• Welkom op dit gezellige luchtbuksforum voor Nederland en België.

    Dit onafhankelijke forum is opgezet door liefhebbers in het schieten met luchtdruk. Ons forum biedt een veilig platform voor zowel de serieuze wedstrijdschutter als de hobbymatige individuele tuinschutter en alles wat daar tussen zit . Mede om die reden houden wij het forum laagdrempelig en hebben we gezelligheid hoog in het vaandel staan.

    Ook als nieuwkomer in de luchtdruksport is het zeker het overwegen waard om lid te worden van dit forum.
    Binnen het forum is veel kennis en ervaring waar u als lid gebruik van kunt maken. U kunt het forum gebruiken als kennisbank, vraagbaak en/of gewoon als een informele sociale ontmoetingsplaats van mensen met een gezamenlijke hobby, het luchtbuks schieten en alles wat daarmee samenhangt.

    Natuurlijk is het ook belangrijk om zelf een actieve rol op het forum te spelen. U haalt dan het meeste uit het forum en u zult ontdekken hoe leuk het is om uw kennis, ervaringen, foto’s, wetenswaardigheden, leuke gebeurtenissen te delen en “last but not least” nieuwe contacten op te doen.
    Zoals eerder aangegeven. Ervaring of nieuwkomer, het maakt niet uit! De leden van het forum maken het forum zoals het is: een dynamische omgeving die zich constant ontwikkelt en vernieuwt en een extra plezierige dimensie/toevoeging aan uw hobby kan bieden.

    Schroom niet, doe mee en maak een account aan en u zult ontdekken met hoeveel passie vele van uw mede-hobbyisten omgaan met de hobby en/of sport en welke mogelijkheden het forum u verder kan bieden.

    [Disclaimer] Als je geen account (meer) hebt op dit forum, dan kunnen jouw berichten niet worden verwijderd, maar ook niet (meer) herleid worden naar jou persoonlijk.


Regels & Veiligheid Veiligheid Op De Baan

Gebruikers die deze discussie onlangs hebben bekeken (Totaal:0)

Jan Buks

- -
Administratie
Forum Sponsor
Groot Kaliber
OB Collectief
  1. Behandel elk luchtbuks alsof het geladen is.

  2. Houd de loop altijd in een veilige richting.

  3. Houd uw vinger van de trekker, langs de trekkerbeugel tot het moment dat het luchtbuks gericht is.

  4. Speel nooit met luchtbuksen, richt nooit op iemand, wees zeker van uw doel.

  5. Beoefen het laden en ontladen van een luchtbuks op een veilige plek, zoals het schietpunt altijd in een veilige richting, bv op de target.

  6. Laat nooit een (on)geladen luchtbuks onbeheerd liggen.

  7. Laat het luchtbuks bij calamiteiten of vast vuren, op de baan altijd met probe open en niet gespannen liggen. Bij vastvuren, aangeven dat er een pellet/solid in de loop zit en na goedkeuring punt 5. naleven, opstaan en jezelf verwijderen van de luchtbuks.

  8. Combineer het schieten NOOIT met alcohol of andere drugs.

  9. Wijs medeschutters op eventueel (on)veilig gedrag.

  10. Aanwijzingen van de baancommandant dienen ten alle tijde strikt te worden opgevolgd.

  11. Geen luchtbuksen buiten het schietpunt laden of spannen.

  12. Draag altijd gehoorbescherming en veiligheidsbril.
 
Meestal wordt op wedstrijden ook gevraagd om de buks met de loop omlaag te dragen.
Als je dit doet, weersta dan de verleiding om de loop op de neus van je schoen te laten rusten: niet veilig zelfs een schot zonder kogel kan dan schade veroorzaken!
 
Vast vuren = er mag niet meer geschoten worden. Bij dit commando dien je de luchtbuks leeg te schieten en neer te leggen. Geen elke handeling aan de luchtbuks mag tijdens de periode van vast vuren uitgevoerd worden, oftewel je mag de luchtbuks niet in handen hebben. Hiermee is het duidelijk dat je veilig de baan op kan zonder dat je bang hoeft te zijn dat er toch per ongeluk een Luchtbuks afgaat.
 
HFT / FT: Vaak wordt vast vuren gegeven met een fluitsignaal van een van de baancommandanten (1x fluiten) bij (2x fluiten) is de baan dan weer vrij.
Maar bij een gemiddelde wedstrijd worden deze dingen voor aanvang uitgelegd.
 
Je Luchtbuks leeg schieten bij vast vuren is wel wat vreemd. dat ben ik niet gewend.
Op de schietvereniging is "vast vuren" of "stop stop stop", ontladen, de luchtbuks neerleggen met de geopende grendel naar boven en twee stappen naar achteren.

