• Welkom op dit gezellige luchtbuksforum voor Nederland en België.

    Dit onafhankelijke forum is opgezet door liefhebbers in het schieten met luchtdruk. Ons forum biedt een veilig platform voor zowel de serieuze wedstrijdschutter als de hobbymatige individuele tuinschutter en alles wat daar tussen zit . Mede om die reden houden wij het forum laagdrempelig en hebben we gezelligheid hoog in het vaandel staan.

    Ook als nieuwkomer in de luchtdruksport is het zeker het overwegen waard om lid te worden van dit forum.
    Binnen het forum is veel kennis en ervaring waar u als lid gebruik van kunt maken. U kunt het forum gebruiken als kennisbank, vraagbaak en/of gewoon als een informele sociale ontmoetingsplaats van mensen met een gezamenlijke hobby, het luchtbuks schieten en alles wat daarmee samenhangt.

    Natuurlijk is het ook belangrijk om zelf een actieve rol op het forum te spelen. U haalt dan het meeste uit het forum en u zult ontdekken hoe leuk het is om uw kennis, ervaringen, foto’s, wetenswaardigheden, leuke gebeurtenissen te delen en “last but not least” nieuwe contacten op te doen.
    Zoals eerder aangegeven. Ervaring of nieuwkomer, het maakt niet uit! De leden van het forum maken het forum zoals het is: een dynamische omgeving die zich constant ontwikkelt en vernieuwt en een extra plezierige dimensie/toevoeging aan uw hobby kan bieden.

    Schroom niet, doe mee en maak een account aan en u zult ontdekken met hoeveel passie vele van uw mede-hobbyisten omgaan met de hobby en/of sport en welke mogelijkheden het forum u verder kan bieden.

    [Disclaimer] Als je geen account (meer) hebt op dit forum, dan kunnen jouw berichten niet worden verwijderd, maar ook niet (meer) herleid worden naar jou persoonlijk.


Regels & Veiligheid Veilig met lood omgaan

Gebruikers die deze discussie onlangs hebben bekeken (Totaal:0)

Obthomas

Forum Elite 2
OB Collectief
Ik dacht er gewoon oppeens aan, wat doen jullie nadat je lood gemanipuleerd hebt? Zoals we allemaal weten is lood zowat het giftigste metaal verkrijgbaar, zelf nog giftiger dan kwik/mercury.
Lood kan kanker, geboorte defecten, ... En dus ook (makkelijk?) de dood veroorzaken als je niet oplet.

Ik vind het wel belangerijk om vooral bij nieuwe, jongere schutters ( die nog geen kinderen hebben) de gevaren van lood bekend te maken omdat lood voor vele jaren in uw lichaam blijft zitten, dus dit kan echt wel problemen veroorzaken als je kinderen wil. Er zijn over het algemeen 2 manieren om lood binnen te krijgen, inademen en inslikken. Dat eerste kan door bv verf van vroeger (ja dat bevatte vroeger lood) in te ademen omdat het loskomt van uw muren ( enkel bij oude huizen)
Ook oude waterleidingen kunnen nog van lood zijn en die moeten dus vervangen worden. Als je lood smelt zijn de dampen ook uiterst giftig, smelt dit dus niet binnen. Na het schieten hangt er lood aan je vingers dus voordat je met je vingers eet best handen wassen.

Ikzelf ben nog jong zonder gezin, dus ik zorg ook dat ik zo veel mogelijk lood af mij krijg na het schieten. Na het schieten was ik mijn handen zeer goed met een schuurborsteltje zodat ik ook goed kan kuisen onder de nagels. Ik doe hier waarschijnlijk ongeveer 5 minuten over.

Is dit overdreven of niet? Ik denk het niet aangezien het risico dat je loopt als je lood binnen krijgt. Tis ook niet alleen jezelf dat je in gevaar brengt maar ook andere mensen als je hun eten ofzo aanraakt.

Af en toe smelt ik de inhoud van de catchbox om tot een blokje, dit doe ik buiten en ik sta uit de wind, zo ver mogelijk van het vuur.
 
