• Welkom op dit gezellige luchtbuksforum voor Nederland en België.

    Dit onafhankelijke forum is opgezet door liefhebbers in het schieten met luchtdruk. Ons forum biedt een veilig platform voor zowel de serieuze wedstrijdschutter als de hobbymatige individuele tuinschutter en alles wat daar tussen zit . Mede om die reden houden wij het forum laagdrempelig en hebben we gezelligheid hoog in het vaandel staan.

    Ook als nieuwkomer in de luchtdruksport is het zeker het overwegen waard om lid te worden van dit forum.
    Binnen het forum is veel kennis en ervaring waar u als lid gebruik van kunt maken. U kunt het forum gebruiken als kennisbank, vraagbaak en/of gewoon als een informele sociale ontmoetingsplaats van mensen met een gezamenlijke hobby, het luchtbuks schieten en alles wat daarmee samenhangt.

    Natuurlijk is het ook belangrijk om zelf een actieve rol op het forum te spelen. U haalt dan het meeste uit het forum en u zult ontdekken hoe leuk het is om uw kennis, ervaringen, foto’s, wetenswaardigheden, leuke gebeurtenissen te delen en “last but not least” nieuwe contacten op te doen.
    Zoals eerder aangegeven. Ervaring of nieuwkomer, het maakt niet uit! De leden van het forum maken het forum zoals het is: een dynamische omgeving die zich constant ontwikkelt en vernieuwt en een extra plezierige dimensie/toevoeging aan uw hobby kan bieden.

    Schroom niet, doe mee en maak een account aan en u zult ontdekken met hoeveel passie vele van uw mede-hobbyisten omgaan met de hobby en/of sport en welke mogelijkheden het forum u verder kan bieden.

    [Disclaimer] Als je geen account (meer) hebt op dit forum, dan kunnen jouw berichten niet worden verwijderd, maar ook niet (meer) herleid worden naar jou persoonlijk.


Regels & Veiligheid Veiligheid Op De Baan

Gebruikers die deze discussie onlangs hebben bekeken (Totaal:0)

Een Luchtbuks kan niet met een vuurwapen vergelijken vergeleken worden:
 
Bij HFT schiet je de buks leeg in de grond, bij de 100 meter gewoon schot op doel. Bij 100 meter ook even de grendel of side level naar achteren halen en bij multishot het magazijn er uit, dan is alles helder.

En waar dient een kogelvanger voor? Voor H(FT) mag dit ook. (In de kogelvanger!)
Het zal nooit zo'n spoed hebben om daardoor (en óók daarvoor!) het milieu te schaden?

------------------------------------------------

En mijn mening voor het fluitsignaal?

Ik vind een fluitsignaal (alléén) niet voldoende...
Een fluitsignaal in combinatie met stop, stop, stop(!) vind ik beter en veiliger. (Je hoeft ook niet te brullen als op een voetbal stadion)

Fluiten kùn en kàn je naar iedereen!
 
Die grendel naar achteren trekken op de 100 mtr lucht vind ik een discutabele
De maatregel is in de VuWA wereld(een hele andere tak van sport) wel een verstandige maatregel omdat je dan gelijk kan controleren of er een patroon in de kamer zit.
Bij lucht en met name pcp vind ik het een vreemde regel,want in feite span je door de grendel naar achteren te trekken ook gelijk de hamer van je buks op en zet je het geheel juist opgespannen.
En zoals we allen wel weten , laten we nooit een lucht buks in opgespannen toestand staan, maar in rust met ontspannen veren.

Dit om per ongeluk bij weder aanvang van het schieten een onbedoeld (per ongeluk) Schot af te geven.

Magazijn er uit is wel een hele verstandige, maar ook daarvoor moet je bij de meeste de pellets probe naar acteren halen , iets wat in geval van een AA s 400 of 500 side levers ongetwijfeld leidt tot weder opspannen...
De luchtschutter zal daarna dus een droog Schot Moeten doen om de buks weer te ontspannen en dat is iets waar bij menigeen de rillingen over de rug lopen.
 
En waar dient een kogelvanger voor? Voor H(FT) mag dit ook. (In de kogelvanger!)
Het zal nooit zo'n spoed hebben om daardoor (en óók daarvoor!) het milieu te schaden?

------------------------------------------------

En mijn mening voor het fluitsignaal?