Er kan bij dat commando namelijk iets op de baan gezien zijn, bijvoorbeeld dat er iemand loopt wat niet de bedoeling is en dan is het een beetje vreemd als je de luchtbuks nog even leeg schiet?

Kan iemand dat misschien uitleggen?
 
Je Luchtbuks leeg schieten bij vast vuren is wel wat vreemd. dat ben ik niet gewend.
Op de schietvereniging is "vast vuren" of "stop stop stop", ontladen, de luchtbuks neerleggen met de geopende grendel naar boven en twee stappen naar achteren.

Er kan bij dat commando namelijk iets op de baan gezien zijn, bijvoorbeeld dat er iemand loopt wat niet de bedoeling is en dan is het een beetje vreemd als je de luchtbuks nog even leeg schiet?

Kan iemand dat misschien uitleggen?

Alleen een vuurwapen kun je ontladen door de patroon uit de kamer te halen.
Hoe denk je dat je een luchtbuks kunt ontladen? Die pellet krijg je bv. niet uit de loop en de veer gecontroleerd ontspannen gaat bij de meeste buksen ook niet (ingebouwde veiligheid.
Dan kun je het beste het luchtbuks veilig in de richting van de kogelvanger leegschieten.

mvg
Richard
 
Oké thnx (y) hmmm. dat moet beter kunnen. zoals een flinke bak zand of zo waarin je je Luchtbuks leeg kan schieten.
Een kogel de baan over schieten nadat er een commando gegeven is om te stoppen voelt toch vreemd :Bigsmile:
 
Alleen een vuurwapen kun je ontladen door de patroon uit de kamer te halen.
Hoe denk je dat je een luchtbuks kunt ontladen? Die pellet krijg je bv. niet uit de loop en de veer gecontroleerd ontspannen gaat bij de meeste buksen ook niet (ingebouwde veiligheid.
Dan kun je het beste het luchtbuks veilig in de richting van de kogelvanger leegschieten.

mvg
Richard

Klopt
Ben helemaal met je eens

Oké thnx (y) hmmm. dat moet beter kunnen. zoals een flinke bak zand of zo waarin je je Luchtbuks leeg kan schieten.
Een kogel de baan over schieten nadat er een commando gegeven is om te stoppen voelt toch vreemd :Bigsmile:


Ik ben 10 jaar beroeps geweest
Bij defensie is altijd het commando stop stop stop
Stop met vuren Luchtbuks op safe, luchtbuksen neerleggen en afstand nemen
Maar bij lucht is natuurlijk wel iets anders
Omdat sommige buksen geen safe hebben
Maar een aantal dingen wat ze doen bij vuur, kun je bij lucht ook toepassen
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bij HFT schiet je de buks leeg in de grond, bij de 100 meter gewoon schot op doel. Bij 100 meter ook even de grendel of side level naar achteren halen en bij multishot het magazijn er uit, dan is alles helder.
 
Regel 1 en 2 moeten echt wel natuurlijk gedrag zijn dat zonder nadenken gesteld wordt.
 
Ik heb veel liever loop naar beneden. Ten 1e kun je dan soms zíen of een Luchtbuks geladen is, ten 2e, áls er dan tóch iets fout gaat, schiet je in een poot en niet in iemand z'n kop..
Bij veel knsa wedstrijden en op sommige SV zie je die safety flags in de loop. Liefst volledige looplengte.

Luchtbuks leeg schieten is ook strikt genomen NIET. Bij vast vuren of stopstopstop. Dát is nml wat het ís: STOP. Vaak word echter daarná het commando gegeven om luchtbuksen leeg te maken. Veel luchtbuksen kun je trouwens, als ze gespannen zijn maar nog niet geladen, prima handmatig ontspannen.

Probe open bij pcp ed heeft weinig nut. Je ziet een evt pellet toch niet zitten. Bovendien span je dan vaak het systeem weer. Alleen knikloop kun je uit zn vergrendeling halen zonder spannen.
Toch schort er nog regelmatig wat aan deze regels hoor, op shoots.
 
Ik heb veel liever loop naar beneden. Ten 1e kun je dan soms zíen of een Luchtbuks geladen is, ten 2e, áls er dan tóch iets fout gaat, schiet je in een poot en niet in iemand z'n kop..
Bij veel knsa wedstrijden en op sommige SV zie je die safety flags in de loop. Liefst volledige looplengte.

Luchtbuks leeg schieten is ook strikt genomen NIET. Bij vast vuren of stopstopstop. Dát is nml wat het ís: STOP. Vaak word echter daarná het commando gegeven om luchtbuksen leeg te maken. Veel luchtbuksen kun je trouwens, als ze gespannen zijn maar nog niet geladen, prima handmatig ontspannen.