Ik denk wel dat het enigzins overdreven is.
De soep word niet zo heet gegeten als ie opgediend word!
Waar dacht je dat wij vroeger pellets vasthielden, in mijn geval vaak genoeg in de mond als jochie geen mens wat het er toen over had.
Net zo als de stofwolken waar we in stonden bij asbest golfplaten die even doorgesneden werden met een haakse slijper, word je tegenwoordig voor opgesloten.
Kheb de laatste 30 jaar aardig wat kilo's lood gesmolten en heb aardig wat tijd in Plombieres verbracht.
Welnu, mijn kinderen zijn waarschijnlijk ouder als jou en hebben weer kinderen zonder defecten.
Waarschijnlijk zal ik dan geen 80 of 90 worden maar dat hoeft ook niet met al die ouderdomsziekten.
Inderdaad is lood op de keper gezien aardig giftig maar het is echt geen Cyanide.
Die overdreven linkse milieuhobby en bangmakerij kost ons handenvol geld, de vraag is wanneer het op is!
 
P
Ik denk wel dat het enigzins overdreven is.
De soep word niet zo heet gegeten als ie opgediend word!
Waar dacht je dat wij vroeger pellets vasthielden, in mijn geval vaak genoeg in de mond als jochie geen mens wat het er toen over had.
Net zo als de stofwolken waar we in stonden bij asbest golfplaten die even doorgesneden werden met een haakse slijper, word je tegenwoordig voor opgesloten.
Kheb de laatste 30 jaar aardig wat kilo's lood gesmolten en heb aardig wat tijd in Plombieres verbracht.
Welnu, mijn kinderen zijn waarschijnlijk ouder als jou en hebben weer kinderen zonder defecten.
Waarschijnlijk zal ik dan geen 80 of 90 worden maar dat hoeft ook niet met al die ouderdomsziekten.
Inderdaad is lood op de keper gezien aardig giftig maar het is echt geen Cyanide.
Die overdreven linkse milieuhobby en bangmakerij kost ons handenvol geld, de vraag is wanneer het op is!
precies dat had et niet mooier kunnen zeggen.

Vooral dat laatste:
Die overdreven linkse milieuhobby en bangmakerij. Thank you zoo waar dit bah.
 
Er zijn meer dan 2 manieren om lood binnen te krijgen. Derde manier is lood in de vorm van een vuurwapen kogel, ook dat is meestal dodelijk.
“Sarcastische modus uit”.

ik sluit mij aan bij de reacties hierboven, link(s)e bangmakerij! Lood=dood is wel heel erg overdreven. Ik was altijd mijn handen voordat ik ga eten. En pellets stop ik soms nog steeds soms in mijn mond. Ga anders even opzoeken wat fluoride is en wat dat kan doen. Zit in tandpasta en zat/zit in ons drinkwater....
 
Er zijn meer dan 2 manieren om lood binnen te krijgen. Derde manier is lood in de vorm van een vuurwapen kogel, ook dat is meestal dodelijk.
“Sarcastische modus uit”.

ik sluit mij aan bij de reacties hierboven, link(s)e bangmakerij! Lood=dood is wel heel erg overdreven. Ik was altijd mijn handen voordat ik ga eten. En pellets stop ik soms nog steeds soms in mijn mond. Ga anders even opzoeken wat fluoride is en wat dat kan doen. Zit in tandpasta en zat/zit in ons drinkwater....
Ik heb mijn kennis over lood helemaal niet opgedaan bij de linksen, kben zelf een uiterst rechtse dus daar ligt het niet aan. Ik haal het van bij bekende chemisten die met zo gevaarlijke stoffen werken.

Er zijn meningen en feiten, dat elke milligram lood in uw lichaam gevaarlijk is, is een feit. De 1 zal het sneller voelen dan de ander maar ooit komt het er wel denk ik dan
 
Chemisten gaan dagelijks anders om met stoffen, zoals lood, dan wij als “burgers”. En ik sloot mij aan bij oa de opmerkingen hierboven over linkse milieuhobby en bangmakerij.

Er zijn mensen met bijvoorbeeld een kogel in hun lichaam (vuurwapen, geen buks). Zelfs dat kan men overleven.

Maar goed, bedankt voor het waarschuwen! Een ieder kan er mee doen wat hij/zij ermee wilt.
 
Ondanks alle woordgrapjes: lood is wel degelijk schadelijk voor je lichaam. En nee, dan bedoel ik niet in de vorm van pellets uit de loop van een buks of 12,7mm uit een Browning .50 Heavy Barrel.
ALLEEN...
Sommige mensen horen de klok luiden en denken meteen dat de watersnoodramp uit 1953 aanstaande is.
Da's het nadeel van sites als Wikipedia e.d. (en niet te vergeten diverse internetfora) waar elke boerenl*l alles op kan gooien wat hij maar bedenkt.

Lood is dodelijk. Punt. Wetenschappelijk aangetoond. Zowel acuut als chronisch.

