• Welkom op dit gezellige luchtbuksforum voor Nederland en België.

    Dit onafhankelijke forum is opgezet door liefhebbers in het schieten met luchtdruk. Ons forum biedt een veilig platform voor zowel de serieuze wedstrijdschutter als de hobbymatige individuele tuinschutter en alles wat daar tussen zit . Mede om die reden houden wij het forum laagdrempelig en hebben we gezelligheid hoog in het vaandel staan.

    Ook als nieuwkomer in de luchtdruksport is het zeker het overwegen waard om lid te worden van dit forum.
    Binnen het forum is veel kennis en ervaring waar u als lid gebruik van kunt maken. U kunt het forum gebruiken als kennisbank, vraagbaak en/of gewoon als een informele sociale ontmoetingsplaats van mensen met een gezamenlijke hobby, het luchtbuks schieten en alles wat daarmee samenhangt.

    Natuurlijk is het ook belangrijk om zelf een actieve rol op het forum te spelen. U haalt dan het meeste uit het forum en u zult ontdekken hoe leuk het is om uw kennis, ervaringen, foto’s, wetenswaardigheden, leuke gebeurtenissen te delen en “last but not least” nieuwe contacten op te doen.
    Zoals eerder aangegeven. Ervaring of nieuwkomer, het maakt niet uit! De leden van het forum maken het forum zoals het is: een dynamische omgeving die zich constant ontwikkelt en vernieuwt en een extra plezierige dimensie/toevoeging aan uw hobby kan bieden.

    Schroom niet, doe mee en maak een account aan en u zult ontdekken met hoeveel passie vele van uw mede-hobbyisten omgaan met de hobby en/of sport en welke mogelijkheden het forum u verder kan bieden.

    [Disclaimer] Als je geen account (meer) hebt op dit forum, dan kunnen jouw berichten niet worden verwijderd, maar ook niet (meer) herleid worden naar jou persoonlijk.


Regels & Veiligheid Veiligheid Op De Baan

Gebruikers die deze discussie onlangs hebben bekeken (Totaal:0)

Ja, jullie hebben een punt!
Maar het was mijn reactie op het punt als er niet verder geschoten kon worden hoe je dan e.v.t. een luchtbuks kan ontladen.
Maar ik blijf er hoe dan ook bij, dat bij 'vast vuren' het schieten direct gestopt moet worden! Zonder dat de schutters zelf gaan uitmaken of ze een buks dan nog even leeg schieten.
En is er dan een buks waar nog een pellet in de kamer is, gaat of de veiligheid er op, of de baancommandant beslist dat die nog leeggeschoten kan worden. Daar zijn baancommandanten voor.
 
Een luchtbuks werkt nu eenmaal iets anders dan een vuurbuks en het niet kunnen ontladen moet je dan duidelijk aangeven bij de baan commandant .
in een nood situatie en het commando stop stop stop doet NIEMAND meer een handeling en volgt de orders op .
dat kan ook alleen het weg leggen van de luchtbuks zijn. Veilig stellen komt dan later.
een nood situatie moet soms even geevalueerd worden alvorens over te gaan van ontladen luchtbuksen.
bij sommige buksen knikloop , veel pcp’s kun je wel ontspannen (hamerveer) maar niet het kogeltje verwijderen in overleg met de baan commandant kun je dit onder zijn supervisie doen .
overleg om leeg te schieten is vaak de beste optie maar alleen als je hier bevestiging voor krijgt.
het is ook aan ons om op bijv een vuurvereniging duidelijk uit te leggen hoe een luchtbuks werkt en hoe een buks evt wel veilig gesteld kan worden .
bold open is juist gespannen bij de meeste pcp buksen, en met een kogel in de loop altijd potencieel gevaarlijk.
kamer vlag kan er dan dus ook niet in .
Bij nieuwe leden in opleiding wordt er bijna nooit echt aandacht gegeven aan veiligheid bij luchtbuksen.
Alleen dat er een veiligheidskoord door de gehele loop moet.
succes met een schoud of demper.
Meestal laat ik de nieuwe leden die geweer schieten kennis maken met mijn luchtbuksen, leg ze ook uit dat een luchtbuks iets anders werkt en dat de loop leeg schieten en de grendel net los / knikloop en onder spanner open maar niet gespannen normaal het meest veilige is.
Helaas kun je dan niet bij alle buksen een kamervlag of koord plaatsen
Een groot goed op onze vereniging is wel de automatische transporten, hier door hoeft er niemand de baan op.
 
Welnee zinloos geneuzel over niks

Schijnbaar heb jij niet helemaal door waar je mee bezig bent in de schietsport. (n) (n)
Zo'n reactie als jij geeft, vind ik echt heel triest! Ik hoop oprecht dat, voor anderen en ook voor jou zelf, er door jouw handelen niet een keer iets fout zal gaan.
 