Probe open bij pcp ed heeft weinig nut. Je ziet een evt pellet toch niet zitten. Bovendien span je dan vaak het systeem weer. Alleen knikloop kun je uit zn vergrendeling halen zonder spannen.
Toch schort er nog regelmatig wat aan deze regels hoor, op shoots.
Zoals je al zegt veel luchtbuksen kun je ontspannen,veel wil zeggen niet alle,mijne bv niet,is juist de beveiliging van de luchtbuks.
Daarom is dat geen slim idee,omdat het niet voor iedereen mogelijk is en er toch luchtbuksen zijn die daardoor gespannen zijn.(schijnvijligheid)
Verder wil ik geen stok of wat dan ook in mijn loop stoppen,de loop is heilig deze wil ik door niks beschadigen,het enigste wat ik in de loop wil hebben is een pellet,en af en toe mijn pullthrouh om de loop schoon te maken.
 
Bij HFT schiet je de buks leeg in de grond, bij de 100 meter gewoon schot op doel. Bij 100 meter ook even de grendel of side level naar achteren halen en bij multishot het magazijn er uit, dan is alles helder.


Side of bolt level naar achtern halen bij een luchtbuks, dan span je juist de buks op....dat is imo niet echt veilig.
Met een VuWa de grendel naar achteren halen is een soort gelijke actie maar daarmee span je niks op , is puur ter controle van de kamer op aanwezigheid van een kogel.
 
Het is niet door halen, maar even loszetten. Je spant de buks dus niet alleen de bolt iets naar achteren of de side level iets opzij. Meestal is de pellet probe nog in de buks, je zoet dus geen open laadpoort, maar wel een ontspannen lader.
 
Er zit een groot verschil tussen de commando' s " Vast Vuren" en "Stop Stop Stop". Bij de eerste is er sprake van een geplande stop. (Einde wedstrijd sessie o.i.d.) Waarna vaak door de Baco aangegeven wordt dat de luchtbuksen leeggemaakt moeten worden.
Als de Baco "Stop Stop Stop" roept, is er sprake van een "noodstiuatie". Dan moet iedereen direct stoppen met schieten en afstand nemen van de luchtbuks. Soort van Noodstop dus.
 
Ik ga toch maar een knuppeltje in dit kippenhokje werpen.....
Een luchtbuks is geen vuurwapen.
Sommige luchtbuksen kun je niet eens met een vuurwapen vergelijken: ze zien er (gelukkig) anders uit, ze schieten anders, ze werken anders, etc.

Het "veilig stellen" van een vuwa is simpel: men neme de patroon uit de kamer en legt de luchtbuks neer.
Ook al valt het daarna van de bench op de grond (wel zonde van die mooie kolf en / of kijker), dan nog gaat het ding niet af; als de schutter dan ook nog zorgt er minstens een meter vanaf te staan, dan kan hij daarbij zelfs zijn tenen niet bezeren !
Geldt dat voor ALLE vuwa's?
Nee, er zijn uitzonderingen! Want veel zwartkruitwapens (bijv. BP- revolvers die met los zwart kruit en een bal worden geladen) KUNNEN niet van hun lading worden ontdaan, anders dan ze af te schieten..

En ook bij luchtbuksen met een pellet al in de loop is het in het algemeen niet mogelijk de luchtbuks veilig te stellen, zonder het af te schieten. Bij een niet te krachtige buks en een zandbaan is het simpel: even vlak voor je in de zandgrond schieten en iedereen kan gerust de baan op. Het wordt ook bij "vastvuren" zeer zeker niet op prijs gesteld om dan in een kunststof of betonnen vloer te schieten; ook zo'n klein loodje kan gemeen wegkaatsen ! Dus dan maar in de veilige richting leegschieten.
Bij krachtige buksen is dat schieten vlak voor je in de zandgrond "een beetje dom"; want er kan daar wel net een kei of dergelijke vlak onder het oppervlak liggen. En dat geeft heel nare effecten, vooral de zijwaartse ketsers zijn bloedlink. Dus die highpowers moet je dan ook maar altijd richting doelschijf leegschieten. En iemand die geacht wordt op 100 meter redelijke resultaten te bereiken, zal zeer waarschijnlijk er wel in slagen ook dat schot in die richting te krijgen.

Met een beetje sluitende afspraken en als iedereen kalm blijft komt niemand voor een verrassing te staan en gaat het allemaal goed komen; ook als het even fout dreigt te gaan op de baan...

Oh ja, mijn persoonlijke mening: gewoon bij vast vuren iedereen zijn al geladen pellet wegschieten in een veilige richting, buks neerleggen en er een meter vanaf gaan staan.
Het geeft eenheid en voorspelbaarheid en overzicht voor de Baco. En is dus het minst onveilig.

Fred
 

Facebook Page

Terug
Bovenaan