Ik vind een fluitsignaal (alléén) niet voldoende...
Een fluitsignaal in combinatie met stop, stop, stop(!) vind ik beter en veiliger. (Je hoeft ook niet te brullen als op een voetbal stadion)

Fluiten kùn en kàn je naar iedereen!

Bij HFT (en dan bedoel ik de wedstrijd), schiet je niet op de doeltjes vanwege het competatieve element, maar dan even de grond in. Dit is geen zware belasting voor het milieu in mijn ogen.

Op het fluitsignaal volgt ook altijd de kreet Vast Vuren, dus het is niet alleen het fluitsignaal.

Met de grendel/sidelevel even naar achteren. Het is niet de bedoeling deze helemaal naar achteren te halen, maar even te lossen. Zeker bij een sidelevel kan je deze even loszetten zonder door te spannen, met sommige grendels gaat dit ook.

Maar het alle belangrijkste blijft toch elkaar goed in de gaten te houden zodat er geen gekke dingen gebeuren.
 
Kun je bij een knikloop dan niet beter de loop een klein stukje open knikken, of gaat dat niet als hij al geladen is?
 
Op mijn buks zit een safety schakel, op het moment dat ik die erop doe kan ik niet vuren, dat icm grendel los is toch prima?
 
Kun je bij een knikloop dan niet beter de loop een klein stukje open knikken, of gaat dat niet als hij al geladen is?
je kan een knikloop open maken wanneer hij geladen is, maar zonder pellet erin is toch veiliger.
bovendien als je hem nu perongelijk laat afgaan is er niet voldoende weerstand waardoor de buks schade kan oplopen.
En als ie open staat en hij gaat af klapt de loop dicht, vroeger wel is een x gezien bij iemand :oops:
 
Even een heel oud topic uit het stof trekken...
Als (voormalig) hoofd-schietinstructeur bij de KL zie ik hierboven écht een aantal zaken die me rillingen over de rug doen lopen.

Met name hoe te handelen bij een noodsituatie, oftewel: er loopt / er is iets op de baan wat onmiddellijk gevaar oplevert.
Een dier op de baan of erger nog: een spelend kind wat 'kogels gaat zoeken'.

Bij Defensie is dan het commando: "Stop-stop-stop!" En dat kan door iedereen op de baan gegeven worden, want een baancommandant ziet ook niet alles.
Hoofdschietinstructeur, baancommandant, hulpinstructeurs, schutters, publiek van mijn part... iedereen.

De drill is dan bij elk Luchtbuks eenduidig:
Luchtbuks uit de schouder, vinger van de trekker, blijven waarnemen over de baan en wachten op commando's van de baancmmandant.
Geen enkele wapenhandeling meer!!!

Vervolgens zijn er een paar mogelijkheden:
1) De baancommandant heft het verbod om te schieten op (het gevaar is geweken, het konijn op de baan is weggehuppeld)
2) De baancommandant geeft het commando 'Ontladen', inspecteert de ontladen luchtbuksen en daarna doet elke schutter een paar stappen weg van zijn Luchtbuks. Bij pistool: de luchtbuks in de holster.
De baancommandant zorgt dat de onveilige situatie wordt opgeheven en geeft daarna de baan weer vrij.

Dus: iedereen kan "Stop-stop-stop" roepen, maar de baancommandant bepaalt daarna wat er dient te gebeuren.

Uiteraard zijn bij de diverse soorten luchtbuksen een paar verschillen. Bij het pistool Glock zijn de handelingen nu eenmaal anders dan bij de mitrailleur .50.

Op een baan voor luchtbuksen zou ik het niet anders willen zien:
"Stop-stop-stop" houdt in: luchtbuksen uit de schouder, vinger van de trekker en blijven waarnemen over de baan. Daarna actie door baancommandant.

Ongeacht het type buks is dat de meest veilige manier.
Elke verdere handeling aan de buks geeft een verhoging van het risico op een ongecontroleerd schot.

Eén en ander staat of valt met de discipline van de schutters, maar ik mag aannemen dat buksschutters tijdens een schietwedstrijd weten waar ze mee bezig zijn...

Just my two cents...
 
Even een heel oud topic uit het stof trekken...
Als (voormalig) hoofd-schietinstructeur bij de KL zie ik hierboven écht een aantal zaken die me rillingen over de rug doen lopen.