Maar... keukenzout is ook dodelijk. Ook zowel acuut als chronisch. Als je als volwassen persoon van 85 kilo 78 gram keukenzout naar binnen lepelt, ben je een uur daarna op een nogal onprettige manier dood.
Gelukkig lukt je dat niet: zout is namelijk ook een prima braakmiddel.

Terug naar lood en een stukje geschiedenis.
In de grafische industrie werd vanaf de uitvinding van de boekdrukkunst tot voor 40 jaar geleden heel veel lood gebruikt. Twee broers van mij zijn begonnen als 'handzetter': loden letters op een letterhaak zetten die vervolgens gebruikt werden om een boek/krant/of het plaatselijk suffertje te drukken. Handwerk. Geen handschoenen. De zetterij was niet ver van de smelterij, waar de onbruikbare letters in de loodpot werden gekieperd om omgesmolten te worden. Looddamp. Loodstof.
In de CAO van de grafische industrie was bepaald dat de werknemers per dag recht hadden op 1/2 liter melk. Dit zou het lood 'binden' en afvoeren uit het lichaam. We weten nu dat dit enigszins onzin was, maar goed... Toen wist men niet beter. Kortom: zowel via opname uit de lucht als opname via de huid kregen mijn broers en hun collega's behoorlijk wat lood binnen. Beiden hebben een jaar of 10 a 15 dit werk gedaan. (Daarna veranderde de grafische industrie enorm en verdween het ambacht 'handzetter', op een enkele ambachtelijke drukkerij na)
Beide broers leven nog steeds: de een 67 en de ander 70.
Da's overigens geen wetenschappelijk bewijs dat lood NIET giftig zou zijn, maar het ontkracht enigszins dat werken met lood zoals wij dat doen, 'levensgevaarlijk' zou zijn.

Loodstof IS troep. Loodwit ook. Evenals cadmium, Chroom 6 en nog een hele reut aan 'zware metalen'.
Ze komen in je bloed en kunnen met name je nieren aantasten. En het is best wel onhandig, als je 1 x per 2 dagen naar de dialyse moet.

Nu 'onze' praktijk. Zoals zo vaak is het een kwestie van GBV (Gezond Boeren Verstand)
Ja, wij pakken pellets/solids vast. "Levensgevaarlijk"? Nee, zeker niet als je gewoon wat basisveiligheidsregels in de gaten houdt. Zoals inderdaad je handen wassen.
5 minuten vind ik persoonlijk nogal overdreven; hiermee poets je ook je huidvet weg en laat juist dát de beste barriére zijn tegen vergiftiging via de huid...

Pellets in je mond houden: Laat ik het zó stellen: ik zou het niet doen. Zeker niet de laatste pellets uit het blikje, die écht vol loodstof zitten.

Lood smelten: Naast sportschutter ben ik ook modelbouwer van radiobestuurde scheepjes.
In die scheepjes gebruik ik, naast m'n accu's, ook lood als ballast. En ja, dat giet ik zelf.
Een anekdote van een jaar of 25 geleden:
Ik ging voor de 1e keer lood smelten. Ik had 'standaard' gewichten nodig. Enfin, van hout een mooie mal gemaakt, stukjes balanceerlood bij elkaar gebedeld bij de plaatselijke garage.
Lood in een blikje, blikje op een campinggas brandertje in de (kouwe) schuur en de vlam er onder. Een soldeerbrander aan de bovenkant erop om het smelten nog wat te versnellen.
Ging prima!! (en bovendien werd het lekker warm in de schuur, want de deur was dicht: het was februari of zo)
Een aantal nette blokjes gesmolten en een uur later was ik klaar. Lood laten afkoelen, handjes gewassen en klaar... Niks aan de hand, zou je zeggen.
Twee uur later: "Hé, ik krijg koppijn... Verdorie, natuurlijk weer net voor het weekend. Heb ik weer."
Drie uur later: "Ik heb DENDERENDE koppijn! Paracetamol! En wel NU!!"
De koppijn was een dag later voorbij.
Na links en rechts wat lezen kwam ik er achter dat lood smelten in een afgesloten schuurtje misschien niet zo handig was. Zeker geen lood van balanceergewichtjes, want dat is zwaar vervuild. Iets met een zéér zware concentratie looddamp (mijn schuurtje was toen niet zo groot)

Enfin:
ik smelt nog steeds lood; ik gebruik afgeschoten en omgesmolten pellets als ballastgewicht voor mijn modelschepen. Gaat prima. Nog steeds op een campinggasbrander, maar... je raad het al: Buiten.
En ondergetekende staat bovenwinds. En blijft uit de looddamp. En wast zijn handjes.
Dat laatste, handjes wassen, ook na het schieten. En zodra ik nieuwe ballastgewichten heb gegoten en deze zijn afgekoeld, gaan ze in een plastic zak en die gaat in de krimpfolie. Reden: de gewichten liggen nog wel eens in het water en lood oxideert nogal snel en vormt o.a. loodwit. En dat is pas écht troep.