Schijnbaar heb jij niet helemaal door waar je mee bezig bent in de schietsport. (n) (n)
Zo'n reactie als jij geeft, vind ik echt heel triest! Ik hoop oprecht dat, voor anderen en ook voor jou zelf, er door jouw handelen niet een keer iets fout zal gaan.
Volledig mee eens (y) (y)
 
  • Leuk
Waarderingen: Peet
Vast vuur is bij ons meestal het moment, dat er kaarten gewisseld gaan worden. Regel is dan, dat alle buksen ongeladen op tafel liggen. Vandaar de regeling met het “laatste schot”

Maar ik blijf er hoe dan ook bij, dat bij 'vast vuren' het schieten direct gestopt moet worden! Zonder dat de schutters zelf gaan uitmaken of ze een buks dan nog even leeg schieten.
Met alle respect voor de regels die jij op de (VuWa-) baan hebt.

We willen geen (lang) gespannen buksen hebben. Ik zou bij mijn 26jl knikloop niet willen proberen te ontspannen door de trekker over te halen terwijl ik de loop vast heb. Als het al kan (vanwege anti-beartrap of zo) dan zal er zoveel kracht op staan dat er alsnog ongelukken gebeuren. Om de pellet met een pompstok te verwijderen is, om meerdere, vermelde redenen, niet wenselijk.
Het is het meest "natuurlijk" om de pellet af te schieten.

Bij "vast vuren" is er geen noodgeval. Zolang de backstop nog overeind staat (waarbij je toch Stop-stop-stop zou geven) zie ik niet in waarom je geen laatste schot af zou kunnen geven. Het gaat er om dat er (in alle redelijkheid) z.s.m. wordt gestopt met schieten. Bovendien heb je dan op elk schietpunt een ongespannen / ongeladen buks liggen en hoeft de BaCo niet voor elke, nog gespannen buks "onveilige handelingen" te overwegen, of opdracht te geven om richting backstop te schieten (wat, lijkt mij, het meest logisch is.

De schutter maakt dit niet zelf uit. Er wordt gehandeld naar de afspraken die op de baan gelden. Zoals ik al eerder heb vermeld zou het fijn zijn als we dit uniform kunnen krijgen en er niemand "de fout in kan gaan".

Vanzelfsprekend geldt dit vooral voor luchtbuksen. Bij mijn weten kan elk vuurwapen (behalve zwartkruit voorladers) op een veilige manier worden ontspannen / ontladen en hoeft er geen laatste schot te worden afgegeven, al zou ik vanwege de uniformiteit er geen probleem in zien als VuWa-schutters van dezelfde regels gebruik maken.

Groetjes,
Erik.
 
Oké... Ik realiseer me dat ik met één opmerking over 'een oud topic opentrekken' toch een probleem boven water heb gehaald. En wellicht is dat goed.
Ik zal geheel proberen samen te vatten.
We hebben te maken met twee soorten opdrachten van de Baancommandant.

"Vast vuren!":
dat is een geplande schietpauze om bijvoorbeeld naar voren te gaan en schijven te wisselen.

"Stop-stop-stop!":
Niet gepland, gevaarlijke situatie, er mag geen schot meer gelost worden.

2 soorten 'luchtbuksen' (sorry...:) )
Vuurwapens en luchtbuksen. Ieder met hun eigen karakteristieken.

Bij commando 'Vast vuren!"
Vuurwapens:
simpel te ontladen.
Magazijn eruit, afsluiter/slede naar achteren, kamer controleren. Eventueel een vlag/stophout tussen afsluiter/slede en de kamer.

Buksen:
Eenmaal geladen, moeiijk te ontladen, behalve... door de laatste pellet af te vuren.
Bij het commando 'vast vuren' is dat geen probleem.
Voor de diverse soorten buksen:
Knikloop:
zit net een pellet in, schutter roept: 'laatste schot!' en jaagt de pellet richting doel.
Buks ongespannen neerleggen met de loop nét 'geknikt'
Onderspanner:
zie knikloop. Eenmaal leeg buks wegleggen met het spanmechanisme open, maar niet gespannen.
CO2/PCP:
Magazijn er uit, roepen 'laatste schot!' afdrukken, buks neerleggen, liefst met de bolt in de achterste stand.
Als ik hier een soort buks vergeten ben: feel free om aan te vullen.)

Bij het commando "Stop-stop-stop!": (wat iedereen mag geven als hij/zij een gevaarlijke situatie ziet)
Alle schutters:
vinger van de trekker
waarnemen richting doel
Geen wapenhandelingen
Wachten op verdere commando's van de Baancommandant
Alleen de Baancommandant mag 'Stop-stop-stop' opheffen.

En voor die éne (ongetwijfeld briljante en nooit fouten makende) persoonlijkheid die dit topic "zinloos geneuzel over niks" vindt:
Ik hoop voor je dat je een privé-schietbaan hebt. Veel plezier daar!
 