Met name hoe te handelen bij een noodsituatie, oftewel: er loopt / er is iets op de baan wat onmiddellijk gevaar oplevert.
Een dier op de baan of erger nog: een spelend kind wat 'kogels gaat zoeken'.

Bij Defensie is dan het commando: "Stop-stop-stop!" En dat kan door iedereen op de baan gegeven worden, want een baancommandant ziet ook niet alles.
Hoofdschietinstructeur, baancommandant, hulpinstructeurs, schutters, publiek van mijn part... iedereen.

De drill is dan bij elk Luchtbuks eenduidig:
Luchtbuks uit de schouder, vinger van de trekker, blijven waarnemen over de baan en wachten op commando's van de baancmmandant.
Geen enkele wapenhandeling meer!!!

Vervolgens zijn er een paar mogelijkheden:
1) De baancommandant heft het verbod om te schieten op (het gevaar is geweken, het konijn op de baan is weggehuppeld)
2) De baancommandant geeft het commando 'Ontladen', inspecteert de ontladen luchtbuksen en daarna doet elke schutter een paar stappen weg van zijn Luchtbuks. Bij pistool: de luchtbuks in de holster.
De baancommandant zorgt dat de onveilige situatie wordt opgeheven en geeft daarna de baan weer vrij.

Dus: iedereen kan "Stop-stop-stop" roepen, maar de baancommandant bepaalt daarna wat er dient te gebeuren.

Uiteraard zijn bij de diverse soorten luchtbuksen een paar verschillen. Bij het pistool Glock zijn de handelingen nu eenmaal anders dan bij de mitrailleur .50.

Op een baan voor luchtbuksen zou ik het niet anders willen zien:
"Stop-stop-stop" houdt in: luchtbuksen uit de schouder, vinger van de trekker en blijven waarnemen over de baan. Daarna actie door baancommandant.

Ongeacht het type buks is dat de meest veilige manier.
Elke verdere handeling aan de buks geeft een verhoging van het risico op een ongecontroleerd schot.

Eén en ander staat of valt met de discipline van de schutters, maar ik mag aannemen dat buksschutters tijdens een schietwedstrijd weten waar ze mee bezig zijn...

Just my two cents...
Als zo'n wedstrijd een "officiele"wedstrijd is (KNSA?) mag je ervan uitgaan dat de schutters ook de regels kennen en respecteren.
Is een schietwedstrijd een gezellige "fun/wild"shoot, dan mag je slechts hopen dat iedereen braaf z'n spullen even laat liggen als je met je rolletje plakband en een paar A4'tjes de baan op loopt.........
 
Als zo'n wedstrijd een "officiele"wedstrijd is (KNSA?) mag je ervan uitgaan dat de schutters ook de regels kennen en respecteren.
Is een schietwedstrijd een gezellige "fun/wild"shoot, dan mag je slechts hopen dat iedereen braaf z'n spullen even laat liggen als je met je rolletje plakband en een paar A4'tjes de baan op loopt.........
Daarom is er alltijd een briefing voor de wedstrijd in hft.
Neem aan dat er bij andere wedstrijden/fun shoot er ook een briefing aan vooraf gaat over de veiligheids regels.
 
Wij schieten wat bij vrienden in een schuur, maar ja na verloop van tijd komen er steeds meer schutters bij en er wordt een biertje gedronken, iedereen brengt wel eens wat mee. Dit moet je natuurlijk wel in de hand houden anders gebeuren er gevaarlijke dingen richting het einde van de avond.
 
Voor mij is alcohol en elke vorm van schieten geen goede combinatie. Ben zeer zeker voorstander van eerst gezellig samen een shoot houden. Alles netjes ontladen en veiligstellen... en dan na afloop een biertje doen (y) :wasntme:4
 
Voor mij is alcohol en elke vorm van schieten geen goede combinatie. Ben zeer zeker voorstander van eerst gezellig samen een shoot houden. Alles netjes ontladen en veiligstellen... en dan na afloop een biertje doen (y) :wasntme:4
Eens! Schieten en alcohol gaan nooit samen. Een paar jaar lid geweest van de schietvereniging in Bathmen: daar kwam je de baan niet meer op als je een biertje had gedronken Zelfs niet als toeschouwer.
(Nog even los van het feit dat de grootte van het trefferbeeld kwadratisch toeneemt met het aantal genuttigde alcoholische versnaperingen... ;) )
 
Even een heel oud topic uit het stof trekken...
Als (voormalig) hoofd-schietinstructeur bij de KL zie ik hierboven écht een aantal zaken die me rillingen over de rug doen lopen.

