• Welkom op dit gezellige luchtbuksforum voor Nederland en België.

Dit onafhankelijke forum is opgezet door liefhebbers in het schieten met luchtdruk. Ons forum biedt een veilig platform voor zowel de serieuze wedstrijdschutter als de hobbymatige individuele tuinschutter en alles wat daar tussen zit . Mede om die reden houden wij het forum laagdrempelig en hebben we gezelligheid hoog in het vaandel staan.

Ook als nieuwkomer in de luchtdruksport is het zeker het overwegen waard om lid te worden van dit forum.
    Binnen het forum is veel kennis en ervaring waar u als lid gebruik van kunt maken. U kunt het forum gebruiken als kennisbank, vraagbaak en/of gewoon als een informele sociale ontmoetingsplaats van mensen met een gezamenlijke hobby, het luchtbuks schieten en alles wat daarmee samenhangt.

Natuurlijk is het ook belangrijk om zelf een actieve rol op het forum te spelen. U haalt dan het meeste uit het forum en u zult ontdekken hoe leuk het is om uw kennis, ervaringen, foto’s, wetenswaardigheden, leuke gebeurtenissen te delen en “last but not least” nieuwe contacten op te doen.
    Zoals eerder aangegeven. Ervaring of nieuwkomer, het maakt niet uit! De leden van het forum maken het forum zoals het is: een dynamische omgeving die zich constant ontwikkelt en vernieuwt en een extra plezierige dimensie/toevoeging aan uw hobby kan bieden.

Schroom niet, doe mee en maak een account aan en u zult ontdekken met hoeveel passie vele van uw mede-hobbyisten omgaan met de hobby en/of sport en welke mogelijkheden het forum u verder kan bieden.

Span/Knikbuksen Veerbuks voor 100m

Mark99

Schutter
Hallo iedereen,

Na een aantal keren met veel plezier op de 100m baan te hebben geschoten met mijn PCP, lijkt het me ook super leuk om mezelf wat meer te gaan ontwikkelen in het veerbuks schieten op die afstand; ik ben me dan ook een beetje aan het oriënteren op een geschikte buks voor die afstand. Ik heb laatst op 50m mijn BSA Goldstar onderspanner .22 gebruikt, en na even wennen ging dit eigenlijk weer best redelijk, vandaar dat ik de smaak voor veerbuks schieten weer te pakken kreeg ;) Ik merkte echter wel dat die BSA op 100m wel tekort komt... Niet alleen door de relatief lage mondingssnelheid van ca. 190m/s, maar ook door het nogal bokkige schietgedrag en de terugslag.

Nu ben me eens aan het oriënteren op een geschikte veerbuks voor de 100m. Wat ik veelal tegenkom en hoor, zijn dat de drie welbekende onderspanners Weihrauch HW97k, Walther LGU en AirArms TX200 vaak wel als beste worden aangeprezen. Ook de wedstrijdresultaten van 100m veerbuks wedstrijden liegen er niet om; deze drie (met name de HW97k) komen toch wel vaak bovenaan in de lijst.
Ondanks dat dit alledrie erg mooie buksen zijn, zou ik een klassieke knikloop ook wel zijn charme vinden hebben. De HW95 schijnt bijvoorbeeld wel een van de betere knikloop buksen te zijn, maar zou zoiets ook geschikt zijn voor de 100m?

Ik ga het liefst voor een 4,5mm buks vanwege de wat hogere mondingssnelheid en daardoor vlakkere kogelbaan. Het wordt voornamelijk voor een binnenbaan, dus met wind hoef ik geen rekening te houden. Het belangrijkste voor mij nu zou zijn dat ik een buks heb die in ieder geval nauwkeuriger is dan ikzelf, zodat ik er even vooruit kan met oefenen! Een eventuele tuning set kan altijd nog als ik merk dat ik bijvoorbeeld rustiger schietgedrag wil.

Wat zijn jullie meningen hierover? Wie schiet er wel eens met een veerbuks op 100m, of wie kent mensen die op 100m schieten met een veerbuks? Wat voor veerbuksen gebruiken jullie/zij en hoe bevalt dit? Of hebben jullie misschien totaal andere ideeen van minder bekende buksen?

Ik hoor graag jullie meningen en reacties :)

Ongelezen Berichten

Facebook Page