Schijnbaar heb jij niet helemaal door waar je mee bezig bent in de schietsport. (n) (n)
Zo'n reactie als jij geeft, vind ik echt heel triest! Ik hoop oprecht dat, voor anderen en ook voor jou zelf, er door jouw handelen niet een keer iets fout zal gaan.
Hij heeft geen recht van spreken @Peet .kijk hieronder maar.,als je t over "zinloos geneuzel over niks"hebt dan wint masterstrooter met gemak....als er hier op t forum 1 persoon is die vaak/de meeste onzin uitkraamt en volkomen zinloze topics start is hij t.dus doe geen moeite om er over met hem in discussie te gaan,das allemaal verloren energie :rofl:4 ;) .
Te dom om te poepen zeggen we hier.....
Censuur is het gebruiken van de macht van de staat, een andere controlerende macht, een bepaalde groepering, of van bepaalde individuen, om informatie achter te houden of de expressie aan banden te leggen. De verwante term persbreidel geeft de maatregelen aan om de persvrijheid te beperken.
 
Met alle respect voor de regels die jij op de (VuWa-) baan hebt.

We willen geen (lang) gespannen buksen hebben. Ik zou bij mijn 26jl knikloop niet willen proberen te ontspannen door de trekker over te halen terwijl ik de loop vast heb. Als het al kan (vanwege anti-beartrap of zo) dan zal er zoveel kracht op staan dat er alsnog ongelukken gebeuren. Om de pellet met een pompstok te verwijderen is, om meerdere, vermelde redenen, niet wenselijk.
Het is het meest "natuurlijk" om de pellet af te schieten.

Bij "vast vuren" is er geen noodgeval. Zolang de backstop nog overeind staat (waarbij je toch Stop-stop-stop zou geven) zie ik niet in waarom je geen laatste schot af zou kunnen geven. Het gaat er om dat er (in alle redelijkheid) z.s.m. wordt gestopt met schieten. Bovendien heb je dan op elk schietpunt een ongespannen / ongeladen buks liggen en hoeft de BaCo niet voor elke, nog gespannen buks "onveilige handelingen" te overwegen, of opdracht te geven om richting backstop te schieten (wat, lijkt mij, het meest logisch is.

De schutter maakt dit niet zelf uit. Er wordt gehandeld naar de afspraken die op de baan gelden. Zoals ik al eerder heb vermeld zou het fijn zijn als we dit uniform kunnen krijgen en er niemand "de fout in kan gaan".

Vanzelfsprekend geldt dit vooral voor luchtbuksen. Bij mijn weten kan elk vuurwapen (behalve zwartkruit voorladers) op een veilige manier worden ontspannen / ontladen en hoeft er geen laatste schot te worden afgegeven, al zou ik vanwege de uniformiteit er geen probleem in zien als VuWa-schutters van dezelfde regels gebruik maken.

Groetjes,
Erik.

Bovenaan deze pagina had ik mijn standpunt al duidelijk geschreven, maar dan nog een keer:
Maar ik blijf er hoe dan ook bij, dat bij 'vast vuren' het schieten direct gestopt moet worden! Zonder dat de schutters zelf gaan uitmaken of ze een buks dan nog even leeg schieten.
En is er dan een buks waar nog een pellet in de kamer is, gaat of de veiligheid er op, of de baancommandant beslist dat die nog leeggeschoten kan worden. Daar zijn baancommandanten
voor.


Stop, stop, stop, kan iedereen roepen, maar 'vast vuren' is een opdracht van de baancommandant i.v.m. de veiligheid.Om welke reden dan ook.

Uiteraard mag iedereen een andere mening hebben! En meer zeg ik er niet meer over. :shake:4 :cool:4
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan deze pagina had ik mijn standpunt al duidelijk geschreven, maar dan nog een keer:
Maar ik blijf er hoe dan ook bij, dat bij 'vast vuren' het schieten direct gestopt moet worden! Zonder dat de schutters zelf gaan uitmaken of ze een buks dan nog even leeg schieten.
En is er dan een buks waar nog een pellet in de kamer is, gaat of de veiligheid er op, of de baancommandant beslist dat die nog leeggeschoten kan worden. Daar zijn baancommandanten
voor.


Stop, stop, stop, kan iedereen roepen, maar 'vast vuren' is een opdracht van de baancommandant i.v.m. de veiligheid.Om welke reden dan ook.

Uiteraard mag iedereen een andere mening hebben! En meer zeg ik er niet meer over. :shake:4 :cool:4

Bij ons op de baan schiet je de buks leeg en legt hem weg, er liggen geen geladen buksen op tafel, als mensen de baan op gaan, om kaarten te wisselen. Leg je toch een geladen buks weg, krijg je op de kop en doe je dit vaker, mag je vertrekken.
 
De kunst is wel, om pas te schoppen, als je niet meer in de loop van de geladen en gespannen Uzi kijkt, maar als hij weer 180 graden de andere kant op wijst.
 
De kunst is wel, om pas te schoppen, als je niet meer in de loop van de geladen en gespannen Uzi kijkt, maar als hij weer 180 graden de andere kant op wijst.
Dat is idd wel beter voor je gezondheid :giggle:4 :rock:4
 

Facebook Page

Terug
Bovenaan