• Welkom op dit gezellige luchtbuksforum voor Nederland en België.

    Dit onafhankelijke forum is opgezet door liefhebbers in het schieten met luchtdruk. Ons forum biedt een veilig platform voor zowel de serieuze wedstrijdschutter als de hobbymatige individuele tuinschutter en alles wat daar tussen zit . Mede om die reden houden wij het forum laagdrempelig en hebben we gezelligheid hoog in het vaandel staan.

    Ook als nieuwkomer in de luchtdruksport is het zeker het overwegen waard om lid te worden van dit forum.
    Binnen het forum is veel kennis en ervaring waar u als lid gebruik van kunt maken. U kunt het forum gebruiken als kennisbank, vraagbaak en/of gewoon als een informele sociale ontmoetingsplaats van mensen met een gezamenlijke hobby, het luchtbuks schieten en alles wat daarmee samenhangt.

    Natuurlijk is het ook belangrijk om zelf een actieve rol op het forum te spelen. U haalt dan het meeste uit het forum en u zult ontdekken hoe leuk het is om uw kennis, ervaringen, foto’s, wetenswaardigheden, leuke gebeurtenissen te delen en “last but not least” nieuwe contacten op te doen.
    Zoals eerder aangegeven. Ervaring of nieuwkomer, het maakt niet uit! De leden van het forum maken het forum zoals het is: een dynamische omgeving die zich constant ontwikkelt en vernieuwt en een extra plezierige dimensie/toevoeging aan uw hobby kan bieden.

    Schroom niet, doe mee en maak een account aan en u zult ontdekken met hoeveel passie vele van uw mede-hobbyisten omgaan met de hobby en/of sport en welke mogelijkheden het forum u verder kan bieden.

    [Disclaimer] Als je geen account (meer) hebt op dit forum, dan kunnen jouw berichten niet worden verwijderd, maar ook niet (meer) herleid worden naar jou persoonlijk.


Regels & Veiligheid Veilig met lood omgaan

Gebruikers die deze discussie onlangs hebben bekeken (Totaal:0)

Lood is gif, daarover is denk ik geen meningsverschil, hoe je ermee omgaat is je eigen verantwoording.
Maar zolang je in elke bouwmarkt e.d. de goedkoopste kranen uitzoekt en daaruit water drinkt ........
(eigen vakgebied) krijg je zowiezo te maken met lood. Er zijn weinig fabrieken die loodvrije kranen aanbieden (dus duurder) dus je pellet zal je het leven niet kosten, zolang je aan de goede kant van de loop blijft.
Groeten en beterschap,
HJM
 
Hoi allemaal, ik ben nieuw op het forum. Ik heb een vraagje. Mijn zoontje van 7 jaar is afgelopen zomer in het buitenland geraakt door een loden bukskogel in zijn arm. De artsen wilden het niet verwijderen omdat het te riskant zou zijn. Ik ben nu bang voor een loodvergiftiging op den lange duur. Is dit terecht?
 
Hoi allemaal, ik ben nieuw op het forum. Ik heb een vraagje. Mijn zoontje van 7 jaar is afgelopen zomer in het buitenland geraakt door een loden bukskogel in zijn arm. De artsen wilden het niet verwijderen omdat het te riskant zou zijn. Ik ben nu bang voor een loodvergiftiging op den lange duur. Is dit terecht?
Zou deze vraag niet bij een toxicoloog terecht moeten komen?
 
Van het weekend de regulator in mijn Vulcan wat verdraaid ( denk, nu 110 bar ) en met de hamerveer gepeeld. Het was slecht weer dus binnen een opengezaagde duikles als kogelvanger neergezet met de chronograph er voor. In de garage van twee meter afstand in een aluminium buis geschoten. Het lood vloog me om de oren. Ik had overigens wel een bril en oorbescherming op.
Een terug kaatser kwam op mijn rechter wang terecht en dat deed super zeer en bloede een beetje. Afijn door met afstellen, nog een paar scherfjes om m’n oren gekregen.