Met name hoe te handelen bij een noodsituatie, oftewel: er loopt / er is iets op de baan wat onmiddellijk gevaar oplevert.
Een dier op de baan of erger nog: een spelend kind wat 'kogels gaat zoeken'.

Bij Defensie is dan het commando: "Stop-stop-stop!" En dat kan door iedereen op de baan gegeven worden, want een baancommandant ziet ook niet alles.
Hoofdschietinstructeur, baancommandant, hulpinstructeurs, schutters, publiek van mijn part... iedereen.

De drill is dan bij elk Luchtbuks eenduidig:
Luchtbuks uit de schouder, vinger van de trekker, blijven waarnemen over de baan en wachten op commando's van de baancmmandant.
Geen enkele wapenhandeling meer!!!

Vervolgens zijn er een paar mogelijkheden:
1) De baancommandant heft het verbod om te schieten op (het gevaar is geweken, het konijn op de baan is weggehuppeld)
2) De baancommandant geeft het commando 'Ontladen', inspecteert de ontladen luchtbuksen en daarna doet elke schutter een paar stappen weg van zijn Luchtbuks. Bij pistool: de luchtbuks in de holster.
De baancommandant zorgt dat de onveilige situatie wordt opgeheven en geeft daarna de baan weer vrij.

Dus: iedereen kan "Stop-stop-stop" roepen, maar de baancommandant bepaalt daarna wat er dient te gebeuren.

Uiteraard zijn bij de diverse soorten luchtbuksen een paar verschillen. Bij het pistool Glock zijn de handelingen nu eenmaal anders dan bij de mitrailleur .50.

Op een baan voor luchtbuksen zou ik het niet anders willen zien:
"Stop-stop-stop" houdt in: luchtbuksen uit de schouder, vinger van de trekker en blijven waarnemen over de baan. Daarna actie door baancommandant.

Ongeacht het type buks is dat de meest veilige manier.
Elke verdere handeling aan de buks geeft een verhoging van het risico op een ongecontroleerd schot.

Eén en ander staat of valt met de discipline van de schutters, maar ik mag aannemen dat buksschutters tijdens een schietwedstrijd weten waar ze mee bezig zijn...

Just my two cents...
Een geladen luchtbuks kan je alleen ontladen door hem af te vuren. Bij ons is het bij vast vuur de bedoeling, dat je indien geladen het geweer afvuurt. Je roept dan “laatste schot” . Vervolgens geweer wegleggen en op afstand van de buksen gaan staan. Tijdens vast vuur, mag je dus niet aan de buksen zitten. Bij een noodgeval stop stop stop. Daarna aan de baancommandant om te beoordelen, wat er aan de hand is en wat er moet gebeuren. Nieuwelingen krijgen hier altijd uitleg over.
 
Wat alcohol betreft, dat is bij ons niet verkrijgbaar, alcohol en schietsport gaat niet samen. Ook niet na het schieten.
 
Een geladen luchtbuks kan je alleen ontladen door hem af te vuren. Bij ons is het bij vast vuur de bedoeling, dat je indien geladen het geweer afvuurt. Je roept dan “laatste schot” . Vervolgens geweer wegleggen en op afstand van de buksen gaan staan. Tijdens vast vuur, mag je dus niet aan de buksen zitten. Bij een noodgeval stop stop stop. Daarna aan de baancommandant om te beoordelen, wat er aan de hand is en wat er moet gebeuren. Nieuwelingen krijgen hier altijd uitleg over.
Snap ik, Bert. Ik neem aan dat het commando ''vast vuur' niet bij een noodsituatie gebruikt wordt, maar om aan te geven dat er een eind aan het schieten is gekomen. Omwat voor reden dan ook, maar het is 'gepland'. De tijd is om, het vlees voor de BBQ is gearriveerd, de tap gaat los, de dames zijn terug van boodschappen doen, weet ik veel...

Stop-stop-stop is een noodsituatie. Iets heel anders.
 

Facebook Page

Terug
Bovenaan