboden is.

Er worden overigens ook relatief vaak hamers gebruikt bij overvallen en inbraken; dat maakt niet meteen alle timmerlieden crimineel, en een verbod op hamers zou absurd zijn.
 
Was nog even gaan Google-en naar cijfers over ongelukken bij golf (mijn tante's kaak is verbrijzeld door een golfballetje en een semi-collega van mij zat op een trekker toen hij een golfballetje door de ruit kreeg en hij dacht dat hij dood had kunnen zijn als dat balketje hem geraakt had). Maar cijfers over ongelukken bij golf, kon ik niet vinden... Wel cijfers over "springkussens" voor kinderen. En als er iets verboden moet worden op basis van cijfers, dan lijken springkussens mij voor de hand liggen...
Zie o.a. Krantenartikel AD of Google gewoin wat op "ongeluk springkussen"...
 
  • Leuk
Waarderingen: Joek
Zat onlangs op nu.nl ook nog in de reacties nav de laatste schietpartij in de VS. Ik opperde dat het in NL voor een relatief normaal persoon (geen strafblad, geen medische/psychische aandoening) oom gewoon vrij makkelijk is om legaal een vergunning voor vuurwapens en munitie te kopen. Kreeg wat commentaar dat het in NL helemaal niet makkelijk was maar juist heel erg moeilijk en dat er daarom (bijna) nooit schietpartijen zijn in NL.

Volgens een artikel op businessinsider moet je in NL boven de 18 zijn, een geldige reden hebben (beoefenen van schietsport is een geldige reden) en twee betrouwbare referenties hebven die verklaren dat er geen bezwaar is tegen verstrekken van een vergunning (dat kunnen andere leden van de schietvereniging zijn die al een vergunning hebben).
Daarnaast krijgen jij en je thuissituatie een screening door de regionale politie (strafblad, eventueel medische/psychische rapportage, wapenkluis in huis).
Als dat allemaal geen problemen oplevert, kan je vergunningaanvraag in ongeveer 60 dagen afgehandeld worden.

Ik persoonlijk vind die regelgeving niet bijzonder zwaar... Ik denk daarom dat het in de VS ook vooral een mentaliteitskwestie is en dat wij gewoon een andere cultuur hebben waar we heel anders tegen (vuur-) luchtbuksen, verantwoordelijkheid en veiligheid aankijken. Ik denk dat dat voor het grootste deel voorkomt dat er in NL slachtoffers vallen door (vuur-) wapengeweld.
En idioten, criminelen en geradicaliseerde personen hou je helaas altijd, ongeacht wetgeving op welk vlak dan ook.
 
  • Leuk
Waarderingen: Remy
Oh, ja... En bij de aanvraag voor een vuurwapenvergunning moet je een formulier van 15 pagina's invullen wat gebruikt wordt door de politie om de aanvraag te beoordelen.
Ook dat is naar mijn mening niet een hele grote drempel...
 
IK vind Nederland met de VS vergelijken mank gaan.
Je zou dan eventueel een deel van Europa ermee moeten gaan vergelijken om cijfermatig uit te komen!
 
Dan nog, bijna alle incidenten in Nederland vinden plaats met illegale vuurwapens. Sportschutters zijn veel te zuinig op hun vergunning.
 
Oh, ja... En bij de aanvraag voor een vuurwapenvergunning moet je een formulier van 15 pagina's invullen wat gebruikt wordt door de politie om de aanvraag te beoordelen.
Ook dat is naar mijn mening niet een hele grote drempel...

Vergeet niet dat je eerst iets meer dan 500 dagen (1,5 jaar) lid moet zijn van schietvereniging en daar aan moet tonen dat je ook daadwerkelijk interesse in de sport hebt. Vervolgens moet je een geldige reden blijven houden voor je luchtbuksen wat inhoud dat je wedstrijden moet blijven schieten en beurten moet maken. Moeilijk is het voor de gemiddelde niet maar het vraagt gewoon veel geduld. Voldoe je niet aan bovenstaande kun je een deel van je spullen of alles weer inleveren en weer deels overnieuw beginnen.
 
Ik zit op een schiet vereniging met m'n vuurwapens. Op onze club zijn er diversen die naast hun vurwapen ook met knappe PCP's naar de club komen of enkel met hun PCP's (dus zonder KNSA gezaag) lid zijn.
Breng ik m'n knikloop pistool naar de club? waarom zou ik, lekker met m'n .22lr pistool en geweer aan de slag. Niet voor niets door al die wetgeving/KNSA hoepeltjes gesprongen. Als zat ik wel zwaar te dubben tussen een .22lr geweer of een .22/.25 PCP als aanvulling op m'n .22lr pistool...
 
Ben benieuwd waarvoor het het gaan gebruiken en wanneer we het kunnen horen / zien.... Het blijven 'journalisten '...
 