En dit alles niet omdat ik een SP-stemmende, bomenknuffelende, milieufreak ben die ontbijt met linksdraaiende, rauwe geitenyoghurt met gierst en zilvervliesrijst en in een boomhut woon, maar omdat ik als Veiligheidskundige beroepsmatig op de hoogte ben van de gevaren op korte en langere termijn van diverse stoffen. Waaronder lood.

Aanvulling: bij de ene mens komt loodvergiftiging 'harder' binnen dan bij de ander. Dat heeft o.a. te maken met je DNA.

Doe met bovenstaande wat je wilt...
 
Je hebt helemaal gelijk RoelvE,
Lood is inderdaad een slechte stof voor ons, In het verleden hebben ze niet voor niets de loden leidingen vervangen en andere dingen zoal loodwit verbannen. Gelukkig heb ik het tot nu toe allemaal overleefd.

Maar wij dachten dat een grapje af en toe moet kunnen. Even een moment van onnadenkendheid.
 
Zoals reeds meerdere keren aangehaald is lood giftig ( no doubt) echter totdat het in je lichaam komt bij vitale delen is een lange weg.
Tis intussen bekend dat de Romeinen aanvankelijk uit loden bekers dronken en doodziek werden of zelfs doodgingen uiteindelijk, mja dan heb je het veelal over wijn wat ook een bepaalde oxiderende werking op lood heeft en een levenlang dagelijks gebruik.
Tegelijkertijd had je nog aardig wat waterleidingen in de jaren 60 en nog vele jaren erna de shifons van lood.
De pellets zoals wij gebruiken bij het schieten zal ik echt niet bij elke aanraking de handen gaan wassen erger noch we zitten vaak 3 uur te schieten en daarna worden de handen gewassen.
In ons Kippe landje word aangejaagd door linkse hobbyisten veel te vaak enorm overdreven zo ook het stikstof verhaal alwaar Duitsland met een rekenfactor 20mo per hectare het doet, doet Nederland het eventjes over met 0,05mo per hectare alsof we daar een oorlog mee winnen.
 
Ik heb van 0 tot mn 16de water gedronken uit loden waterleidingen, en ben nu zo gek als een deur ;) Maar dat komt niet door het lood, wel door de fluoride die ze aan het water toevoegde om ons dom te houden.
;) En ja het zit er nog steeds in, ook al wordt het officieel niet meer toegevoegd ;)

Denk dat we wel uit moeten kijken met lood, ik was altijd mn handen na het knallen. Verder doe ik er weinig mee.
 
Wat een geluk, we hoorden steeds dat in de buurten van Tiel fluor in het drinkwater zat en erg goed voor de tanden was, jammer genoeg kregen wij schoon water uit de Duitse Eifel totdat ze enkele jaren geleden het nodig vonden te gaan mengen met kalkrijk water was goed voor de botten! :rofl:4 :rofl:4 :rofl:4 :rofl:4
 
Iedere week een slokje Calgon en je hebt geen last meer van kalk in je aderen, Januca. :D4

 
Je hebt gelijk Shoot, ik gebruik inderdaad Calgon in mijn wasmachine.
Misschien moet ik maar op zoek naar zoiets maar dan geschikt voor mijn aderen.
Statines schijnen zoiets te doen, maar daar kan ik niet tegen.
 
Als je zo bang bent voor aanraking met lood waarom gebruik je dan geen handschoenen?
Ik snap dat niet iedereen het prettig vind om met handschoenen te schieten, maar je hebt tegenwoordig zoveel verschillende soorten dat er echt wel iets te vinden is dat je kan verdragen.
Fijne dunne katoenen handschoenen op jouw maat en je hoeft je ook meteen geen zorgen meer te maken om je spullen af te poetsen na het schieten, want je wrijft het al schietend schoon:)

Het is maar een gedachte en ik schiet zelf ook niet met handschoenen, maar ja maak me dan ook wat minder druk om een paar loden kogeltjes.
Als je zelf slugs gaat gieten etc. zou ik sowieso al handschoenen aan trekken.
 

Facebook Page

Terug
Bovenaan