Gisteren zij mevrouw JSB dat ik een raar wondje had. Ik wilde niet dat ze er naar keek en al helemaal niet vertellen hoe t kwam. :lipssealed:4
Sta ik net voor de spiegel in de wc, kijk in naar dat zwarte puntje op mijn wang en denk, t glimt! :worried:4:worried:4

Pulk ik zo een splinter lood uit mijn wang van 1 mm lang! :whew:4

Misschien volgende keer toch maar wachten tot dat het buiten en op afstand kan :wait:4
 
Laatst bewerkt:
Van het weekend de regulator in mijn Vulcan wat verdraaid ( denk, nu 110 bar ) en met de hamerveer gepeeld. Het was slecht weer dus binnen een opengezaagde duikles als kogelvanger neergezet met de chronograph er voor. In de garage van twee meter afstand in een aluminium buis geschoten. Het lood vloog me om de oren. Ik had overigens wel een bril en oorbescherming op.
Een terug kaatser kwam op mijn rechter wang terecht en dat deed super zeer en bloede een beetje. Afijn door met afstellen, nog een paar scherfjes om m’n oren gekregen.

Gisteren zij mevrouw JSB dat ik een raar wondje had. Ik wilde niet dat ze er naar keek en al helemaal niet vertellen hoe t kwam. :lipssealed:4
Sta ik net voor de spiegel in de wc, kijk in naar dat zwarte puntje op mijn wang en denk, t glimt! :worried:4:worried:4

Pulk ik zo een splinter lood uit mijn wang van 1 mm lang! :whew:4

Misschien volgende keer toch maar wachten tot dat het buiten en op afstand kan :wait:4
Of een paar oude kleding stukken in de fles Remt en dempt, had je geen wang beschadiging opgelopen.
 
Of een paar oude kleding stukken in de fles Remt en dempt, had je geen wang beschadiging opgelopen.
Maar waarom al die moeite met opengezaagde duik-en gasflessen, schiet je naast het gat, krijg je nog een zooitje loodsplinters als bonus om je oren…
De doos met vodden heeft toch reeds al lang z’n waarde bewezen?….
 
Maar waarom al die moeite met opengezaagde duik-en gasflessen, schiet je naast het gat, krijg je nog een zooitje loodsplinters als bonus om je oren…
De doos met vodden heeft toch reeds al lang z’n waarde bewezen?….
Jaaa! Dat weet ik,, maar die stond in de schuur en t regunduh!!;)
 
Goed spul, dat JSB lood... ;)
Typisch gevalletje 'boontje komt z'n loodje'.
Maar goed: je weet nu weer waarom de doos met ouwe spijkerbroeken dient. Beterschap!
 
En ze leefden nog lang en gelukkig…
En als ze zich niet geschoren hadden hebben ze nu een baard!

(Otto-modus uit)

ABB64655-330C-43E3-9A7F-056092C101B3.jpeg
 
Nou de doos met de vodden heeft mij laatst in de steek gelaten. Schoot ik er toch doorheen met 46j 5,5mm. Gelukkig ligt er een stuk rubberen transport band achter. Ik had de vodden in repen geknipt en toen erin gepropt. Ik denk dat grotere stukken effectiever zijn.
 
Als je een doos "volpropt" met vodden istie zo vol, er zit dan nog veel loze ruimte tussen, betrouwbaarder wordt tie als je 'm strak vult met op de maat van de doos gevouwen oude lakens en handdoeken, voor de zekerheid nog een plaatje metaal erachter.
Wel de stickers spreiden natuurlijk, maar ook deze zal op veel geraakte punten een keer doorschieten..
Het frontje waar de stickers opzitten snij ik af en toe los en vervang ik voor een nieuw plaatje karton, zie dan gelijk de conditie van de binnenkant.

DSCF0214.JPG
 
Ik gebruik um veel zodoende krijgt ie op zijn flikker o.a. met de chrony!
Af en toe moet je nieuwe stof erin proppen ik heb 2 karrosserie platen van 0,8mm op het laatste erin gelegd.
Als de stof aan gort geschoten is schiet ik zelfs door die platen heen met ca 80 joule!
 
Heb een kogelvanger met een 5mm stalen backstop, komt nauwelijks een deukje in met 130j. En zelfs 1 van 10mm, gewoon overkill, veel te zwaar. Maar die is lekker diep dus lekker vol proppen met vodden, super stil en nooit bouncers en mega veilig.
 

Facebook Page

Terug
Bovenaan