• Welkom op dit gezellige luchtbuksforum voor Nederland en België.

    Dit onafhankelijke forum is opgezet door liefhebbers in het schieten met luchtdruk. Ons forum biedt een veilig platform voor zowel de serieuze wedstrijdschutter als de hobbymatige individuele tuinschutter en alles wat daar tussen zit . Mede om die reden houden wij het forum laagdrempelig en hebben we gezelligheid hoog in het vaandel staan.

    Ook als nieuwkomer in de luchtdruksport is het zeker het overwegen waard om lid te worden van dit forum.
    Binnen het forum is veel kennis en ervaring waar u als lid gebruik van kunt maken. U kunt het forum gebruiken als kennisbank, vraagbaak en/of gewoon als een informele sociale ontmoetingsplaats van mensen met een gezamenlijke hobby, het luchtbuks schieten en alles wat daarmee samenhangt.

    Natuurlijk is het ook belangrijk om zelf een actieve rol op het forum te spelen. U haalt dan het meeste uit het forum en u zult ontdekken hoe leuk het is om uw kennis, ervaringen, foto’s, wetenswaardigheden, leuke gebeurtenissen te delen en “last but not least” nieuwe contacten op te doen.
    Zoals eerder aangegeven. Ervaring of nieuwkomer, het maakt niet uit! De leden van het forum maken het forum zoals het is: een dynamische omgeving die zich constant ontwikkelt en vernieuwt en een extra plezierige dimensie/toevoeging aan uw hobby kan bieden.

    Schroom niet, doe mee en maak een account aan en u zult ontdekken met hoeveel passie vele van uw mede-hobbyisten omgaan met de hobby en/of sport en welke mogelijkheden het forum u verder kan bieden.

    [Disclaimer] Als je geen account (meer) hebt op dit forum, dan kunnen jouw berichten niet worden verwijderd, maar ook niet (meer) herleid worden naar jou persoonlijk.


Regels & Veiligheid Veiligheid Op De Baan

Gebruikers die deze discussie onlangs hebben bekeken (Totaal:0)

Bij een noodsituatie kan je dus een luchtbuks niet ontladen, zoals een vuurwapen. Daar zal je dus wat voor moeten verzinnen.
 
Gebeurt bij de KL dus ook niet. Zoals ik al schreef:

"Stop-stop-stop" is:
vinger van de trekker, Luchtbuks uit de schouder, waarnemen richting doel.
Geen enkele wapenhandeling meer doen. Kan bij luchtbuksen ook prima.

Is de noodsituatie opgelost, trekt de baancommandant zijn plan.
 
Gebeurt bij de KL dus ook niet. Zoals ik al schreef:

"Stop-stop-stop" is:
vinger van de trekker, Luchtbuks uit de schouder, waarnemen richting doel.
Geen enkele wapenhandeling meer doen. Kan bij luchtbuksen ook prima.

Is de noodsituatie opgelost, trekt de baancommandant zijn plan.

Helemaal mee eens!
Toen ik zelf baancommandant was bij een vu-wa vereniging, was 'vast vuren' direct einde schieten, wat de reden er dan ook van was. Als er dan nog een schot viel, kon je me ongeveer buiten horen. Veiligheid is altijd nummer één, hoe dan ook. Daar is een baancommandant verantwoordelijk voor, dus horen zijn/haar instructies altijd direct opgevolgd te worden.
Mijn mening is dat dan ook bij een geladen luchtbuks, te allen tijde ALLEEN de baancommandant bepaalt of, en wanneer die leeg geschoten kan worden. En niet door de schutter die hem in zijn/haar handen heeft, ongeacht of die er 'laatste schot' bij roept.
Met 'stop stop stop' van een ander of 'vast vuren' van een baancommandant is het gewoon direct einde schieten voor alle schutters.
 
Vast vuur is bij ons meestal het moment, dat er kaarten gewisseld gaan worden. Regel is dan, dat alle buksen ongeladen op tafel liggen. Vandaar de regeling met het “laatste schot”
Bij een “stop” situatie ligt dat uiteraard anders. Maar mocht het schieten daarna niet hervat kunnen worden, dan kan je met geladen buksen zitten.
 
Jammer genoeg heb ik nog geen ervaring opgedaan bij verenigingen / schietbanen, buiten mijn diensttijd.
Het zal voor leden / regelmatige bezoekers duidelijk zijn wat er met "vast vuren" of "Stop-stop-stop" wordt bedoeld op die baan. Het zou fijn zijn als dit universeel zou zijn, zodat er helemaal geen misverstand kan zijn (en een schutter zijn buks leegvuurt terwijl dat op die baan niet mag, bijvoorbeeld).
 
Voor mij is alcohol en elke vorm van schieten geen goede combinatie. Ben zeer zeker voorstander van eerst gezellig samen een shoot houden. Alles netjes ontladen en veiligstellen... en dan na afloop een biertje doen (y) :wasntme:4

Ja, dat zou het mooiste zijn, ik drink zelf namelijk ook niet, maar helaas zo werkt het bij veel schietschuren in de praktijk niet. En er is nog een probleem er zijn ook lui van de jacht bij... en die hebben het drinken zo'n beetje uitgevonden, ga voor de fun maar eens een keer kijken bij een drijfjacht.. de konijnen lachen zich rot rond de middag.
 