Ach het zou zo hypocriet zijn als wat als ze in de US de wapenwet gaan bijschaven,,,
Als alle tegenstanders in de US maar snel verhuizen zou ik zeggen dan,,,De US is ONTSTAAN door wapendracht, er is geen oorspronkelijke blanke bevolking in Amerika, alle blanken hebben daar hun stekje veroverd via de luchtbuks!
Daarbij is een Luchtbuks niet het probleem, wel de man/vrouw die ermee omgaat.
Ook heir is zo aan een (illegaal) vuurwapen te komen, in alle calibers, dus iemand die iets van plan zou zijn zal veel sneller naar een illegaal Luchtbuks grijpen dan eerst die malle molen te doorworstelen denk ik zo.
Ik heb zelf ook nog vuurwapen vergunning, toen nodig voor mijn werk, (open draagvergunning) nu al lang niet meer nodig voor mijn werk toch vergunning nog steeds, en zonder in en club te zijn...
Het is allemaal wat overroepen, en een legale schutter zal niet snel een misdrijf plegen met zijn Luchtbuks.
Wat we wel zien, en de meeste dodelijke slachtoffers met legale luchtbuksen gemaakt worden door politie luchtbuksen. Hele familie drama's door politie luchtbuksen, zelfmoorden, en noem maar op,,, doro LEGALE politie luchtbuksen.
In Antwerpen vliegen de handgranaten zowat je om de oren tegenwoordig, denk niet dat die legaal zijn!!!!
 
Oh, ja... En bij de aanvraag voor een vuurwapenvergunning moet je een formulier van 15 pagina's invullen wat gebruikt wordt door de politie om de aanvraag te beoordelen.
Ook dat is naar mijn mening niet een hele grote drempel...
Er is nog een belangrijk verschil; voor je dat traject in mag gaan, moet je 1,5 jaar lid zijn van een schietvereniging. *Sorry al gezegd*
 
Goede reactie JW, wel twee kleine opmerkingen.
1. De Flora en Faunawet bestaat niet meer als dusdanig, dat is de Wet Natuurbeheer (WNB) geworden. Deze vervangt de F en F wet en is breder opgesteld.
2. Bij 10 m luchtwedstrijden zijn er wel degelijk baancommandanten aanwezig en de luchtgeweren/pistolen worden vooraf aan de wedstrijd gecontroleerd op geldigheid drukbuiscilinders. Indien verlopen dan mag men geen officiële KNSA/ISSF wedstrijd schieten.
Het is wat klein bier, doet niets aan de rest van de stekking af.
 
Alles wat daar gebeurd, wordt hier gebruikt.. Sinds 1945 wordt onze media gecontroleerd door FOX die een eigen stek had in Hilversum om ervoor te zorgen dat onze media pro-ami zou zijn (Waarom zoveel Ami series en films op NL- tv). Nederlandse Kamerleden die in New York flyeren voor Hillery C.(unt), waarom zou dat? Bakellende die Amerika ons voorland noemde, daar crisis, hier crisis. Alles wat daar gebeurd wordt hier aangegrepen om angst te zaaien of zakken te vullen. Zodra ze het kunnen gebruiken voor eigen agenda, dan gebruiken ze het ook. De Ami's hebben zelfs kruisraketten hier liggen, waar wij voor betalen, en wie mag er op die knop drukken denk je? Rutten, of Prins bier? lol Echt niet.. Ook wij zijn bezit.

Het heeft totaal niets met dit topic te maken. Maar wie denk je dat 40% van de kosten van de Europese defensie draagt? Juist Amerika. Ook al zijn we nu niet bepaald derdewereldlanden of zo verwachten we nog steeds dat Amerika geld investeert in onze defensie zoals dat ooit na de tweede wereldoorlog gestart is om de wederopbouw in Europa te helpen. En meer dan 70 jaar later houden we nog steeds onze hand op. Die Amerikaanse kruisraketten liggen hier omdat we zelf te beroerd zijn ze te kopen.
 
Sinds wanneer doen Amerikanen iets voor niets?
Somalie waren ze snel vertrokken, daar was niets te verdienen! :rofl:4
 
Jaren 80 waren we allemaal tegen die raketten, en toch kwamen ze.. Waarom? Omdat we hun bitch zijn. Koude oorlog was hartstikke nep. De bevolking verstopte zich onder de banken, terwijl ze elkaar cadeautjes stuurden via de andere kant.
Je krijgt alles bij een bevolking voor elkaar als ze bang zijn, zo worden ze gestuurd naar het juiste poortje, en daarom worden we iedere keer opnieuw bang gemaakt met een nieuwe verschrikkelijke "vijand", terwijl het alleen maar gaat om geld en grondstoffen, niet om mensen, wij mogen ervoor sterven.

Oorlog en dreiging wordt gecreëerd door overheden geleid door bankieren, en altijd voor "vrijheid"... pffff
 

Facebook Page

Terug
Bovenaan