Totdat de hagelkorrels je om de oren vliegen. Niet leuk zegt de ervaringsdeskundige :tmi:4
 
Vast vuur is bij ons meestal het moment, dat er kaarten gewisseld gaan worden. Regel is dan, dat alle buksen ongeladen op tafel liggen. Vandaar de regeling met het “laatste schot”
Bij een “stop” situatie ligt dat uiteraard anders. Maar mocht het schieten daarna niet hervat kunnen worden, dan kan je met geladen buksen zitten.

Als een baancommandant het schieten stil legt, mag niemand de trekker meer overhalen! Of een buks dan nog geladen is, dat is het 'probleem' van de baancommandant. Daarom zal hij/zij elke buks, of welk Luchtbuks dan ook, persoonlijk controleren en eventueel zeggen wat er moet gebeuren. Hij/zij weet waarom er een vast vuren is afgegeven, de schutter weet dat mogelijk niet.
Wanneer schutters zelf gaan bepalen wat zij doen na een 'vast vuren' kan de baancommandant wel naar huis gaan, met in zijn/haar kielzog ook de veiligheid op de baan.
 
Vast vuur is bij ons meestal het moment, dat er kaarten gewisseld gaan worden. Regel is dan, dat alle buksen ongeladen op tafel liggen. Vandaar de regeling met het “laatste schot”
Bij een “stop” situatie ligt dat uiteraard anders. Maar mocht het schieten daarna niet hervat kunnen worden, dan kan je met geladen buksen zitten.

Dat is simpel. De loop leegmaken met een pompstok. Bij een knikloopbuks de loop volledig knikken, de trekker overhalen en rustig naar voren laten komen. De buks is dan ontladen.
 
Probeer maar eens bij een hw97 waar de anti beartrap nog in zit. Werkt bij mijn Feinwerkbau 300s ook niet. De enige manier van ontspannen is afvuren.

Bij ons bij vast vuur leg je de buks ongeladen weg en verlaat het schietpunt. Wie de buks geladen heeft roept laatste schot, vuurt de buks af, legt hem weg en verlaat het schietpunt. Zodra iedereen achter de buks weg is, gaat er een zwaailamp aan op de baan, ten teken, dat deze mag worden betreden. Aan de buksen zitten is gedurende deze tijd verboden.

Bij stop stop stop moet iedereen onmiddellijk stoppen. Dit is een noodsituatie, die ik nog niet heb meegemaakt.
 
Dat is simpel. De loop leegmaken met een pompstok. Bij een knikloopbuks de loop volledig knikken, de trekker overhalen en rustig naar voren laten komen. De buks is dan ontladen.
Ik denk dat je dan het 'veiligheidsprobleem' alleen maar groter maakt.
Er zullen vrij weinig vrijwilligers zijn om een PCP-buks met een pompstok te ontladen.

Ik zie mezelf tenminste niet zo gauw de loop van een Hatsan Invader leegmaken... Met een pompstok vanaf de loopmonding terwijl ik weet dat het ding op druk staat... Want vanaf kamerzijde is het onmogelijk.
No, thank you sir.

Nog even afgezien van het feit dat je op deze manier een gerede kans loopt om de loop aan de binnenzijde te beschadigen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Peet
Ik denk dat het moment waarop iedereen op z'n eigen manier plotseling z'n buks gaat ontladen na zo'n "commando", waarschijnlijk wel het gevaarlijkste moment is in zo'n situatie.......
Gewoon neerleggen en een meter afstand nemen ,en niet de situatie even als "knutselpauze"benutten zoals helaas nogal eens gebeurt... :nod:4
 
Dat is simpel. De loop leegmaken met een pompstok. Bij een knikloopbuks de loop volledig knikken, de trekker overhalen en rustig naar voren laten komen. De buks is dan ontladen.
Lekker de loop vernaggelen of scheefduwen bij een pcp. Luchtbuksen zijn anders dan vuurwapens. En niet te vergeten, de kniklopen, waarbij per ongeluk de trekker wordt aangeraakt. Onveiliger, dan in een veilige richting leegschieten.
 
Buks met grendel open en magazijn verwijderd neerleggen is ook een veilige optie, maar dat lijkt iedereen te vergeten. Zodra de grendel open is kan er ook geen schot per ongeluk afgevuurd worden.
 
Buks met grendel open en magazijn verwijderd neerleggen is ook een veilige optie, maar dat lijkt iedereen te vergeten. Zodra de grendel open is kan er ook geen schot per ongeluk afgevuurd worden.
Knikloop met grendel? en magazijn?
 
Onder of zijspanner kun je volgens mij altijd de spanarm van losklikken uit de vergrendeling, maar dat weet ik niet 100% zeker.
Belangrijkste is volgens mij dat je ervoor zorgt dat de buks niet afgeschoten kan worden en elke buks waar niet mee gekloot is heeft die mogelijkheid (al is het maar een veiligheidspal of trekker vergrendeling)
 
  • Leuk
Waarderingen: West

Facebook Page

Terug
Bovenaan